Vooruit wil af van dynamische ticketprijzen voor concerten

Mompelt iets over gesubsidieerde ballensjotters. Daar ziet de politiek geen problemen in. Hoeveel kost een first row Champions LEague ticketje. Antwerp-Porto zitplekje is 200-300 euro. Dat is dan geen probleem ?

Beetje gratuit sympathieke frans uithangen omdat je kiesvee fan is van Beyonce maar geen 600 euro kan/wil betalen. Hou je eens met relevante politiek bezig...

Maar daar heb je gelijk in hoor. Wat mij betreft zou een voetbalorganisator ook transparantie moeten bieden over de prijs van élk zitje in het stadium dat hij/zij te koop aanbiedt. Dan is er geen discussie mogelijk over of je teveel betaalt of te weinig.

Wat kerntaken betreft mag er gerust ook minder geld naar de subsidie van dat soort entertainment gaan.
 
Er is niet genoeg geld in de wereld om mij naar Beyoncé te laten luisteren, laat staan naar een concert ervan te laten gaan.

Los daarvan: who cares? Heeft Vooruit niks beter te doen dan een paar pubermeisjes te lokken als potentiële stem eens ze 18 zijn? Er bestaat ook zoiets als vraag en aanbod. Er zijn blijkbaar mensen die dat geld er wel voor willen betalen, anderen niet. Ik ken mensen die meer dan 10 000 euro betalen voor een business class ticket naar Amerika, terwijl er anderen in dat vliegtuig economy vliegen voor een paar honderd euro. Gelukkig is dat gekrijs van Beyoncé helemaal niks levensnoodzakelijk, net zoals een reis naar Amerika. Misschien moet Vooruit zich even terug focussen op zaken die er wel toe doen en die mogelijks nog een groter publiek trekken dan de 2 Beyoncé fans die ons land rijk is. Ik denk dan aan het verbeteren van openbaar vervoer, huizenmarkt aantrekkelijker maken voor jongeren, onderwijsniveau terug proberen omhoog te krijgen, energieprijzen op één of andere manier temperen,...
 

Ik zie niet in hoe we dat gaan afdwingen. Noch waarom we dat recht zouden mogen hebben om dusdanig in een vrije markt in te grijpen. Wat gaan ze doen als die mensen nu gewoon zeggen awel als we het niet aan 600€ per ticket mogen verkopen, dan komen we niet naar België.

Een concert is geen levensnoodzakelijk item. Kan je of wil je dat er niet aan geven, ga dan niet. Of ga naar een concert kijken waar ze nog wel een aanvaardbaar bedrag vragen.
Ik weet dat sommige artiesten hun prijzen soms laten zakken om iedereen een kans te geven naar hun concert te komen.
Onlangs was er nog zo'n geval. Ondanks dat de artiest minder geld vroeg, bleven de prijzen doodleuk gelijk (tot grote verbazing van de artiest zelf). Toen bleek dat de organisator gewoon dat geld extra in zijn of haar eigen zak stak.

Ik ben vergeten over welke artiest het gaat, maar daar was veel commotie rond.

Ik vind ook dat de prijzen de laatste jaren echt van de pot gerukt zijn. Maar een concert is inderdaad géén noodzakelijk iets. Als het TE duur is, dan ga je niet he. Het feit dat alles nog steeds wordt uitverkocht is ook gewoon dat de mensen die prijzen nog altijd willen betalen. Vraag en aanbod noemt dat.

Hier gaat het niet om de vrije markt. Hier gaat het om Ticketmaster / Live Nation die hun monopolie misbruiken.
Ja dat klopt. Al betalen de mensen het wel nog altijd. :frown:
 
Ja dat klopt. Al betalen de mensen het wel nog altijd. :frown:
Ook een monopolist wil dat de mensen het product nog altijd kopen natuurlijk. Het probleem met monopolisten is dat ze de prijzen hoger drijven dan wat ze in een concurrentiële omgeving zouden kunnen doen.

Maar vraag me bvb hier wel af of het probleem ook echt wel daar zit, want tegenover wie is live nation een monopolie? Uiteindelijk koopt het publiek een ticket van een artiest, en is het eigenlijk de artiest of de zaal die een ticketing service zoekt. Perst Live Nation de fans uit of is het hier Beyoncé zelf? Ik kan me moeilijk voorstellen dat het geld van die tickets voor een groot deel naar Live nation vloeit en niet naar Beyoncé.

Als je bijvoorbeeld naar de laatste kwartaalcijfers kijkt van Live Nation, wat blijkbaar een succesvol kwartaal was, dan zie je dat ze zo'n 300 miljoen USD winst hebben en daarvoor 90 miljoen tickets verkocht hebben, per ticket verdienen ze dus ongeveer 3 USD. Da's misschien nog te veel vergeleken met wat ze in een meer vrije markt zouden hebben, maar dat lijkt me niet de grootteorde die het probleem van dure tickets veroorzaakt.
 
Ook een monopolist wil dat de mensen het product nog altijd kopen natuurlijk. Het probleem met monopolisten is dat ze de prijzen hoger drijven dan wat ze in een concurrentiële omgeving zouden kunnen doen.

Maar vraag me bvb hier wel af of het probleem ook echt wel daar zit, want tegenover wie is live nation een monopolie? Uiteindelijk koopt het publiek een ticket van een artiest, en is het eigenlijk de artiest of de zaal die een ticketing service zoekt. Perst Live Nation de fans uit of is het hier Beyoncé zelf? Ik kan me moeilijk voorstellen dat het geld van die tickets voor een groot deel naar Live nation vloeit en niet naar Beyoncé.

Als je bijvoorbeeld naar de laatste kwartaalcijfers kijkt van Live Nation, wat blijkbaar een succesvol kwartaal was, dan zie je dat ze zo'n 300 miljoen USD winst hebben en daarvoor 90 miljoen tickets verkocht hebben, per ticket verdienen ze dus ongeveer 3 USD. Da's misschien nog te veel vergeleken met wat ze in een meer vrije markt zouden hebben, maar dat lijkt me niet de grootteorde die het probleem van dure tickets veroorzaakt.
Het grote probleem is dat Live Nation (als groep/entiteit, niet zozeer het effectieve bedrijf) veel meer is dan "de ticketverkoop". Zeker in de VS beheersen die, dmv allerlei niet altijd even transparante constructies, zowat de hele keten van artist-, tour- en productiemanagement over venues en merchandising(sales en productie) tot de firma die de wc-madammen levert toe.
En dat is een, vanuit artiest standpunt, erg ongezonde situatie omdat ze nagenoeg onvermijdbaar zijn geworden en dus zowat alles te zeggen en uit elk deeltje vd koek eerst hun graantje meepikken.

Ik meen dat er in de VS zelfs nog verschillende rechtszaken hangende ivm hun uitgebreide machtspositie en bepaalde counter-monopolie voorwaarden van eerdere overnames/uitbreidingen die ze mogelijks niet respecteren.
 
Maar daar heb je gelijk in hoor. Wat mij betreft zou een voetbalorganisator ook transparantie moeten bieden over de prijs van élk zitje in het stadium dat hij/zij te koop aanbiedt. Dan is er geen discussie mogelijk over of je teveel betaalt of te weinig.

Wat kerntaken betreft mag er gerust ook minder geld naar de subsidie van dat soort entertainment gaan.

Welke transparantie is extra nodig? Als er mensen 600 willen betalen voor een ticket, willen ze het toch betalen? Als je minder wil betalen, dan betaal je het niet. Is de boel niet uitverkocht, dan gaan de prijzen wel zakken.

Is het plots een verrassing dat de tickets op rij 1 meer kosten dan de tickets ergens achteraan in een hoek ?

Check de tickets voor Olympische Spelen. Avond en weekend kost meer. Finales kosten meer. eerste vak kost meer. etc. Dat is nu toch basic economy van vraag en aanbod...
 
Welke transparantie is extra nodig? Als er mensen 600 willen betalen voor een ticket, willen ze het toch betalen? Als je minder wil betalen, dan betaal je het niet. Is de boel niet uitverkocht, dan gaan de prijzen wel zakken.

Is het plots een verrassing dat de tickets op rij 1 meer kosten dan de tickets ergens achteraan in een hoek ?

Check de tickets voor Olympische Spelen. Avond en weekend kost meer. Finales kosten meer. eerste vak kost meer. etc. Dat is nu toch basic economy van vraag en aanbod...
Die transparantie bij TM is er niet over wat er precies hoeveel kost. Je betaalt een stuk voor het concert, maar dan komen er ook een heleboel extra kosten bij. De eindprijs krijg je dan wel te zien bij het afrekening, maar bij de start van je bestelling is het niet duidelijk waar je gaat eindigen.

Zelf heb ik er nog geen ervaring mee, maar op Reddit kan je er gigantisch veel ervaringen over vinden. En het heeft mij echt al een afkeer doen krijgen van dat bedrijf. En daarom vind ik het ook verontrustend dat ze zelfs tot hier in België een impact kunnen krijgen.
 
Welke transparantie is extra nodig? Als er mensen 600 willen betalen voor een ticket, willen ze het toch betalen? Als je minder wil betalen, dan betaal je het niet. Is de boel niet uitverkocht, dan gaan de prijzen wel zakken.

Is het plots een verrassing dat de tickets op rij 1 meer kosten dan de tickets ergens achteraan in een hoek ?

Check de tickets voor Olympische Spelen. Avond en weekend kost meer. Finales kosten meer. eerste vak kost meer. etc. Dat is nu toch basic economy van vraag en aanbod...
maar er is toch wel een verschil als je voor hetzelfde optreden op dezelfde dag, op hetzelfde uur en op dezelfde rij toch tientallen of honderden euro's meer zou moeten betalen als die persoon die vlak naast u staat? Dat een premium plaats en premium behandeling (zoals meet and greet) meer kost is logisch, maar dat dezelfde service, dezelfde plek ineens x-aantal euro's duurder wordt is ergens wel te gek. Stel dat uw bakker ook meer begint te rekenen naarmate hij minder broden of pistolets over heeft.
Hier weten ze op voorhand hoeveel plaatsen er zijn en hoeveel ze moeten aanrekenen voor winst. De meerprijs geeft u niks extra.

Bij een F1 gaat ge ook meer betalen op de zondag dan de zaterdag, maar das dan ook de race en op zaterdag 'maar' de kwalificaties. Ik vermoed dat bij OS het ook wel zo zal zijn dat de avond/weekends gebruikt worden voor de interessantere sporten. Of ze weten gewoon dat overdag men mensen moet lokken met lagere prijzen, maar dat is niet zo bij Beyonce of zo. Men geeft geen lagere prijzen in de hoop van mensen te lokken, men geeft wel hogere prijzen naarmate er minder tickets zijn, dat is nergens voor nodig en is enkel profiteren van mensen.

Maar ik ga wel akkoord met uw eerste alinea: stop dan gewoon met kopen he, dan zakken de prijzen wel weer. Beide partijen zijn schuldig: Ticketmaster om zo'n verdorven systeem toe te passen en de klanten doordat ze bereid zijn er in mee te stappen.
 
Dat doet toch elk vliegticket en hotel bedrijf en weet ik veel toch al 10 15y?

Probeer eens met 10man een Ryanair vlucht samen te boeken. De laatste zal ook meer betalen.

Ga naar de markt om 11h en je paprikas kosten ook minder dan als je om 7h gaat.

Etc etc

Zelfs in de lokale CC kosten de laatste 10 film ticketjes meer dan de eerste 200. En je moet verplicht gaatjes opvullen. Dus een gat van 4 mag je niet 3 tickets kopen.
 
Dat heb ik nu nog nooit geweten eigenlijk maar soit

"Tzijn De laatste, 1kg met 50% korting". Nog nooit gehoord? En dat zijn ook dezelfde paprikas als smorgens.

Op de jaarmarkt verkopen ze ook living planten per opbod. 10x dezelfde plant, allemaal andere prijzen...
 
Het grote probleem is dat Live Nation (als groep/entiteit, niet zozeer het effectieve bedrijf) veel meer is dan "de ticketverkoop". Zeker in de VS beheersen die, dmv allerlei niet altijd even transparante constructies, zowat de hele keten van artist-, tour- en productiemanagement over venues en merchandising(sales en productie) tot de firma die de wc-madammen levert toe.
En dat is een, vanuit artiest standpunt, erg ongezonde situatie omdat ze nagenoeg onvermijdbaar zijn geworden en dus zowat alles te zeggen en uit elk deeltje vd koek eerst hun graantje meepikken.

Ik meen dat er in de VS zelfs nog verschillende rechtszaken hangende ivm hun uitgebreide machtspositie en bepaalde counter-monopolie voorwaarden van eerdere overnames/uitbreidingen die ze mogelijks niet respecteren.
Idd, maar dat heeft weinig te maken met de dure of variabele tickets, dat lijkt me eerder de keuze van de artiesten.
 
Dat doet toch elk vliegticket en hotel bedrijf en weet ik veel toch al 10 15y?

Probeer eens met 10man een Ryanair vlucht samen te boeken. De laatste zal ook meer betalen.

Ga naar de markt om 11h en je paprikas kosten ook minder dan als je om 7h gaat.

Etc etc
Dat tickets/producten lager in prijs gaan omdat ze anders met open plaatsen zitten of het product toch moet weggesmeten worden is wel de omgekeerde werking van Ticketmaster: die verhogen voor die laatste tickets terwijl dit nergens voor nodig is.
En ja, grotere vraag creëert hogere prijzen, maar hier ligt het aantal tickets al vast. Zoals ik al zei: stel dat elke bakker (of bij uitbreiding elke winkel) zo begint te werken. Sorry, de klant voor u heeft de voorlaatste TV mee, we lappen er daarom ineens 200 euro bij. Sorry, uw raam is kapot, ja ik heb nog een plaatsje in mijn agenda, maar doordat ge de laatste zijt, gaat ge wel 500euro moeten extra opleggen.
Bij sommige producten is dat zo geevolueerd en ergens te begrijpen (en neen, ook niet overal), maar moeten we het daarom dan ook maar overal oké vinden dat bedrijven nog meer moneygrabbers worden en zelf de scalpers worden?
 
"Tzijn De laatste, 1kg met 50% korting". Nog nooit gehoord? En dat zijn ook dezelfde paprikas als smorgens.

Op de jaarmarkt verkopen ze ook living planten per opbod. 10x dezelfde plant, allemaal andere prijzen...
Nee
Dat tickets/producten lager in prijs gaan omdat ze anders met open plaatsen zitten of het product toch moet weggesmeten worden is wel de omgekeerde werking van Ticketmaster: die verhogen voor die laatste tickets terwijl dit nergens voor nodig is.
En ja, grotere vraag creëert hogere prijzen, maar hier ligt het aantal tickets al vast. Zoals ik al zei: stel dat elke bakker (of bij uitbreiding elke winkel) zo begint te werken. Sorry, de klant voor u heeft de voorlaatste TV mee, we lappen er daarom ineens 200 euro bij. Sorry, uw raam is kapot, ja ik heb nog een plaatsje in mijn agenda, maar doordat ge de laatste zijt, gaat ge wel 500euro moeten extra opleggen.
Bij sommige producten is dat zo geevolueerd en ergens te begrijpen (en neen, ook niet overal), maar moeten we het daarom dan ook maar overal oké vinden dat bedrijven nog meer moneygrabbers worden en zelf de scalpers worden?
Dan ga je of die artiesten niet meer zien in België (en dan kan nog een beperktere groep ze gaan bekijken in het buitenland)
Of gaan de buitenlanders naar hier komen en kan een beperkter aantal Belgen gaan kijken
 
Het aantal tickets ligt niet vast. Al eens gehoord van "een extra concert"? Wat denk je dat er gebeurt met de prijzen van ramen (om uw voorbeeld te volgen) als de glasproducten niet kunnen volgen?

Het gaat ook niet om de laatste raam maar om 1000 bouwers die tegelijk een raam willen.
 
Ik weet dat sommige artiesten hun prijzen soms laten zakken om iedereen een kans te geven naar hun concert te komen.
Onlangs was er nog zo'n geval. Ondanks dat de artiest minder geld vroeg, bleven de prijzen doodleuk gelijk (tot grote verbazing van de artiest zelf). Toen bleek dat de organisator gewoon dat geld extra in zijn of haar eigen zak stak.

Ik ben vergeten over welke artiest het gaat, maar daar was veel commotie rond.
Dat ging over concert van The Cure: https://www.theguardian.com/music/2...-by-ticketmaster-fees-as-us-tour-goes-on-sale
 
Dat tickets/producten lager in prijs gaan omdat ze anders met open plaatsen zitten of het product toch moet weggesmeten worden is wel de omgekeerde werking van Ticketmaster: die verhogen voor die laatste tickets terwijl dit nergens voor nodig is.
En ja, grotere vraag creëert hogere prijzen, maar hier ligt het aantal tickets al vast. Zoals ik al zei: stel dat elke bakker (of bij uitbreiding elke winkel) zo begint te werken. Sorry, de klant voor u heeft de voorlaatste TV mee, we lappen er daarom ineens 200 euro bij. Sorry, uw raam is kapot, ja ik heb nog een plaatsje in mijn agenda, maar doordat ge de laatste zijt, gaat ge wel 500euro moeten extra opleggen.
Bij sommige producten is dat zo geevolueerd en ergens te begrijpen (en neen, ook niet overal), maar moeten we het daarom dan ook maar overal oké vinden dat bedrijven nog meer moneygrabbers worden en zelf de scalpers worden?

Hoe denk je dat de doorsnee aannemer werkt als zijn agenda zo goed als vol zit? Goedkopere of duurdere offertes?

Wat denk je dat bol of Amazon doet als ze weinig stock hebben?

Hebben jullie nooit business simulator games gespeeld??? Ik zat al prijzen op en neer te jojoen in industry giant als ik 12y was. Het zou mij verwonderen dat ze dat niet overal proberen uit te buiten.
 
Hoe denk je dat de doorsnee aannemer werkt als zijn agenda zo goed als vol zit? Goedkopere of duurdere offertes?

Wat denk je dat bol of Amazon doet als ze weinig stock hebben?

Hebben jullie nooit business simulator games gespeeld??? Ik zat al prijzen op en neer te jojoen in industry giant als ik 12y was. Het zou mij verwonderen dat ze dat niet overal proberen uit te buiten.
Wat je hier vergeet is dat er maar één organisatie is die tickets verkoopt. Het probleem is hier de monopoliepositie van LiveNation, die gewoon marktverstorend werkt.
Dus kom niet af met de onzin dat dit 'vrije markteconomie is", neen dat is het niet.
Bol en Amazon zijn concurrenten, aannemers hebben die ook....
 
Terug
Bovenaan