Je bent twee dingen door elkaar aan het slaan; het gaat hier niet over "ik nu vs ik 10 jaar geleden", het is logisch dat je geluksgevoel hetzelfde is als vroeger ondanks een groter kapitaal, dat noemt ook wel "hedonic adaptation": je went snel aan een nieuwe situatie, dat wordt dan je nieuwe baseline en je keert terug naar hetzelfde geluksgevoel als vroeger. Waar ik het over heb is "ik vs de ander", dat is des mensen en voelt iedereen; inclusief jij: in je eigen tekst zeg je zelf over een groter huis in je straat: "zou het mooier zijn? zeker"; dus ook al ontken je dat je dat je erin meegaat, toch zit je (al dan niet onbewust) te vergelijken (met dan als conclusie: "ik het het niet nodig/ik wil het niet" vs "ik kan het niet"). Gaat ook niet over gunnen of niet; net zoals je in een sportwedstrijd wil winnen en toch bij verlies het de winnaar gunt, doet niets af aan de wil om goed te presteren. Of ga je beweren dat je ook in een competitie niet geïnteresseerd ben naar je plaats in de ranking? Finaal, niemand geeft van zichzelf graag toe dat hij vergelijkt met anderen, het is een leuker idee om jezelf als "verheven" boven dat idee te zien.