Wanneer zetten jullie de verwarming weer op?

Dat aandeel is veel kleiner
Het is maar wat je jezelf wijs maakt.

Niet dat ik mij hier hoef te verdedigen maar ik kan u garanderen dat mijn ecologische voetafdruk ondergemiddeld is :)

Is een beetje vermoeiend aan het worden die elitaire verhevenheid van mensen die hun warmtepomp laten draaien op elektriciteit van een bruinkoolcentrale en het dan nodig vinden naar andere mensen te wijzen.

Niet dat ik mij hier hoef te verdedigen maar ik kan u garanderen dat mijn ecologische voetafdruk ondergemiddeld is :)

Is een beetje vermoeiend aan het worden die elitaire verhevenheid van mensen die hun warmtepomp laten draaien op elektriciteit van een bruinkoolcentrale en het dan nodig vinden naar andere mensen te wijzen.
1) het gaat om fijn stof.
2) ik heb geen warmtepomp
3) uitstoot door gascentrales (we importeren normaal geen elektriciteit van DE) voor warmtepompen is nog altijd minder dan alternatief

87% van fijn stof van huishoudens is door verbranden van hout en dat is nergens voor nodig
We overschrijden op alle meetpunten wat WHO als limiet omschrijft:

Het is bij u eerder 'ik heb geen zin om te betalen voor mijn verwarming dus gebruik ik maar het goedkoopste, meest vervuilende'

1) het gaat om fijn stof.
2) ik heb geen warmtepomp
3) uitstoot door gascentrales (we importeren normaal geen elektriciteit van DE) voor warmtepompen is nog altijd minder dan alternatief

87% van fijn stof van huishoudens is door verbranden van hout en dat is nergens voor nodig
We overschrijden op alle meetpunten wat WHO als limiet omschrijft:

Het is bij u eerder 'ik heb geen zin om te betalen voor mijn verwarming dus gebruik ik maar het goedkoopste, meest vervuilende'
Als je zo begaan bent met het fijn stof zal je zelf ook wel niet met de wagen rijden neem ik aan?

Goedkoopste optie zou ik niet zeggen. Pas enkele duizenden euro's geïnvesteerd in een performante nieuwe houtkachel (met ecolabel A+ ;-) )

Toch fijn dat je mijn rekening maakt.

Als je zo begaan bent met het fijn stof zal je zelf ook wel niet met de wagen rijden neem ik aan?

Goedkoopste optie zou ik niet zeggen. Pas enkele duizenden euro's geïnvesteerd in een performante nieuwe houtkachel (met ecolabel A+ ;-) )

Toch fijn dat je mijn rekening maakt.
Had je ook in warmtepomp die weliswaar nog wat duurder is kunnen steken

Houtstook is qua fijnstof veel erger dan auto
Verkoop kachels moest al lang verboden zijn

Had je ook in warmtepomp die weliswaar nog wat duurder is kunnen steken

Houtstook is qua fijnstof veel erger dan auto
Verkoop kachels moest al lang verboden zijn
Ik bekijk de piste van een warmtepomp voor wanneer mijn huidige CV ketel vervangen moet worden. Ik zie er voorlopig echter nog geen heil in, in combinatie met een oudere woning.

Bij een torenhoog verbruik door een warmtepomp is evenzeer niemand gebaat (en ik zelf nog het minste).

Het is natuurlijk altijd het gemakkelijkst om alleen naar een ander te wijzen om zelf uw verantwoordelijkheid niet te moeten nemen. Vliegen en autorijden is klaarblijkelijk geen probleem voor de luchtkwaliteit en het milieu.

Volgend jaar zijn het verkiezingen, doe wat je moet doen :)

Iedereen doet wat ie wilt binnen de rechtsregels, ik vind het persoonlijk ook niet zo gepast om mensen met de vingers te wijzen. Er moet meer richitng de politici gewezen worden. Want het is absurd dat houtkachels nog bestaan, alsook het installeren van mazoutketels.

Ik herinner me: 4uur houtkachel > 1000km met de wagen qua fijnstof. Veel met de autorijden is problematisch, maar de houtkachel veel laten branden zeker ook. Maar om daarvoor te wijzen naar de gebruikers van de houtkachel? Mèh.

Ecologische voetafdruk heeft niet veel te maken met locale luchtkwaliteit. Ik betwijfel ook dat wij in België stroom verbruiken van bruinkoolcentrales, in welk geval een efficiënte centrale die niet in een woonwijk gaat liggen, waarschijnlijk beter is voor de luchtkwaliteit en dus volksgezondheid dan het equivalent van individuele houtkachels.

Het is legaal, dus je doet niets verkeerd, maar laat ons nu ook de realiteit niet uit het oog verliezen.

Laatst bewerkt:
Vind die terechtwijzingen hier ook compleet van de pot gerukt. @Chilliewillie88 doet niets verkeerd door een houtkachel te gebruiken dus waarom hem verwijten maken? Als hij gelukkig wordt van een houtkachel te gebruiken (wat ik me best kan inbeelden, want is een gezellige warmte), laat hem dat dan toch gewoon doen?

Ik krijg het dan eerder van al die nieuwe woningen die worden gezet naast oudere woningen met kachels waarbij dat de mensen van die nieuwe woningen dan gaan zagen dat ze rook binnentrekken met hun ventilatiesysteem. Dat is zoals mensen die naast een racecircuit of luchthaven gaan wonen en dan gaan zagen over geluidsoverlast.

Ik krijg het dan eerder van al die nieuwe woningen die worden gezet naast oudere woningen met kachels waarbij dat de mensen van die nieuwe woningen dan gaan zagen dat ze rook binnentrekken met hun ventilatiesysteem. Dat is zoals mensen die naast een racecircuit of luchthaven gaan wonen en dan gaan zagen over geluidsoverlast.
Wij zitten hier in een rijtje van 6 woningen met 1 of 2 schoorstenen per woning terwijl we allemaal met gas verwarmen.
Hoe moeten mensen nu weten dat ze bouwen naast iemand die hout stookt?
Mijn ouders hun woning is later dan 2000 gezet en die heeft dan weer een allesbrander gezet waarop de centrale verwarming is aangesloten. Dus nergens kan je toch weten wie waarop stookt?

Vind die terechtwijzingen hier ook compleet van de pot gerukt. @Chilliewillie88 doet niets verkeerd door een houtkachel te gebruiken dus waarom hem verwijten maken? Als hij gelukkig wordt van een houtkachel te gebruiken (wat ik me best kan inbeelden, want is een gezellige warmte), laat hem dat dan toch gewoon doen?
Omdat het hypocriet is om te zeggen dat hij een "ondergemiddelde ecologische voetafdruk" heeft terwijl hij met hout stookt?

Omdat de term "elitaire verhevenheid" verzuurd overkomt? Als ik zoiets lees denk ik: weer ene die jaloers is op al die moderne technologieën in nieuwbouw.

Stoken met hout zou owv de uitstoot al lang verboden moeten zijn, maar gezien de hoge energieprijzen van de afgelopen jaren zie ik dat nog niet snel gebeuren. Er zijn genoeg gezinnen waar het water nu al aan hun lippen komt en die op het einde van hun loon nog maand over hebben ...

Iedereen doet wat ie wilt binnen de rechtsregels, ik vind het persoonlijk ook niet zo gepast om mensen met de vingers te wijzen. Er moet meer richitng de politici gewezen worden. Want het is absurd dat houtkachels nog bestaan, alsook het installeren van mazoutketels.

Ik herinner me: 4uur houtkachel > 1000km met de wagen qua fijnstof. Veel met de autorijden is problematisch, maar de houtkachel veel laten branden zeker ook. Maar om daarvoor te wijzen naar de gebruikers van de houtkachel? Mèh.
De politiek moet alles oplossen, terwijl als iedereen een beetje moeite doet er al veel zou opgelost zijn en dat ook nog eens veel goedkoper
Zoals de luiheid van mensen om de rioleringsputtekes voor hun huis proper te maken maar wel klagen als er overstromingen zijn!
Ecologische voetafdruk heeft niet veel te maken met locale luchtkwaliteit. Ik betwijfel ook dat wij in België stroom verbruiken van bruinkoolcentrales, in welk geval een efficiënte centrale die niet in een woonwijk gaat liggen, waarschijnlijk beter is voor de luchtkwaliteit en dus volksgezondheid dan het equivalent van individuele houtkachels.

Het is legaal, dus je doet niets verkeerd, maar laat ons nu ook de realiteit niet uit het oog verliezen.
Je kan zien van waar onze stroom komt: https://app.electricitymaps.com/zone/BE
We importeerden om 9u bv van DE maar exporteren naar GB en LU (en DE was meeste wind)

Als er 1 ding van de pot gerukt is dan is het wel uw vergelijking want voor huishoudens heb je perfecte alternatieven en is houtstook nergens voor nodig

https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2022%2F12%2F02%2F68300d1e-553b-4441-9a41-3eb3e1b16e93.jpg

Wij zitten hier in een rijtje van 6 woningen met 1 of 2 schoorstenen per woning terwijl we allemaal met gas verwarmen.
Hoe moeten mensen nu weten dat ze bouwen naast iemand die hout stookt?
Mijn ouders hun woning is later dan 2000 gezet en die heeft dan weer een allesbrander gezet waarop de centrale verwarming is aangesloten. Dus nergens kan je toch weten wie waarop stookt?
Als je bouwt naast huizen die 30 jaar of ouder zijn, kan je het alleszins verwachten. 100% zeker weet je het nooit, maar dan kan je altijd eens gaan rondvragen he als houtkachels je zo erg storen.

Omdat het hypocriet is om te zeggen dat hij een "ondergemiddelde ecologische voetafdruk" heeft terwijl hij met hout stookt?

Omdat de term "elitaire verhevenheid" verzuurd overkomt? Als ik zoiets lees denk ik: weer ene die jaloers is op al die moderne technologieën in nieuwbouw.

Stoken met hout zou owv de uitstoot al lang verboden moeten zijn, maar gezien de hoge energieprijzen van de afgelopen jaren zie ik dat nog niet snel gebeuren. Er zijn genoeg gezinnen waar het water nu al aan hun lippen komt en die op het einde van hun loon nog maand over hebben ...
Het is dan ook elitaire verhevenheid als mensen, die geld genoeg hebben om zich te kunnen veroorloven om een recent huis te kopen/bouwen en te verwarmen met een warmtepomp, aan mensen die (vaak uit noodzaak) stoken met een houtkachel verwijten gaan maken. Ik begrijp die reactie dus zeer goed. Iedereen moet gewoon voor z'n eigen deur vegen.

Als er 1 ding van de pot gerukt is dan is het wel uw vergelijking want voor huishoudens heb je perfecte alternatieven en is houtstook nergens voor nodig

https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2022%2F12%2F02%2F68300d1e-553b-4441-9a41-3eb3e1b16e93.jpg
Maar wie ben jij om te gaan bepalen of anderen een alternatief hebben? De alternatieven zijn allemaal duurder en jij kan niet op de bankrekening van anderen kijken.

Als je bouwt of verbouwd ben je verplicht dan een ventilatie systeem te zetten. Doe je het niet, dan zit je in de schimmel en met zeer hoge CO2 concentraties. Goede isolatie en ramen zijn zodanig lucht dit dat je moet ventileren. En al zet je een raam open, dan komt die vuile lucht ook binnen en speel je al uw warmte kwijt.

De meeste huizen hebben trouwens wel gas verwarming, maar hout stoken is veel goedkoper natuurlijk. Das even asociaal dan wanneer in de zomer hele dagen luide muziek zit te spelen in de tuin. Ze moeten dan maar hun vensters toe doen zodat ze het niet horen…

Als je bouwt of verbouwd ben je verplicht dan een ventilatie systeem te zetten.
Bij verbouwen is het enkel in bepaalde gevallen verplicht. Wij zijn ook aan het verbouwen en hebben nooit enige verplichting gehad om ventilatie te steken. En als je verplicht ventilatie steekt, zorg je gewoon voor de nodige filters. Je moet niet altijd naar anderen kijken om je eigen problemen op te lossen imo.

Bij verbouwen is het enkel in bepaalde gevallen verplicht. Wij zijn ook aan het verbouwen en hebben nooit enige verplichting gehad om ventilatie te steken. En als je verplicht ventilatie steekt, zorg je gewoon voor de nodige filters. Je moet niet altijd naar anderen kijken om je eigen problemen op te lossen imo.
Het zijn de anderen die de problemen veroorzaken en het dus moeten oplossen, niet alleen voor de ventilatie bij anderen maar ook in het algemeen is het gewoon ongezond
Of als ik buiten ga sporten moet ik maar een gasmasker opzetten?

Hout stoken moeten we echt vanaf, ongeacht de impact op klimaat/milieu.
De grote boosdoener van verbranden in woonwijken is dat het fijnstof en andere rommel recht bij de mensen binnen wordt geblazen. Dat is een rechtstreekse aanval op de longen en gezondheid. (nog los van de stank)
Vergelijken met een vliegtuig is absurd omdat je niets merkt van die vervuiling (klimaatverwarming op 20j niet inbegrepen)

Terug
Bovenaan