Vraagje voor de zelfstandigen onder ons.

Greny

Well-known member
Crowdfunder FE
M'n broer en ik hebben verregaande plannen om samen een zaak te beginnen. Voedingsgerelateerd.
Financieel plan is voorgelegd bij 4 banken , waarvan er 3 zijn die onmiddellijk mee willen gaan in hele verhaal.
Ik had echter een vraag ivm het verdelen van de aandelen van een eigen zaak.
Er is dus mezelf en m'n vriendin en m'n broer en z'n vriendin.
We zijn geen van beide getrouwd maar wel 20+ jaren samenwonend met elk 2 kinderen.
M'n broer en mezelf nemen de dagelijkse productie voor onze rekening.
Mijn vriendin zal de verkoop doen en de vriendin van m'n broer enkel de boekhouding.
Zij (de vriendin van m'n broer dus) werkt voltijds en gaat dit ook blijven doen.
M'n broer , mezelf en mijn vriendin gaan onze vaste job opzeggen en voltijds voor de 'zaak' gaan.

Momenteel staat er in het financieel plan dat de aandelen in 4 gelijke delen gesplitst worden.
Elk 25% dus.

Hoe zouden jullie dit aanpakken en argumenteren ?

Ik vraag dit vooral om mezelf wat in te dekken voor eventuele problemen in de toekomst.
Er is ook een woonst bij het handelspand dat m'n vriendin en ik zelf gaan betrekken.
M'n broer heeft eigen woning en blijft daar wonen.

Hangt mijns inziens van twee dingen af: de inleg die iedere partij doet, en de verantwoordelijkheden/taken/taakduur die iedere partij doet.

En dan kun je nog kiezen of dit hoofdelijk is, of per gezin. Van wat ik nu zo lees heeft jouw schoonzus een overmatige inspraak dmv aandelen ifv haar takenpakket, temeer omdat ze voltijds aan de slag blijft.

Dit Loopt vrijwel altijd negatief af.

Dit kan 10 jaar lopen als een trein en dan opeens in uw gezicht ontploffen en dan kan je elke verdiende cent in het uitkopen pompen.

Samen met uw broer iets starten en 50/50 aandelen lijkt dan nog een iets veiligere optie.

Er zijn zoveel variabelen waarop deze verhalen spaak lopen, werkethiek,relatiebreuk,winst vs kwaliteit, website,extra personeel,jaloezie,de ene die iets bekwamer is en daarom opeens een groter deel wil…

Dit Loopt vrijwel altijd negatief af.

Dit kan 10 jaar lopen als een trein en dan opeens in uw gezicht ontploffen en dan kan je elke verdiende cent in het uitkopen pompen.

Samen met uw broer iets starten en 50/50 aandelen lijkt dan nog een iets veiligere optie.
50/50 was initieel de bedoeling maar zou dan niet zo eerlijk zijn tov mijn vriendin die fulltime de verkoop zou doen.
Hebben ook al gedacht om 33% elk te doen en de vriendin van m'n broer die de boekhouding op zich neemt te betalen voor geleverd werk.

En ivm die 10 jaar , een kennis van mij heeft al 26 jaar samen met z'n 2 broers een snoep groothandel.
Het kan dus wel maar ik stel m'n vraag vooral om verschillende ervaringen van anderen te weten te komen.

Ik werk zelf al 25+ jaar in loondienst en zit vast met de loonbarema's in m'n sector. Ik zie net afgestudeerden beginnen bij mij die overladen worden met tankkaarten , firmawagens , enz...
Als je dan voor dezelfde taken beter werk aflevert maar dan als arbeider en daar minder voor krijgt , steekt dit wel.
Daarom wil ik de stap naar zelfstandige zetten. Is trouwens iets dat al 15 jaren speelt in m'n hoofd.
M'n broer zat zo'n beetje in't zelfde geval. Met dan bijkomend een burnout in z'n huidige job.

Het kan altijd mislopen maar de drang om het te proberen is toch groter dan het gevoel om het niet te doen.

Hangt mijns inziens van twee dingen af: de inleg die iedere partij doet, en de verantwoordelijkheden/taken/taakduur die iedere partij doet.

En dan kun je nog kiezen of dit hoofdelijk is, of per gezin. Van wat ik nu zo lees heeft jouw schoonzus een overmatige inspraak dmv aandelen ifv haar takenpakket, temeer omdat ze voltijds aan de slag blijft.
Hoe zou jij de verdeling dan aanpakken? 50/50 , 33.3% met de 3 werkenden ?
De vriendin van m'n broer doet dus de boekhouding maar gaat ook vaak in de verkoop moeten bijspringen.

De grote vraag is wie welke inleg doet bij de opstart: financieel en in natura.
Als alleen je broer en jij de inleg doet worden de aandelen onder jouw en je broer verdeelt. Voor de aandelen moet je puur en alleen naar de inleg kijken, niet naar het werk.

Edit: Stel dat mijn zus een zaak zou opstarten en ik zou enkel de boekhouding moeten/willen/... doen, maar ik zou wel 60% van het eigen vermogen inbrengen, dan zou daar ook 60% van de aandelen tegenover staan, zelfs al zou ik maar 2u per week voor die zaak werken.

Je bent hier 2 zaken door elkaar aan het halen. Eigenaar zijn en diensten presteren.
Als je 4 aandeelhouders met 25% hebt betekent dit dat er gelijke verantwoordelijkheid is op gebied van financiën en rechtspraak.
Als het bedrijf moet investeren dan moeten alle 4 een gelijk deel inleggen.
Als het bedrijf winst maakt en dit uitkeert zal dit in 4 gelijke delen zijn.

Iets anders is diensten presteren.
Als jij presteert dan moet je hier voor vergoed worden.
Vereenvoudigd en kort door de bocht. Als je 100 euro/uur telt dan zullen jullie 3 3800euro per week krijgen, de boekhoudster steekt er 1 uur per week in dus 100 euro/week.
Als je na een periode winst uitkeert van 4000 euro zal iedereen 1000 euro krijgen. Uiteindelijk draagt iedereen evenveel risico.
Die 2 zijn niet tegenstrijdig.

Het is natuurlijk interessanter om gratis te werken en op een fiscaal vriendelijkere manier uw geld uit het bedrijf te halen. Dat is zeker.
Realistisch met jullie opstelling is een andere zaak.
Ik heb er al teveel gekend die voor niets werkte in het familiebedrijf om dan achteraf met niets achter te blijven.

Er komt een banklening die betaald zal worden door de BVBA. De woonst boven de zaak gaat mijn gezin bewonen.
Hiervoor gaan we een marktconform bedrag betalen als huur aan de BVBA.

De eigen inbreng wordt gefinancierd met 2 win win leningen van familieleden die er warmpjes inzitten.

Hou zouden jullie dit dan verdelen ?
50/50 , 33% of mss 30/30/30/10 ?

Je bent hier 2 zaken door elkaar aan het halen. Eigenaar zijn en diensten presteren.
Als je 4 aandeelhouders met 25% hebt betekent dit dat er gelijke verantwoordelijkheid is op gebied van financiën en rechtspraak.
Als het bedrijf moet investeren dan moeten alle 4 een gelijk deel inleggen.
Als het bedrijf winst maakt en dit uitkeert zal dit in 4 gelijke delen zijn.

Iets anders is diensten presteren.
Als jij presteert dan moet je hier voor vergoed worden.
Vereenvoudigd en kort door de bocht. Als je 100 euro/uur telt dan zullen jullie 3 3800euro per week krijgen, de boekhoudster steekt er 1 uur per week in dus 100 euro/week.
Als je na een periode winst uitkeert van 4000 euro zal iedereen 1000 euro krijgen. Uiteindelijk draagt iedereen evenveel risico.
Die 2 zijn niet tegenstrijdig.

Het is natuurlijk interessanter om gratis te werken en op een fiscaal vriendelijkere manier uw geld uit het bedrijf te halen. Dat is zeker.
Realistisch met jullie opstelling is een andere zaak.
Ik heb er al teveel gekend die voor niets werkte in het familiebedrijf om dan achteraf met niets achter te blijven.
Ik ben gewend om met m'n handen te werken. Altijd in loondienst , nu dus besloten om de stap te zetten naar zelfstandige.
Ik ben dus helemaal niet mee met heel die papierenwinkel , bvba , éénmanszaak , boekhouding , enz...
Daarom dat ik hier eens mijn licht wou komen opsteken.

Als ik jou zo een beetje kan volgen zou het dus gewoon elk 25% van de aandelen zijn?

De aandelen in 2 splitsen , dus 50% voor mij en 50% m'n broer. Dit zou ik dan niet eerlijk vinden tov m'n vriendin die toch ook heel wat uren gaat moeten kloppen in de verkoop.

Ik ben gewend om met m'n handen te werken. Altijd in loondienst , nu dus besloten om de stap te zetten naar zelfstandige.
Ik ben dus helemaal niet mee met heel die papierenwinkel , bvba , éénmanszaak , boekhouding , enz...
Daarom dat ik hier eens mijn licht wou komen opsteken.

Als ik jou zo een beetje kan volgen zou het dus gewoon elk 25% van de aandelen zijn?

De aandelen in 2 splitsen , dus 50% voor mij en 50% m'n broer. Dit zou ik dan niet eerlijk vinden tov m'n vriendin die toch ook heel wat uren gaat moeten kloppen in de verkoop.
Aandelen kan volledig los staan van het werk dat je er in steekt. Je kan perfect 50/50 doen.
Aandelen hoeft niet gelijk te staan aan uitkering. Je kan de winst uitkeren 25/25/25/25 of 50/50.
Maar voor je aan de winst komt, kan je ook al 'lonen' uitbetalen. En die 'lonen' doe je dan volgens de correcte verdeelsleutel van hoeveel iedereen gewerkt heeft.

Je spreekt bijvoorbeeld af dat iedereen 15 euro per uur krijgt uitbetaald. En wat er overschiet, kan je verdelen onder de aandeelhouders.

Aandelen kan volledig los staan van het werk dat je er in steekt. Je kan perfect 50/50 doen.
Aandelen hoeft niet gelijk te staan aan uitkering. Je kan de winst uitkeren 25/25/25/25 of 50/50.
Maar voor je aan de winst komt, kan je ook al 'lonen' uitbetalen. En die 'lonen' doe je dan volgens de correcte verdeelsleutel van hoeveel iedereen gewerkt heeft.

Je spreekt bijvoorbeeld af dat iedereen 15 euro per uur krijgt uitbetaald. En wat er overschiet, kan je verdelen onder de aandeelhouders.
In ons financieel plan staat dat we 1600€ uitkeren. Dus voor mij , m'n broer en m'n vriendin , de vriendin van m'n broer wil zelf niets.

Aandelen verdeel je volgens inbreng in de zaak en niet voor het werk dat je doet in de zaak zoals al meermaals gezegd.
Is het enkel jij en je broer die kapitaal in steken dan is het de percentage aan de hand van eigen inbreng.

Steekt jouw vriendin of zijn vriendin er geen geld in dan geen aandelen maar omgekeerd ook : steken ze er wel geld in dan krijgen ze aandelen volgens % inbreng.

Niet moeilijker maken dan het is zou ik zeggen.

Laat ook het emotionele eruit van 'ze is mijn vriendin en ze geeft haar werk op dus moet ze meer krijgen' etc etc

Zoals al gezegd hier: wie investeert er wat van zijn eigen middelen --> aandelen naar gelang die verdeling verdelen. Niks bijdragen is geen aandeel of een symbolische 1%
Maak werk van een systeem waarin iedereen zijn effectief gepresteerde uren kan opgeven zodat je prestaties kan uitbetalen daarna (kan via loon maar ook vb. door het eventuele dividend onderling te herverdelen)

Zoals al gezegd hier: wie investeert er wat van zijn eigen middelen --> aandelen naar gelang die verdeling verdelen. Niks bijdragen is geen aandeel of een symbolische 1%
Maak werk van een systeem waarin iedereen zijn effectief gepresteerde uren kan opgeven zodat je prestaties kan uitbetalen daarna (kan via loon maar ook vb. door het eventuele dividend onderling te herverdelen)
Dat en wees voorzichtig met de macht die een minderheidsaandeelhouder zou kunnen hebben. Stel verdeling over drie vennoten (ifv van inleg) 40, 40, 20... De aandeelhouder met 20% mag dan al de kleinste aandeelhouder zijn maar zal bij onenigheid over een beslissing tussen beide andere vennoten het meeste macht hebben, want die 20% stem zal doorslaggevend zijn om een meerderheid te halen.

Terug
Bovenaan