Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Het voorstel van Vooruit daar gelaten wordt er iets te fel gefocust op "Het is geen luxe product" en "Ga niet en de prijzen zullen zakken". Dat laatste is sowieso al iets dat gewoon niet opgaat. De wereld zit nu eenmaal niet eerlijk in elkaar, en meer dan genoeg mensen voor wie 600 euro spenderen aan een ticket hetzelfde is als 60 euro als iemand anders.Vraag en aanbod. Als bijna niemand Beyonce wil zien zullen de prijzen wel snel zakken.
Ga dan niet als het te duur is. Als ik in juli wil naar Turkije gaan dan zal ik ook 3 keer meer betalen dan in april ofzo.
Ik vind nu niet dat de overheid zich daarmee moet bezig houden.
Het probleem lijkt me eerder dat dit topic over het voorstel van de de spa gaat tegen de hoge en variabele prijzen, en dat het livenation probleem daar op zich niet zo veel mee te maken heeft. Het gaat niet om monopolie van Livenation maar over de prijzen van tickets.Als ik hier sommige reacties lees, denk ik niet niet dat er velen goed weten waar livenation overal tussen zit
Da's werkelijk 1 speler die alles en overal in handen heeft en alles voor iedereen en overal aan het beslissen is. Bij ons begint dat met tickets voor AAA artiesten die in een stadion spelen en voor ge het weet is het zo met elk ticketje.
Dat een partij als vooruit er nu met afkomt, klinkt voor mij als platte verkiezingsklap. Voor de rest is het wel duidelijk dat daar iets aan moet gebeuren.
Maar die tickets zijn een gevolg van de monopolie van Live Nation. Meer dan genoeg artiesten die niets moeten hebben van LN en al helemaal van hun dynamische ticketprijzen. Maar je kan er gewoon niet om heen.Het probleem lijkt me eerder dat dit topic over het voorstel van de de spa gaat tegen de hoge en variabele prijzen, en dat het livenation probleem daar op zich niet zo veel mee te maken heeft. Het gaat niet om monopolie van Livenation maar over de prijzen van tickets.
Maar die tickets zijn een gevolg van de monopolie van Live Nation. Meer dan genoeg artiesten die niets moeten hebben van LN en al helemaal van hun dynamische ticketprijzen. Maar je kan er gewoon niet om heen.
We kunnen en mogen het toch echt niet normaal vinden dat tickets voor pakweg 45 euro starten en 60 seconden later ondertussen tegen 500 euro buiten gaan. We zouden dat van een ander product toch ook niet aanvaarden?
Dat lijkt me eerlijk gezegd vrij ongeloofwaardig, dat artiesten die nu klagen dat Livenation een te groot deel van de koek krijgen, datzelfde deel wel zouden afstaan aan hun fans. Hier en daar kan er wel één zijn maar dat gaat niet de normale gang van zaken zijn. Livenation verdient ongeveer 3 euro per verkocht ticket, het grootste deel van die winst gaat niet naar hen, het komt de artiesten (en dus ook Livenation) beter uit dat het grote boze bedrijf de rol van slechterik op zich neemt maar de waarheid lijkt dat ook de artiesten veel verdienen aan die dure tickets. Het probleem van het monopolie van livenation gaat niet over of er meer geld bij de fans moet blijven, het gaat over dat het geld dat nu naar Livenation gaat, voor een groter deel naar de artiesten zou moeten gaan, ook in dat scenario gaan de fans hoge prijzen aangerekend worden.Maar die tickets zijn een gevolg van de monopolie van Live Nation. Meer dan genoeg artiesten die niets moeten hebben van LN en al helemaal van hun dynamische ticketprijzen. Maar je kan er gewoon niet om heen.
We kunnen en mogen het toch echt niet normaal vinden dat tickets voor pakweg 45 euro starten en 60 seconden later ondertussen tegen 500 euro buiten gaan. We zouden dat van een ander product toch ook niet aanvaarden?
Het punt is simpelweg dat de artiest hiervoor kiest. Livenation biedt hen de keuze om al dan niet gebruik te maken van dynamic pricing!The Cure ging net voor het compleet tegenovergestelde:
The Cure: Robert Smith tells fans he is ‘sickened’ by Ticketmaster fees as US tour goes on sale | Music | The Guardian
The frontman said that artists had no way to limit the ticketing giant’s fees but his band had declined to participate in the ‘greedy scam’ of dynamic pricingamp.theguardian.com
Neen, de artiest kiest hier niet bewust voor. Uitzonderingen zullen er wslk altijd zijn of toch managers...Het punt is simpelweg dat de artiest hiervoor kiest. Livenation biedt hen de keuze om al dan niet gebruik te maken van dynamic pricing!
Maar iedereen zit hier maar te bashen op LN voor dat prijsmodel.
En dan komen we terug tot wat Wilto zegt op de vorige pagina
"[...] TMLN is een soort van reputatieschild voor heel veel mensen in de industrie.
1) artiesten zitten in een emotionele business. Ze hangen vooral af van de goodwill bij de fans. Als ze overkomen als afzetters... niet zo goed natuurlijk. [...]"
Daarmee heb ik niet gezegd dat de positie van Livenation in de industrie niet problematisch is. Maar dat is een volledig andere discussie. Als Europa zich hieraan stoort, moeten ze maar een case bouwen voor misbruik van machtspositie en dergelijke meer.
Soit, om terug on topic te gaan (nl. dynamic pricing model):
Dat gaat niet meer weg, zelfs als Livenation zou verdwijnen. De grote artiesten die hiervoor kiezen, verdienen er simpelweg teveel mee. Moest Belgie dit afschaffen, is het bye bye Belgium forever voor Swift, Beyonce, Springsteen, enzoverder.
The Cure ging net voor het compleet tegenovergestelde:
The Cure: Robert Smith tells fans he is ‘sickened’ by Ticketmaster fees as US tour goes on sale | Music | The Guardian
The frontman said that artists had no way to limit the ticketing giant’s fees but his band had declined to participate in the ‘greedy scam’ of dynamic pricingamp.theguardian.com
Ten eerste gaat ge al zeker geen 50 euro vragen voor regi. Zo populair is die bijlange nietZzzz. Het enige monopolie is het concert van de artist. Er is maar 1 Beyonce en die speelt maar een finite aantal concerten. Er zijn geen alternatieven.
Als de mensen 600 euro willen betalen, zal de prijs 600 euro zijn. Denk je dat lokale uitbater Jos (geen livenation dus) de 600 euro zou laten liggen als hij een Beyonce concert organiseert?
Als je als studentenclub Regi boekt, is dat ook paar duizend euro per optredentje van half uur. Waarom? Omdat je zelfs voor een lokale studentenfuif 50 euro kunt vragen als regi komt optreden.
Ik wil je graag geloven, maar waar is het bewijs? The Cure zegt duidelijk het omgekeerde. Namelijk dat ze de keuze hebben om al dan niet mee te gaan in het dynamic pricing model. Zij hebben dit niet gedaan omdat ze het pure geldklopperij vinden, maar dat vele andere artiesten dit wel doen (kassa kassa).Neen, de artiest kiest hier niet bewust voor. Uitzonderingen zullen er wslk altijd zijn of toch managers...
Livenation dwingt hen in die richting en ze hebben in de praktijk geen andere keus.
Maar als bedrijven aan mensen als Regi meer kunnen verdienen door met zo'n flexibele fees te werken, dan gaat Regi ook een hogere fee kunnen vragen, zelfs als die ticket opbrengsten niet rechtstreeks naar hem zouden gaan. De bedragen die artiesten kunnen vragen hangen zo goed als volledig af van hoeveel geld organisatoren die ze boeken kunnen verdienen. Ik zou niet goed weten waarom een ticketbedrijf of organisator per sé tegen vaste tickets zou zijn als de artiest dat wenst (en dan ook de hogere fee laat vallen). Livenation is geïnteresseerd in zoveel mogelijk winst, niet in hoge ticketprijzen.Ten eerste gaat ge al zeker geen 50 euro vragen voor regi. Zo populair is die bijlange niet
Ten tweede, regi zen fee is en blijft zen fee. Het gaat erom dat als ge hem boekt ge verschillende prijzen gaat vragen anman dezelfde mensen op op hetzelfde plekje te staan. Niet dat den regi plots meer gaat krijgen.
Zzzzzzzz
Ten eerste gaat ge al zeker geen 50 euro vragen voor regi. Zo populair is die bijlange niet
Ten tweede, regi zen fee is en blijft zen fee. Het gaat erom dat als ge hem boekt ge verschillende prijzen gaat vragen anman dezelfde mensen op op hetzelfde plekje te staan. Niet dat den regi plots meer gaat krijgen.
Zzzzzzzz
Ik zit niet in de business. Jij, gezien je avatar, misschien wel?Neen, de artiest kiest hier niet bewust voor. Uitzonderingen zullen er wslk altijd zijn of toch managers...
Livenation dwingt hen in die richting en ze hebben in de praktijk geen andere keus.
Bewijs zwart op wit heb ik niet en gaat ge ook niet vinden. Artikels van artiesten die er resoluut tegen zijn misschien well, mss ook niet of omgekeerd. Waarom ik het zo zeg is omdat ik elke dag met (internationale) bands en hun entourage in contact kom. Daar hoort ge al wel eens iets en niet de uitspraken die publiekelijk gedaan worden. Ge hoeft me niet te geloven, ik deel het hier maar mee.Ik wil je graag geloven, maar waar is het bewijs? The Cure zegt duidelijk het omgekeerde. Namelijk dat ze de keuze hebben om al dan niet mee te gaan in het dynamic pricing model. Zij hebben dit niet gedaan omdat ze het pure geldklopperij vinden, maar dat vele andere artiesten dit wel doen (kassa kassa).
Is hier intussen al 2 of 3x gepost.
Moest dit niet kloppen, graag de nodige onderbouwing.
He continued: “We didn’t agree to the ‘dynamic pricing’/‘price surging’/‘platinum ticket’ thing … because it is itself a bit of a scam? A separate conversation.” In a subsequent tweet, he called it “a greedy scam – and all artists have the choice not to participate … if no artists participated, it would cease to exist”.The Cure: Robert Smith tells fans he is ‘sickened’ by Ticketmaster fees as US tour goes on sale
The frontman said that artists had no way to limit the ticketing giant’s fees but his band had declined to participate in the ‘greedy scam’ of dynamic pricingwww.theguardian.com
Dat kan allemaal werken voor AAA artiesten. Vraag en aanbod dat zeer goed werkt bij de grote artiesten. Meer dan genoeg mensen die zot genoeg zijn om die bedragen eraan te geven. En net zoals bij alles in die sector, de grote pakken het dikke geld binnen en voor de rest is het budget voor concerten bij het volk op.Maar als bedrijven aan mensen als Regi meer kunnen verdienen door met zo'n flexibele fees te werken, dan gaat Regi ook een hogere fee kunnen vragen, zelfs als die ticket opbrengsten niet rechtstreeks naar hem zouden gaan. De bedragen die artiesten kunnen vragen hangen zo goed als volledig af van hoeveel geld organisatoren die ze boeken kunnen verdienen. Ik zou niet goed weten waarom een ticketbedrijf of organisator per sé tegen vaste tickets zou zijn als de artiest dat wenst (en dan ook de hogere fee laat vallen). Livenation is geïnteresseerd in zoveel mogelijk winst, niet in hoge ticketprijzen.
Mijn vergelijking is niet slecht, ik reageerde op een post die voor geen meter steek hield.Slechte vergelijking.
Als ge Regi boekt voor een set of een optreden, dan betaalt ge heel waarschijnlijk een fee, maar dan zijt gij de organisator en vangt gij dus de inkomsten van de kaartenverkoop. Niets belet u als organisatie dynamische prijszetting te doen en dus mensen di enaast elkaar staan, iets anders te laten betalen.
Als Regi nen tour organiseert, dan vangt BV Regi de inkomsten van de kaartenverkoop en dan bepaalt hij zelf hoe die inkomsten tot stand komen; als dat met dynamische prijszetting is, dan kan hij daar voor kiezen, zelfs al wil dat zeggen dat jij naast iemand staat die een ander bedrag heeft betaalt dan jijzelf. Op het einde van de rit zal hij daar wellicht meer aan overhouden, aangezien dat net één van de hoofdredenen is om die dynamische prijszetting te gebruiken (in het andere geval gaan scalpers met dat extra geld aan de haal, gesteld dat zulks bij wat dan ook van Regi relevant zou zijn).
De clue blijft hetzelfde: artiesten kiezen voor de optie om dynamische prijszetting te gebruiken, niet meer, niet minder. LN/TM zal er ongetwijfeld niet slechter van worden, maar op het einde van de rit bepalen zij dat niet.
Tickets zijn een pak duurder geworden ten opzichte van vroeger, daar halen ze nu meer inkomsten uit dan toen net zoals merch in het algemeen ook een pak duurder geworden is. Beide en zeker de merch in een niveau dat de niet echt evenredig is met de rest van het leven dat ook duurder werd.Ik zit niet in de business. Jij, gezien je avatar, misschien wel?
Maar gezien het feit dat:
- de inkomsten van artiesten uit platenverkoop naar praktisch 0€ zijn gegaan & streaming dat amper compenseert
- tickets toch in handen komen van afzetters op de 2dehands markt en er dus toch tickets voor 600€ verkocht worden...
Waarom zou de artiest dan niet voor een dynamisch prijsmodel kiezen?