Vuelta 2023

Wie wint la Vuelta 2023

  • Jonas Vingegaard

    Stemmen: 25 29,1%
  • Primoz Roglic

    Stemmen: 15 17,4%
  • Remco Evenepoel

    Stemmen: 41 47,7%
  • Geraint Thomas

    Stemmen: 0 0,0%
  • João Almeida

    Stemmen: 0 0,0%
  • Enric Mas

    Stemmen: 0 0,0%
  • Juan Ayuso

    Stemmen: 5 5,8%
  • Richard Carapaz

    Stemmen: 0 0,0%
  • Iemand Anders

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    86
  • Opiniepeiling gesloten .
Gelukkig dat Evenepoel hier nog rondreed want voor de rest vond ik het maar een platte Vuelta tbh.
Jumbo Visma was inderdaad te sterk, en na de dip van Evenepoel die al vrij vroeg in de ronde kwam, gebeurde er voor het klassement nog weinig eens er was uitgemaakt wie mocht winnen daar.
 
Giro, Tour, Vuelta … de mooiste 9 weken van het jaar
De Heilige Week in april niet, met E3, G-W en DDV erbij gerekend?

Na deze Vuelta mogen ze Cattaneo van Quickstep een bonusje geven, hoor.
Wat een Vuelta heeft hij gereden in dienst van.

Weetje m.b.t. het Belgen-eindklassement:
Het is van de Tour 1981 geleden dat we met 3 of meer Belgen in de top-vijftien stonden van de GC.
Van Impe (2e) - De Muynck (7e) - Criquielion (9e) - De Wolf, F (11e) - Wellens, P (14e).
In de Vuelta moeten we een jaar eerder kijken, toen waren het er 4.

Cian Uijtdebroeks is tevens de jongste Belg ooit, die in de top-tien van de GC finishte.
Geen andere 20-jarige uit België deed hem het na.
 
Hoezeer ik de kritiek op Remco onterecht vindt (ik vind zijn palmares nu al evenwaardig aan dat van een Boonen of Musseeuw, en zeker beter dan dat van Van Aert), ik vrees dat Remco nooit een écht grote ronde gaat winnen. Wat overigens geen schande is.
 
Hoezeer ik de kritiek op Remco onterecht vindt (ik vind zijn palmares nu al evenwaardig aan dat van een Boonen of Musseeuw, en zeker beter dan dat van Van Aert), ik vrees dat Remco nooit een écht grote ronde gaat winnen. Wat overigens geen schande is.


Vrees niet. Hij heeft er al meer dan een jaar eentje op zak :)
 
een sterk bezette ronde, de Vuelte 2022 was er een zonder tegenstand

:rofl: De Vuelta van 22 was even sterk bezet als 95% van de Giros/Vueltas hoor. De Tour winnaar doet zelden mee in die koersen. Buiten Vingegaard waren het gewoon dezelfde namen als vorig jaar.

In de top 10 van dit jaar deden enkel Vingegaard, Vlasov en Uitdebroeks vorig jaar niet mee.
 
aha je bent er ook zo eentje die niet teveel koers kijkt; als ze niet meedoen in de RVV ken je ze niet

Vorig jaar was de Vuelta de 8e best bezette wedstrijd van het jaar dit jaar de 17e.

Niet echt een faire vergelijking natuurlijk.

Het sprintveld was dit jaar zo abominabel dat de Vuelta van 2023 sowieso een pak slechter zal scoren op dat soort statistiekjes.
In 2022 stond er ook een extra team aan de start waardoor er meer renners zijn om punten te verzamelen.

Tenslotte zie je in de startlijst van 2022 mannen als Alaphilippe, Valverde, Hayter, Van Poppel, Van Baarle als toppers die een dergelijke statistiek stevig gaan aanspekken maar eigenlijk niet heel relevant waren. Dat geldt natuurlijk voor elke ronde wel maar het is slechts ter illustratie dat het moeilijk is om op basis van die statistiek een goede vergelijking te maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nu al evenwaardig aan dat van een Boonen
Wat lees ik hier??

Boonen won 7 monumenten, werd ook WK, won 6 ritten in de tour en won zo een beetje alles in het voorjaar wat er te winnen viel.
Staat op erelijsten waarmee je onder de mensen kan komen en is all-time onze 4de beste wielrenner.

Graag toch een beetje serieus blijven ook.
 
Niet echt een faire vergelijking natuurlijk.

Het sprintveld was dit jaar zo abominabel dat de Vuelta van 2023 sowieso een pak slechter zal scoren op dat soort statistiekjes.
In 2022 stond er ook een extra team aan de start waardoor er meer renners zijn om punten te verzamelen.

Tenslotte zie je in de startlijst van 2022 mannen als Alaphilippe, Valverde, Hayter, Van Poppel, Van Baarle als toppers die een dergelijke statistiek stevig gaan aanspekken maar eigenlijk niet heel relevant waren. Dat geldt natuurlijk voor elke ronde wel maar het is slechts ter illustratie dat het moeilijk is om op basis van die statistiek een goede vergelijking te maken.
Die startlist quality score is echt zo'n belachelijke statistiek... en mensen gebruiken het dan nog op een verkeerde manier ook. Doet mij denken aan die discussie van een paar maand geleden waar iemand die startlist quality erbij sleurde om de monumenten te rangschikken :rofl: compleet van het paadje af.

Ben ik trouwens de enige die niet goed snapt waarom het sprintveld in deze Vuelta zo vreselijk was? Uiteindelijk waren er toch 5 clear cut kansen + die glooiende rit die gewonnen werd door Groves? => 6 kansen voor de sprinters om zich uit te leven. Toegegeven, het moeten sprinters zijn met een klein beetje body, geen Jackobsens want die geraken nooit in Madrid maar er waren toch nog een aantal mannen die gerust hadden kunnen afzakken naar Spanje? Is dit een side effect van de concurrentie van een hele reeks eendagswedstrijden waar veel meer UCI punten te verdienen zijn? En if so, dringt zich daar dan geen correctie op? Een De Lie had hier zeker zijn ritje(s) kunnen meepikken.
 
Die startlist quality score is echt zo'n belachelijke statistiek... en mensen gebruiken het dan nog op een verkeerde manier ook. Doet mij denken aan die discussie van een paar maand geleden waar iemand die startlist quality erbij sleurde om de monumenten te rangschikken :rofl: compleet van het paadje af.

Ben ik trouwens de enige die niet goed snapt waarom het sprintveld in deze Vuelta zo vreselijk was? Uiteindelijk waren er toch 5 clear cut kansen + die glooiende rit die gewonnen werd door Groves? => 6 kansen voor de sprinters om zich uit te leven. Toegegeven, het moeten sprinters zijn met een klein beetje body, geen Jackobsens want die geraken nooit in Madrid maar er waren toch nog een aantal mannen die gerust hadden kunnen afzakken naar Spanje? Is dit een side effect van de concurrentie van een hele reeks eendagswedstrijden waar veel meer UCI punten te verdienen zijn? En if so, dringt zich daar dan geen correctie op? Een De Lie had hier zeker zijn ritje(s) kunnen meepikken.

Concurrentie met de Tour denk ik. Elke sprinter was er bij in de Tour om dan nog even te gaan dubbelen is niet makkelijk zeker aangezien sprinters in principe zwaarder zijn gebouwd en dus iets moeilijker een zware ronde verteren. Als er dan ook nog eens een hoop eendagswedstrijden zijn waar het makkelijker is een pak punten te scoren is de keuze gauw gemaakt.

Dan krijg je nog gevallen zoals Merlier die een gans jaar op de planning staat maar dan door Evenepoels vroege opgave in de Giro toch plaats moet maken. Vorig jaar was Pedersen hier de man maar die reed dit jaar de Giro + Tour. Ook Bennet won 2 ritten maar dat was ook maar een korte heropleving en dus logisch dat Bora vol voor het klassement ging.

Dit zou inderdaad een mooie GT zijn geweest voor de Lie maar had dit seizoen al wat blessures dacht ik misschien niet 100% klaar. Won natuurlijk in Canada een WT wedstrijd het is dus niet alsof of er niks te doen is tijdens de Vuelta.
 
Wat lees ik hier??

Boonen won 7 monumenten, werd ook WK, won 6 ritten in de tour en won zo een beetje alles in het voorjaar wat er te winnen viel.
Staat op erelijsten waarmee je onder de mensen kan komen en is all-time onze 4de beste wielrenner.

Graag toch een beetje serieus blijven ook.

Maar Boonen heeft nooit een grote ronde gewonnen en een bergtrui in een grote ronde :oi22:
Maar je hebt gelijk , momenteel is hij er nog niet, maar zal er normaal wel komen als gespaard blijft van verdere pech.
 
Ben ik trouwens de enige die niet goed snapt waarom het sprintveld in deze Vuelta zo vreselijk was? Uiteindelijk waren er toch 5 clear cut kansen + die glooiende rit die gewonnen werd door Groves? => 6 kansen voor de sprinters om zich uit te leven. Toegegeven, het moeten sprinters zijn met een klein beetje body, geen Jackobsens want die geraken nooit in Madrid maar er waren toch nog een aantal mannen die gerust hadden kunnen afzakken naar Spanje? Is dit een side effect van de concurrentie van een hele reeks eendagswedstrijden waar veel meer UCI punten te verdienen zijn? En if so, dringt zich daar dan geen correctie op? Een De Lie had hier zeker zijn ritje(s) kunnen meepikken.

Dat is toch niet de reden hoor. Met het nieuwe puntensysteem is het eigenlijk vrij makkelijk om UCI punten te scoren in een grote ronde als je een goede sprinter bent en er weinig concurrentie is. Groves pakt hier even meer dan 1000 punten bijvoorbeeld, dat pak je niet in kleine koersen, zeker niet aangezien de concurrentie in dat soort wedstrijden op dit moment van het jaar ook altijd heel groot is, dat is Tour niveau qua sprints.

Wat is dan wel de reden volgens mij? Een mix van. Ten eerste hebben er een 3 belangrijken moeten afzeggen/opgeven. Thijssen de dag ervoor met Corona en natuurlijk Merlier omdat Remco een hele ploeg rond zich wilde en Coquard was tijdens de Vuelta al snel weg na een val. Waar zit de rest dan? De meeste topsprinters hebben natuurlijk de Tour gereden, 2 grote rondes na elkaar voor pure sprinters is heel veel, zeker gezien de Vuelta altijd heel zwaar is. Pedersen heeft het vorig jaar gedaan, maar Pedersen is dan ook gene gewone. Ten slotte zijn er ook een paar renners die met "ploegproblemen" zitten omdat ze staan te vertrekken en daarom niet mee "mogen".

Laten we bijvoorbeeld eens de top 20 sprinters op PCS bekijken. 9 ervan hebben de Tour gereden, Kooij, Merlier, Vernon en ik denk ook Gaviria zitten in de verkeerde ploegen, van Coquard en Thijssen zijn de redenen bekend, De Kleijn zit in een ploeg zonder wildcard en Milan & Bennett zijn dan de twee die naar verluidt uit de selectie zijn verwijderd omdat ze toch (moeten) vertrekken. Cavendish staat als enige topper buiten de top 20, maar ook daar zijn de redenen bekend.

Blijven dus eigenlijk enkel Demare en De Lie over. Demare zit nog maar net bij Arkea, waar waarschijnlijk de selectie al gemaakt was en voor De Lie stond er dit jaar nooit een grote ronde op de planning. Ze gaan daar rustig mee om en koersen als Plouay en Quebec waren al het hele seizoen grote doelen. De Lie heeft enkel WT wedstrijden gereden tijdens de vuelta, de punten hebben er dus zeker niets mee te maken.
 
Laatst bewerkt:
Je moet als sprinter op het einde van het seizoen ook nog goesting hebben om een hele hoop zware ritten te overleven en jezelf uit te persen in de hoop een paar keer om overwinningen of ereplaatsen te sprinten. Voor de toppers is het het enkel waard als je er je seizoen kan redden, wanneer je eindelijk goed in vorm bent na een minder jaar, blessure of ziekte.

Als je al enkele doelen bereikt hebt dit seizoen, snap ik dat de zin om af te zien in zware bergritten om dan 4 keer te kunnen sprinten compleet weg is.
 
Terug
Bovenaan