voorzichtig en redelijk persoon - "De goede huisvader"

Zit met een dilemma

ik speel al langer met het gedachte om eens 1 btc aan te kopen en bij te houden (ongeveer 2 jaar) en dan eventueel de winst terug in fiat geld

of zou ik die centen nu gebruiken om te investeren in staatsbonnen?
 
Zit met een dilemma

ik speel al langer met het gedachte om eens 1 btc aan te kopen en bij te houden (ongeveer 2 jaar) en dan eventueel de winst terug in fiat geld

of zou ik die centen nu gebruiken om te investeren in staatsbonnen?
Hoe kan iemand daar nu een degelijk antwoord opgeven

optie A: compleet volatiel, kan gelijk waar zitten over twee jaar

optie B: ongeveer het meest stabiele dat je kan bedenken en +/- zeker waar je over twee jaar zit.

Hangt er toch 100% vanaf of je dat geld over 2 jaar nodig hebt of dat het ook gewoon weg mag zijn
 
Hoe kan iemand daar nu een degelijk antwoord opgeven

optie A: compleet volatiel, kan gelijk waar zitten over twee jaar

optie B: ongeveer het meest stabiele dat je kan bedenken en +/- zeker waar je over twee jaar zit.

Hangt er toch 100% vanaf of je dat geld over 2 jaar nodig hebt of dat het ook gewoon weg mag zijn
Ik heb het hier over de kwestie van “goede huisvader” want ik wil niet graag zulk risico lopen, en als het toch positief uitdraait , de staat beetje tot erg veel spijzen. Als het fout afloopt met de bitcoin, zal vadertje staat ook niks geven aan mij ;)

het is spaargeld dat ik kan missen maar niet kwijt wil ;) maar die centrale banken zijn al jaren dieven en gun ze niks meer
 
Ik heb het hier over de kwestie van “goede huisvader” want ik wil niet graag zulk risico lopen, en als het toch positief uitdraait , de staat beetje tot erg veel spijzen. Als het fout afloopt met de bitcoin, zal vadertje staat ook niks geven aan mij ;)

het is spaargeld dat ik kan missen maar niet kwijt wil ;) maar die centrale banken zijn al jaren dieven en gun ze niks meer
Optie C: investeren in individuele aandelen.
 
Ik heb het hier over de kwestie van “goede huisvader” want ik wil niet graag zulk risico lopen, en als het toch positief uitdraait , de staat beetje tot erg veel spijzen. Als het fout afloopt met de bitcoin, zal vadertje staat ook niks geven aan mij ;)

het is spaargeld dat ik kan missen maar niet kwijt wil ;) maar die centrale banken zijn al jaren dieven en gun ze niks meer
Als je 2 jaar lang iets bijhoudt en dan verkoopt is dat 'goede huisvader', loeveel verlies/winst je er ook mee kan maken.
 
Zit met een dilemma

ik speel al langer met het gedachte om eens 1 btc aan te kopen en bij te houden (ongeveer 2 jaar) en dan eventueel de winst terug in fiat geld

of zou ik die centen nu gebruiken om te investeren in staatsbonnen?
Ik zou het wel weten hoor. Geld uitlenen aan een partij die keer op keer bewijst dat ze onbetrouwbaar is en waar je amper winst mee maakt of een asset die keer op keer bewijst dat je veel winst maakt zolang je in de bear market koopt en in de bull market verkoopt. Ik zou het eerste zelfs niet overwegen en begrijp het succes er ook totaal niet van.

Ben geen financieel adviseur. Dit is wat IK zou doen, keuzes moet je zelf maken en er zelf volledig achterstaan, anders verkoop je toch op een verkeerd moment.
 
Zit met een dilemma

ik speel al langer met het gedachte om eens 1 btc aan te kopen en bij te houden (ongeveer 2 jaar) en dan eventueel de winst terug in fiat geld

of zou ik die centen nu gebruiken om te investeren in staatsbonnen?
Had ge nu gisteren 1 BTC gekocht dan had ge al meer winst dan met staatsbons op een heel jaar :) Even serieus nu, het hangt af van hoeveel risico je wilt nemen en van je beleggingshorizon. Er is een grote kans dat die BTC meer waard gaat zijn binnen 2 jaar , gezien de aankomende halving in 2024. Zekerheid is er echter niet.
Verwacht niet om veel rendement te behalen met staatsbons, het ligt vast en het zal nooit meer zijn dan die 2,8%, maar de kans dat je geld er mee verliest is veel kleiner. BTC kan x3 staan binnen 2 jaar, of het kan /3 gaan. Ge moogt dan ook niet in paniek verkopen als BTC morgen plots 30% lager staat.

Ik zou het wel weten hoor. Geld uitlenen aan een partij die keer op keer bewijst dat ze onbetrouwbaar is en waar je amper winst mee maakt of een asset die keer op keer bewijst dat je veel winst maakt zolang je in de bear market koopt en in de bull market verkoopt. Ik zou het eerste zelfs niet overwegen en begrijp het succes er ook totaal niet van.

Ben geen financieel adviseur. Dit is wat IK zou doen, keuzes moet je zelf maken en er zelf volledig achterstaan, anders verkoop je toch op een verkeerd moment.
Ge kunt het zien als een fuck you naar de (meeste) banken toe, die nog veel minder intrest geven. Maar in feite krijgt de Belgische staat meer geld terug van de ECB voor het geld dat jij bij de staat belegt, dus steken ze de overschot in hun eigen zakken + nog eens de 15% taks op de intrest. Dus de staat verrijkt zich op de kap van iedereen die staatsbons koopt. Desalniettemin een veilige belegging, voor wanneer je je geld 1 jaar kan missen maar niet wilt riskeren om verlies te lijden.
 
Laatst bewerkt:
Had ge nu gisteren 1 BTC gekocht dan had ge al meer winst dan met staatsbons op een heel jaar :) Even serieus nu, het hangt af van hoeveel risico je wilt nemen en van je beleggingshorizon. Er is een grote kans dat die BTC meer waard gaat zijn binnen 2 jaar , gezien de aankomende halving in 2024. Zekerheid is er echter niet.
Verwacht niet om veel rendement te behalen met staatsbons, het ligt vast en het zal nooit meer zijn dan die 2,8%, maar de kans dat je geld er mee verliest is veel kleiner. BTC kan x3 staan binnen 2 jaar, of het kan /3 gaan. Ge moogt dan ook niet in paniek verkopen als BTC morgen plots 30% lager staat.


Ge kunt het zien als een fuck you naar de (meeste) banken toe, die nog veel minder intrest geven. Maar in feite krijgt de Belgische staat meer geld terug van de ECB voor het geld dat jij bij de staat belegt, dus steken ze de overschot in hun eigen zakken + nog eens de 15% taks op de intrest. Dus de staat verrijkt zich op de kap van iedereen die staatsbons koopt. Desalniettemin een veilige belegging, voor wanneer je je geld 1 jaar kan missen maar niet wilt riskeren om verlies te lijden.

ja idd ;) btc paar procenten omhoog. Ok concreet: waar btc aankopen en hoe opslaan? Heb nu 2 tal jaar Coinbase account maar ook een ledger maar ik vertrouw die niet echt aangezien ik deze op 2dehands heb gekocht
 
ja idd ;) btc paar procenten omhoog. Ok concreet: waar btc aankopen en hoe opslaan? Heb nu 2 tal jaar Coinbase account maar ook een ledger maar ik vertrouw die niet echt aangezien ik deze op 2dehands heb gekocht
Hou er wel rekening mee dat bitcoin absoluut niets waard is, en dus vroeg of laat op die waarde terugvalt.

En dat vooral financieel ongeletterden en overheidshaters/centrale bank samenzweringstheorie liefhebbers hier fan van zijn.

Dat zijn meestal niet degenen om te volgen qua financieel advies.
 
Hou er wel rekening mee dat bitcoin absoluut niets waard is, en dus vroeg of laat op die waarde terugvalt.

En dat vooral financieel ongeletterden en overheidshaters/centrale bank samenzweringstheorie liefhebbers hier fan van zijn.

Dat zijn meestal niet degenen om te volgen qua financieel advies.
En voor welke bank werk jij dan? 🤭
 
En nu heel eerlijk: hoe lang roep je dit al?
zie cryptoforum.

En of ik dit roep, of hoelang ik dit roep, doet niets terzake met betrekking tot de waarde.

Geen enkele belofte van bitcoin (die redelijk hard in het nieuws kwam in 2013-2014) werd ook maar enigzins ingelost, 10 jaar later.

Het is pure speculatie.

Waar op zich niets mis mee is (het is financieel meestal wel niet slim).
Maar dan moet de speculant dit wel beseffen.
 
Crypto is nog dommer dan beleggen in goud.

Met crypto hebt ge geen bestaande onderliggende cash flow die ooit terug naar u zal of kan komen.
Het enige in waardeverandering dat ge kunt hebben is hoeveel een ander bereid is er voor te bieden.
Is dus zuiver speculatief.
Is dus ook moeilijk dit als goede huisvader te beschouwen.
 
zie cryptoforum.

En of ik dit roep, of hoelang ik dit roep, doet niets terzake met betrekking tot de waarde.

Geen enkele belofte van bitcoin (die redelijk hard in het nieuws kwam in 2013-2014) werd ook maar enigzins ingelost, 10 jaar later.

Het is pure speculatie.

Waar op zich niets mis mee is (het is financieel meestal wel niet slim).
Maar dan moet de speculant dit wel beseffen.
Uiteraard doet dit ter zake. Want in al die tijd ben je niet enkel verkeerd geweest, maar heb je ook veel potentiële gains misgelopen. Het is de markt die de waarde van iets bepaalt en die is het in al die tijd ontzettend oneens met jou.

Bitcoin is voor mij "hard money", wat je van fiat niet kunt zeggen. Uiteraard is het niet perfect en ik ga in tegenstelling tot jou niet met 100% zekerheid verkondigen dat dit DE investering is. Maar een deel van je portfolio in BTC steken is imho de way to go. Omdat ik het bij opkomende generaties steeds populairder zie worden.
 
Uiteraard doet dit ter zake. Want in al die tijd ben je niet enkel verkeerd geweest, maar heb je ook veel potentiële gains misgelopen. Het is de markt die de waarde van iets bepaalt en die is het in al die tijd ontzettend oneens met jou.
Je hebt het weer louter over de prijs.
Ik ben sinds 2021 ook -60% verliezen misgelopen, dat vergeet je te vermelden.

Ik heb het over de reden waarom bitcoin bestaat, nl. universeel gedecentraliseerd betaalmiddel zonder intermediary.
En dat is wel duidelijk dat het totaal geen tractie op schaal krijgt, wegens de onnoemelijke reeks nadelen.
En als zijn enige bestaansreden eigenlijk niet klopt, dan is de waarde nul.

Ik loop de hele tijd gains mis bij alle speculatieve shit die er bestaat in de wereld.
Alsof dat een maatstaf is...
Want dan ben jij zopas de IPO van de Vietnamese elektrische autofabrikant Vinfast misgelopen, +700% op 2 weken tijd :)

Maar goed, we verschillen hierin van mening.
Ik wilde gewoon de vraagsteller een ander perspectief op de zaak geven.
Hij doet wat hij wil met zijn geld ;-)
 
Dank jullie wel voor jullie meningen :) ik ga wat investeren in BTc en de rest in staatsbonnen. Ik zelf heb de financiën niet meteen nodig maar wil beetje ervoor zorgen dat mijn zoontje minder zorgeloos leven zal hebben later
 
Bitcoin is voor mij "hard money", wat je van fiat niet kunt zeggen. Uiteraard is het niet perfect en ik ga in tegenstelling tot jou niet met 100% zekerheid verkondigen dat dit DE investering is. Maar een deel van je portfolio in BTC steken is imho de way to go. Omdat ik het bij opkomende generaties steeds populairder zie worden.

Wat "hard money" is dat dan? Fiatgeld heeft idd weinig/geen onderliggende waarde (aangezien de centrale bank in theorie oneindig kan bijdrukken), maar het heeft - zeker in de eurozone - wel een enorm groot vertrouwen. De ECB heeft immers prijsstabiliteit (enfin, 2% inflatie om consumptie toch aan te moedigen i.p.v. uitstellen) als 'hoofddoel'. De kans dat pakweg bitcoin morgen met 80% daalt omdat er iets gebeurt waar de niche-community extreem zenuwachtig van wordt is reëel, de kans dat dat gebeurt met de waarde van fiatgeld is hier onbestaande.

Ik beleg zelf ook een klein beetje in crypto's, maar meer om te 'spelen' en op de hoogte te blijven van evoluties binnen de fintech/blockchain. Alles in crypto's beleggen is echt een enorm risico. Je kan veel geld 'winnen', maar evengoed veel geld verliezen (zoals we geregeld wel eens nieuwsartikels over tegenkomen). Er is een reden waarom de 'grote' namen doorgaans heel afwijzend staan tegenover crypto's. Maar natuurlijk zijn er een hele hoop randoms/mensen die toch denken het warm water te hebben uitgevonden en de markt denken te kunnen 'breken'.

De enige gamechanger zal wellicht zijn als digitale munten 'officieel' worden aangenomen. China is daar wat mee aan het experimenteren, maar dat is het dan ook. Maar daar heeft de wirwar aan crypto's dat er nu is weinig mee te maken. Bitcoin heeft daar even veel mee te maken als euro met Zimbabwaanse dollar.
 
Terug
Bovenaan