Vooruit wil af van dynamische ticketprijzen voor concerten

Renegadexxripxx

Well-known member

Ik zie niet in hoe we dat gaan afdwingen. Noch waarom we dat recht zouden mogen hebben om dusdanig in een vrije markt in te grijpen. Wat gaan ze doen als die mensen nu gewoon zeggen awel als we het niet aan 600€ per ticket mogen verkopen, dan komen we niet naar België.

Een concert is geen levensnoodzakelijk item. Kan je of wil je dat er niet aan geven, ga dan niet. Of ga naar een concert kijken waar ze nog wel een aanvaardbaar bedrag vragen.
 

Ik zie niet in hoe we dat gaan afdwingen. Noch waarom we dat recht zouden mogen hebben om dusdanig in een vrije markt in te grijpen. Wat gaan ze doen als die mensen nu gewoon zeggen awel als we het niet aan 600€ per ticket mogen verkopen, dan komen we niet naar België.

Een concert is geen levensnoodzakelijk item. Kan je of wil je dat er niet aan geven, ga dan niet. Of ga naar een concert kijken waar ze nog wel een aanvaardbaar bedrag vragen.

Ik ga zelfs nog niet naar Beyonce kijken als ze mij 600 euro zouden geven :unsure:
 

Ik zie niet in hoe we dat gaan afdwingen. Noch waarom we dat recht zouden mogen hebben om dusdanig in een vrije markt in te grijpen. Wat gaan ze doen als die mensen nu gewoon zeggen awel als we het niet aan 600€ per ticket mogen verkopen, dan komen we niet naar België.
Het is tijd dat politici zich eens bezig houden met overheidstaken, en stoppen met de vrije markt te verstoren.

Als ik in juli een appartement aan de zee wil huren is deze ook veel duurder als in oktober. Een ijsje op de dijk is duurder als 10km landinwaarts!
Als ik het te duur vind moet ik niet gaan, maar het is niet aan politieke partijen om zich daar in te mengen. Waar eindigt dit? Communisme?
 
Het is tijd dat politici zich eens bezig houden met overheidstaken, en stoppen met de vrije markt te verstoren.

Als ik in juli een appartement aan de zee wil huren is deze ook veel duurder als in oktober. Een ijsje op de dijk is duurder als 10km landinwaarts!
Als ik het te duur vind moet ik niet gaan, maar het is niet aan politieke partijen om zich daar in te mengen. Waar eindigt dit? Communisme?
Hier gaat het niet om de vrije markt. Hier gaat het om Ticketmaster / Live Nation die hun monopolie misbruiken.
 
Hier gaat het niet om de vrije markt. Hier gaat het om Ticketmaster / Live Nation die hun monopolie misbruiken.

Dit dus. Mochten er meerdere aanbieders van live concerten zijn, dan zou dit een héél andere discussie zijn.
Nu goed, zelfs met meerdere aanbieders zou ik een Beyonce nog steeds wel dergelijke prijzen zien halen, wat deze artiesten en Ticketmaster hier doen is te proberen de scalpers van de zwarte markt van vroeger te elimineren maar wel zelf met die hun woekerwinsten te gaan lopen.

Wat men gerust zou kunnen doen is verplichten dat de aanbieder van de tickets transparantie biedt over het beschikbaar aantal, en welke aantallen ze aan welke prijzen verkocht hebben. Hier slaagt Ticketmaster of bij uitbreiding luchtvaartmaatschappijen of Booking erin door zeer schimmig te doen over hun prijzen, de prijs extra op te drijven. Als Ticketmaster echter alle tickets tegen de hoogste bieder wilt verkopen via een soort van veiling, dan moet dat kunnen... alleen doen ze dat niet omdat ze net dan klanten zouden verliezen...
 
Ticketmaster is gewoon een pure mafia bende. Werken zelf samen met scalpers om de prijs de hoogte in te jagen. En daarnaast gebruiken ze nog alle truken van de foor om de prijs te doen stijgen.
 
Hier gaat het niet om de vrije markt. Hier gaat het om Ticketmaster / Live Nation die hun monopolie misbruiken.
De vraag is of de overheid zich daar moet mee bezig houden om zich daar in te moeien. Imo kan men deze praktijk ook tegengaan door gewoon geen exuberante bedragen neer te tellen voor zo'n zaken. Zo lang mensen bereid zijn om hoge prijzen te betalen zullen de bedrijven achter de artiesten proberen een zo hoog mogelijke prijs te betalen.
 
Hier gaat het niet om de vrije markt. Hier gaat het om Ticketmaster / Live Nation die hun monopolie misbruiken.

Desondanks is een monopolie ook de vrije markt. Zelfs in een perfecte vrije markt ga je dat hebben. Bedrijven die hun voordeel gebruiken om andere bedrijven erbuiten te houden of waar de intredebarrière gewoon te groot is tgv de investeringskosten/exploitatiekosten/.... En die monopolie kan lange tijd blijven maar kan voor hetzelfde geld veranderen. Eeuwige monopolie is niet evident. En die verandering is dan ook weer de vrije markt.

Persoonlijk vind ik dan ook niet dat dit misbruik is maar gewoon gebruik.

Echter het is niets levensnoodzakelijk. Je kan perfect zeggen van ik kies dat niet. Dan hoeft er voor mij echt geen overheidsinterventie te zijn hiervoor. Des te meer zaken waar je verwacht dat de overheid moet ingrijpen... des te meer dat het ambtenarenapparaat kost ofwel als het niet meer mag kosten des te meer dat de controle verwaterd.

Voor voedsel, onderdak, verwarming,... dat soort zaken dient elke vorm van monopolie, met uitzondering die van de samenleving, doorbroken te worden in het belang van de maatschappij.

Al de rest, daar regelt de vrije markt zijn eigen.

Al zie ik echt niet in hoe je hier gaat ingrijpen en als je ingegrepen hebt hoe je dat dan ook nog eens effectief gaat controleren.
 
De vraag is of de overheid zich daar moet mee bezig houden om zich daar in te moeien. Imo kan men deze praktijk ook tegengaan door gewoon geen exuberante bedragen neer te tellen voor zo'n zaken. Zo lang mensen bereid zijn om hoge prijzen te betalen zullen de bedrijven achter de artiesten proberen een zo hoog mogelijke prijs te betalen.
Dit dus... mensen blijven het betalen, dus waarom zouden ze veranderen? 'Ja maar, anders mis ik een concert van Beyonce.' Ja, het is het een of het andere he. Als Beyonce en andere grote namen merken dat hun zaal maar half vol zit, maken ze ook (gezichts)verlies en zullen ze er wel voor zorgen dat Ticketmaster zo geen stunts meer uithaalt. Of ze komen niet meer naar Belgie, dat kan ook :p, maar dan gaat Ticketmaster en al die grote concertzalen dat ook voelen en gaan ze wel (deels) terugkomen op hun beslissingen.
Zolang mensen bereid zijn om dit te betalen, zijn ze zelf schuldig aan het gebeuren.

Same met games: zagen op bijv. de devs van Red Dead Redemption dat ze lui zijn en greedy want ze brengen die game tegen volle prijs naar Switch, maar het staat wel in de top 10 van downloads.
De devs over all the hate:
zombie-land-comedy.gif
 
Hier gaat het niet om de vrije markt. Hier gaat het om Ticketmaster / Live Nation die hun monopolie misbruiken.
Wie bepaalt dat €600 te duur is? Als niemand een ticket koopt zullen de prijzen wel zakken. Dus is het toch een vrije markt.
Ik ken een massa producten opnoemen die in mijn ogen veel te duur zijn en waar andere mensen vrolijk de prijs voor betalen. En niet veel mensen zullen fietsen kopen aan de prijzen dat ik het doe. Ieder zijn meug.

Het gaat hier ook niet om een basisbehoefte.
60% accijnzen betalen op diesel. Dat is je monopolie misbruiken.
 
Wie bepaalt dat €600 te duur is? Als niemand een ticket koopt zullen de prijzen wel zakken. Dus is het toch een vrije markt.
Dit ja. Vraag en aanbod. Als ze het te groot zien en er is te weinig vraag dan krijgen ze ook het deksel op de neus. Rock Werchter Encore hebben ze vorig jaar moeten annuleren wegens tegenvallende ticketverkoop. Ze hebben het dan maar samengevoegd met TW Classic, maar dus geen extra dag om te cashen. Ook Alex Agnew op de wei van Werchter hebben ze moeten annuleren wegens te weinig verkochte tickets.

Bovendien, wie bepaalt dan wie de tickets wel krijgt als de vraag vele malen groter is dan het aanbod?
 
Als ze het te groot zien en er is te weinig vraag dan krijgen ze ook het deksel op de neus.
Ze krijgen het deksel niet op de neus. Ze zouden ze moeten verplichten van het concert te laten doorgaan. Te weinig verkocht? Awel, draai dan maar eens een miljoen verlies in plaats van 2 miljoen winst. Het zou ze misschien eens meer doen nadenken over ticketprijzen in plaats van altijd maar hoger te gaan. Want als ze té hoog gaan, ah dan gelasten we de boel gewoon af en doen we alsof er niks gebeurd is.
 
Wie bepaalt dat €600 te duur is? Als niemand een ticket koopt zullen de prijzen wel zakken. Dus is het toch een vrije markt.
Ik ken een massa producten opnoemen die in mijn ogen veel te duur zijn en waar andere mensen vrolijk de prijs voor betalen. En niet veel mensen zullen fietsen kopen aan de prijzen dat ik het doe. Ieder zijn meug.

maar het werkt bij Livenation wel wat anders.
als uw bakker een drukke dag heeft, gaat hij zijn eerste brood voor dezelfde prijs verkopen als zijn laatste brood.

bij Livenation verkopen ze tickets voor 1 event, en als het populair wordt gaat de prijs omhoog. jij kan 600€ betalen voor een ticket op een concert, en naast iemand staan die 80€ betaalt heeft, omdat hij de eerste binnen was, en gij hebt een queue van 10.000 man moeten doorstaan.
dat is gewoon oneerlijke verkoop hoor.
 
bij Livenation verkopen ze tickets voor 1 event, en als het populair wordt gaat de prijs omhoog. jij kan 600€ betalen voor een ticket op een concert, en naast iemand staan die 80€ betaalt heeft, omdat hij de eerste binnen was, en gij hebt een queue van 10.000 man moeten doorstaan.
dat is gewoon oneerlijke verkoop hoor.

De prijs ticketje van de Thalys en vliegtuig fluctueren ook.
Dokters zijn op hun thuisadres, waar ze niet-geconventioneerd zjjn, ook sneller te “boeken” dan in het ziekenhuis waar ze wel geconventioneerd zijn.
En ga zo maar door.
 
De prijs ticketje van de Thalys en vliegtuig fluctueren ook.
Dokters zijn op hun thuisadres, waar ze niet-geconventioneerd zjjn, ook sneller te “boeken” dan in het ziekenhuis waar ze wel geconventioneerd zijn.
En ga zo maar door.
Dat ze bij vooruit al eens beginnen met meester Frank op de vingers te tikken want die man weigert al 4j wet ivm terugbetaling niet-geconventioneerde kine's te maken. Gestemd door parlement in 2019 jawel
 
Ze krijgen het deksel niet op de neus. ah dan gelasten we de boel gewoon af en doen we alsof er niks gebeurd is.
Promotiekosten die gemaakt zijn, kosten om alles terug te betalen, contracten die zijn afgesloten met artiesten: voor internationale artiesten zal bij een annulatie er vermoedelijk toch een kost tegenover staan, vandaar misschien dat de artiesten van Rock Werchter Encore naar TW Classic zijn verhuisd, imagoschade bij internationale artiesten, geen dag om extra te cashen. Ik zou niet zomaar zeggen dat ze het deksel niet op hun neus krijgen.
 
Laatst bewerkt:
De prijs ticketje van de Thalys en vliegtuig fluctueren ook.
Dokters zijn op hun thuisadres, waar ze niet-geconventioneerd zjjn, ook sneller te “boeken” dan in het ziekenhuis waar ze wel geconventioneerd zijn.
En ga zo maar door.
de vraag is of ge dat allemaal maar moet goed vinden. Tegen die dokter ga je weinig kunnen doen: ge kunt niet zeggen: Ik zal hem eens een lesje leren door niet meer te gaan.
Mensen mogen beschermd worden tegen de nadelen van de vrije markt door extra regels.
Maar goed: ik vind het dan ook wel dat de overheid eerder bij essentiele zaken zoals recht op een betaalbare woning, gezondheidszorg, etc... moet tussenkomen dan bij entertainment. Die niet essentiele zaken zijn echt wel door de mensen zelf te bepalen: stop met de bereidheid om zulke bedragen neer te tellen voor zoiets en het zal rap genoeg stoppen. Dat ge niet naar Beyonce kunt gaan zien omdat ge arm zijt is erg en heeft ook zijn gevolgen (pesterijen op school bijv. omdat je arm zijt en bep. dingen niet kan permitteren is niet om mee te lachen), maar is ook wel te verdedigen dat de overheid daar niet moet tussenkomen. Het blijft een luxe probleem. Uwe dokter/tandarts niet kunnen betalen omdat hij niet geconventioneerd is, is duizend maal erger.
 
Terug
Bovenaan