Studie Waarde graduaatsopleiding (HBO5)

Ik heb zelf een graduaat rechtspraktijk op zak. Je bent er niets mee, ook de richtingen die jij aanhaalt. De enige graduaat waar je iets mee bent, is dat van accountancy en fiscaliteit.
 
Ik heb zelf een graduaat rechtspraktijk op zak. Je bent er niets mee, ook de richtingen die jij aanhaalt. De enige graduaat waar je iets mee bent, is dat van accountancy en fiscaliteit.
Bedoel je hier de graduaat accounting administration (boekhouden) mee of de bacheloropleiding accountancy fiscaliteit?
 
Dan zou ik er wel voor gaan ;) Ik ken iemand die dat gedaan heeft, en na drie jaar heeft die een mooie job met daarbij horende een mooie salariswagen. Je moet het wel graag doen, zo een hele dag op cijfers zitten kijken.
 
Ik heb hier even geleden ook al de vraag gesteld specifiek rond het graduaat accounting administration, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die een ander graduaat (hbo5) diploma hebben (in een andere sector dus) en wat hun ervaringen zijn met een graduaat (hbo5) op de arbeidsmarkt. Ik heb nog 2 andere graduaten gezien die mij ook interesseren:
  • Accounting administration (knelpuntberoep?)
  • Marketing en communicatiesupport
  • HR-support
Wat zijn jullie ervaringen met een graduaat op de arbeidsmarkt? Is dit voornamelijk goed voor knelpuntberoepen?

Alvast bedankt om jullie ervaringen te delen!

(De reden waarom ik graag een graduaat behaal en geen bachelor is omdat een graduaat praktijkgericht is en dit dus het beste past bij mij)
Negeer even De Koning, de ene keer heeft hij een rechtspraktijkdiploma (zie hierboven) , de andere keer heeft hij 2 vakken waar hij niet voor slaagt en heeft hij het dus niet (https://www.beyondgaming.be/threads/schakelprogramma-rechten.10493/), logisch dus dat hij er niks mee is.

Met zowel accounting administration als HR-support zal je zeker een deftige meerwaarde hebben om een job te behalen, er is daar zoektocht genoeg naar bekwaam personeel. Dat je dan geen bachelor hebt, is niet zo erg, zolang je maar toont dat je wil leren, wat je met die HBO5 doet.

Marketing en communicatiesupport kan ik niet inschatten. In het algemeen worden HBO5-opleidingen wel gewaardeerd, al mag je er niet van uitgaan dat ze hetzelfde zijn zoals een bachelor, er is nog altijd een verschil, ook op de werkvloer (zeker bij overheid, je komt niet in aanmerking voor jobs van B-niveau).
 
Negeer even De Koning, de ene keer heeft hij een rechtspraktijkdiploma (zie hierboven) , de andere keer heeft hij 2 vakken waar hij niet voor slaagt en heeft hij het dus niet (https://www.beyondgaming.be/threads/schakelprogramma-rechten.10493/), logisch dus dat hij er niks mee is.

Met zowel accounting administration als HR-support zal je zeker een deftige meerwaarde hebben om een job te behalen, er is daar zoektocht genoeg naar bekwaam personeel. Dat je dan geen bachelor hebt, is niet zo erg, zolang je maar toont dat je wil leren, wat je met die HBO5 doet.

Marketing en communicatiesupport kan ik niet inschatten. In het algemeen worden HBO5-opleidingen wel gewaardeerd, al mag je er niet van uitgaan dat ze hetzelfde zijn zoals een bachelor, er is nog altijd een verschil, ook op de werkvloer (zeker bij overheid, je komt niet in aanmerking voor jobs van B-niveau).
Wat ik bijzonder vind. Want dan val je toch direct terug in een categorie van middelbaar onderwijs?
 
Negeer even De Koning, de ene keer heeft hij een rechtspraktijkdiploma (zie hierboven) , de andere keer heeft hij 2 vakken waar hij niet voor slaagt en heeft hij het dus niet (https://www.beyondgaming.be/threads/schakelprogramma-rechten.10493/), logisch dus dat hij er niks mee is.

Met zowel accounting administration als HR-support zal je zeker een deftige meerwaarde hebben om een job te behalen, er is daar zoektocht genoeg naar bekwaam personeel. Dat je dan geen bachelor hebt, is niet zo erg, zolang je maar toont dat je wil leren, wat je met die HBO5 doet.

Marketing en communicatiesupport kan ik niet inschatten. In het algemeen worden HBO5-opleidingen wel gewaardeerd, al mag je er niet van uitgaan dat ze hetzelfde zijn zoals een bachelor, er is nog altijd een verschil, ook op de werkvloer (zeker bij overheid, je komt niet in aanmerking voor jobs van B-niveau).
Ik ben een beetje laat @JPV, jij zit er echt naast hoor. @Maya, ik zou er niet teveel naar luisteren. Ik heb een HBO-5 opzak in de rechtspraktijk en doe nu een schakeljaar om een volwaardige professionele bachelor te behalen, en kan je echt garanderen dat werkgevers daar niet op zitten te wachten. Enkel het graduaatsdiploma accountancy of verzekeringen, heeft een bepaalde relevantie op de arbeidsmarkt. Accountancy is heel gegeerd, maar is ook wel drie jaar. En bovendien worden deze lessen meestal s avonds gedoceerd. Waarom ga je niet ineens voor een professionele bachelor in de accountancy? Alleszins minder hoofdpijn.

In tegenstelling tot wat JPV beweert, bij de overheid wordt het graduaatsdiploma WEL DEGELIJK gelijkgesteld met een professionele bachelor. De overheid mag niet discrimineren weet je wel. Maar als je kan raad ik je aan om voor een professionele bachelor te gaan.
 
Op de VDAB - website kan je filteren op diploma en daar staat graduaat / HBO5 diploma's tussen. Zo kan je even kijken hoeveel jobs er in de buurt zijn met je diploma. Ik denk wel dat werkgevers interesse hebben voor dit diploma, want er zijn toch heel wat knelpunt beroepen.

Ik zelf volg school te Vives in een begeleidingstraject met de VDAB om een graduaatsdiploma ICT Programmeren te behalen. Ik doe nu werkplekleren (soort stage) in het AZ Sint Jan Brugge als software-ontwikkelaar en leer enorm veel bij hoe het er aan toe gaat in het echte werkleven.

Als je werkloos bent Maya, kan je een graduaat volgen in samenwerking met de VDAB en een maandelijkse uitkering als werkloosgerechtigde krijgen.
 
Terug
Bovenaan