Voorstel alcoholverbod minderjaringen

We zijn nog één van de weinige landen wereldwijd dat alcohol schenkt aan 16-jarigen. Bekijk die kaart niet alsof wij de voorlopers zijn want alle landen schroefden de leeftijd terug op basis van wetenschappelijk onderzoek. Er is genoeg bewijs dat alcohol schadelijk is voor jongeren en een levenslange impact kan hebben: bv. hoe vroeger je alcohol drinkt, hoe groter de kans is op verslaving op latere leeftijd. Daarnaast heb je, zoals eerder vermeld, de impact op de ontwikkeling van de hersenen.

@berenod casuïstiek is één ding, de cijfers van het onderzoek van VAD tonen aan dat het alcoholgebruik onder leerlingen positief evolueert. Zowel het wekelijks gebruik daalt als de startleeftijd stijgen (14 -> 14,8). Maar we zijn er nog niet, de cijfers zijn nog steeds zorgwekkend en bingedrinken blijft bv. een probleem.

Een leeftijdsverbod alleen is niet de oplossing en zou meer een symboolbeslissing zijn dan een echte impactvolle maatregel. Dit land heeft nood aan een volwaardig alcoholbeleid (voor alle leeftijden) met voldoende preventie én een handhavend sluitstuk. Een leeftijdsverbod tot 18 jaar maakt daar dan volgens mij een deel van uit.

Ik kom er bij om de absurditeit van jouw mentale gymnastiek te tonen. Roken is ook objectief een keuze die gemaakt kan worden om te voldoen aan de noodzaak om je te verwarmen, verkrachten om te voldoen aan de noodzaak om je voort te planten, en ga zo maar door. Het is een argument dat enkel steek houdt wanneer je 10 pinten achterover hebt geslagen.

Ik vind het wel zeer wansmakelijk dat het zelfs maar in u opkomt om verkrachting in deze discussie op te werpen.
Gewoon volledig beneden alle peil, totaal onnodig.

Los daarvan was de essentie dat drinken iets is wat normaal is gezien het levensnoodzakelijk is. Dorst hebben is normaal, en daarom dus drinken is doodnormaal. Iets wat roken allerminst is.
Wat je dan drinkt is een keuze die je maakt. En in onze samenleving vinden we het niet gek als iemand dan een alcoholische drank neemt, sterker nog het wordt soms zelfs aangemoedigd om iets alcoholisch te nemen.

Sommige keuren het af, net zoals sommige het ook afkeuren dat je frisdrank drinkt.
Maar de algemene consensus of teneur is nog altijd niet dat het nuttigen van alcoholische, suikerhoudende of aspartaanhoudende dranken afgekeurd worden.

Ook dronken fietsen is iets dat niet meer doodnormaal is. Kinderen kinderchampagne schenken en leren dat alcohol drinken ok is, da's ook eerder iets van onze kindertijd (en alweer een verschil van de generatie voor ons waar ze tafelbier kregen) en iets dat steeds minder genormaliseerd is vandaag. De verkoopcijfers van mocktails, alcoholvrij bier en alcoholvrije wijn gaan er elk jaar op vooruit. Je ziet inderdaad nog altijd vaak mensen alcohol drinken op tv, maar mensen die veel alcohol drinken worden wel steeds meer weggezet als marginaal en zielig dan als helden.

Nochtans is dronken fietsen iets wat gewoon nog vaak voorkomt en ook op een bepaalde manier aangemoedigd of gedoogd wordt.
Tijdens de Gentse feesten wordt het sterk aangemoedigd om met de fiets te komen, hoeveel mensen rijden er daar niet onder invloed met de fiets? En dat is nu 10 dagen, en één evenement, maar er zijn er veel meer makkelijk aan te halen.

Kinderchampagne niet meer van deze tijd? De eerste folder die opentrek staat het al in de promo…
Folder
Oké kleine leugen want ik wist dit gezien mijn schoonmoeder bij Delhaize werkt en al meermaals gezegd heeft dat deze producten nog altijd goed in trek zijn. Deze kerst stond er ook zo een fles voor mijn petekind (6 jaar) klaar. Dus a.u.b. kom niet af met dat dit iets uit het verleden is gebaseerd op niks.

En laat ons wel een groot verschil maken tussen iemand die alcohol drinkt. En mensen die alcohol misbruiken.
Mensen die altijd ladderzat rondlopen en mensen die veel drinken en dit vooral doen in contexten waar dit niet gewenst is, die werden altijd al aanzien als marginaal.
Maar het is echt niet zo dat iemand die na het sporten in de kantine een zwaar bier drinkt, of op een terras in het stad met zijn vrouw een biertje drinkt aanzien wordt als marginaal.
Ook op TV is alcohol nuttigen gewoon nog doodnormaal. Simpel voorbeeld zijn de 2 grootste Vlaamse soaps, beide spelen zich prominent af in een café. De welbekende komische reeks over een voetbalploeg, prominent in een café. De talkshow van onze goede vriend Goens, daar zat zelfs de term in de titel van het programma. Euphoria dat populair is bij jongeren, alcohol heeft daar een rol is een understatement.
En ik kan nog wel even doorgaan hoor. Dus we kunnen gewoon niet spreken van normaliseren, het is normaal.

Er is nog een zeer lange weg af te leggen, maar de maatschappij van vandaag is al serieus veranderd ten opzichte van 10 en zeker 20 jaar geleden. 20 jaar geleden werd ik als 15-jarige nog door een ober uitgelachen als ik niet zoals mijn maten een pint bestelde, vandaag is het een rariteit als je als horeca-gelegenheid geen alcoholvrije dranken aanbiedt. Alcohol is ingebakken in onze maatschappij, maar de normalisering is wel aan het afbrokkelen. Alcohol drinken op het werk is bijvoorbeeld op de meeste plekken intussen een relict uit het verleden, terwijl dat allemaal nog helemaal niet zo lang geleden doodnormaal was.

Is er dan werkelijk zoveel veranderd? Denk je dat werkelijk?
Ja er zijn minder cafés en ja er zijn meer 0% bieren. Maar dat ligt niet aan het feit dat mensen daarom minder alcohol drinken. Dat ligt eerste is vooral omdat mensen überhaupt minder buitengaan om sociale contacten te onderhouden. En dat tweede is vooral onder influx van rijden en drinken dat niet samengaat.

Idem voor drinken op het werk. Ja op het kantoor is dat inderdaad in veel gevallen niet toegestaan.
Maar tijdens teambuildings, zakenlunchen en diners is het een vrij normale zaak. Het bezoeken van een bierbrouwerij voor een teambuilding, wie heeft het nog niet gedaan?
Waarschijnlijk velen want het is een geijkte formule in elke bezoekbare brouwerij.

Laatst bewerkt:
Nochtans is dronken fietsen iets wat gewoon nog vaak voorkomt en ook op een bepaalde manier aangemoedigd of gedoogd wordt.
Tijdens de Gentse feesten wordt het sterk aangemoedigd om met de fiets te komen, hoeveel mensen rijden er daar niet onder invloed met de fiets? En dat is nu 10 dagen, en één evenement, maar er zijn er veel meer makkelijk aan te halen.
In mijn jeugd / jong volwassen jaren (vanaf 18) werd dat zelfs aangemoedigd door mijn eigen ouders.

Ouders: Zoon ben je van plan te drinken?
Ik: Ja
Ouders: Neem dan de fiets hé en laat je wagen staan!
Ik: OK (en weg was ik met de fiets)

Toen ik dan veel jaren later op een dag tegen een paar jong volwassenen zei dat ik vroeger altijd de fiets nam als ik dronk, werd ik net niet uitgemaakt voor gangster en moordenaar. :tongue: Men begreep totaal niet dat ik daar nooit bij had stilgestaan dat ook dat niet mocht.

Nu goed: Het leeft dus wel meer bij de huidige generatie. Dat is wel positief.

Ook op TV is alcohol nuttigen gewoon nog doodnormaal. Simpel voorbeeld zijn de 2 grootste Vlaamse soaps, beide spelen zich prominent af in een café. De welbekende komische reeks over een voetbalploeg, prominent in een café.
Ik heb nu net eens de eerste en laatste aflevering bekeken. Eerste aflevering: iedereen bier.
Laatste aflevering: welgeteld 1 iemand die biet drinkt.

Dus ja, de mentaliteit verandert daar ook

In mijn jeugd / jong volwassen jaren (vanaf 18) werd dat zelfs aangemoedigd door mijn eigen ouders.

Ouders: Zoon ben je van plan te drinken?
Ik: Ja
Ouders: Neem dan de fiets hé en laat je wagen staan!
Ik: OK (en weg was ik met de fiets)

Toen ik dan veel jaren later op een dag tegen een paar jong volwassenen zei dat ik vroeger altijd de fiets nam als ik dronk, werd ik net niet uitgemaakt voor gangster en moordenaar. :tongue: Men begreep totaal niet dat ik daar nooit bij had stilgestaan dat ook dat niet mocht.

Nu goed: Het leeft dus wel meer bij de huidige generatie. Dat is wel positief.
Ik vind dat er nog een belangrijk verschil is tussen een paar pinten te veel op hebben (boven de 0,5 promille dan) per fiets en per auto.

Als je gaat fietsers overdreven straffen voor fietsen onder invloed, dan moedig je de mensen juist aan om de auto te nemen, aangezien de straffen toch even zwaar zijn.

Je moet natuurlijk ook niet zodanig drinken dat je over de weg zwalpt.
In Duitsland mag je "dronken" rondfietsen, tot 1,5 promille dan toch. Als je daarboven zit dan kan je wel fors beboet worden.

Ik vind het wel zeer wansmakelijk dat het zelfs maar in u opkomt om verkrachting in deze discussie op te werpen.
Gewoon volledig beneden alle peil, totaal onnodig.

Los daarvan was de essentie dat drinken iets is wat normaal is gezien het levensnoodzakelijk is. Dorst hebben is normaal, en daarom dus drinken is doodnormaal. Iets wat roken allerminst is.
Wat je dan drinkt is een keuze die je maakt. En in onze samenleving vinden we het niet gek als iemand dan een alcoholische drank neemt, sterker nog het wordt soms zelfs aangemoedigd om iets alcoholisch te nemen.

Sommige keuren het af, net zoals sommige het ook afkeuren dat je frisdrank drinkt.
Maar de algemene consensus of teneur is nog altijd niet dat het nuttigen van alcoholische, suikerhoudende of aspartaanhoudende dranken afgekeurd worden.

Kinderchampagne niet meer van deze tijd? De eerste folder die opentrek staat het al in de promo…
Folder
Oké kleine leugen want ik wist dit gezien mijn schoonmoeder bij Delhaize werkt en al meermaals gezegd heeft dat deze producten nog altijd goed in trek zijn. Deze kerst stond er ook zo een fles voor mijn petekind (6 jaar) klaar. Dus a.u.b. kom niet af met dat dit iets uit het verleden is gebaseerd op niks.

En laat ons wel een groot verschil maken tussen iemand die alcohol drinkt. En mensen die alcohol misbruiken.
Mensen die altijd ladderzat rondlopen en mensen die veel drinken en dit vooral doen in contexten waar dit niet gewenst is, die werden altijd al aanzien als marginaal.
Maar het is echt niet zo dat iemand die na het sporten in de kantine een zwaar bier drinkt, of op een terras in het stad met zijn vrouw een biertje drinkt aanzien wordt als marginaal.
Ook op TV is alcohol nuttigen gewoon nog doodnormaal. Simpel voorbeeld zijn de 2 grootste Vlaamse soaps, beide spelen zich prominent af in een café. De welbekende komische reeks over een voetbalploeg, prominent in een café. De talkshow van onze goede vriend Goens, daar zat zelfs de term in de titel van het programma. Euphoria dat populair is bij jongeren, alcohol heeft daar een rol is een understatement.
En ik kan nog wel even doorgaan hoor. Dus we kunnen gewoon niet spreken van normaliseren, het is normaal.

Is er dan werkelijk zoveel veranderd? Denk je dat werkelijk?
Ja er zijn minder cafés en ja er zijn meer 0% bieren. Maar dat ligt niet aan het feit dat mensen daarom minder alcohol drinken. Dat ligt eerste is vooral omdat mensen überhaupt minder buitengaan om sociale contacten te onderhouden. En dat tweede is vooral onder influx van rijden en drinken dat niet samengaat.

Idem voor drinken op het werk. Ja op het kantoor is dat inderdaad in veel gevallen niet toegestaan.
Maar tijdens teambuildings, zakenlunchen en diners is het een vrij normale zaak. Het bezoeken van een bierbrouwerij voor een teambuilding, wie heeft het nog niet gedaan?
Waarschijnlijk velen want het is een geijkte formule in elke bezoekbare brouwerij.
Anderzijds, een TV programma dat zich afspeelt in de jaren '80, zoals Stranger Things, daar wordt nog volop gerookt door de personages. We moeten nu ook niet beginnen met alles te censureren, vind ik. Dat is een fictiereeks, en geen educatief programma.

Trouwens, verbied alle alcohol op evenementen en in de horeca en dan kunnen er velen al mee stoppen denk ik. Is het wenselijk dat we meteen naar mensen wijzen met het vingertje en ze als marginalen beschouwen wanneer ze een glas bier drinken? Je kan fastfood en frisdrank ook als marginaal gaan bekijken. Je zou iets gezond kunnen eten (idealiter vegetarisch) ook met verse groenten. Regelmatig een glas bier drinken is niet noodzakelijk ongezonder dan cola (zero) te drinken of wekelijks naar de mc donalds gaan. Het zit vooral in de mate / hoeveelheid.

Terug
Bovenaan