voorzichtig en redelijk persoon - "De goede huisvader"

Is een groot deel van het vermogen in crypto genoeg als criterium om geen goede huisvader te zijn? Of moeten er nog andere zaken meespelen?
Een groot deel van 5000 euro is geen probleem. Een groot deel van 500.000 lijkt me wél een probleem.
 
In mijn geval was dit zo'n 10% van mijn loon gemiddeld per maand. Soms iets meer + bonussen. Maar ben hier toch al 2-3 jaar mee gestopt.
Als je dat gewoon in crypto belegt, maar niet actief tussen verschillende munten wisselt, dan lijkt me er geen probleem. Als je echter elke x maand je portfolio in verschillende munten wisselt, dan kan het fiscale verhaal veranderen.
 
Hoe wordt copy trading beschouwd, met slechts 1% van het roerend vermogen, maar wel een aanzienlijk rendement na x aantal weken/maanden?

>40% van roerend vermogen in crypto belegd
> 50% van zijn spaargeld aan crypto gespendeerd
Maandelijks meer dan 30% van loon in crypto gestoken.
Eenmalige aankoop van 150.000 euro in crypto binnen het jaar verkocht
25% van roerend vermogen in crypto en verkocht binnen de twee maand.
"tienduizenden euro's" in crypto wat bijna 100% van roerend vermogen was.
Ik heb de indruk dat alle aangehaalde voorbeelden kaderen in een zekere bescherming van de burger, om financiële catastrofes te vermijden?
 
Als je dat gewoon in crypto belegt, maar niet actief tussen verschillende munten wisselt, dan lijkt me er geen probleem. Als je echter elke x maand je portfolio in verschillende munten wisselt, dan kan het fiscale verhaal veranderen.
Enkel vastgehouden en af en toe verkocht.
 
Ik heb de indruk dat alle aangehaalde voorbeelden kaderen in een zekere bescherming van de burger, om financiële catastrofes te vermijden?

Het is ook "voorzichtige en redelijk persoon". Ik denk niet dat er veel voorzichtige en redelijke personen half hun financieel vermogen in volatiele producten steekt. :p
 
Het is ook "voorzichtige en redelijk persoon". Ik denk niet dat er veel voorzichtige en redelijke personen half hun financieel vermogen in volatiele producten steekt. :p
Wel net daarom, zo interpreteer ik het ook... ☺️
Maar een brave, voorzichtige en redelijke persoon kan wel eens mooie rendementen voorleggen, dus dat valt dan nog altijd onder belastingvrij?
 
Wel net daarom, zo interpreteer ik het ook... ☺️
Maar een brave, voorzichtige en redelijke persoon kan wel eens mooie rendementen voorleggen, dus dat valt dan nog altijd onder belastingvrij?
ik heb nog nooit gezien dat het rendement rechtstreeks een element is die in aanmerking genomen wordt, zou ook raar zijn omdat je dat niet op voorhand kan weten.
 
ik heb nog nooit gezien dat het rendement rechtstreeks een element is die in aanmerking genomen wordt, zou ook raar zijn omdat je dat niet op voorhand kan weten.
Ja, maar als je op een paar weken tijd een equivalent van een paar maandlonen bij elkaar hebt gekregen, kan ik mij inbeelden dat de fiscus dit beschouwd als een bijkomend belastbaar 'inkomen'?
 
Ja, maar als je op een paar weken tijd een equivalent van een paar maandlonen bij elkaar hebt gekregen, kan ik mij inbeelden dat de fiscus dit beschouwd als een bijkomend belastbaar 'inkomen'?
Niet als je toevallig geluk hebt. Wel als je duidelijk speculeert.
 
Niet als je toevallig geluk hebt. Wel als je duidelijk speculeert.
Het laatste, maar weliswaar met een zeer beperkt stukje van mijn vermogen.
In die zin dat het voor de 'goede huisvader' geen enkel probleem zou zijn mocht het geïnvesteerde bedrag totaal in rook opgaan (zou jammer zijn, maar niet problematisch).
 
Is staking iets waar moeilijk over kan gedaan worden ?
Of is dit oke als je enkele jaren dezelfde crypto blijft houden ?

Is in principe toch een vorm zoals rente op je spaargeld denk ik .
 
Is staking iets waar moeilijk over kan gedaan worden ?
Of is dit oke als je enkele jaren dezelfde crypto blijft houden ?

Is in principe toch een vorm zoals rente op je spaargeld denk ik .
Rente op spaargeld is niet onderworpen aan de roerende voorheffing (tot een bepaald bedrag), omdat in artikel 21, 5 ° WIB92 het volgende staat:

De inkomsten van roerende goederen en kapitalen omvatten niet:

5° de eerste schijf van 980 euro per jaar van de inkomsten uit
spaardeposito's die zonder overeengekomen vaste termijn of opzeggingstermijn zijn
ontvangen door de in artikel 56, § 2, 2°, a, bedoelde kredietinstellingen, met dien verstande
dat:
- deze deposito's bovendien moeten voldoen aan de vereisten die de Koning stelt op
advies van de Nationale Bank van België en de Autoriteit voor Financiële Diensten en
Markten, ieder wat zijn bevoegdheden betreft, wat de munt betreft waarin deze deposito's
luiden en de voorwaarden en wijze van terugneming en opneming, evenals wat de structuur,
het niveau en de wijze van berekening van de vergoeding ervan betreft, of, voor de
deposito's die zijn ontvangen door kredietinstellingen die in een andere lidstaat van de
europese Economische Ruimte zijn gevestigd, deze deposito's aan analoge vereisten moeten
voldoen zoals vastgesteld door de gelijkwaardige bevoegde overheidsinstanties van de
andere lidstaat;
- als opzeggingstermijn in de zin van deze bepaling niet worden beschouwd de termijnen
die slechts een waarborg zijn die de depositaris voor zich heeft bedongen;
- wanneer de spaardeposito is uitgedrukt in een vreemde munt, de omvorming in euro
een keer per jaar plaats vindt op 31 december of bij de definitieve vereffening van het
deposito;


Deze vrijstelling is niet van toepassing op staking, aangezien de uitbetaler geen erkende Belgische kredietinstelling is. Inkomsten uit staking zijn dus roerende inkomsten waar het gewone tarief van 30% roerende voorheffing op verschuldigd is.
 
Gaan jullie uwe crypto aangeven bij de belastingen?
ik heb waarschijnlijk 50 shitcoins over en weer getrade, kzou zelf al niet weten hoe ik het moet terugvinden doorheen verschillende wallets, exchanges en den enige namen dak nog weet zijn cumrocket en poocoin... ze moeten het ma zelf uitvissen. Tsop is de kolen toch niet waard bij mij, ik heb het meeste weggepist
 
Ik heb de indruk dat alle aangehaalde voorbeelden kaderen in een zekere bescherming van de burger, om financiële catastrofes te vermijden?
Nu moet ge mij toch eens uitleggen hoe dat als ze u belasten op uw winsten u beschermt? Als ge die winsten kwijt zijt in de eerstvolgende trade willen ze nog geld zien van het eerste.... in feite dieper in de put duwen.

Een fair systeem zou zijn dat ze u belasten op het totaal van winst wat ge gemaakt hebt op het einde van het jaar, ipv bij iedere trade. En tzou veeeeel simpeler zijn ook
 
Terug
Bovenaan