Vuelta ciclista a España 2022

Wie wint La Vuelta ciclista a España 2022?

  • Tadej Pogačar

  • Primož Roglič

  • Jai Hindley

  • Richard Carapaz

  • Simon Yates

  • Remco Evenepoel

  • Enric Mas

  • Mikel Landa

  • Nairo Quintana

  • Iemand anders


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Pro Cycling magazine valt zeer aan te raden. Ik heb nu al ongeveer 8 jaar een abonnement. Schitterende foto's altijd, vind ik. En leuke weetjes en interviews uit het peloton. Afgewisseld met voorbeschouwingen van alle ritten (of klassiekers int voorjaar) en hier en daar nog een column van bv Renaat Schotte wat toch altijd interessant is om lezen imo :D
Bedankt voor de info. Ik overweeg om deze aan te schaffen dan ;)
 
Dan toch geen ronde van Burgos voor Evenepoel als voorbereiding op de Vuelta. Enkel San Sebastian rijdt hij nog. (Bron: Nieuwsblad.) Lijkt me de slimste beslissing. Hij heeft al veel gekoerst dit jaar en de afgelopen weken op hoogte getraind. Fris starten aan de Vuelta, hopelijk sterker worden in de race en dan doortrekken naar WK.
Heeft ook goed getraind in bed lijkt me, ons Umi was er ook bij :unsure:

Zijn laatste koers waren Zwitserland en het BK, dus zit wel wat tijd tussen.
Burgos is gewoon te kort op de vuelta lijkt me.
 
Jammer dat er geen WK ploegentijdrit is.
Ieder jaar denk ik wel eens welke ploeg die dit jaar zou winnen (op volle sterkte en allemaal in vorm)

Jumbo dit jaar is wel onklopbaar (Dennis , WVA, roglic , vingegaard , Laporte , Van emden, Dumo, Foss)

Met QS op twee en Ineos op drie.

Nog altijd veel beter dan die mixed shit
 
Dan toch geen ronde van Burgos voor Evenepoel als voorbereiding op de Vuelta. Enkel San Sebastian rijdt hij nog. (Bron: Nieuwsblad.) Lijkt me de slimste beslissing. Hij heeft al veel gekoerst dit jaar en de afgelopen weken op hoogte getraind. Fris starten aan de Vuelta, hopelijk sterker worden in de race en dan doortrekken naar WK.
42 koersdagen is toch niet zo veel?


WK TTT vond ik prima. Ben geen fan van (lange) TTT's in een grote ronde. Da's gewoon weer een extra voordeel voor de sterkste ploegen.
 
42 koersdagen is toch niet zo veel?


WK TTT vond ik prima. Ben geen fan van (lange) TTT's in een grote ronde. Da's gewoon weer een extra voordeel voor de sterkste ploegen.

Hoeft niet lang te zijn hé. TTT dit jaar in Vuelta is 23km dat is een mooie afstand zonder dat er enorme verschillen gaan opgebouwd worden.

42 koersdagen is al veel hoor. Vigngaard zit aan 47 en die reed net de Tour uit. Pogacar zit aan 45, VA aan 43. Vergeet ook niet dat hij nog erg jong is.
 
Op zich moet Burgos wel kunnen als het einde van zijn laatste trainingsblok, er zitten uiteindelijk nog een 10tal dagen tussen. Maar waarom zou je dat doen als de concurrentie tegenwoordig kiest voor een hoogtestage tot de laatste moment?

Op stage leg je zelf de accenten die jij wil, exact wanneer je dat wil, met het volume dat je wil. In koers heb je dat minder in de hand en Remco kan met zijn status het ook niet maken van geen GC te rijden in Burgos...
 
Ik denk Roglic, heeft zich teruggetrokken uit de Tour dus ik denk niet dat hij vermoeid aan de Vuelta zal beginnen.
En Carapaz als tweede kanshebber.

Evenepoel moet zich nog bewijzen en zien waar zijn mogelijkheden liggen, zou al goed zijn als hij de Vuelta uitrijdt en een rit wint of een goed klassement kan rijden.
 
42 koersdagen is toch niet zo veel?


WK TTT vond ik prima. Ben geen fan van (lange) TTT's in een grote ronde. Da's gewoon weer een extra voordeel voor de sterkste ploegen.
Dat vind ik ook.

Plus dat het aantal koersdagen ook niet gigantisch veel hoeft te zeggen. Het aantal intensieve koersdagen is veel belangrijker, en zo goed als onmeetbaar. Een koers aan lage intensiteit kan alsnog een zware impact hebben op je lichaam als je de dagen voordien heel zwaar getraind hebt. 🤷🏻‍♂️

Wij kunnen van buitenaf bv. de fysieke impact van de Ronde van Zwitserland amper inschatten. Als hij daar effectief te vermoeid aan de start stond, was dat wel een impactvolle periode en is rust idd aangewezen. Hij zal dan de vruchten kunnen plukken van die zware periode als hij voldoende fris wordt. Het kan echter ook zijn dat hij zich er vooral mentaal niet kon voor opladen en dat na het niet weg te geraken op de eerste dag de goesting al compleet weg was. In dat geval was het niet per se zwaarder dan wat hij op training doet.
 
Van het oude gemiddelde is 42 niet veel meestal zaten ze rond de 80-90.
Met de nieuwe trainingsmethodes (van de Berg komen al piekend zonder voorbereidingskoersen) zitten de meeste tussen de 50-70 wedstrijddagen.
 
Van het oude gemiddelde is 42 niet veel meestal zaten ze rond de 80-90.
Met de nieuwe trainingsmethodes (van de Berg komen al piekend zonder voorbereidingskoersen) zitten de meeste tussen de 50-70 wedstrijddagen.

Ik zal mezelf nog even quoten
42 koersdagen is al veel hoor. Vigngaard zit aan 47 en die reed net de Tour uit. Pogacar zit aan 45, VA aan 43.

Vingegaard, Pogacar en VA gaan zoveel niet meer rijden hoor. Bij Pogacar bv staan nog een 10-tal eendags wedstrijden op het programma. Dus bij u 50-70 wedstrijddagen mag je voor de toppers toch vooral de 50 als referentie nemen.

Evenepoel zit nu al aan 42 en moet zijn GT nog rijden. Dan komt hij dus al uit op 63. Doe daar nog San Sebastian, WK TT, WK en Lombardije bij en je klokt af op 67, wat een stuk meer zal zijn dan vele van de andere toppers.

Het belangrijkste om te weten is dat de meeste toppers hun GT al hebben gereden terwijl Evenepoel nog moet beginnen en toch zit Evenepoel nu al bijna aan het gelijke aantal wedstrijd dagen.
 
Ik zal mezelf nog even quoten


Vingegaard, Pogacar en VA gaan zoveel niet meer rijden hoor. Bij Pogacar bv staan nog een 10-tal eendags wedstrijden op het programma. Dus bij u 50-70 wedstrijddagen mag je voor de toppers toch vooral de 50 als referentie nemen.

Evenepoel zit nu al aan 42 en moet zijn GT nog rijden. Dan komt hij dus al uit op 63. Doe daar nog San Sebastian, WK TT, WK en Lombardije bij en je klokt af op 67, wat een stuk meer zal zijn dan vele van de andere toppers.

Het belangrijkste om te weten is dat de meeste toppers hun GT al hebben gereden terwijl Evenepoel nog moet beginnen en toch zit Evenepoel nu al bijna aan het gelijke aantal wedstrijd dagen.
Dus ik heb gewoon gelijk 50-70 voor de nieuwere trainingsmethode:
er is niet enkel Pogacar , vingegaard en WVA ;)

  • WVA zal normaal net boven de 50 komen vermoed ik in 2022
  • Pogacar als alles klopt 54 racedagen in 2022
  • Roglic als hij vuelta toch rijdt + 62 in 2022
  • Vlasov +64 reeds (nog geen verder programma bekend)
  • quintana rijdt normaal nog vuelta: +63 (in 2022)
  • Carapaz normaal + 72 koersdagen (in 2022) (polen + vuelta)
  • Hindley normaal + 74 koersdagen (in 2022) (burgos + vuelta)
  • Thomas G +60 koersdagen normaal

    Dan zit ik met mijn 50-70 gewoon correct ;)


    Dainese heeft staat dit jaar aan de leiding met het aantal koersdagen 78 stuks / Kristoff 71 en dan moeten er daar wrsclk nog een stuk of 10 bijkomen.

    niet zo een toppers als ons Remco maar met zijn 67 stuks zit Remco gewoon goed
 
Sivakov wint Burgos voor Almeida en Lopez. Ook Rodriguez, Hindley, Kelderman en Carthy in de top 10. Reden sommige nog een zwakke San Sebastian dan komen ze nu toch ook door. Er gaat dus wel strijd zijn in de Vuelta.

Van Wilder knap 5e. Hopelijk blijft die gezond en rechtop en kan hij zijn kunde laten zien in de Vuelta. Toch wel een goed renner als die wat gespaard blijft.
 
Dus ik heb gewoon gelijk 50-70 voor de nieuwere trainingsmethode:
er is niet enkel Pogacar , vingegaard en WVA ;)

  • WVA zal normaal net boven de 50 komen vermoed ik in 2022
  • Pogacar als alles klopt 54 racedagen in 2022
  • Roglic als hij vuelta toch rijdt + 62 in 2022
  • Vlasov +64 reeds (nog geen verder programma bekend)
  • quintana rijdt normaal nog vuelta: +63 (in 2022)
  • Carapaz normaal + 72 koersdagen (in 2022) (polen + vuelta)
  • Hindley normaal + 74 koersdagen (in 2022) (burgos + vuelta)
  • Thomas G +60 koersdagen normaal

    Dan zit ik met mijn 50-70 gewoon correct ;)


    Dainese heeft staat dit jaar aan de leiding met het aantal koersdagen 78 stuks / Kristoff 71 en dan moeten er daar wrsclk nog een stuk of 10 bijkomen.

    niet zo een toppers als ons Remco maar met zijn 67 stuks zit Remco gewoon goed
Ik ben compleet akkoord hiermee. Nog wat aanvullingen:

- Van Aert heeft tussen 4/12 en 09/01 10 crossen gereden plus wat wedstrijden gemist door ziekte.
- Pogacar zou oorspronkelijk zelfs de Vuelta rijden, maar is te gesloopt door deze extreme Tour.
- Roglic was gepland om Tour + Vuelta te rijden, moest opgeven in de Tour met nog 7 ritten te gaan, dus die zou op minstens 69 uitkomen.

En eerlijk: ik denk dat je het aantal koersdagen van Van Aert niet kan vergelijken met die van Evenepoel. Het gros van zijn dagen waren in klassiekers van 200+km waarin die meestreed om de zege en 21 dagen op dik 3 weken Tour waarin die zich bijna elke rit murw reed. 😅 Da's voor mij quasi hetzelfde als het aantal wedstrijddagen van een marathonloper vergelijken met een middellange afstandsloper.

Evenepoel stapelt de dagen op in rondjes waarin die de helft van de dagen gewoon pelotonvulling is, zoals de meesten die 70 of meer koersdagen hebben op het einde van het seizoen.
 
In april ziet het deelnemersveld er voor de Vuelta altijd fantastisch uit, tot we augustus zijn. Pogacar ging vorig jaar ook de Vuelta rijden hé.

Als men de kalender nog eens over hoop gooit zou het niet slecht zijn als men de Vuelta verder naar achter brengt. Volgend jaar heb je dat super WK begin augustus. Dat betekent dat de Vuelta stopt op 10 september en dat volgende WT koers op de kalender Lombardije is op de 2e zaterdag van oktober. I mean ...
Waarom de Vuelta niet in oktober rijden? Dat geeft ruimte voor die Canadese koersen in september, een Benelux Tour, schuif de ronde van Polen wat naar achter zodat die niet pal achter de Tour zit. Renners kiezen tegenwoordig toch zelf hun koersen uit dus waarom niet zelf wat meer ademruimte voorzien in de kalender. Dan geef je alle Tour renners ook de kans om fris aan zo'n grote ronde te beginnen.
 
In april ziet het deelnemersveld er voor de Vuelta altijd fantastisch uit, tot we augustus zijn. Pogacar ging vorig jaar ook de Vuelta rijden hé.

Als men de kalender nog eens over hoop gooit zou het niet slecht zijn als men de Vuelta verder naar achter brengt. Volgend jaar heb je dat super WK begin augustus. Dat betekent dat de Vuelta stopt op 10 september en dat volgende WT koers op de kalender Lombardije is op de 2e zaterdag van oktober. I mean ...
Waarom de Vuelta niet in oktober rijden? Dat geeft ruimte voor die Canadese koersen in september, een Benelux Tour, schuif de ronde van Polen wat naar achter zodat die niet pal achter de Tour zit. Renners kiezen tegenwoordig toch zelf hun koersen uit dus waarom niet zelf wat meer ademruimte voorzien in de kalender. Dan geef je alle Tour renners ook de kans om fris aan zo'n grote ronde te beginnen.
't Zou vooral leuk zijn als ze die 3 grote rondes zo zouden kunnen zetten dat er renners zijn die ze echt alle drie proberen te winnen
 
't Zou vooral leuk zijn als ze die 3 grote rondes zo zouden kunnen zetten dat er renners zijn die ze echt alle drie proberen te winnen
Das waar. De Giro in mei, de tour in augustus en de Vuelta zoals in 2020 laten eindigen in november. Zo heb je tussen alle grote rondes 2 volle maanden.
Het blijft natuurlijk 3 weken zware koers en de Tour is toch zo belangrijk. Of je moet ze beginnen inkorten. Uiteindelijk levert een Strade Bianche ook geen mindere winnaars op omdat het maar 200km is en geen 260km. Maar welke organistie ziet zijn ronde graag korter worden 😀?
 
Sivakov wint Burgos voor Almeida en Lopez. Ook Rodriguez, Hindley, Kelderman en Carthy in de top 10. Reden sommige nog een zwakke San Sebastian dan komen ze nu toch ook door. Er gaat dus wel strijd zijn in de Vuelta.

Van Wilder knap 5e. Hopelijk blijft die gezond en rechtop en kan hij zijn kunde laten zien in de Vuelta. Toch wel een goed renner als die wat gespaard blijft.
Hindley is trouwens ook niet de man waarvan je veel moet verwachten in rondes van 1 week. Die zijn grootste sterkte ligt in de 3de week. Top 10 in Burgos ligt perfect in lijn der verwachtingen voor hem imo.

Carthy heeft tot hiertoe ook niet meer zijn Vuelta van 2020 kunnen evenaren. Giro 21 en 22 waren ok met een top 10 maar toch ver van Vuelta podium+Angliru rit niveau.
 
Terug
Bovenaan