Vuelta ciclista a España 2022

Wie wint La Vuelta ciclista a España 2022?

  • Tadej Pogačar

  • Primož Roglič

  • Jai Hindley

  • Richard Carapaz

  • Simon Yates

  • Remco Evenepoel

  • Enric Mas

  • Mikel Landa

  • Nairo Quintana

  • Iemand anders


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
't Zou vooral leuk zijn als ze die 3 grote rondes zo zouden kunnen zetten dat er renners zijn die ze echt alle drie proberen te winnen
Dat zou wel betekenen dat je quasi een heel jaar ofwel top moet zijn of volop aan het trainen bent.
Ruimte om even te bekomen en wat minder arbeid te verrichten zal er dan niet bij zijn.
 
Dat zou wel betekenen dat je quasi een heel jaar ofwel top moet zijn of volop aan het trainen bent.
Ruimte om even te bekomen en wat minder arbeid te verrichten zal er dan niet bij zijn.
Ik weet dat het moeilijk zou zijn. Misschien met een giro die de eerste week niet al te zwaar is (zodat je niet echt top aan de wedstrijd kan beginnen). Maar het zou toch wel echt interessant zijn, ook al besef ik dat het nog amper mogelijk is....
 
Toch wel uitkijken naar de Vuelta, het is toch wel beetje koffiedik kijken om te zien wat Remco gaat kunnen. Ik ben toch heel benieuwd of hij echt voor een klassement gaat kunnen rijden, er zijn toch een paar zaken zaken die een groot vraagteken zijn bij hem: recuperatievermogen, constant zijn en prestaties op de lange cols. Ik vrees dat de teleurstelling toch eens groot zou kunnen zijn. Zelf zou ik nog altijd opteren om in zijn eerste echte grote ronde (Giro tel ik niet mee, hij was totaal nog niet in vorm toen) het klassement te laten varen en gewoon voor ritten te gaan, waar hij ongetwijfeld met zijn capaciteiten veel kansen heeft om er een stuk of 2 weg te kapen.

Alleszins een mooi deelnemersveld voor het klassement met Almeida, Mas, Hindley, Carapaz, Sivakov, Roglic (?), S.Yates, Kelderman, O'Connor, Lopez, ...
 
Zelf zou ik nog altijd opteren om in zijn eerste echte grote ronde (Giro tel ik niet mee, hij was totaal nog niet in vorm toen) het klassement te laten varen en gewoon voor ritten te gaan, waar hij ongetwijfeld met zijn capaciteiten veel kansen heeft om er een stuk of 2 weg te kapen.

Alleszins een mooi deelnemersveld voor het klassement met Almeida, Mas, Hindley, Carapaz, Sivakov, Roglic (?), S.Yates, Kelderman, O'Connor, Lopez, ...
Als hij echt klassementsambities heeft in grote rondes, en die heeft hij in het verleden toch al uitgesproken, dan moet hij imo nu gewoon proberen en kijken waar hij uit komt. Niet beginnen met: "ik ga éérst een rit proberen winnen en dan zien we wel." Dat kan je zeggen als sprinters die voor een puntenklassement gaat maar de mindset van een GC renner hoort toch enigszins anders te zijn: sparen, sparen, sparen en zien hoe ver je geraakt en indien mogelijk de voorhamer boven halen met in het achterhoofd dat je nog 3 weken moet overleven.
Als hij op het einde van de 2de week uit de top 5 staat kan hij alsnog proberen van links of rechts een rit te scoren.

Er is bij Remco momenteel eigenlijk maar 1 groot vraagteken imo: recuperatie. We hebben tot nu toe geen referenties dat hij de prestaties die hij normaal over 1 week kan leveren ook 3 weken kan volhouden. Maar we hebben evengoed ook geen referenties dat hij dat niet zou kunnen. Normaal gezien zou deze Vuelta veel moeten duidelijk maken daarover.

Het blijft voorlopig ook nog vrij stil rond de Vuelta, de EK's nemen heel wat aandacht weg, wat zeker geen slechte zaak is. Hoe langer ze wachten met heel het circus op te zetten hoe langer hij daar alvast geen energie aan hoeft te verspillen.
 
Toch wel uitkijken naar de Vuelta, het is toch wel beetje koffiedik kijken om te zien wat Remco gaat kunnen. Ik ben toch heel benieuwd of hij echt voor een klassement gaat kunnen rijden, er zijn toch een paar zaken zaken die een groot vraagteken zijn bij hem: recuperatievermogen, constant zijn en prestaties op de lange cols. Ik vrees dat de teleurstelling toch eens groot zou kunnen zijn. Zelf zou ik nog altijd opteren om in zijn eerste echte grote ronde (Giro tel ik niet mee, hij was totaal nog niet in vorm toen) het klassement te laten varen en gewoon voor ritten te gaan, waar hij ongetwijfeld met zijn capaciteiten veel kansen heeft om er een stuk of 2 weg te kapen.

Alleszins een mooi deelnemersveld voor het klassement met Almeida, Mas, Hindley, Carapaz, Sivakov, Roglic (?), S.Yates, Kelderman, O'Connor, Lopez, ...
Tsja teleurstelling.
Misschien wordt duidelijk dat het grote rondewerk niets voor Evenepoel is. Dan moet hij zich maar blijven focussen op wat hem wel ligt, met name tijdrijden en monumenten/klassiekers met heuvelkes. Dan kan hij nog altijd een mooi palmares bij mekaar harken denk ik.
Maar als hij dus wel meedoet voor de knikkers, vraag ik me af wat Lefevre gaat doen. Ploeg bouwen rond Evenepoel voor een grote ronde? Of zien we Evenepoel dan naar een ander team verkassen?
 
Tsja teleurstelling.
Misschien wordt duidelijk dat het grote rondewerk niets voor Evenepoel is. Dan moet hij zich maar blijven focussen op wat hem wel ligt, met name tijdrijden en monumenten/klassiekers met heuvelkes. Dan kan hij nog altijd een mooi palmares bij mekaar harken denk ik.
Maar als hij dus wel meedoet voor de knikkers, vraag ik me af wat Lefevre gaat doen. Ploeg bouwen rond Evenepoel voor een grote ronde? Of zien we Evenepoel dan naar een ander team verkassen?
Daar is Patje al mee bezig he, de sponsoren gaan ook mee in dat verhaal met extra centjes
 
Tsja teleurstelling.

Misschien wordt duidelijk dat het grote rondewerk niets voor Evenepoel is. Dan moet hij zich maar blijven focussen op wat hem wel ligt, met name tijdrijden en monumenten/klassiekers met heuvelkes

Aan je 22 is gewoon te vroeg om dat te weten. Zelf al zakt hij door het ijs, er zijn amper renners die aan hun 22 constant presteren in een grote ronde.
 
Aan je 22 is gewoon te vroeg om dat te weten. Zelf al zakt hij door het ijs, er zijn amper renners die aan hun 22 constant presteren in een grote ronde.

Er zijn ook maar héél weinig renners die op hun 22e de begeleiding krijgen die Evenepoel al (jaren) krijgt. Remco is al 4 jaar WT wedstrijden aan het rijden. Er wordt op die (jonge) leeftijd gewezen en dan voorbeelden aangehaald van renners die laat zijn doorgebroken en pas héél laat uitstekende ronderenners zijn geworden, maar de meeste van die renners zijn wel jongens die zich nooit snel op het rondewerk hebben gefocust of gewoon niet de goede begeleiding hadden. Evenepoel gaat nog progressie maken, maar die gaat ook niet pas op zijn top zitten op zijn 28e ofzo.

Imo toch tijd om serieus voor dat klassement te gaan nu. Als het tegenvalt, is dat maar zo. Ik denk dat hij het in deze Vuelta waar toch enkele kleppers verstek voor geven echt wel aankan. Niet per se om te winnen of zelfs podium, maar zo rond een 5e plaats. Waarom niet? En dan kun je stellen, ok die kan in de toekomst meedoen voor winst.
 
Tsja teleurstelling.
Misschien wordt duidelijk dat het grote rondewerk niets voor Evenepoel is. Dan moet hij zich maar blijven focussen op wat hem wel ligt, met name tijdrijden en monumenten/klassiekers met heuvelkes. Dan kan hij nog altijd een mooi palmares bij mekaar harken denk ik.
Maar als hij dus wel meedoet voor de knikkers, vraag ik me af wat Lefevre gaat doen. Ploeg bouwen rond Evenepoel voor een grote ronde? Of zien we Evenepoel dan naar een ander team verkassen?
Evenepoel heeft 1 van de langste contracten in het peloton en zal niet snel naar een andere ploeg verkassen. Patje zijn natte droom is een grote ronde winnen met Remco en is daar nu al met bezig zoals SomeDude zegt.

Ik blijf toch benieuwd naar zijn prestaties op de lange cols, zeker over meerdere dagen. Daar is hij echt toch nog een onbeschreven blad. Al gaat deze Vuelta maar 1 keer boven de 2000m.
 
Er zijn ook maar héél weinig renners die op hun 22e de begeleiding krijgen die Evenepoel al (jaren) krijgt. Remco is al 4 jaar WT wedstrijden aan het rijden. Er wordt op die (jonge) leeftijd gewezen en dan voorbeelden aangehaald van renners die laat zijn doorgebroken en pas héél laat uitstekende ronderenners zijn geworden, maar de meeste van die renners zijn wel jongens die zich nooit snel op het rondewerk hebben gefocust of gewoon niet de goede begeleiding hadden. Evenepoel gaat nog progressie maken, maar die gaat ook niet pas op zijn top zitten op zijn 28e ofzo.
Deels akkoord, maar er zijn wel fysiologische redenen waarom je aan je 28 wel een 3 weken zou aankunnen en aan je 22 niet. Daarbij krijgt hij inderdaad al een eind de begeleiding, maar is ook nog niet zo heel lang wielrenner. Dus als zijn Vuelta een totale flop is kan het volgens mij zeker nog altijd. Maar hij moet er wel voor gaan ja.
 
Evenepoel heeft 1 van de langste contracten in het peloton en zal niet snel naar een andere ploeg verkassen. Patje zijn natte droom is een grote ronde winnen met Remco en is daar nu al met bezig zoals SomeDude zegt.

Ik blijf toch benieuwd naar zijn prestaties op de lange cols, zeker over meerdere dagen. Daar is hij echt toch nog een onbeschreven blad. Al gaat deze Vuelta maar 1 keer boven de 2000m.
Ja, en dan? Zelfs als hij "maar" het potentieel heeft om "ocharme" misschien ooit een Vuelta of Giro te winnen met amper cols boven 2000m en veel ITTs, is dat toch ook al super en once in a generation, niet? We zien wel.

Top 10 en een rit dit jaar zou fantastisch zijn, maar ik hoop echt op meer. We zien wel, het wordt sowieso boeiend om te volgen de komende jaren en we hebben het laatste er nog niet van gezien.
 
Ik vind die voorjaarsploeg 2023 van quick-step nog niet slecht, Gewoon heel veel malchance dit jaar gehad.
Ik denk dat je die nog enkel veel kan verbeteren door echt resoluut een WVA of MVDP te gaan halen.
Asgreen / Sénéchal / Lampaert / Alain philiipe
Merlier / Van tricht / Serry / Declercq

Zeker met Asgreen en Sénéchal in topvorm kan je heel veel doen.
Nu hebben ze nog Merlier erbij voor die iets minder lastige koersen.
Ik vermoed dat Julian toch weer iets meer naar dat klassieke werk gaat pieken, als hij gaat moeten knechten voor Remco in de grote rondes.
De klimploeg kan misschien nog veel verbeteren , maar is denk ik nu toch ook al redelijk.
 
Masnada, Van Wilder, Knox, Vansevenant, Vervaeke, Alaphilippe, Cattaneo heb je al een redelijke klimploeg en volgend jaar ook nog Hirt erbij. Het is natuurlijk geen Jumbo of Ineos
 
Ja, en dan? Zelfs als hij "maar" het potentieel heeft om "ocharme" misschien ooit een Vuelta of Giro te winnen met amper cols boven 2000m en veel ITTs, is dat toch ook al super en once in a generation, niet? We zien wel.

Top 10 en een rit dit jaar zou fantastisch zijn, maar ik hoop echt op meer. We zien wel, het wordt sowieso boeiend om te volgen de komende jaren en we hebben het laatste er nog niet van gezien.
Ja, wat en dan? Heb ik iets verkeerd gezegd? Ik heb gezegd dat ik benieuwd blijf naar zijn prestaties op de grote cols omdat we daar nog niet echt veel over hem weten :wtf:
 
Er zijn ook maar héél weinig renners die op hun 22e de begeleiding krijgen die Evenepoel al (jaren) krijgt. Remco is al 4 jaar WT wedstrijden aan het rijden. Er wordt op die (jonge) leeftijd gewezen en dan voorbeelden aangehaald van renners die laat zijn doorgebroken en pas héél laat uitstekende ronderenners zijn geworden, maar de meeste van die renners zijn wel jongens die zich nooit snel op het rondewerk hebben gefocust of gewoon niet de goede begeleiding hadden. Evenepoel gaat nog progressie maken, maar die gaat ook niet pas op zijn top zitten op zijn 28e ofzo.

Imo toch tijd om serieus voor dat klassement te gaan nu. Als het tegenvalt, is dat maar zo. Ik denk dat hij het in deze Vuelta waar toch enkele kleppers verstek voor geven echt wel aankan. Niet per se om te winnen of zelfs podium, maar zo rond een 5e plaats. Waarom niet? En dan kun je stellen, ok die kan in de toekomst meedoen voor winst.
Dit moet je inderdaad toch ook in rekening nemen. Trainen als GC renner voor een grote ronde is geen process van 1 winter gericht trainen, dat is een process van járen opbouw. Vroeger modderde men in jeugdreeksen maar wat aan tot een jaar of 23 en dan werd er misschien eens gekeken naar gerichter trainen. Dan was het dus niet onlogisch dat je pas vanaf je 26-27ste stilaan kwam bovendrijven als (ronde)renner.

Tegenwoordig wordt er bij de junioren getrained op een manier waar de profs van 20 jaar geleden enkel maar van konden dromen. Remco is tijdens het seizoen 2017 ergens beginnen koersen zeker? Maar pak al even dat hij vanaf 2018 (het jaar van Innsbruck) eigenlijk quasi als prof leeft en trained. Dat is ondertussen 5 volle seizoenen. Gaat hij nog verbeteren? Waarschijnlijk zit er links en rechts nog wel wat marge op ja maar we spreken normaal gezien niet meer over spectaculaire marges. Dat is overigens niet abnormaal: kijk naar Pogacar. Die heeft links & rechts waarschijnlijk ook nog wel marge maar ook die gaat ondanks zijn jonge leeftijd niet nóg veel beter worden tegen zijn 28ste.

De jaren waarin renners spectaculair groeien is gewoon verschoven naar een vroeger punt in een carriere.
 
De jaren waarin renners spectaculair groeien is gewoon verschoven naar een vroeger punt in een carriere.
Koerstechnisch en op vlak van begeleiding klopt dat.
Maar het is nog altijd zo dat je fysiologisch op het toppunt bent midden tot eind de 20. Dus ja iemand van 22 kan effectief nog verbeteren.
 
Ja, wat en dan? Heb ik iets verkeerd gezegd? Ik heb gezegd dat ik benieuwd blijf naar zijn prestaties op de grote cols omdat we daar nog niet echt veel over hem weten :wtf:
Je hebt helemaal niets "verkeerd" gezegd.

Ik wilde toevoegen dat als hij een geslaagde Vuelta rijdt (wat dat dan is mag ieder voor zichzelf bepalen), dat super nieuws is naar de toekomst toe ongeacht dat er slechts één col boven de 2000m is. Maar wat dat dan geeft in een Tour gaan we pas weten als hij ooit eens meedoet aan, welja, de Tour. Niet elke renner die ooit de Vuelta of de Giro kan winnen kan ook de Tour winnen, en dat is geen schande voor een land dat al 45 jaar geen grote ronde meer gewonnen heeft.
 
Koerstechnisch en op vlak van begeleiding klopt dat.
Maar het is nog altijd zo dat je fysiologisch op het toppunt bent midden tot eind de 20. Dus ja iemand van 22 kan effectief nog verbeteren.
Qua begeleiding zal het in ieder geval nog beter kunnen zoals Patje zelf zegt: https://www.wielerflits.be/nieuws/l...voor-vuelta-tot-2026-krijgt-hij-alle-krediet/

”Wat de grote rondes betreft, kan Quick-Step Alpha Vinyl nog wel een hoop leren, denkt Lefevere. “Op alle vlakken. Ik heb een fantastische staf, maar… die juiste mentaliteit, specifiek afgestemd op dat rondewerk, moet er nog insluipen. Ik ben ervan overtuigd dat dat kan, omdat we een team zijn dat altijd streeft naar meer en beter. We zijn nooit echt content. Die omschakeling kan niet in één dag worden gerealiseerd. Hoogtestages, bijvoorbeeld, pakken we nog redelijk primitief aan. We sturen niet een hele crew mee met één of twee renners, zoals in sommige andere ploegen. Het grote verschil is: als die in april nog geen koers hebben gewonnen, is er geen paniek.”
 
Pidcock zijn eerste Vuelta was ook helemaal niks om er in de Tour door heen te zakken eens de grote cols begonnen. (uiteraard nadien mooie ritzege). Ik denk niet dat ze bij Ineos nu al denken dat hij nooit een grote ronde zal kunnen winnen.
De Giro was de eerste grote ronde voor Remco. Het nieuwe is er af dus zal de hype toch wel wat minder zijn.
 
Pidcock zijn eerste Vuelta was ook helemaal niks om er in de Tour door heen te zakken eens de grote cols begonnen. (uiteraard nadien mooie ritzege). Ik denk niet dat ze bij Ineos nu al denken dat hij nooit een grote ronde zal kunnen winnen.
De Giro was de eerste grote ronde voor Remco. Het nieuwe is er af dus zal de hype toch wel wat minder zijn.
Pidcock had natuurlijk na OS amper getraind :p
 
Terug
Bovenaan