Ik denk toch echt wel dat het vooral van thuis uit zal moeten komen.
Ik ben er 57, ik ga niet meer veranderen, de schade zal al wel gedaan zijn

Heb gelukkig wel geen kinderen, dus die kan ik al niet aansteken met mijn sociaal drinken!
Maar ik hoop oprecht wel dat de mentaliteit bij de jeugd zal veranderen. Maar ik vrees er wat voor, zit wat ingebakken denk ik.
Is het niet alcohol, dan is het wiet, is het geen wiet dan zijn het pilletjes.
Ik denk dat geestverruimende middelen iets is dat zowat de hele mensheid heeft bestaan en genuttigd wordt.
Anyways, ik ben opgegroeid in een heel standaard middenklasse gezin, en daar was het bier bij het eten tijdens de week (de ouders), wijn in het weekend, en drie keer per week 's avonds gaan sporten (beide ouders heel actief bij de KWB, eentje in volleybal en eentje in handbal), en dat waren na het sporten toch zonder fout ettelijke pinten in de cafetaria van de sporthal.
Na het eten een whiskietje of een port voor de TV.
Ik zou toch ons gezin verre van marginaal noemen, moeder gaf les in de humaniora (was licentiate), vader zat in midden kader in een multinational.
En als kind, als je daar mee opgroeit, is reclame geen doorslaggevende factor, wel wat er thuis in familiale sfeer gebeurd, wat je bij wijze van spreken met de paplepel meekrijgt.
Mijn zus is een héél stuk jonger dan mij, en bij haar, en bij haar vriendenkring (met kinderen tussen pakweg 6 en 15 jaar), is het nog steeds exact hetzelfde zoals toen ik opgegroeid ben, he enige dat er wat uit is is dat rijden na het drinken, maar dat drinken zelf? Nope, exact hetzelfde.