Voorjaar 2026

Fantastische editie. Beste koers van’t voorjaar.

Unpopular opinion: Los dat overheen generaties vergelijken compleet nutteloos is, hoort Museeuw overigens als zondaar IMO in geen enkel lijstje. Dat ze die man een forum blijven geven in de media snap ik ook al helemaal niet.
Dan moet je iedereen uit de jaren 90 schrappen uit het wielrennen

WEG SFEER!!!

Je vergeet Lipowitz nog. Het valt nog te zien hoe deze zich uiteindelijk zal verhouden.
Alsook eerst nog even afwachten of Seixas ook in een grote ronde kan bevestigen.

Te goed om alleen maar eendagsrenner te zijn, goed kort door de bocht. Er is niks mis me dunkt om alleen maar een heerser te zijn in het eendagswerk en op de tijdritfiets.
De meeste vreugde had hij en heeft hij gebracht in dat werk. Zijn mooiste overwinningen zijn in dat werk.
Hij heeft al bewezen daar gewoon top te zijn.
Het heeft geen nut om een droom van een grote ronde na te jagen als je daardoor uw sterktes niet ten volle kan benutten.

Zonder op de zaken vooruit te lopen, liever nog enkele mooie overwinningen in het eendagswerk en WK worden, en 6 of 7de in de tour. Dan 4de of 3de worden en niet kunnen winnen in het eendagswerk en geen WK meer worden. Want hij heeft niet de luxe die Pogacar heeft, alvast voor zover we al gezien hebben, om in een seizoen de switch te maken en in beide uit te blinken. Hij heeft daar meer moeite mee. Maar

Ik denk dat hij dat zelf ook wel beseft. En hij voelt zich ook merkbaar beter als hij iets zwaarder staat.
Maar hij heeft al bewezen dat het wel kan, en moeilijk gaat ook. Deze tour zal alles uitwijzen, als het nu op niks uitdraait vrees ik toch dat er conclusies en beslissingen moeten genomen worden.

Remco moet gewoon meer koersen om sterker te worden.
Van alle grote ronden die hij gereden heeft (Giro, Tour en Vuelta) hoeveel heeft hij er effectief uitgereden? Als ik niet mis ben: de helft uitgereden en de helft opgaves (corrigeer mij als ik verkeerd ben).
Reken daarbij ook al zijn valpartijen en zware revalidaties dan vind ik het ergens normaal dat het in grote ronden steeds moeilijker begint te worden tegen renners die meer ronde ervaring en minder revalidaties hebben gehad.

Dat Remco een grote ronde kan winnen heeft hij bewezen door de Vuelta te winnen. Maar we zijn ondertussen een paar jaar later, enkele revalidaties verder en de concurrentie met een Pogacar en Vingegard is moordend. En de next generation, zoals Seixas en Del Torro, komt er ook stilletjes aan.
Het is zoals je zegt dit jaar een belangrijk jaar om ergens de beslissing te nemen naar de volgende jaren.
Als dit jaar tegenvalt zou ik ook liever hebben dat hij een nieuwe uitdaging zoekt. Bijvoorbeeld alle klassiekers proberen winnen.

Hij is natuurlijk nog niet oud maar de jaren passeren snel en een topper zijn wilt niet persé zeggen dat je ook ieder jaar zomaar klassiekers gaat winnen.

Van mij hoeft Remco geen Tour of een andere grote ronde te winnen. Hij heeft ons als al veel mooie momenten bezorgd om hem daarop af te rekenen. Maar als hij koppig blijft zijn om zijn grote droom toch te proberen verwezenlijken dan zal het grote publiek hem daar wel op afrekenen.

Unpopular opinion: Los dat overheen generaties vergelijken compleet nutteloos is, hoort Museeuw overigens als zondaar IMO in geen enkel lijstje. Dat ze die man een forum blijven geven in de media snap ik ook al helemaal niet.

Adrie komt toch ook nog altijd in de media?

Waarom lijkt iedereen er altijd van uit te gaan dat de tour dit jaar zaak verlopen als de Tour vorig jaar? Hij moet nog altijd gereden worden.

Misschien zal pogacar nog drie keer op rij winnen. Misschien ook niet.
Misschien zal vingegaard nog jaren zo sterk zijn. Misschien ook niet.
Misschienvzal Seixas vanaf dit jaar er al dicht bij zijn. Misschien ook niet.

Maw, niets is zeker. Laat R.EV maar mikken. Het zou tijdens een editie op z'n 31 zomaar eens kunnen lukken. Maar als ge niet piekt, gaat ge het nooit kunnen.

Evenepoel is dit jaar voor het eerst geen Witte Trui-kandidaat meer. Mensen worden snel definitief afgeserveerd in deze tijden :D.

We zullen wel zien, het is niet dat Evenepoel alles laat liggen voor enkel die Ronde. Hij mikt ook op andere doelen (de Ardennenklassiekers, WK's, Lombardije, de RVV nu ook). Mag van mij gerust deze aanpak blijven hanteren.

Goh, zolang de dopingzondaars geen type Ricco of Armstrong zijn, kan ik leven met een interview / commentator / ploegleider / ...

Die koerskalender van Flanders Classics is toch ook om van te bleiten he. Die Ronde van Limburg ligt niemand wakker van en met de Brabantse Pijl op vrijdag blijven er heel wat (semi-)toppers thuis omdat ze zondag de AGR rijden.

Die koerskalender van Flanders Classics is toch ook om van te bleiten he. Die Ronde van Limburg ligt niemand wakker van en met de Brabantse Pijl op vrijdag blijven er heel wat (semi-)toppers thuis omdat ze zondag de AGR rijden.
Ligt het daaraan?
Vorig jaar reed de helft van de top-tien in Brabantse de AGR. Van de tien beste op ranglijst vóór de wedstrijd bijna iedereen.
Het jaar daarvoor eentje meer en dat was twee dagen extra rust. Van de tien verwachte beste lijkt het me netto gelijk aan 2025 qua resultaten.
Jij weet ook dat de Brabantse vaak een verlenging is van de kasseirijders hun goesting en de AGR maakt deel uit van een drievoud, geen viervoud.

Ligt het daaraan?
Vorig jaar reed de helft van de top-tien in Brabantse de AGR. Van de tien beste op ranglijst vóór de wedstrijd bijna iedereen.
Het jaar daarvoor eentje meer en dat was twee dagen extra rust. Van de tien verwachte beste lijkt het me netto gelijk aan 2025 qua resultaten.
Jij weet ook dat de Brabantse vaak een verlenging is van de kasseirijders hun goesting en de AGR maakt deel uit van een drievoud, geen viervoud.
Mijn gevoel zegt toch dat er minder fuzz is over de Brabantse sinds die op vrijdag gepland staat. Maar dat is misschien gewoon een gevoel.
Tijden dat INEOS hier nog elk jaar een ploeg afvaardigde, dat Visma en Trek nog een volwaardige ploeg stuurden zijn al even vervlogen. Maar ik zie dat dat zelfs al voor de hertekening van de planning zo was. Dus mss is het echt gewoon maar een gevoel.

Mijn gevoel zegt toch dat er minder fuzz is over de Brabantse sinds die op vrijdag gepland staat. Maar dat is misschien gewoon een gevoel.
Tijden dat INEOS hier nog elk jaar een ploeg afvaardigde, dat Visma en Trek nog een volwaardige ploeg stuurden zijn al even vervlogen. Maar ik zie dat dat zelfs al voor de hertekening van de planning zo was. Dus mss is het echt gewoon maar een gevoel.

Het is sowieso een van de zwakst bezette Brabantse pijlen in jaren (zowel van echte toppers ,alsook in de breedte).
De PCS statistiek zegt genoeg

afbeelding.png

Brabantse op vrijdag is gewoon één van meest schandalige blunders van Flanders Classic. Ik snap niet eens waarom dat die ooit dachten dat dat een gunstig effect ging hebben. Zo een mooie koers te dicht bij de Amstel zetten, maar ook net te ver van de kasseiklassiekers waardoor het minder makkelijk is om die er nog bij te pakken. En dat allemaal voor een koers waar - met alle respect - echt niemand om geeft. Alsof topsprinters na een zwaar voorjaar nog even een random .1 koersje gaan meepikken. Zeker niet als ze de Giro moeten gaan voorbereiden.

Brabantse op vrijdag is gewoon één van meest schandalige blunders van Flanders Classic. Ik snap niet eens waarom dat die ooit dachten dat dat een gunstig effect ging hebben. Zo een mooie koers te dicht bij de Amstel zetten, maar ook net te ver van de kasseiklassiekers waardoor het minder makkelijk is om die er nog bij te pakken. En dat allemaal voor een koers waar - met alle respect - echt niemand om geeft.
Ik vermoed dat ze gehoopt hebben op een E3 effect daar is dat verhaal op een vrijdag redelijk goed uitgedraaid.

Want dat was een van de redenen , dat ze hoopten dat meer toppers gingen dubbelen (brabantse/Amstel).
Maar ik denk ook dat 2 dergelijke lastigere wedstrijden kort op elkaar zetten , moeilijker is dan dan E3 en GW.
Zeker in tijden dat renners minder wedstrijddagen doen en meer pieken.

Bwa ja, alé ik heb het hier al gezegd maar ik zal het alvast nog maar is herhalen: 100% gegund aan Van Aert.

Maar ik had ook wel meer emotie bij zowat elke grote(re) overwinning van Boonen, hell ik heb dagen of weken slecht gelopen van de Hayman editie (sorry als ik voor anderen die naam of dat trauma terug oprakel het ligt hier zelf ook nog altijd gevoelig).

Maar het lijkt idd wel een collectief delirium te zijn na de overwinning van Van Aert ja, toch iets of wat verrast door de omvang ervan, inderdaad zelden gezien zoals hierboven gezegd, straf.
Ben je ook niet eerder een van der Poel fan? :unsure: Ik bedoel daar niks verkeerd mee maar als je ergens hoopt dat die zijn 4de kassei wint dan is elk anders scenario niks waar je euforisch van gaat worden vermoed ik.

Hoe zeer sommigen carrieres ook graag tot cijfertjes en statistieken willen reduceren leeft sport, en zeker het wielrennen, minstens evenveel van heroiek en verhalen.
Als iemand bv Museeuw zegt gaan veel mensen spontaan aan die Mapei clean-sweep in Roubaix denken, of aan dat WK dan aan het feit dat hij Roubaix en Vlaanderen 3 keer gewonnen heeft.
Bij van der Poel is zijn overwinning op Mûr-de-Bretagne imo bv één van de absolute carreer highlights. Puur kwa "gewicht" zou je zijn 8 monumenten daar een heel eind boven plaatsen maar met heel het Poulidor gegeven krijgt zo'n rit toch veel meer waarde.

Bij renners waarbij die carriere ook diepe dalen kent, zorgen de highlights destemeer voor euforie. Die euforie bij Van Aert nu komt voor een stuk ook wel uit het feit dat veel mensen dachten dat het niet meer ging gebeuren... als Pogacar volgende week, volgens verwachting, zijn zoveelste LBL binnen gaat tikken gaat zelfs de grootste fan daar niet meer echt super enthousiast van worden.

ik vraag me af waar Remco nu op moet inzetten : Met Pogacar, Vingegaard en Seixas in het peloton wint hij nooit nog een grote ronde. En hij is te goed om alleen maar eendagsrenner te zijn.
Een week geleden

"ik vraag me af waar Van Aert nu op moet inzetten : Met Pogacar en Van Der Poel in het peloton wint hij nooit nog de RVV en/of Parijs Roubaix. En hij is te goed om alleen maar eendagsrenner te zijn." :tongue:

Als als als ..

Ben je ook niet eerder een van der Poel fan? :unsure: Ik bedoel daar niks verkeerd mee maar als je ergens hoopt dat die zijn 4de kassei wint dan is elk anders scenario niks waar je euforisch van gaat worden vermoed ik.
Jawel zeker VDP fan. Heb dat met Van Aert minder terwijl ik van Boonen dan weer wel grote fan was dus dat speelt zeker mee.

Ik was zelfs niet eens een Boonen fan en zelfs ik had het gevoel voor Boonen te supporteren tijdens die Roubaix-editie waar Hayman won. Echt een van de spannendste en mooiste koersen die ik ooit gezien heb en ja ik gunde Boonen nog eens een last dance. In zijn topperiode was ik minder aan hem omdat hij toen een beetje te veel won naar mijn goesting en ik als kind ook nog niet echt besefte dat Boonen gewoon een super sympathieke en joviale gast is. Maar ik heb ook wel zwaar zitten supporteren voor hem toen hij wereldkampioen werd, één van mijn eerste koersen die ik ooit zag (of tja ik heb denk ik wel de tour van 2005 ook wel grotendeels gezien, niet zeker of ik de ronde en roubaix van 2005 zag, waarschijnlijk maar niet echt een herinnering van).

Ik denk dat het ook wel te maken heeft met gunfactor. Je gunt het VA gewoon enorm, ook omdat je weet dat de kansen schaars zouden zijn (hij wordt een dagje ouder en tegen die grootmeesters...) en dat het eens moest meezitten. Dat deed het gelukkig. Hem zonder ook maar één kasseimonument zou echt zeer belachelijk geweest zijn. Dus ik ben blij dat hij dat heeft. Maar ik kan genieten van een VDP en een Pogacar die domineren hoor. Eigenlijk moet Mads Pedersen ook wel eens een kasseimonument winnen want ook hij is iemand die er toch op zijn minst eentje moet hebben. Qua sympathie heb ik wel vaak de neiging om achter de underdog te staan (geldt niet alleen in wielrennen of zelfs sport in algemeen maar komt terug in veel dingen bij mij), maar ik heb een stuk meer respect voor de toppers van dit tijdperk dan voor de toppers van de voorbije decennia omdat ze aanvallen, de koers hard maken, domineren en niet zeveren.

Dat het nu een beetje uitgemelkt wordt door de media ben ik wel volledig mee eens. Het is mooi, maar het is nu weer tijd voor iets anders en om weer naar de toekomst te kijken. Dat zal met de heuvelklassiekers en Evenepoel in de spotlights ook wel gebeuren nu.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan