Voetnoot hierbij vind ik wel dat wanneer een vrouw (of man) halftijds werkt om meer bij de kinderen te zijn dat dit ook wel iets
waard is. Zowel financieel (je moet geen opvang voorzien) als voor de groei van de kinderen. Hoe bereken je dat er dan in?
Dat is zeker iets waard, namelijk de kostenbesparing die je daarmee verwezenlijkt (bijv. geen opvang). Meer niet, je kan moeilijk vragen dat iemand je ook nog eens gaat betalen om niet te werken.
 
Dat is zeker iets waard, namelijk de kostenbesparing die je daarmee verwezenlijkt (bijv. geen opvang). Meer niet, je kan moeilijk vragen dat iemand je ook nog eens gaat betalen om niet te werken.
Bedoelde ik ook niet maar dat zou ook in de berekening kunnen voor het vergelijken van loon. Ik vind het moeilijk om die situaties 1 op 1 te vergelijken.
 
Neen Loser, vrouwen kiezen voor psychologie of pedagogie omdat ze dat meer interesseert dan pakweg industrieel ingenieur of informaticus. Dat mogen ze gerust doen, maar dan moeten ze er ook bijnemen dat de marktwaarde van zo'n richting lager ligt op de arbeidsmarkt. Dat heeft niets met discriminatie of genderongelijkheid te maken, ze hebben net dezelfde toegang tot die diploma's als mannen.
Lees het werk van professor Sels daar gerust eerst over vooraleer je met zo'n ongeïnformeerde stelling hier afkomt.
Haha, jouw stelling is even ongefundeerd? Cru gesteld kan in een mannenwereld een mannenjob meer gewaardeerd worden dan een vrouwenjob. Het verschil in waardering is ons niet opgelegd door aliens, dat komt ergens vandaan.
 
Haha, jouw stelling is even ongefundeerd? Cru gesteld kan in een mannenwereld een mannenjob meer gewaardeerd worden dan een vrouwenjob. Het verschil in waardering is ons niet opgelegd door aliens, dat komt ergens vandaan.
Fysiek vaak zwaarder werk, meer risico's op al dan niet blijvende kwetsuren en zelfs en hoger risico op een dodelijk werkongeval. Dat lijkt me dan vrij logisch dat die beroepen meer loon krijgen, ongeacht of het nu een man of een vrouw is die die job uitvoert.
Eigenlijk is heel die stelling een non-argument in verband met de loonkloof. Je kan enkel gelijk werk vergelijken, niet gaan roepen dat vrouwen minder verdienen en dit oneerlijk is, ook al werken ze procentueel meer in lager betaalde sectoren (met minder risico) of minder uren. Dat is gewoon een scheve vergelijking.
 
Neen Loser, vrouwen kiezen voor psychologie of pedagogie omdat ze dat meer interesseert dan pakweg industrieel ingenieur of informaticus. Dat mogen ze gerust doen, maar dan moeten ze er ook bijnemen dat de marktwaarde van zo'n richting lager ligt op de arbeidsmarkt.

Fysiek vaak zwaarder werk, meer risico's op al dan niet blijvende kwetsuren en zelfs en hoger risico op een dodelijk werkongeval. Dat lijkt me dan vrij logisch dat die beroepen meer loon krijgen, ongeacht of het nu een man of een vrouw is die die job uitvoert.
:unsure:
Eigenlijk is heel die stelling een non-argument in verband met de loonkloof. Je kan enkel gelijk werk vergelijken, niet gaan roepen dat vrouwen minder verdienen en dit oneerlijk is, ook al werken ze procentueel meer in lager betaalde sectoren (met minder risico) of minder uren. Dat is gewoon een scheve vergelijking.
Lees Loser zijn punt nog eens.
 
Haha, jouw stelling is even ongefundeerd?
Ik citeer gewoon professor Sels die hier redelijk wat onderzoek naar heeft uitgevoerd.
Dat is want anders dan "racisme!" of "discriminatie!" roepen gewoon omdat je een loonkloof vaststelt tussen mannen en vrouwen.
Cru gesteld kan in een mannenwereld een mannenjob meer gewaardeerd worden dan een vrouwenjob. Het verschil in waardering is ons niet opgelegd door aliens, dat komt ergens vandaan.
Nope, er is gewoon meer vraag naar IT'ers en ingenieurs dan dat er is naar psychologen of pedagogen. Op de jobmarkt wordt de prijs (of het loon) op net dezelfde manier bepaald, door vraag en aanbod.
 
Haha, jouw stelling is even ongefundeerd? Cru gesteld kan in een mannenwereld een mannenjob meer gewaardeerd worden dan een vrouwenjob. Het verschil in waardering is ons niet opgelegd door aliens, dat komt ergens vandaan.
Vooral in de economische meerwaarde die gecreëerd wordt. En die is groter van een lukrake ingenieur dan van een pedagoog of jurist.

Loonkloof is voor mij enkel relevant als je mensen in dezelfde positie/functie gaat vergelijken en eventueel of ze vanuit die functie gelijkwaardig kunnen doorstromen. De rest, bv. thuisblijven voor kinderen, parttime werken ... zijn in se eigen keuzes, al dan niet in overleg met de partner gemaakt.

Nu goed, wat mij betreft mogen we het ook promoten dat mannen nog meer thuisblijven en die taak op zich nemen, maar mannen en vrouwen zijn al 50 jaar volledig gelijkwaardig, dus ieder moet ook voor zijn eigen keuzes instaan.
 
Voetnoot hierbij vind ik wel dat wanneer een vrouw (of man) halftijds werkt om meer bij de kinderen te zijn dat dit ook wel iets
waard is. Zowel financieel (je moet geen opvang voorzien) als voor de groei van de kinderen. Hoe bereken je dat er dan in?
Vroeger hadden we het huwelijk hier als financiële middel om dit gelijk te trekken, Het inkomen van de meer verdienende man was net zowel inkomen voor de vrouw, die vaak thuis meer taken opnam. En als de meer verdienende man het huwelijk wou ontbinden ging ie daar voor moeten betalen met zijn toekomstig hoger inkomen.

Misschien moeten we voor wat meer bewustmaking zorgen dat als het klassiek rollenpatroon gehanteerd wordt in een gezin, dat het dan ook normaal is dat hun huwelijks of samenlevingscontract het traditionele contract is, zonder scheiding van rekeningen en met clausules om de minst verdienende partner financieel te beschermen bij een eventuele scheiding.
 
Er is in het verleden wel eens vaker onderzoek geweest naar waarom meisjes zo weinig in STEM-richtingen zitten, en a priori verwachting of falingsangst door de opvoeding ("dat is niks voor mij, want ik ben een meisje") steekt er echt wel voor wat tussen. Jongens moe(s)ten al van kleins af aan competitiebeestjes zijn, rationeel (dus niet emotioneel) en zich niet gedragen als onderdanig. Bij vrouwen is/was dat het volledige omgekeerde (daarom dat ze ook klassiek oververtegenwoordigd waren in 'zachte' wetenschappen zoals psychologie). Die ouwe manier van opvoeden is gelukkig z'n scherpste kantjes aan het verliezen, en daarom dat we de laatste jaren steeds meer en meer meisjes in STEM-richtingen terugvinden. Maar het zal nog wel even duren voor vrouwen zelfzeker genoeg zijn om ook echt te kunnen doorbreken in typische mannenbastions à la de zakenwereld waar het om ter grootste patser is.
 
Fysiek vaak zwaarder werk, meer risico's op al dan niet blijvende kwetsuren en zelfs en hoger risico op een dodelijk werkongeval. Dat lijkt me dan vrij logisch dat die beroepen meer loon krijgen, ongeacht of het nu een man of een vrouw is die die job uitvoert.
beroepsziekten verdeling in 2019: 1265 mannen en 1208 vrouwen (51,2% tov 48,8%)
arbeidsongevallen-aangiftes verdeling in 2019: 92.501 mannen en 54.006 vrouwen (63,1% tov 36,9%)

Vrouwen werken zo'n 43,6% van de bezoldigde uren, mannen dus 56,4%.

Rekening houdende dat de meeste ongevallen zonder blijvende ongeschiktheid zijn en dat de ongeschiktheid in de overgrote meerderheid kort is (of zelfs onbestaande), terwijl beroepsziekten standaard heel lang zijn (vaak blijvend), geeft dit aan dat het niet zo eenduidig is om zoiets te zeggen. Zeker omdat vele 'moderne' beroepsziekten waar vrouwen vaker last van hebben niet aanvaard worden onder de gzsloten/open lijst.
 
beroepsziekten verdeling in 2019: 1265 mannen en 1208 vrouwen (51,2% tov 48,8%)
arbeidsongevallen-aangiftes verdeling in 2019: 92.501 mannen en 54.006 vrouwen (63,1% tov 36,9%)

Vrouwen werken zo'n 43,6% van de bezoldigde uren, mannen dus 56,4%.

Rekening houdende dat de meeste ongevallen zonder blijvende ongeschiktheid zijn en dat de ongeschiktheid in de overgrote meerderheid kort is (of zelfs onbestaande), terwijl beroepsziekten standaard heel lang zijn (vaak blijvend), geeft dit aan dat het niet zo eenduidig is om zoiets te zeggen. Zeker omdat vele 'moderne' beroepsziekten waar vrouwen vaker last van hebben niet aanvaard worden onder de gzsloten/open lijst.
Zegt dus op zich niets over de last van het werk, mogelijke gevaren en wat bedoel je "moderne beroepsziekten" ? burnout? carpal tunnel syndrome?
 
beroepsziekten verdeling in 2019: 1265 mannen en 1208 vrouwen (51,2% tov 48,8%)
arbeidsongevallen-aangiftes verdeling in 2019: 92.501 mannen en 54.006 vrouwen (63,1% tov 36,9%)

Je hebt vast ook cijfers mbt het aantal dodelijke arbeidsongevallen, mannen versus vrouwen?

De vraag die je je natuurlijk moet stellen is of vrouwen, wanneer ze de 'typische' mannenberoepen zouden doen (metaal, land-, vis-, mijn-, bos-, en wegenbouw, constructie, riolering, afvalophaling,...) en dus aan dezelfde werkomstandigheden zouden blootgesteld worden, sneller of minder snel last zouden krijgen van beroepsziekten....
 
Er is in het verleden wel eens vaker onderzoek geweest naar waarom meisjes zo weinig in STEM-richtingen zitten, en a priori verwachting of falingsangst door de opvoeding ("dat is niks voor mij, want ik ben een meisje") steekt er echt wel voor wat tussen. Jongens moe(s)ten al van kleins af aan competitiebeestjes zijn, rationeel (dus niet emotioneel) en zich niet gedragen als onderdanig. Bij vrouwen is/was dat het volledige omgekeerde (daarom dat ze ook klassiek oververtegenwoordigd waren in 'zachte' wetenschappen zoals psychologie). Die ouwe manier van opvoeden is gelukkig z'n scherpste kantjes aan het verliezen, en daarom dat we de laatste jaren steeds meer en meer meisjes in STEM-richtingen terugvinden. Maar het zal nog wel even duren voor vrouwen zelfzeker genoeg zijn om ook echt te kunnen doorbreken in typische mannenbastions à la de zakenwereld waar het om ter grootste patser is.
Aan de andere kant, in Scandinavische landen waar ze een pak verder staan van gendergelijkheid en kinderen veel neutraler opgevoed worden zien ze de omgekeerde beweging, er zijn minder vrouwen dan gemiddeld die voor STEM richtingen gaan.

Het idee dat vrouwen, toch hier, nog moeten opboksen tegen mannenbastions lijkt me ook soms wat te makkelijk. Geneeskunde is bijvoorbeeld een richting die bijna volledig mannelijk was en nu zo'n 70% vrouwelijk (toch in NL, vindt niet meteen Belgische cijfers), dat zijn absolute topjobs waar ze mannen volledig aan de kant aan het schuiven zijn, waarom zou dat in STEM richtingen niet lukken als het in de geneeskunde wel kan? Zijn IT-ers te macho vergeleken met dokters?
 
Zegt dus op zich niets over de last van het werk, mogelijke gevaren en wat bedoel je "moderne beroepsziekten" ? burnout? carpal tunnel syndrome?
Vreemd toch als de cijfers geen duidelijk voordeel voor mannen geven, dat ze plots niks over de last van het werk zeggen :p.

En moderne beroepsziekten zijn vooral psychische ziekten, door de verhoogde arbeidsdruk daardoor de sterkere invloed van de druk door klanten/patiënten. Het leven wordt gejaagder, dat merken vooral mensen die mét mensen werken.

Het heeft echter ook jaaaren geduurd vooraleer
Je hebt vast ook cijfers mbt het aantal dodelijke arbeidsongevallen, mannen versus vrouwen?
9,6% (vrouwen) vs 90,4% (mannen), maar gezien het beperkt aantal (94 per jaar) is dat nogal een vreemde manier om dat als determinator te gebruiken..., zeker als je weet dat het aantal overlijdens door beroepsziekten een veelvoud ervan is (een 800-tal per jaar, vind echter geen verdeling qua geslacht, die wel sterk in voordeel van mannen zal zijn door "oude" beroepen zoals mijnwerker)
Taxandrian zei:
De vraag die je je natuurlijk moet stellen is of vrouwen, wanneer ze de 'typische' mannenberoepen zouden doen (metaal, land-, vis-, mijn-, bos-, en wegenbouw, constructie, riolering, afvalophaling,...) en dus aan dezelfde werkomstandigheden zouden blootgesteld worden, sneller of minder snel last zouden krijgen van beroepsziekten....
En moet je de vraag of mannen, wanneer ze de 'typische' vrouwenberoepen zouden doen (opvoeder, onderwijzer, huishoudhulp, verpleger, kapper, ...) en dus aan dezelfde werkomstandigheden zouden blootgesteld worden, sneller of minder snel last zouden krijgen van beroepsziekten, niet evenzeer stellen?
Het idee dat vrouwen, toch hier, nog moeten opboksen tegen mannenbastions lijkt me ook soms wat te makkelijk. Geneeskunde is bijvoorbeeld een richting die bijna volledig mannelijk was en nu zo'n 70% vrouwelijk (toch in NL, vindt niet meteen Belgische cijfers), dat zijn absolute topjobs waar ze mannen volledig aan de kant aan het schuiven zijn, waarom zou dat in STEM richtingen niet lukken als het in de geneeskunde wel kan? Zijn IT-ers te macho vergeleken met dokters?
Geneeskunde is vervrouwelijkt op het moment dat je "gewoon" voltijds (niet meer 80 uur pe rweek) via een groepspraktijk/ziekenhuis kan werken (vooral bij huisartsen)
Eind 2016 waren in België overigens 42,4% van de artsen vrouw (https://organesdeconcertation.sante...t/files/documents/95_777_nl_artsen_totaal.pdf ,PR-kolom genomen). Wél steeds vrouwelijker aan het worden.
 
Vreemd toch als de cijfers geen duidelijk voordeel voor mannen geven, dat ze plots niks over de last van het werk zeggen :p.
Ge beantwoord letterlijk een post waarin het gaat over fysiek werk :p. Kdenk dat we toch mogen aannemen zeker dat dat een categorie is waarin meer mannen zich bevinden dan vrouwen ?
 
Nee, je hebt het niet goed gelezen. Het opinieartikel waar ik naar refereerde (waardoor de blanke NL schrijfster haar opdracht teruggegeven heeft), stelde enkel zwarte NL vrouwen voor als rechtmatige en goede keuzes om een vertaling te maken.
De zwarte Vlaamse schrijfsters worden door haar dus gediscrimineerd. Of "onderdrukt" zoals je aangeeft.
Je zegt het dus wel, en hier ging het eerder om expositie en te kiezen voor iemand met gelijkaardige ervaring. In het interview in de afspraak was 1 van diegene die hiermee begonnen was redelijk duidelijk in.
 
Oorzaak ligt hier in België bij de vrouwen zelf, ze kiezen massaal voor part-time werk (of 4/5 werken) waardoor ze de echte carrièrekansen voor zichzelf al sterk beperken. Daarlangs kiezen vrouwen hier ook nog massaal voor richtingen die niet echt aansluiten bij dikbetaalde jobs (bijv. psychologie, administratieve functies, pedagogie, onderwijs, ...). Hier staat een hele opsomming van de redenen waarom vrouwen minder verdienen dan mannen en dat heeft echt geen jota met discriminatie te maken.
Het is deels dit maar deels ook nog gewoon discriminatie.Genoeg kennissen en mijn eigen vrouw die dit al veelvuldig meegemaakt hebben.
 
Er is in het verleden wel eens vaker onderzoek geweest naar waarom meisjes zo weinig in STEM-richtingen zitten, en a priori verwachting of falingsangst door de opvoeding ("dat is niks voor mij, want ik ben een meisje") steekt er echt wel voor wat tussen. Jongens moe(s)ten al van kleins af aan competitiebeestjes zijn, rationeel (dus niet emotioneel) en zich niet gedragen als onderdanig. Bij vrouwen is/was dat het volledige omgekeerde (daarom dat ze ook klassiek oververtegenwoordigd waren in 'zachte' wetenschappen zoals psychologie). Die ouwe manier van opvoeden is gelukkig z'n scherpste kantjes aan het verliezen, en daarom dat we de laatste jaren steeds meer en meer meisjes in STEM-richtingen terugvinden. Maar het zal nog wel even duren voor vrouwen zelfzeker genoeg zijn om ook echt te kunnen doorbreken in typische mannenbastions à la de zakenwereld waar het om ter grootste patser is.
Ik zit nu 16 jaar in 'den bouw' dus i have my fair share of werfvergaderingen, ontwerp, uitvoering.
Naar ontwerp (architectuur, engineering, stabiliteit) durf ik zeggen dat de rollen mooi verdeeld zijn. 50/50 (Ik durf zelfs zeggen dat bij de architectenbureaus de vrouw meer vertegenwoordigd is.
Echter gaan we naar uitvoering dan zal je nog steeds een mooie verdeling zien bij projectleiders / architecten uitvoering maar in effectief werkvolk, (metsers, bekisters, HVAC en elektriciteit) zien we amper of geen vrouwen.
En laat me zeggen de grootste haaien die ik ooit tegengekomen ben die geen duimbreed wijken zijn meestal de vrouwen. Die zijn keihard aan de onderhandelingstafel.

met andere woorden. Vrouwen zijn zeker over-gerepresenteerd wat betreft beslissingen in de bouw. (financial, design,... )
Maaaaar.... ga je de bouw in zijn geheel bekijken (en dus ook het uitvoerend personeel) dan zal je zien dat de vrouw under -represented is...
 
Terug
Bovenaan