ik begrijp echt niet hoe ge op een forum vol white boys een zinvol gesprek over dees onderwerp kunt hebben. Ik heb niks bijgeleerd, mijn tenen zijn terminaal omgekruld.

Als ge het niveau zo ondermaats vind kunt ge misschien zelf wat inbreng leveren en de tenen in dit topic wat rechttrekken in plaats van zo onnozel te zeuren.

Als ge het niveau zo ondermaats vind kunt ge misschien zelf wat inbreng leveren en de tenen in dit topic wat rechttrekken in plaats van zo onnozel te zeuren.
Want we hebben meer mannen nodig die hun licht laten schijnen over een probleem dat ze nog nooit ervaren hebben en dus in essentie onmogelijk kunnen begrijpen. Zonder een (serieuze) representatie van vrouwen heeft dees gesprek geen nut, net zoals een discussie over racisme op dit forum ook geen nut heeft. Resteert een overschatting van uw eigen vat op een probleem dat ge nooit ervaren hebt.

Ik denk dat dat nog het meest moeilijk is om te aanvaarden voor velen, dat het gewoon eens tijd is om af en toe een back seat te pakken en te aanvaarden dat ge niet als mannen onder elkaar kunt gaan discussiëren over feminisme en vrouwendiscriminatie.

Vorige week in de gazet stond ook een heel artikel over dokters (sommigen zelfs oncologen) die pas nadat ze zelf getroffen werden door kanker begrepen hoe on-empathisch ze waren voor problemen die ze in essentie niet begrepen, want nooit hadden ervaren. Dit is juist hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Mja, vind het ergens ook spijtig dat er in P&A niet meer verscheidenheid zit maar wat kan je daaraan doen? Gewoon geen discussies meer houden over deze onderwerpen lijkt me ook niet de oplossing.

Want we hebben meer mannen nodig die hun licht laten schijnen over een probleem dat ze nog nooit ervaren hebben en dus in essentie onmogelijk kunnen begrijpen. Zonder een (serieuze) representatie van vrouwen heeft dees gesprek geen nut, net zoals een discussie over racisme op dit forum ook geen nut heeft.

Ik denk dat dat nog het meest moeilijk is om te aanvaarden voor velen, dat het gewoon eens tijd is om af en toe een back seat te pakken en te aanvaarden dat ge niet als mannen onder elkaar kunt gaan discussiëren over feminisme en vrouwendiscriminatie.

Je moet iets niet persoonlijk meemaken om dat te begrijpen. Kunnen psychologen en psychiaters niet praten over hoe het is om met een depressie of bipolaire stoornis te leven als ze dat niet zelf hebben ondergaan? Je kan als man je toch informeren over de ervaringen van vrouwen, statistieken, maatschappelijke trends ed.

Meer vrouwelijke representatie zou uiteraard beter zijn, geef je helemaal gelijk in, maar helaas die hebben we niet beschikbaar hier .. Buiten de plaatselijke non die hier enkele goeie posts heeft gemaakt.

Want we hebben meer mannen nodig die hun licht laten schijnen over een probleem dat ze nog nooit ervaren hebben en dus in essentie onmogelijk kunnen begrijpen. Zonder een (serieuze) representatie van vrouwen heeft dees gesprek geen nut, net zoals een discussie over racisme op dit forum ook geen nut heeft. Resteert een overschatting van uw eigen vat op een probleem dat ge nooit ervaren hebt.

Vorige week in de gazet stond ook een heel artikel over dokters (sommigen zelfs oncologen) die pas nadat ze zelf getroffen werden door kanker begrepen hoe on-empathisch ze waren voor problemen die ze in essentie niet begrepen, want nooit hadden ervaren. Dit is juist hetzelfde.
Dit is redelijk gevaarlijk, hoor. Tijd voor een pijnlijke mededeling: Het is alleen maar dankzij de mannen, dankzij een groeiende meerderheid onder de mannen, dat de vrouwen die meer rechten wilden, uiteindelijk hebben gezegevierd. Zonder de mannen was het vrouwenkiesrecht er nooit gekomen.
Het is daarom dan ook nét belangrijk dat er in groepen waar voornamelijk mannen zitten zo'n gesprek degelijk gevoerd kan worden, en er de vinger op de wond gelegd kan worden. Door vrouwen, hoe meer hoe liever, maar zeker ook door mannen.
Daarnaast, wat vind jij de beste manier om mensen te overtuigen, ze totaal uit te sluiten van het debat en al hun verzuchtingen of bedenkingen te negeren, of erop in te gaan en uit te leggen waarom iets zo of zo is?

Dit is redelijk gevaarlijk, hoor. Tijd voor een pijnlijke mededeling: Het is alleen maar dankzij de mannen, dankzij een groeiende meerderheid onder de mannen, dat de vrouwen die meer rechten wilden, uiteindelijk hebben gezegevierd. Zonder de mannen was het vrouwenkiesrecht er nooit gekomen.
Het is daarom dan ook nét belangrijk dat er in groepen waar voornamelijk mannen zitten zo'n gesprek degelijk gevoerd kan worden, en er de vinger op de wond gelegd kan worden. Door vrouwen, hoe meer hoe liever, maar zeker ook door mannen.
Daarnaast, wat vind jij de beste manier om mensen te overtuigen, ze totaal uit te sluiten van het debat en al hun verzuchtingen of bedenkingen te negeren, of erop in te gaan en uit te leggen waarom iets zo of zo is?
Gij zijt als witte man al duizenden jaren aan het woord. Het is tijd dat we eens allemaal collectief onze bek houden en plaats maken voor andere meningen in het debat. Maar dat zijn we niet gewend. Als het over racisme gaat, vind ik het nog altijd dat het u als witte man het meeste siert als ge gewoon efkes uw bek houdt en de mensen die te maken hebben met racisme laat spreken. Als het gaat over vrouwendiscriminatie vind ik het nog altijd dat het u het meeste siert als ge vrouwen laat spreken. Het maakt niet uit wat het onderwerp is, wij denken altijd dat we daar efkes onze mening over moeten geven ook al gaat het over dingen waar ge eigenlijk volstrekt niks vanaf weet.

PS: het is niet dankzij mannen dat er vrouwenkiesrecht is gekomen, het is omwille van mannen dat vrouwen nog maar ocharm 70 jaar mogen stemmen. Zo kunt ge ook zeggen dat het dankzij witte mannen is dat slavernij afgeschaft is, dat is echt de wereld op zijne kop hoor. Dat bedoel ik dus, moesten hier gewoon vrouwen zitten dan werd ge gewoon terecht uitgelachen als ge zo'n uitspraken zou maken, dan zou hier sowieso een andere toon heersen, maar hier hebt ge (bijna) geen tegengeluid, of misschien net genoeg om de illusie te creëren dat hier een echte discussie aan de gang is maar in realiteit gaat het gewoon om 2 tinten grijs.

Dat vind ik een dwaze uitspraak. Zonder de (dominantie van) mannen was er misschien überhaupt nooit sprake geweest van een kiesrecht uitsluitend voor mannen?

Gij zijt als witte man al duizenden jaren aan het woord. Het is tijd dat we eens allemaal collectief onze bek houden en plaats maken voor andere meningen in het debat. Maar dat zijn we niet gewend. Als het over racisme gaat, vind ik het nog altijd dat het u als witte man het meeste siert als ge gewoon efkes uw bek houdt en de mensen die te maken hebben met racisme laat spreken. Als het gaat over vrouwendiscriminatie vind ik het nog altijd dat het u het meeste siert als ge vrouwen laat spreken. Het maakt niet uit wat het onderwerp is, wij denken altijd dat we daar efkes onze mening over moeten geven ook al gaat het over dingen waar ge eigenlijk volstrekt niks vanaf weet.

PS: het is niet dankzij mannen dat er vrouwenkiesrecht is gekomen, het is omwille van mannen dat vrouwen nog maar ocharm 70 jaar mogen stemmen. Zo kunt ge ook zeggen dat het dankzij witte mannen is dat slavernij afgeschaft is, dat is echt de wereld op zijne kop hoor. Dat bedoel ik dus, moesten hier gewoon vrouwen zitten dan werd ge gewoon terecht uitgelachen als ge zo'n uitspraken zou maken, maar hier hebt ge (bijna) geen tegengeluid, of misschien net genoeg om de illusie te creëren dat hier een echte discussie aan de gang is maar in realiteit gaat het gewoon om 2 tinten grijs.
Ik lees veel paradoxen in je bericht."Als een witte man zwijgt" alsof een witte man, hoogst onwaarschijnlijk in onze regio, niet te maken kan krijgen met racisme? Een man kan ook gediscrimineerd worden omwille van zijn geslacht. Ik wil daarmee niet je mening onderuit halen maar eerder aanhalen dat in een debat niemand moet worden uitgesloten. Uw bek houden is dan, in mijn ogen, geen oplossing.

Je moet de ene partij duidelijk horen en hun de kans op een eigen mening geven maar dit mag nooit de mening van de andere partij uitsluiten. Er is maar één manier op man en vrouw op een gelijk niveau te krijgen en dat is een gelijke behandeling. We wensen toch niet het tegenovergestelde effect? Het is een moeilijke evenwichtsoefening maar toch één om te maken.

EDIT: Vrouwenstemrecht is toch wel degelijk ontstaan door een massale opkomst van vrouwenorganisaties. Dit nu toewijzen aan mannen is toch kort door te bocht gaan.

Ik lees veel paradoxen in je bericht."Als een witte man zwijgt" alsof een witte man, hoogst onwaarschijnlijk in onze regio, niet te maken kan krijgen met racisme?
Dat is ook zo. Gij krijgt niet te maken met racisme. En uw mening is niet altijd en overal nodig, toch niet over elk onderwerp.

Zo'n "debatten" in echo kamers zijn toch niet zo gezond imo. Deze thread leeft dan wel onder de noemer vrouwendiscriminatie maar in feite gaat het constant over mannendiscriminatie en hoe wij gebukt gaan onder maatschappelijke verwachtingen en dat vrouwen overdrijven en het eigenlijk op zoveel vlakken zoveel beter hebben. Nog een geluk dat hier nog wat deftige moderatie is die het een beetje inperkt want het neigt hier soms richting redpill toestanden te gaan. Veel fora zonder deftige moderatie starten zo en radicaliseren dan omdat de extremen die geuit worden geen tegenwind krijgen waardoor ze genormaliseerd worden.

Dat is ook zo. Gij krijgt niet te maken met racisme. En uw mening is niet altijd en overal nodig, toch niet over elk onderwerp.
Ik heb inderdaad geen last van racisme maar ik mag je wel attent maken op je enge visie. Je maakt van je betoog net geen hellende vlak.

Als mede blanke man moet ik dat uitdrukkelijk tegenspreken. Ik ben zelfs het slachtoffer geweest van racistisch geweld, in de Brusselse contreien waar ik gewoond heb is dat soort racisme en racistisch geweld overigens dagelijkse kost.

Meer vrouwelijke representatie zou uiteraard beter zijn, geef je helemaal gelijk in, maar helaas die hebben we niet beschikbaar hier .. Buiten de plaatselijke non die hier enkele goeie posts heeft gemaakt.
Bedankt maar er zijn wel degelijk meer vrouwen op het forum die iets degelijks zouden kunnen inbrengen. Alleen is het als vrouw in een thread als deze niet eenvoudig om een deftige discussie aan te gaan omdat, en dit is gebaseerd op mijn gevoel, ge gewoon niet serieus genomen wordt en er direct dooddoeners op u worden afgevoerd zoals 'mannen kunnen ook worden gediscrimineerd', 'vrouwen mogen toch zélf kiezen' etc. En als ge ergens ook maar een duimbreedte toegeeft dat het niet zo zwart-wit is of dat ge niet alles weet, wordt ge daar direct op afgerekend (al is dat wel vaker in discussies hier), terwijl dat voor mij een normaal deel van discussiëren is.

Daarnaast zit ik, en veel mensen, hier op het forum ter ontspanning dus ik kan wel begrijpen dat de meeste vrouwen gewoon geen zin hebben in dit soort discussies waar ge veel energie zou moeten insteken en er weinig tot niets uithaalt.

Dus ja, meer (vocale) vrouwen zou kunnen helpen maar door de zeer beperkte poel (en heersende sfeer) komt het dan toch terug op de ondersteuning die er komt van mannelijke posters. Dat maakt dat het lezen van deze thread net niet een marteling is :v.

Zo'n "debatten" in echo kamers zijn toch niet zo gezond imo. Deze thread leeft dan wel onder de noemer vrouwendiscriminatie maar in feite gaat het constant over mannendiscriminatie en hoe wij gebukt gaan onder maatschappelijke verwachtingen en dat vrouwen overdrijven en het eigenlijk op zoveel vlakken zoveel beter hebben. Nog een geluk dat hier nog wat deftige moderatie is die het een beetje inperkt want het neigt hier soms richting redpill toestanden te gaan. Veel fora zonder deftige moderatie starten zo en radicaliseren dan omdat de extremen die geuit worden geen tegenwind krijgen waardoor ze genormaliseerd worden.
Dit dus

Als mede blanke man moet ik dat uitdrukkelijk tegenspreken. Ik ben zelfs het slachtoffer geweest van racistisch geweld, in de Brusselse contreien waar ik gewoond heb is dat soort racisme en racistisch geweld overigens dagelijkse kost.
Ik woon en werk al vele jaren in Molenbeek en ik ken Brussel als mijn broekzak. Toch raar dat mijn ervaring heel anders is.

Gij zult gemakkelijker werk vinden, gemakkelijker een huurwoning vinden, gemakkelijker een lening krijgen, gemakkelijker toegang krijgen tot zowat elk denkbaar instituut en de flikken zullen vriendelijk naar u glimlachen. Gij weet niet wat racisme is, maak uzelf toch niks wijs man. Als wat ge zegt waar is zult ge wel eens ne keer pech hebben gehad maar racisme is geen eenmalige ervaring, racisme is ook niet hetzelfde als 1x slaag krijgen van een marokkaan. Racisme is institutioneel, zit op allerlei onzichtbare manieren verwoven in onze maatschappij, onze instituten en onze communicatie en als gij hier komt vertellen dat gij weet hoe dat aanvoelt dan kan ik alleen maar lachen omdat ge mij voorgaande posts volledig bevestigt.

Net zoals seksisme en vrouwendiscriminatie trouwens. Zolang ge hier alleen maar venten hebt zullen ze zich blindstaren op cijfers over de pay gap, precies alsof discriminatie alleen daar over gaat. Ge hebt hier effectief vrouwen nodig die komen vertellen over hun ervaringen, grote en kleine dingen, dingen die velen hier misschien zelf doen of al gedaan hebben onder het mom van een 'onschuldig grapje', dingen waar ge als vent misschien nog eens iets van kunt leren op voorwaarde dat ge tenminste eens leert om uw bek te houden en vrouwen aan het woord te laten tenminste.

Ik woon en werk al vele jaren in Molenbeek en ik ken Brussel als mijn broekzak. Toch raar dat mijn ervaring heel anders is.

Gij zult gemakkelijker werk vinden, gemakkelijker een huurwoning vinden, gemakkelijker een lening krijgen, gemakkelijker toegang krijgen tot zowat elk denkbaar instituut en de flikken zullen vriendelijk naar u glimlachen. Gij weet niet wat racisme is, maak uzelf toch niks wijs man. Als wat ge zegt waar is zult ge wel eens ne keer pech hebben gehad maar racisme is geen eenmalige ervaring, racisme is ook niet hetzelfde als 1x slaag krijgen van een marokkaan. Racisme is institutioneel, zit op allerlei onzichtbare manieren verwoven in onze maatschappij, onze instituten en onze communicatie en als gij hier komt vertellen dat gij weet hoe dat aanvoelt dan kan ik alleen maar lachen omdat ge mij voorgaande posts volledig bevestigt.

Ah dus als ik morgen ne Marokkaan vind die zegt dat em geen racisme heeft mee gemaakt dan bestaat dat ook niet? :laugh:

Ach kom, je kan perfect zeggen dat racisme bestaat en zeker op oa de huurmarkt zonder dat je je kop in het zand moet steken over racisme tegen blanken dat ook bestaat.

Verder weet je 0,0 over mij en heb je geen seconden op die 35 jaar van m'n leven in mijn schoenen gestaan waardoor jij ook niet kan oordelen of en in welke mate ik racisme heb mee gemaakt.
Het enige wat je weet is m'n huidskleur en op basis daarvan oordeel je.
Dat is behoorlijk wel euh, racistisch. En toont ook exact wat er mis is met het soort extremisme dat je krijgt met dat soort denken.

Bedankt maar er zijn wel degelijk meer vrouwen op het forum die iets degelijks zouden kunnen inbrengen.

Was misschien onduidelijk: met 'hier' bedoelde ik specifiek P&A (ik kom zelf op de rest van dit forum praktisch niet :tongue: ) Maar voor de rest 100% akkoord.

Alleen is het als vrouw in een thread als deze niet eenvoudig om een deftige discussie aan te gaan omdat, en dit is gebaseerd op mijn gevoel, ge gewoon niet serieus genomen wordt en er direct dooddoeners op u worden afgevoerd zoals 'mannen kunnen ook worden gediscrimineerd', 'vrouwen mogen toch zélf kiezen' etc. En als ge ergens ook maar een duimbreedte toegeeft dat het niet zo zwart-wit is of dat ge niet alles weet, wordt ge daar direct op afgerekend (al is dat wel vaker in discussies hier), terwijl dat voor mij een normaal deel van discussiëren is.
Ach kom, je kan perfect zeggen dat racisme bestaat en zeker op oa de huurmarkt zonder dat je je kop in het zand moet steken over racisme tegen blanken dat ook bestaat.

Wat @kay-gell wil zeggen is dat racisme tegen blanken ook gewoon een bestaand iets is. Alleen zitten POC meestal niet aan de bestuursknoppen om het racisme hard te maken waardoor het gewoon op straat en in de huiskamer is. Alsof Turken en Marokkanen veelal niet liever aan andere Turken etc hun appartement verhuren of hun auto verkopen of een job geven.

En hier op het forum zult ge genoeg mensen vinden die daar in willen meegaan maar de realiteit is dat racisme tegen blanken op institutioneel vlak gewoonweg onbestaande is.

Iedere keer als hier iemand over racisme t.o.v. blanken begint lees ik gewoon dat die persoon gewoon lekker over zichzelf wil praten in plaats van over het reële, geïinstitutionaliseerde, soms onzichtbare en vaak onbedoelde racisme dat effectief bestaat in de samenleving. Bijgevolg vind ik de persoon die die opmerking maakte een bijzonder oninteressante gesprekspartner, terwijl de persoon in kwestie waarschijnlijk vindt dat die nu een kei interessant punt heeft gemaakt I guess. In de praktijk 'highjackt' ge gewoon een reëel probleem om over uw eigen keuterprobleemkes te zagen. Ge ontvlucht een heel noodzakelijke dialoog over een probleem waarin ge eens niet zelf de hoofdrol in kunt spelen om het dan zo te verdraaien dat het toch maar weer eens over uzelf gaat. Vermoeiend gewoon :)

Idem dito de mensen die het hier hebben over mannenrechten etc. Het is niet dat die problemen niet bestaan ofzo, het is gewoon dat die in vergelijking zo klein zijn dat het gewoon getuigt van een ontzettende pietlullige bekrompenheid om daar iedere keer opnieuw over te beginnen palaveren en het ontneemt zuurstof voor discussies die veel belangrijker zijn (maar die dus voor de verandering eens niet over uzelf gaan).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan