Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Zonder 1kwh gas te hebben verbruikt aan verwarming is het 's morgens 21°C in de woonkamer/keuken, tegen dat we gaan slapen is dat nu veelal 21,5-22°C door aanwezigheid/koken/ruiten op het zuiden/buren die wel stoken.

De deur naar de woonkamer is wel al enkele weken toe, in de warme maanden laten we die openstaan.

Appartement van 2016 waarbij we boven, onder, links en rechts ingesloten zitten. De woonkamer zit op het zuiden, slaapkamers op het noorden.
Exact hetzelfde hier maar dan een appartement van 2018.
We laten de deur naar de slaapkamers wel nog open omdat de kat dan kan lopen waar hij wilt.

Hier verbruiken we ongeveer 1,6m3 gas per dag (incl warm water) sinds 1,5 week.
21.5 beneden (wordt dan wel 22-22,5 s’avonds) en 20,5 boven (wordt af en toe net 21).

Deur naar de gang doen we nu ook wel dicht om de warmte binnen het leefgedeelte te houden. De bureau houden we ook dicht zodat de warmte niet onmiddelijk naar boven gaat.

Maar 21,5 en 20,5 is warm zat. De kinderen lopen zonder t-shirt rond. Mijn vrouw en ik houden het bij t-shirt en short.

Hob van 241m2 netto uit 2020. De buur hun huis is net iets kleiner, een 8m2 zal ‘vrije’ muur zijn aan die kant.
Zeer weinig zon die binnenkan, op het zuiden hebben we 10m2 glas. Westen niets, op het oosten komt bijna niets binnen, dan is de zon te zwak.

Over de laatste 1.5 week zitten we gemiddeld aan 4kWh elektriciteit per dag. 22°C beneden en 23°C in de badkamer en bureau. +-230m2 open bebouwing tussen de velden. Om stil te zitten is dat perfect. Als ge bezig zijt in huis is het wel direct de trui af want dan is het warm.

Over de laatste 1.5 week zitten we gemiddeld aan 4kWh elektriciteit per dag. 22°C beneden en 23°C in de badkamer en bureau. +-230m2 open bebouwing tussen de velden. Om stil te zitten is dat perfect. Als ge bezig zijt in huis is het wel direct de trui af want dan is het warm.
Ik moet jou toch echt eens uitnodigen om naar de instellingen van de warmtepomp te komen kijken. Gisteren alleen al is er hier net geen 23kWh verbruikt 😫

Ik moet jou toch echt eens uitnodigen om naar de instellingen van de warmtepomp te komen kijken. Gisteren alleen al is er hier net geen 23kWh verbruikt 😫
Dat is het totale verbruik van de woning of enkel van de warmtepomp? Indien het eerste valt dat wel mee. Wij zaten gisteren op 17kWh waarvan 6kWh verwarming, 1kWh SSW en 1kWh voor de waterpompen. Het was de koudste dag van de week en heel de dag regen dus geen sprietje zon. Sinds de storm zitten we aan 5-6kWh elektriciteit per dag voor verwarming. Voor de storm was dat 2-4kWh. De gemiddelde buiten temperatuur scheelt maar een graad of 3 denk ik, maar wind en zon doet ook heel veel heb ik gemerkt.

Dat is het totale verbruik van de woning of enkel van de warmtepomp? Indien het eerste valt dat wel mee. Wij zaten gisteren op 17kWh waarvan 6kWh verwarming, 1kWh SSW en 1kWh voor de waterpompen. Het was de koudste dag van de week en heel de dag regen dus geen sprietje zon. Sinds de storm zitten we aan 5-6kWh elektriciteit per dag voor verwarming. Voor de storm was dat 2-4kWh. De gemiddelde buiten temperatuur scheelt maar een graad of 3 denk ik, maar wind en zon doet ook heel veel heb ik gemerkt.
Ah ja, my bad. Ik heb helaas geen aparte meting voor de warmtepomp. Heb wel slimme stekkers, maar warmtepomp zit rechtstreeks op de kast.
Het is dus inderdaad het volledige huis.
Proberen niet zo snel te panikeren dus 🙈

Ik heb wel het probleem dat ik de badkamer niet warm krijg (buiten se 20,5 graad zoals op de rest van het verdiep). Aangezien boven de verwarming niet elke dag aangaat omdat er geen vraag is van de thermostaat in de hal, bolt de verwarming in de badkamer ook niet. Hopelijk is er als het echt koud is wel wat warmtevraag boven. Anders zijn we genoodzaakt het boven warmer te stoken dan 20,5 zoals nu.
Voorlopig douchen we ons beneden, waar het wel 22,5 graad is in de berging/badkamer. Maar lig liever in bad tbh…

Is dat wat je in de warmtepomp steekt of wat er aan verwarming uitkomt? Ik vermoed dat het netto erin is (en je de warmtebehoefte x4 oid moet doen).

Dat van de trui uit herkennen we ook. Maar onder de 20 voelt snel koud…

Laatst bewerkt:
Ah ja, my bad. Ik heb helaas geen aparte meting voor de warmtepomp. Heb wel slimme stekkers, maar warmtepomp zit rechtstreeks op de kast.
Het is dus inderdaad het volledige huis.
Proberen niet zo snel te panikeren dus 🙈
Ja, bij mij ook. Ik heb die HomeWizard kWh meter er tussen gezet in de kast. Werkt top. https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-1-phase/
Jij hebt wel de 3 fase versie nodig mocht je dat willen: https://www.homewizard.com/shop/wi-fi-kwh-meter-3-phase/
Ik heb wel het probleem dat ik de badkamer niet warm krijg (buiten se 20,5 graad zoals op de rest van het verdiep). Aangezien boven de verwarming niet elke dag aangaat omdat er geen vraag is van de thermostaat in de hal, bolt de verwarming in de badkamer ook niet. Hopelijk is er als het echt koud is wel wat warmtevraag boven. Anders zijn we genoodzaakt het boven warmer te stoken dan 20,5 zoals nu.
Voorlopig douchen we ons beneden, waar het wel 22,5 graad is in de berging/badkamer. Maar lig liever in bad tbh…

Is dat wat je in de warmtepomp steekt of wat er aan verwarming uitkomt? Ik vermoed dat het netto erin is (en je de warmtebehoefte x4 oid moet doen).

Dat van de trui uit herkennen we ook. Maar onder de 20 voelt snel koud…
Kun je niet overal de kringen dicht draaien boven, de badkamer volledig open en de nachthal op 30-50%?

Dat is inderdaad netto afname van de warmtepomp. Totale verwarming die er uit komt is ongeveer x5 momenteel.

@HUSKE vorige week net geen 70kWh verbruikt hier om de leefruimte op 19.5 te houden + douchen.
Voor mij leest dat wat "pervers" om de verwarming aan te zetten... Zodat je in short en t-shirt zou kunnen lopen.
Voor mij voelt dat aan als nutteloze verspilling van grondstoffen.

@HUSKE vorige week net geen 70kWh verbruikt hier om de leefruimte op 19.5 te houden + douchen.
Voor mij leest dat wat "pervers" om de verwarming aan te zetten... Zodat je in short en t-shirt zou kunnen lopen.
Voor mij voelt dat aan als nutteloze verspilling van grondstoffen.

Ergens heb je een punt, maar 21,5 met vloerverwarming is voor mij het ideale qua comfort. Kouder (bvb 20) is echt niet aangenaam en voelt kouder aan dan 19 met radiatoren bvb. Het nadeel is inderdaad dat het minste dat je doet ook wel echt warm is en je snel begint te zweten.
Maar 19 graden, met koude muren is dan weer niet aangenaam om te werken. Het is niet dat een laptop en 32" scherm gigantisch veel verbruiken dat de bureau vanzelf nog een graad of 2 stijgt.

Met vloerverwarming zit ik ook gebonden aan constant verwarmen, nachtverlaging is een nogo. Het duurt uren om een halve graad te stijgen in temperatuur (omgekeerd is dat ook zo).

Vorig jaar in het ander huis (C-label, radiatoren, oude gasketel) had ik gemiddeld meer dan het dubbel aan gas nodig (November 37kWh/dag) om alleen s'avonds aan 19 graden te zitten in de leefruimte (60m2), door de dag/s'nachts was het 17. De winter van 2021 hebben we daar zelfs 25000+ kWh verbruikt op 20 graden constant. 5000+kWh aan warm water alleen...
Exact dat heeft mij doen beslissen om mijn bestaand (verhuurd) huis te verkopen en een ander groter huis te kopen voor onszelf. Dat is all-in goedkoper en VEEL comfortabeler.
Nee, zo een C-label huis (op papier, in realiteit weet ik niet) van 330m2 (excl kelder), dat was een verspilling aan energie.

Mijn gasverbruik tot hier toe. Momenteel noteer ik nog dagelijks, maar geloof het nu wel dat het redelijk zuinig is.
53313274110_84c067873a_c.jpg

@HUSKE het is absoluut zuinig en ik had me de bedenking ook gemaakt dat vloerverwarming anders aanvoelt dan radiatoren. Maar als je dan spreekt van t-shirt en short klinkt dat wel alsof het verspilling is.
Maar je hebt absoluut gelijk dat vloerverwarming veel lastiger te regelen is.

@HUSKE het is absoluut zuinig en ik had me de bedenking ook gemaakt dat vloerverwarming anders aanvoelt dan radiatoren. Maar als je dan spreekt van t-shirt en short klinkt dat wel alsof het verspilling is.
Hier ook 21°C met vloerverwarming en als je inderdaad rondloopt dan is het bij mij ook in t-shirt maar als ik thuiswerk en heel de dag aan mijn bureau zit dan heb ik te koud in t-shirt. Jaarlijks verbruik is 10000kWh om dag en nacht heel het huis te verwarmen, meer besparen hoeft voor mij niet :)

Vloerverwarming regelen is niet veel lastiger, het is ook maar flow verminderen/vermeerderen met zo laag mogelijke aanvoertemperaturen. Je kan alleen niet zo snel schakelen. En in het tussenseizoen zoals nu is het vervelend dat er niet elke dag warmtevraag boven is. Soms zelfs 2 dagen niet. En dan is de badkamer koud. Moet daar nog spelen met de flow rates, maar ik wacht op frissere temps vooraleer ik de kringen ga uittesten (dus een dag 1 kring vol open zetten om te kijken waar ze ligt).
Hoop mijn badkamer probleem nog op te lossen vooraleer ik naar een elektrische verwarming grijp.

Leef graag in comfort, maar wel met zo weinig mogelijk energieverbruik. Maar ik zal voor bvb 100 euro dan ook weer geen kou leiden.
In mijn gedachte heb ik teveel geld uitgegeven aan een perfect geïsoleerde woning met tripple glas om dan voor 100 euro mogelijke besparing per jaar ook maar iets van kou te moeten leiden. En denk dat er hier zo wel meerdere zijn.

Aan de andere kant heb ik het verbruik van de TV hoek gisteren dan van 385 Wh naar 180Wh gebracht. Dat is op jaarbasis wel wat bespaard voor hetzelfde comfort. Dus let wel nog op wat er verbruikt wordt.

Mijn vrouw draagt bij 21,5 een jeans en dikke trui, ik een short en t-shirt, de kinderen vaak geen t-shirt. Het werkt voor iedereen op de 1 of andere manier. s'avonds wanneer er gekookt wordt, wordt het in de leefruimte nog wel warm (22,X graden) en dan doet mijn vrouw haar trui wel uit.
De verwarming en de pomp beneden gaat dan ook uit (boven de 21,7 graden).

Laatst bewerkt:
Intussen houden we de benenden op 21 en boven op 20, met boven dan de meeste vloerverwarmingscircuits zo goed als dichtgenepen (slaapkamers), zodat ze wel de hal waar de thermostaat hangt wat opwarmen. Dagverbruik voor het verwarmen sinds 1 november is: 5, 9, 7, 12, 8 kWh. De WP gaat vooral 's nachts aan, dus dan zitten we ook wel op gunstiger tarief.

Het lukt daarmee wel nog perfect om in tshirt en lange broek te zitten voor mij overdag, soms wel/niet met sokken. 's avonds dan wel een trui aan of onder een dekentje. Voor mijn vriendin is het eerder wel meteen een trui aan. Ik denk dat we het daarom misschien ook wel op 20 of 20.5 zouden kunnen zetten.

Ik vrees dat onze ramen op het westen ervoor zorgen dat er toch redelijk wat verlies is 's nachts, zelfs al zijn de muren goed geisoleerd.

Laatst bewerkt:
Hier staat het ingesteld op 21°C. In de praktijk stijgt de temperaturen in de ruimtes waar je aanwezig bent. Dus gemiddeld gezien zal de temperatuur boven de 21°C zitten, in de ruimtes die verwarmd worden. Onder de 21°C komen die niet.

Thuis loopt ik steeds rond in korte broek en t-shirt, ik vind dat comfortabel. Koud heb ik het niet.

Mijn vriendin werkt van thuis en de bureau is dus 21°C in de ochtend. In loop van de dag loopt dat op tot 21,7°C, door haar aanwezigheid. Nog geen klachten gehoord dat ze het koud had.

In onze slaapkamer was het 19,9°C toen we gingen slapen deze nacht. Ik streef hier vooral naar een verschil in temperatuur met de leefruimtes. Door het verschil voelt het ietsje frisser aan dan dat je gewoon bent.

Laatst bewerkt:
Hier staat het ingesteld op 21°C. In de praktijk stijgt de temperaturen in de ruimtes waar je aanwezig bent. Dus gemiddeld gezien zal de temperatuur boven de 21°C zitten, in de ruimtes die verwarmd worden. Onder de 21°C komen die niet.

Thuis loopt ik steeds rond in korte broek en t-shirt, ik vind dat comfortabel. Koud heb ik het niet.

Mijn vriendin werkt van thuis en daar is de bureau dus 21°C in de ochtend. In loop van de dag loopt dat op tot 21,7°C, door haar aanwezigheid. Nog geen klachten gehoord dat ze het koud had.

In onze slaapkamer was het 19,9°C toen we gingen slapen deze nacht. Ik streef hier vooral naar een verschil in temperatuur met de leefruimtes. Door het verschil voelt het ietsje frisser aan dan dat je gewoon bent.

Zou ook eens deftig moeten meten. We zien enkel s'avonds de temp oplopen, omdat onze thermostaat maar tot op 0.5 graden weergeeft (maar wel tot op 0.1 meet). We zien dus geen verschil daar.

Momenteel schijnt de zon binnen op mijn bureau (4m2 glas) op 12m2 vloer oppervlakte, das gewoon heet. Denk dat ik hier al terug aan 23 zit ofzo.

Zou ook eens deftig moeten meten. We zien enkel s'avonds de temp oplopen, omdat onze thermostaat maar tot op 0.5 graden weergeeft (maar wel tot op 0.1 meet). We zien dus geen verschil daar.

Momenteel schijnt de zon binnen op mijn bureau (4m2 glas) op 12m2 vloer oppervlakte, das gewoon heet. Denk dat ik hier al terug aan 23 zit ofzo.
Ik heb hier in elke ruimte een temperatuur sensor die ik kan opvolgen. Dus is makkelijk te zien hier. :)

De thermostaat van de warmtepomp geeft bij ons ook de waarde weer per 0,5°C, maar meet per 0,1°C. Ik heb momenteel de warmtepomp gekoppeld aan ons domotica en dus lees die nu wel af per 0.1°C. Maar heb nog andere sensoren in de leefruimte zitten.

Spijtig achteraf gezien dat we de thermostaat van de warmtepomp in de leefruimte hebben hangen, want die is eigenlijk nutteloos.
Naast de thermostaat hangt een ipad waar we alles mee aansturen en aflezen.

Om eerlijk te zijn zou ik het bij aflezen houden. De complete sturing zou ik aan de installatie overlaten.

We hebben vrienden die dat de hele tijd zitten aan te passen met hun mobiele app. Hebben een nieuwbouw tussenwoning van 130m2 met vloerverwarming en zitten dan verlaging toe te passen s'nachts en als ze niet thuis zijn. Hetzelfde met de ventilatie, en maar prutsen ermee en uit zetten. Uiteindelijk is het daar putje winter eigenlijk altijd 'koud' (18,5-19 graden) en vochtig (65-75% relatieve vochtigheid). En dat voor echt peanuts te besparen en in de winter last te hebben van beestjes (zilvervisjes) die te voorschijn komen bij vocht. Wel trots dat ze maar een gasverbruik van 3000kWh/jaar hebben, maar het comfort dat een nieuwbouw kan geven gewoon negeren.

Om eerlijk te zijn zou ik het bij aflezen houden. De complete sturing zou ik aan de installatie overlaten.

We hebben vrienden die dat de hele tijd zitten aan te passen met hun mobiele app. Hebben een nieuwbouw tussenwoning van 130m2 met vloerverwarming en zitten dan verlaging toe te passen s'nachts en als ze niet thuis zijn. Hetzelfde met de ventilatie, en maar prutsen ermee en uit zetten. Uiteindelijk is het daar putje winter eigenlijk altijd 'koud' (18,5-19 graden) en vochtig (65-75% relatieve vochtigheid). En dat voor echt peanuts te besparen en in de winter last te hebben van beestjes (zilvervisjes) die te voorschijn komen bij vocht. Wel trots dat ze maar een gasverbruik van 3000kWh/jaar hebben, maar het comfort dat een nieuwbouw kan geven gewoon negeren.
Hier is het de bedoeling dat het allemaal op de achtergrond automatisch werkt.
Nu hou ik alles wat in het oog, omdat het de eerste keer is dat we moeten verwarmen in de woning. Is dan handig dat ik alle temperaturen van de warmtepomp in een grafiek kan steken en zien wat die precies doet.
Eenmaal ingesteld dan komen we er niet meer aan.

Ik was niet tevreden bij 2 zaken qua "sturing" van de warmtepomp (1 puntje bij verwarming en 1 bij koeling).
Daarmee heb ik die gekoppeld aan mijn domotica om zelf een logica te maken om die 2 puntjes op te lossen. Draait nu een weekend zo en ziet er beter uit. Temperatuur binnenhuis is stabieler en warmtepomp doet minder starts. Daarvoor had ik meer overshoots en starts.

Een huis waar je constant aan moet prutsen als je domotica hebt, wilt zeggen dat je iets verkeerd doet. Of je zit nog in fase om alles naar wens in te stellen en/of fine-tunen.

Ik doe dat ook wel graag. :) In mijn job pak ik ook veel grafiekjes om zaken te verbeteren en/of op te lossen.

Terug
Bovenaan