Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Mijn broer doet verwarming, sanitair etc. In nieuwbouwwoningen zet hij altijd een elektrisch verwarmingselement bij in de badkamers. Als alles vloerwarming is krijg je de badkamer zelden voldoende opgewarmd. Van de gemiddelde handdoekradiator gaat het niet komen.
Ik had mij tijdens de bouw bang laten maken door mensen zoals uw broer. Hier hangt een elektrische verwarming tegen de muur in de badkamer. Ik heb die ooit eens ene keer opgezet om te zien of ze werkte. Sindsdien nooit meer.

Wat wel zo is is dat de buizen van de vloerverwarming dichter tegen elkaar liggen in de badkamer dan in eender welke andere kamer. Dat zou uw broer moeten weten. Er bestaat ook nog zoiets als wandverwarming, waarbij men een buizen in de muur steekt zodat de muren ook warmte afgeven. Vaak voorzien ze in nieuwbouw in de badkamer een eigen thermostaat omdat mensen het in de slaapkamers gemiddeld ietsje kouder willen. Maar die is zeker wél voldoende opgewarmd in de badkamer hoor. Minstens 23°, en vaak 24°.

Laatst bewerkt:
Ik had mij tijdens de bouw bang laten maken door mensen zoals uw broer. Hier hangt een elektrische verwarming tegen de muur in de badkamer. Ik heb die ooit eens ene keer opgezet om te zien of ze werkte. Sindsdien nooit meer.

Wat wel zo is is dat de buizen van de vloerverwarming dichter tegen elkaar liggen in de badkamer dan in eender welke andere kamer en die heeft ook een eigen thermostaat. Maar die is zeker wél voldoende opgewarmd altijd. Minstens 23°, en vaak 24°.

Mijn thermostaat staat nu wel in de gang boven (beetje ongelukkig, want je wilt eigenlijk de badkamer warm krijgen boven).
Maar ik heb 2 volledige kringen in de badkamer en de rest maar 1 of 1,5 kring. Heb het nu al wat warmer in de badkamer, maar nog niet voldoende. Dus nog wat met de flow rates en stooklijn spelen. Als we de badkamer 23 krijgen is het goed voor ons.

Het probleem nu is ook wel dat er boven niet elke dag warmtevraag is aangezien de warmte van beneden naar boven gaat en het dus daar langer warm blijft dan beneden. Gisteren is de verwarming aangeweest en heeft die serieus zitten doorstoken omdat het s;morgens berekoud was en daarna gewoon opgewarmd buiten, met als gevolg dat er vandaag beneden bijna geen warmtevraag is (Het ziet er naar uit dat we vandaag 10kWh verstoken) en boven dus niets.
En dat kan je alleen opvangen door een thermostaat op de badkamer te hebben.

@HUSKE vorige week net geen 70kWh verbruikt hier om de leefruimte op 19.5 te houden + douchen.
Voor mij leest dat wat "pervers" om de verwarming aan te zetten... Zodat je in short en t-shirt zou kunnen lopen.
Voor mij voelt dat aan als nutteloze verspilling van grondstoffen.
Vind je dat niet koud 19,5 ?
Ik loop met trui rond en zeker als ik stil zit (bv thuiswerk) word ik bij die temperaturen toch wat verkleumt.

Zelfs bij de 21 graden dat we hier normaal hebben haal ik er een dekentje bij als ik echt uren stilzit.

Bij mijn ouders is het 23 graden en dat is wel echt een zalig relax temperatuur, als we het hier goed geïsoleerd hebben kijk ik ook uit naar zoiets. Als je thuis als niet kunt relaxen, waar dan wel. De winter is al depri genoeg.

23,4° in mijn bureau op dit moment. En ja ik zit in T-shirt te werken. Voor mij is het een vorm van luxe om niet als een eskimo in eigen huis te moeten rondlopen.

23°C hij is het aan het opwarmen nu naar 24°C. Waardoor dat tijdens de nacht weer zakt naar 23, en hij de volgende dag het terug opwarmt naar 24°C. 23-24°C is aangename temperatuur om in short en t-shirt/onderhemdje te zitten.

En lange broek en hemd en temperatuur op 16°C, zoals vroeger is sinds de stoma irritant :(.
Blah ik vind geen originele versie hiervan : 弱さは私をうんざりさせる of Yowa-sa wa watashi o unzari sa seru, dan is het maar deze :

Op dit moment verbruik van 57kwh tot en met nu voor verwarming, 12kwh voor warm water. Ik zal morgen even kijken wat het verbruik voor vandaag is met deze beperkte temperatuur.

-> verwarmen : 4,75 elektrisch verbruik per dag. -> 252kwh gegenereerd (cop : 4,42)
-> warm water : 1 kwh per dag. -> 31kwh gegenereerd. (COP 2.58)

Het laat ook duidelijk zien wat het verschil is in efficiëntie voor een warmtepomp in de aanmaak van sanitair warm water op 45 - 50°C en die voor lage temperatuur op 28°C. En waarom laag temperatuur afgiftemateriaal hier dan ook zo belangrijk is.

Vind je dat niet koud 19,5 ?
Ik loop met trui rond en zeker als ik stil zit (bv thuiswerk) word ik bij die temperaturen toch wat verkleumt.
Het is het minimale vind ik, vorig jaar 19 graden ook geprobeerd maar ging dan af en toe wel efkes een half graadje hoger instellen.
Altijd wel pantoffels of zo van die fluffy sokken over mijn gewone kousen aan èn vorig jaar mijn bureau verzet, staat 20cm naast een radiator nu zodat ik de stralingswarmte optimaal heb.
Ik loop hier idd wel met jeans en gilet aan, ik ga niet stoken om met blote armen te kunnen rondlopen.

Ik heb het ook nooit anders geweten, bij mijn ouders staat de thermostaat ook altijd op 19.5 en in de vorige woning was 19.5 onze "compromistemperatuur" mijn ex liep gewoon met een broek aan zonder t-shirt als ik het op 20graden durfde zetten. 🤣

300kWh laatste week.
Huis van 93' en 21°C.

Deze zomer het dak geisoleerd. De kamers daar durfde 13°C te worden. Die zijn voorloplig nog niet onder de 19°C gezakt.

@Mulan 0,8 KWh elektrisch verbruik op 1 week?
Hier vergelijkbaar: 307kWh gas afgelopen week. Huis van '91 (ook bijkomend geïsoleerd) en 24/7 21°C.

Het is natuurlijk ieder voor zich om dat te bepalen

Ik bevries bij 19,5 graden, vanaf 20,5 heb ik het aan mijn handen warm genoeg om te kunnen typen.
Beneden verwarmen we naar 21,5 graden (22 in realiteit, met koken durft dat al eens naar 22,5 springen voor een paar uur).
Boven 20,5, dat wordt al eens 21, maar over het algemeen blijft dat op 20,5 hangen.

De bureau is is 22,5 graden zonder zon. Met zon gaat dat naar 24+, maar dan zet ik de deur open naar de gang (waar het tussen de 21 en 21,5 schommelt). We hebben het allemaal (we zijn met 5) aangenaam warm zo (behalve badkamer, work in progress), soms een tikje te warm. Maar liever dat dan kou...

Vandaag zit ik in jeans en t-shirt, maar dat is omdat ik buiten ben geweest. Normaal zit ik in een short.

Morgen en woensdag ga ik naar kantoor, beetje kou lijden...

Laatst bewerkt:
Wat zijn zowat de verbruiken deze dagen? Hier is het s'nachts echt berekoud (minima van 2,5 graden).
Het verbruik zit dan ook serieus in stijgende lijn, al lijkt dat vandaag te gaan zakken. De CV heeft gisteren serieus liggen verwarmen, met als gevolg dat het een stuk boven de 22 graden was.

Verbruik van woensdag tem gisteren (wel telkens incl SWW): 18,69 - 24,33 - 28,22 - 33,69 - 38,96 kWh.
Het elektrisch verbruik van vorige week. 1 à 1.5kWh is voor SSW (COP 3) en doe ongeveer x5 voor het resterend verbruik om de thermische opbrengst in te schatten.
tzB1VIj.png

Het elektrisch verbruik van vorige week. 1 à 1.5kWh is voor SSW (COP 3) en doe ongeveer x5 voor het resterend verbruik om de thermische opbrengst in te schatten.
tzB1VIj.png

L/L warmtepomp? Hoe werkt je regeling? Vaste aanvoertemperatuur of met compensatiecurve(op basis van buitentemperatuur)?

L/L warmtepomp? Hoe werkt je regeling? Vaste aanvoertemperatuur of met compensatiecurve(op basis van buitentemperatuur)?
Lucht/water warmtepomp. Stook curve op basis van de buitentemperatuur, maar met thermostaat compensatie aan zodat de alles volledig uitgaat als binnen opgewarmd wordt door de zon en de stookcurve lichtjes opgetrokken wordt indien je van de referentie temperatuur (20°C) afwijkt. Voor 22°C vraag gaat er gemiddeld 27-28°C door de vloer.

Lucht/water warmtepomp. Stook curve op basis van de buitentemperatuur, maar met thermostaat compensatie aan zodat de alles volledig uitgaat als binnen opgewarmd wordt door de zon en de stookcurve lichtjes opgetrokken wordt indien je van de referentie temperatuur (20°C) afwijkt. Voor 22°C vraag gaat er gemiddeld 27-28°C door de vloer.
Jullie hebben toch een nieuwbouw? Ik vind het verschil van 5-6° tussen het water in de vloerverwarming en de omgevingtemperatuur in de kamers erg veel. Ik stook het hier 23° maar heb een aanvoer van 24° en retour van 23°. Daar liggen die temperaturen veel dichter bij elkaar.

Jullie hebben toch een nieuwbouw? Ik vind het verschil van 5-6° tussen het water in de vloerverwarming en de omgevingtemperatuur in de kamers erg veel. Ik stook het hier 23° maar heb een aanvoer van 24° en retour van 23°. Daar liggen die temperaturen veel dichter bij elkaar.
Het ligt niet aan de woning.
Duwt jouw geothermische warmtepomp 24C de vloer in of verwarmd die een buffervat?
Mijn lichtwater warmtepomp kan niet ver genoeg terug moduleren om 24C aan te houden. Die springt dan heel kort aan om terug uit te gaan. De start energie bij het pendelen maakt het dan ook minder efficiënt en niet zo goed voor de levensduur.
Met een parallel buffervat heb je dat niet omdat je dat opwarmt en dan daar uit aftapt. Maar daar zit ook wat rendement verlies op.

En het is de binnencompensatie die de watertemperatuur deels optrekt. Zelfs met de allerlaagste stooklijn gaat er maar 1-2C vanaf, maar opzich niet zo erg gezien je met 24C niet genoeg afgifte hebt om boven het minimum vermogen van de warmtepomp te komen.

Duwt jouw geothermische warmtepomp 24C de vloer in of verwarmd die een buffervat?
Mijn lichtwater warmtepomp
Ik denk de vloer in want die temperaturen lees ik echt af waar de leidingen voor de vloerverwarming vertrekken en aankomen.
Lucht-water ipv licht-water vermoed ik? :)

Ik heb ondertussen even wat doorheen het menu van het display op de warmtepomp gekeken. Wij zijn eind 2020 verhuisd en ik vermoed dat die warmtepomp geplaatst is rond augustus 2020.
Totaal energieverbruik sindsdien: 13578 kWh
Afgegeven energie: 56376 kWh opgesplitst in 47004 kWh aan "verwarmen" en 9370 kWh aan "warm water".
Is het dan zo eenvoudig om te berekenen dat ik een gemiddelde COP haal van 1:4,15 @MorGo7h ?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan