Voorjaar 2026

Lipowitz toch wel sterk, kon Pogacar vrij lang volgen op die klim, de rest moest snel lossen. Als hij morgen hetzelfde kan doen dan ben ik benieuwd naar de Tour waar hij samen met Evenepoel kopman zal zijn.

Ik zou toch niet teveel conclusies trekken in vergelijking met Pogacar.
Vandaag reed Pogacar de slotklim op in 21'31", oftewel 6,81w/kg. Vorig jaar in de Dauphiné legde hij de slotklim richting Combloux (toen hij Vingegaard op 1'01" zette) af in 19'51" oftwel 7,21w/kg.
Aan 7,21w/kg rij je de slotklim ruim 1 minuut sneller op als dat hij vandaag deed. Laten we zeggen dat Pogacar echt nog wel een stukje harder kan als het moet.

Die man zit nu in trainingsmodus.
Volgens mij zat hij zelfs niet op 100% in Luik, wat een waanzinnige stelling is, als we de voorsprong bekijken op de Redoute met Seixas in zijn wiel.
Alles gezet op M-S tot P-R en even een keer serieus doortrekken op een helling, om die laatste restjes voorjaar eruit te halen en rustig aan afbouwen, want Romandië met deze tegenstand? Daarvoor moet je geen 100% zijn, met alle respect voor Lipowitz.

Ik zou toch niet teveel conclusies trekken in vergelijking met Pogacar.
Vandaag reed Pogacar de slotklim op in 21'31", oftewel 6,81w/kg. Vorig jaar in de Dauphiné legde hij de slotklim richting Combloux (toen hij Vingegaard op 1'01" zette) af in 19'51" oftwel 7,21w/kg.
Aan 7,21w/kg rij je de slotklim ruim 1 minuut sneller op als dat hij vandaag deed. Laten we zeggen dat Pogacar echt nog wel een stukje harder kan als het moet.
Ja het is duidelijk dat dit niet de beste Pogacar is maar is nog altijd een goede prestatie van Lipowitz imo.

Ik blijf onder de indruk van die geleverde wattages van Pogacar en bij uitbreiding ook van degenen onder hem. Ik fiets 95% solo en meestal ben ik al semi-choco van de wind als ik aan de klims moet beginnen...

Absoluut. Als je 2 minuten 7w/kg kan volhouden dan ben je op Zwift al bij de A's. Die mannen doen dat voor 20', en natuurlijk ook na al een dag gekoerst te hebben.
Je mag niet teveel naar die hun waardes kijken want anders voel je je wel erg zielig als je een zware interval training doet met blokjes tot 400w met je tong tot op de grond 😂

Absoluut. Als je 2 minuten 7w/kg kan volhouden dan ben je op Zwift al bij de A's. Die mannen doen dat voor 20', en natuurlijk ook na al een dag gekoerst te hebben.
Je mag niet teveel naar die hun waardes kijken want anders voel je je wel erg zielig als je een zware interval training doet met blokjes tot 400w met je tong tot op de grond 😂
(helemaal off topic maar ik ben deze week eens als een niet fietser gaan spinnen met een vriendin voor de eerste keer. Ik heb over 45minuten 180watt gemiddeld gedraaid en ik was HELEMAAL choco. Je kon me bijeen vegen na de sessie)

Ongelooflijk dus tot wat bepaalde mensen in staat zijn, ik kan me dat fysiek gewoon niet voorstellen.

(helemaal off topic maar ik ben deze week eens als een niet fietser gaan spinnen met een vriendin voor de eerste keer. Ik heb over 45minuten 180watt gemiddeld gedraaid en ik was HELEMAAL choco. Je kon me bijeen vegen na de sessie)

Ongelooflijk dus tot wat bepaalde mensen in staat zijn, ik kan me dat fysiek gewoon niet voorstellen.
Ik zou mij niet blind staren op dat gemiddelde.
Bij spinning zit je toch vaak te intervallen. Dan gaat je gemiddelde lager liggen dan wat je aan kan aan een constante snelheid

edit: pro fietsers blijven natuurlijk freaks of nature.

Ach als ik een sprint trek met de vlo over een afstand van amper 100 meter, dan ben ik al gelost als die mannen rustig rondfietsen op hun gemakske, vlot pratend in volzinnen en al. :tongue:

Vergelijken heeft weinig zin hé :)

RB echt waarmee zijn die bezig

Roglic komt aansluiten in de slotkm en Lipowitz begint door te trekken en hem er weer af te rijden. Als je leadout wil doen geef hem toch een moment om zich te herzetten.

Roglic is einde contract bij RB en ook al 1 van de oudste in het peloton. Hij wordt 37 in oktober.

Na afgelopen week kunnen we toch concluderen dat Lipowitz de kopman voor RB zal zijn in de Tour.

Roglic is einde contract bij RB en ook al 1 van de oudste in het peloton. Hij wordt 37 in oktober.

Na afgelopen week kunnen we toch concluderen dat Lipowitz de kopman voor RB zal zijn in de Tour.

Roglic rijd de Vuelta. Lipowitz en Evenepoel zijn kopman in de Tour. Straks in de Giro is Pellizari de kopman.

Ik zou mij niet blind staren op dat gemiddelde.
Bij spinning zit je toch vaak te intervallen. Dan gaat je gemiddelde lager liggen dan wat je aan kan aan een constante snelheid

edit: pro fietsers blijven natuurlijk freaks of nature.

Bij de meeste professionele wielrenners valt dat wel mee hoor.
De echte uitzonderingen zoals een Pogacar of een Remco daar gelaten.

Je moet ook wel indenken dat dit geen werk is van 4-5 jaar. De meeste zijn al van zeer jonge leeftijd actief met sport bezig, de meeste zelfs al met fietsen op 15-jarige leeftijd. Dat is gewoon consequent opbouwen en blijven verbeteren.
Plus dat het die mannen hun job is, die worden betaald om te fietsen en te trainen.

Maar je moet sowieso al een beetje afwijkend zijn om als kind voor een duursport te kiezen. Maar daar haal je wel veel voordeel uit.
Ik merk dat ook heel hard in de atletiek. Weinig kinderen zijn te enthousiasmeren voor duurtrainingen. Maar diegene die het doen groeien wel snel en hebben nog een mooie carrière na hun jeugd ook.

Het was wel al langer duidelijk dat Lipowitz kopman ging zijn samen met Remco.
De pikorde moet nog bepaald worden voor dan. Maar deze Lipowitz stelt alvast niet teleur.
Al is deze Pogacar wel een matige versie van wat we in de Tour gaan zien.

Meevallen? Alles wat in de Worldtour rondrijdt (en nog een hele hoop renners daarnaast) is uitzonderlijk getalenteerd.

Meevallen? Alles wat in de Worldtour rondrijdt (en nog een hele hoop renners daarnaast) is uitzonderlijk getalenteerd.

Ik vraag me soms oprecht af wat is talent op een fiets in het wielrennen. Is toch ook ma puur wattages trappen. Zoals iemand als Remco op uw 20ste(?) een carriere switch maken is ook maar omdat de aanleg om vermogens te trappen aanwezig is.

Daarom dat ik gasten zoals Pidcock of Van der Poel wel graag bezig zie. Die gasten hebben ook extra skills zoals stuurmanskunsten..

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan