Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

En HA en WAR staan voor?

Wij hebben een nieuwbouw met WP sinds dit jaar. Ik ken er niets van en heb nog nooit naar die instellingen gekeken. Valt daar veel mee te optimaliseren?
Het enige wat ik gedaan heb is de buitentemperatuur waarbij de elektrische weerstand mag bijspringen wat verlagen. Ik zag dat die bij een buitentemperatuur van 5 graden al aansloeg bij het warm water maken, terwijl hij het zonder ook nog wel trekt.

Bij ons stond dit op 0. Effectief zo ingesteld door een Vaillant technieker.
Kheb die zelf op -7 gezet. Trekt het nog altijd zonder problemen. Ik denk dat het zelfs nog lager kan.

Ik denk dat Vaillants standaard met een stooklijn van 1.2 staan. Als het nieuwbouw is, is dat waarschijnlijk ook niet nodig om zo hoog te staan. Realistisch zelfs richting 0.3 ofzo. Maar bij wijzigingen aan de instellingen stel ik voor om kleine stapjes te nemen -- ook niet te veel settings wijzigen -- en dan eens 24u later opnieuw bezien. En hou ergens bij wat je doet.

Ik denk dat het zelfs nog lager kan

Staat bij mij op het minimum, -15 🤷‍♂️ -- het moet bij mij wel maar tot 47 (+5K) verwarmen, als je met meer personen woont is dat misschien wel hoger.

Laatst bewerkt:
Bij mij stond de stooklijn op 0,8 door de installateur (gas CV-ketel), maar dan pendelde die veel omdat de aanvoertemp te hoog opliep, zelfs met de pomp vol open.

Sinds ik hier woon (3de jaar, 2 winters achter de rug) staat die op 0,2, voor beide circuits en de pompen staan op 50% met een flow van 1,5l/min voor de meeste circuits, enkel de bureau en de badkamer krijgen een hoger debiet zodat het daar wat warmer is.

Hier is de verwarming ook net aangesprongen. Beneden was het dan kouder dan 21,5 graden. Boven is het ook nog 21,5 graden, dat circuit start pas bij 20,5 graden. Dat zal voor na het weekend zijn vermoedelijk.

Bij mij springt hij pas op bij 4 graden verschil of zo :lol:.. voorlopig nog 20 binnen en 21 gevraagd.

Heb nog es getest en moet effectief 24 graden vragen voor ik de warmtepomp zie schakelen voor de vloerverwarming. Nochtans staat die hysterese setting op -1/+0.5, dan zou ie toch eigenlijk vrij snel moeten opspringen nee?

Bij mij springt hij pas op bij 4 graden verschil of zo :laugh:.. voorlopig nog 20 binnen en 21 gevraagd.

Heb nog es getest en moet effectief 24 graden vragen voor ik de warmtepomp zie schakelen voor de vloerverwarming. Nochtans staat die hysterese setting op -1/+0.5, dan zou ie toch eigenlijk vrij snel moeten opspringen nee?
Bizar hoor. Hier springt hij op als het 0.3°C kouder is dan gevraagd en slaat weer af als het 0.2°C warmer is dan gevraagd.
Als jij 21°C vraagt, dan moet je wachten tot het 17°C is in huis voordat er iets gebeurd?

Bizar hoor. Hier springt hij op als het 0.3°C kouder is dan gevraagd en slaat weer af als het 0.2°C warmer is dan gevraagd.
Als jij 21°C vraagt, dan moet je wachten tot het 17°C is in huis voordat er iets gebeurd?

Idd. Volgende week komen ze voor onderhoud dus ga het meteen aankaarten.

Bij mij springt hij pas op bij 4 graden verschil of zo :laugh:.. voorlopig nog 20 binnen en 21 gevraagd.

Mijn warmtepomp wordt enkel getriggert door de “streefaanvoertemperatuur”.
Dus die kijkt niet naar de gevraagde temperatuur. Mss is dat bij u ook wel zo.

Als ik een temperatuur instel in de thermostaat, dan verschuift de stooklijn parallel. Als ik nog kamerinvloed opzet verschuift dit nog meer.

Als ik wil dat de warmtepomp zo snel mogelijk start, dan zet ik dus de thermostaat hoog. Hierdoor vraagt die een hoog “Streefaanvoertemperatuur”. Hierdoor zal de hysterisch de pomp dus snel starten.

Je kunt eens kijken hoeveel uw warmtepomp nu meet aan aanvoertemperatuur en hoeveel zijn “Streefaanvoertemperatuur” is. Uiteraard kan dat een andere benaming hebben bij u.

Mijn warmtepomp wordt enkel getriggert door de “streefaanvoertemperatuur”.
Dus die kijkt niet naar de gevraagde temperatuur. Mss is dat bij u ook wel zo.

Als ik een temperatuur instel in de thermostaat, dan verschuift de stooklijn parallel. Als ik nog kamerinvloed opzet verschuift dit nog meer.

Als ik wil dat de warmtepomp zo snel mogelijk start, dan zet ik dus de thermostaat hoog. Hierdoor vraagt die een hoog “Streefaanvoertemperatuur”. Hierdoor zal de hysterisch de pomp dus snel starten.

Je kunt eens kijken hoeveel uw warmtepomp nu meet aan aanvoertemperatuur en hoeveel zijn “Streefaanvoertemperatuur” is. Uiteraard kan dat een andere benaming hebben bij u.

Ik heb de meting al op de verschillende parameters gezet: Air (thermostaat kamer) (Water, aanvoer) of Air+Water en laat de AI het regelen.

water in/uit staan beide op 20 graden momenteel. Maar je zou met mijn settings verwachten dat zelfs vanaf 22 gevraagd hij nu iets zou moeten doen. (meer dan die -1 verschil in hysterese setting) maar nee, ik moet hem doortrekken naar 24, zelfs 23 triggert niks.

Ik heb de meting al op de verschillende parameters gezet: Air (thermostaat kamer) (Water, aanvoer) of Air+Water en laat de AI het regelen.

water in/uit staan beide op 20 graden momenteel. Maar je zou met mijn settings verwachten dat zelfs vanaf 22 gevraagd hij nu iets zou moeten doen. (meer dan die -1 verschil in hysterese setting) maar nee, ik moet hem doortrekken naar 24, zelfs 23 triggert niks.
Kun je nergens zien naar welk punt die nu wilt werken? Daarmee bedoel ik naar welk aanvoertemperatuur.

Hoogstwaarschijnlijk zal bij u de thermostaat niet de trigger zijn, zoals bij mij.

Kun je nergens zien naar welk punt die nu wilt werken? Daarmee bedoel ik naar welk aanvoertemperatuur.

Hoogstwaarschijnlijk zal bij u de thermostaat niet de trigger zijn, zoals bij mij.

Momenteel staat hij op de air+water setting. Dus houdt rekening met beide.

Vraagje ivm verwarming. Traditionele gascondensatie ketel van Vaillant.
Nieuw voor mij (verhuis) en zou toch graag eens beginnen verwarming opzetten.
Nu kan ik de tijdsblokken voor CV al aanpassen met temperatuur etc. Maar is er een reden/nut waarom je het warm water ook op tijdsblokken zou zetten ? Ik denk mss voorverwarmen om te douchen oid. Maar als dat niet aanstaat hebben we quasi ook direct warm water ....
Daarbij, welke doeltemperatuur voor boiler is aangeraden ?
En als laatste: we kunnen ook de circulatie pomp in blokken laten werken, wat is daar het nut van ?

De boiler op tijdsblokken zetten kan voorkomen dat verwarmen van de boiler valt in de tijdsblokken van verwarming van het huis. Als de CV ketel een SWW run doet kan deze namelijk geen warm water door de radiatoren/vloerverwarming sturen. Dat is altijd een 'OF' systeem en geen 'EN'.

Is dat de circulatiepomp van het warm water dat je bedoelt? Dat is voor meer comfort, dan wordt het water van de boiler rondgepomt en is het water aan de kraan veel sneller warm. Maar dat komt met een energieverlies van warmte en kost weer elektriciteit.

Boiler temp geen idee, dat hangt van de grote van de boiler en het verbruik af. Ook of een legionella run nodig is hangt daarvan af, als het water in de boiler vaak ververst wordt is een legionella run niet perse nodig, ben je niet zeker zou ik dat WEL altijd doen.

De boiler op tijdsblokken zetten kan voorkomen dat verwarmen van de boiler valt in de tijdsblokken van verwarming van het huis. Als de CV ketel een SWW run doet kan deze namelijk geen warm water door de radiatoren/vloerverwarming sturen. Dat is altijd een 'OF' systeem en geen 'EN'.

Is dat de circulatiepomp van het warm water dat je bedoelt? Dat is voor meer comfort, dan wordt het water van de boiler rondgepomt en is het water aan de kraan veel sneller warm. Maar dat komt met een energieverlies van warmte en kost weer elektriciteit.

Boiler temp geen idee, dat hangt van de grote van de boiler en het verbruik af. Ook of een legionella run nodig is hangt daarvan af, als het water in de boiler vaak ververst wordt is een legionella run niet perse nodig, ben je niet zeker zou ik dat WEL altijd doen.

Geen idee waar de circulatie pomp voor dient, op mijn thermostaat staat 'circulatiepomp' :).
Maar hoe dan ook wil ik toch eens onderhoud laten doen, want ik merk ook dat radiatoren bovenverdieping niet mee opwarmen.
Misschien dat ik bij onderhoud wel eens de grote uitleg kan krijgen.
Enfin, begrijp ondertussen al wat beter waarom boiler & CV aparte tijdsblokken hebben

... Maar hoe dan ook wil ik toch eens onderhoud laten doen, want ik merk ook dat radiatoren bovenverdieping niet mee opwarmen....
Kan ook zijn dat je installatie twee aparte circuits heeft voor boven en beneden, elk met hun eigen circulatiepomp, die apart aangestuurd kunnen worden. Hier bij mij is dat zo: 1 circuit voor de vloerverwarming van de benedenverdieping, en een tweede voor de radiatoren op de bovenverdieping.

Zijn er hier trouwens die slimme thermostaten hebben? Mijn vrouw heeft nogal snel koud, inclusief op de slaapkamer, dus het moet daar vaak ook 20° zijn. Ik zit nu toch te denken om een Honeywell EvoHome te gebruiken die ik dan kan gebruiken samen met Home Assistant.

Zijn er hier trouwens die slimme thermostaten hebben? Mijn vrouw heeft nogal snel koud, inclusief op de slaapkamer, dus het moet daar vaak ook 20° zijn. Ik zit nu toch te denken om een Honeywell EvoHome te gebruiken die ik dan kan gebruiken samen met Home Assistant.
Ik heb hier een Tado systeem van enkele jaren terug en dat doet toch zijn ding.

20°C op de slaapkamer? Dan zou ik toch voor een andere vrouw gaan.

Terug
Bovenaan