Voorjaar 2026

Wat is dat trouwens toch met als die "monumenten", vroeger had je klassiekers en semi-klassiekers, en dingen ertussen in zoals de Amstel of de Omloop die duidelijk een trapje hoger waren dan Gent-Wevelgem of de E3.
Monumenten zijn er 5: Milaan-San Remo, Ronde van Vlaanderen, Paris-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en Ronde van Lombardije. Dit is historisch zo gegroeid en zijn wedstrijden die al sinds honderd jaar gereden worden. Amstel en Gent-Wevelgem waren vroeger het trapje er net onder. En dan pas had je wedstrijden zoals een E3 of een Omloop of…

Hij deed het zeker wel.....maar wel dankzij een niet zo fraai en
wat laf koersgedrag, door de laatste 30km Pogacar's bord leeg
te eten om dan zelf met een vol bord toe te slaan.

Begint stilaan zijn handelsmerk te worden om nog in staat
te zijn om te scoren.( in de Giro'25 kleefde hij tijdens de laatste
15km in het wiel van een groggy gereden Del Toro wiens bord
hij compleet leeg gegeten had)
Kenner 😍 ik heb uw fantastische bijdragen gemist de laatste dagen ❤️

Je zag al heel het voorjaar dat na enkele mindere jaren de allersterkste WvA terug is. Zo blij voor die kerel, want inderdaad, zonder Roubaix zou zijn palmares te klein geweest zijn. Nog altijd eeuwig zonde van die RvV die hij altijd had moeten winnen van MVDP.
Wat is dat trouwens toch met als die "monumenten", vroeger had je klassiekers en semi-klassiekers, en dingen ertussen in zoals de Amstel of de Omloop die duidelijk een trapje hoger waren dan Gent-Wevelgem of de E3.

Lijkt dat nu of rijden ze allemaal terug vaker lek ? heeft de organisatie wat glas rondgestrooid om het allemaal terug wat spannender te maken dan de RvV waar je op voorhand de nummers 1 tot 4 kon invullen ?
Ik denk dat dat te maken had met de wereldbeker https://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldbeker_wielrennen

Nadien werd dat vervangen door de Pro Tour en nog later World Tour maar dat is een stuk minder catchy, en dus het concept van de big five (de monumenten) dat er altijd was keerde dan weer terug.

Ik denk wel niet dat de Omloop een trapje hoger was dan E3 of Gent Wevelgem. Al is Gent Wevelgem recent wel een stuk in reputatie toegenomen tov 20 jaar geleden toen veel toppers het lieten schieten, en het nog meer een pure sprintklassieker was. En nog vroeger was het gewoon op de woensdag tussen de ronde en roubaix. Met brabantse pijl de dag na de E3. En ik dacht scheldeprijs dan in de week tussen roubaix en gold race. De omloop is misschien een beetje afgenomen in status omdat het zo vroeg is in het voorjaar.

Roubaix, RVV, LBL, MSR en Lombardije zijn de vijf monumenten. De strade zou daar ook tussen gezeten hebben mocht die koers al veel langer bezig geweest zijn. In het voorjaar klassiekers van 2e rij zoals gold race, waalse pijl, de andere vlaamse klassiekers, in het najaar een italiaanse klassiekers van tweede rij. Koersen zoals parijs tours, san sebastian, cyclassics hamburg. Nu en dan probeert men iets toe te voegen zodat de kalender wat internationaler wordt (zoals Montréal en Quebec). En er zijn ook wedstrijden die tegenover vroeger enorm in status zijn afgenomen zoals Bordeaux-Parijs dat al veertig jaar niet meer gereden wordt of kampioenschap van zurich

Lijkt dat nu of rijden ze allemaal terug vaker lek ? heeft de organisatie wat glas rondgestrooid om het allemaal terug wat spannender te maken dan de RvV waar je op voorhand de nummers 1 tot 4 kon invullen ?
Mogelijks doordat het zo'n snelle editie was? Zoveel te sneller het gaat, zoveel te meer zal alle materiaal afzien.

In Roubaix liggen de kasseien zoveel slechter. Als je geen zicht heb is het gewoon veel geluk hebben. De laatste 50km lag alles uit elkaar en zag je ook quasi geen enkele lekke band meer hé.

Maar tubeless is voor stooklekken sowieso een minder goed systeem als tubes. En sommige valpartijen waar ze onderuit schuiven na een lekke band, ook dat heb je minder met tubes. Toch iets om over na te denken bij de ploegen...

WVA die bij zijn laatste 2 overwinningen Pogacar klopt in een rechtstreeks duel (ok, 1x op het einde van de tour), dat is toch wel heel knap.
Wat een verhalen om tegen je kleinkinderen te vertellen: "ik heb de beste coureur aller tijden choco gereden bergop in de Tour; ik heb de laatste rit in de Tour op een gedeeltelijk nieuw parcours onder fantastisch ogende weersomstandigheden gewonnen tegen deze GOAT en jawel hoor, bergop eraf geknald en ik heb België geheeld, tien jaar na zovele hartsbreuken in de huiskamers, door dezelfde coureur als eerder in zijn wereldkampioenentrui te kloppen in de meest harde koers van elk wielerseizoen en dat na een paar lekke banden, waar velen ook slachtoffer van waren. Mijn liefste kleinkind, ik zal je ook vertellen over alle pech in mijn wielercarrière om wat context te plaatsen bij mijn zege in P-R '26. Hier is een zakdoekje, je gaat het nodig hebben.
Waarom is José zo apatisch?
Ik snap de kritiek op Karl trouwens niet, er staan hier pagina's vol met

WOUUUT!
JAAAAAAAAA!!!

maar als Karl het doet, dan is het fout?
Er is een verschil tussen "professionele" verslaggever en anonieme leden op een online forum.

Er zijn nu nog maar drie eendagszeges die ik wil zien in de komende jaren en dat zijn:
- Remco die Lombardije wint;
- Ganna met een kilometerlange solo in Sanremo;
- Pedersen met een kassei boven zijn hoofd.

Ik denk wel niet dat de Omloop een trapje hoger was dan E3 of Gent Wevelgem. Al is Gent Wevelgem recent wel een stuk in reputatie toegenomen tov 20 jaar geleden toen veel toppers het lieten schieten, en het nog meer een pure sprintklassieker was. En nog vroeger was het gewoon op de woensdag tussen de ronde en roubaix. Met brabantse pijl de dag na de E3. En ik dacht scheldeprijs dan in de week tussen roubaix en gold race. De omloop is misschien een beetje afgenomen in status omdat het zo vroeg is in het voorjaar.

GW was vroeger ook al een strijd tussen de sterksten die gingen op de Kemmel en de sprinters die proberen terug te keren. De toppers reden die dan ook zelfs nog meer dan nu want toen was het nog de gewoonte om veel kms te malen om goed te zijn.

De Omloop heeft nooit die echte hoge status gehad de Belgen reden/rijden die wel maar bv een Cancellara of nog vroeger de Italianen zakten pas naar Vlaanderen af met de E3. Beetje zoals nu dus, dit seizoen is ook pas de eerste keer dat VDP de Omloop reed.

Maar de monumenten is inderdaad vooral gekomen na het afschaffen van de WB om toch een onderscheid te houden tussen de allergrootste eendagskoersen en de rest.

Toen Museeuw zijn twee handen opstak na de overwinning in Roubaix 2002, omdat het zijn tiende wereldbekerzege was, (Wuyts: “5 + 5 = 10, het werk is af!”) telde daar ook 2 keer de Amstel Gold Race en 2 keer het Kampioenschap van Zurich bij… Om het maar even in perspectief te plaatsen.

Toen Museeuw zijn twee handen opstak na de overwinning in Roubaix 2002, omdat het zijn tiende wereldbekerzege was, (“5 + 5 = 10, het werk is af”) telde daar ook 2 keer de Amstel Gold Race en 2 keer het Kampioenschap van Zurich bij… Om het maar even in perspectief te plaatsen.
1x Amstel.

3x RVV, 3x PR, 2x Zurich, Amstel en Parijs Tour waren zijn 10. Daarna kwam er ook nog een 11e met HEW Classic.

Jaja, maar iemand met het kaliber van Den Grosso en de bewijsdrang die hij heeft, had ik hem ergens top 30 verwacht. Niet als vierde laatste.
Hij heeft ontzettend lang op wielen moeten wachten waarschijnlijk, denk niet dat het nog veel zin had om vol door te gaan.

“Ik reed heel snel lek op Arenberg, dan is die strook heel lang”, aldus Del Grosso. “We draaiden alle drie (hijzelf, Van der Poel en Jasper Philipsen, red.) goed op. Ik reed eerst achter lek. Toen zag ik een paar honderd meter later Mathieu staan. Jasper gaf hem zijn fiets, maar dat ging ook niet helemaal goed.”

“Ik zag Mathieu teruglopen, dus het enige wat ik kon doen, was mijn voorwiel in zijn wiel zetten. Ik had geluk dat ik achter lek had en hij voor. Toen ik die wissel deed, zag ik al dat er een scheur in het wiel zat. Ik hoopte dat hij het ging houden, maar dat gebeurde niet. Gelukkig was de auto niet heel veel later bij hem.”

Del Grosso deed al met al ‘een recordpoging om zo lang mogelijk over Arenberg te doen’, grapte hij. “Daarna heb ik twee wielen gewisseld. Daarna ben ik met Silvan (Dillier) en Owain Doull nog naar de finish gereden.”

Heerlijke beelden toch...
Iedereen is WVA.
Nous sommes WVA.
Nathan Van Hooydonck:

Als je je dan de beelden herinnert van de kermende WVA bij zijn val in Dwars door Vlaanderen in 2024 (en als je die gezien hebt, dan herinner je je die...)
Moeilijk om het droog te houden.

Laatst bewerkt:
Bwoah, dat zou pas opduiken indien Wout de monumentenscore
van Mathieu kan evenaren of overtreffen.

Dus, nog 6 te gaan, waaronder zeker de RVV.....moet peanuts zijn.

Bwa, echte kenners weten dat etappezeges in de grootste wedstrijd ter wereld, waar zo ongeveer iedereen in topvorm aan de start verschijnt, amper/niet moeten onderdoen voor (bepaalde edities van) eendagswedstrijden waar amper een handvol kanshebbers opdaagt aan de startlijn
:love:

Wout is wel een heel sympathieke knul, maar nu ook niet direct overdrijven om dit als een hoogdag in de Belgische sportgeschiedenis te noemen. Ocharme de Belgen die tot wel 4x PR en 3x RvV wonnen zeg 😆

Uiteraard heeft Wout niet de carrière van Boonen, maar ik vind geen enkel overwinning van Boonen in Roubaix maar in de buurt komen van deze overwinning van Wout. Alle respect maar ik vind Cancellara, Hushovd, Ballan, Pozzato, niet van het kaliber Pogi, VDP, Pedersen en Ganna.

Sport is zoveel mondialer geworden, tel daar bij de internationale reacties van de pers en andere sporters (Reggie Miller, Lebron, etc), spreekt boekdelen, absolute hoogdag 1000%!

Gouwe kerel, beste sport ever ! :love:

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan