Voorjaar 2024

Ik snap niet goed waar je met die uitleg naartoe wilt. Zolang hij goed genoeg is, zullen ze hem die kansen blijven geven.

Het is nu niet alsof van Aert de afgelopen jaren niet gepresteerd heeft voor die ploeg he. Wat hem in de monumenten nog niet gelukt is, heeft hij mijns inziens al ruimschoots gecompenseerd met de rest van zijn prestaties. En je mag er zeker van zijn dat z'n ploeg dat ook zo ziet (meer nog, die vinden al dat ander werk waarschijnlijk nog belangrijker).
Jumbo is een ploeg waar veel coureurs naar toe willen gaan. Kijk naar Jorgenson en Laporte.
Wat als Pithie binnenkort voor de Nederlanders rijdt? Of Narvaez? En die mannen rijden nog eens beter?
Ga je dan een 30-plusser het kopmanschap laten beoefenen in het voorjaar, die 5-6 jaar kansen heeft gekregen om een van die twee koersen te winnen?
Het stopt ooit zolang VA niet wint en dat is terecht. Je moet anderen ook kansen geven op de grote momenten.

VA dient niet om te knechten in de Tour of elders voor een klassementsrijder. Een sprint aantrekken voor een snellere man op het vlakke, oké nog.
Zolang hij zijn ritten daar wint, is het voor eigen rekening gaan.
Als onze Belg de komende jaren geen rit meer wint in een GT, dan hetzelfde verhaal als bij de monumenten natuurlijk.
Dan is het tijd om af te zwakken naar een andere ploeg en te spelen op de verrassing.
We moeten niet blijven stilstaan in tijd bij hem.
 
Jumbo is een ploeg waar veel coureurs naar toe willen gaan. Kijk naar Jorgenson en Laporte.
Wat als Pithie binnenkort voor de Nederlanders rijdt? Of Narvaez? En die mannen rijden nog eens beter?
Ga je dan een 30-plusser het kopmanschap laten beoefenen in het voorjaar, die 5-6 jaar kansen heeft gekregen om een van die twee koersen te winnen?
Het stopt ooit zolang VA niet wint en dat is terecht. Je moet anderen ook kansen geven op de grote momenten.

VA dient niet om te knechten in de Tour of elders voor een klassementsrijder. Een sprint aantrekken voor een snellere man op het vlakke, oké nog.
Zolang hij zijn ritten daar wint, is het voor eigen rekening gaan.
Als onze Belg de komende jaren geen rit meer wint in een GT, dan hetzelfde verhaal als bij de monumenten natuurlijk.
Dan is het tijd om af te zwakken naar een andere ploeg en te spelen op de verrassing.
We moeten niet blijven stilstaan in tijd bij hem.
Je geeft anderen enkel een kans als ze ook effectief beter zijn, en dat is vooralsnog duidelijk niet het geval. Ik vind die post een beetje waanzinnig om te lezen, eerlijk gezegd. Je bent hem eigenlijk al aan het afschrijven als een sukkelaar die niks meer kan. Leven wij in dezelfde realiteit?
 
Jumbo is een ploeg waar veel coureurs naar toe willen gaan. Kijk naar Jorgenson en Laporte.
Wat als Pithie binnenkort voor de Nederlanders rijdt? Of Narvaez? En die mannen rijden nog eens beter?
Ga je dan een 30-plusser het kopmanschap laten beoefenen in het voorjaar, die 5-6 jaar kansen heeft gekregen om een van die twee koersen te winnen?
Het stopt ooit zolang VA niet wint en dat is terecht. Je moet anderen ook kansen geven op de grote momenten.

VA dient niet om te knechten in de Tour of elders voor een klassementsrijder. Een sprint aantrekken voor een snellere man op het vlakke, oké nog.
Zolang hij zijn ritten daar wint, is het voor eigen rekening gaan.
Als onze Belg de komende jaren geen rit meer wint in een GT, dan hetzelfde verhaal als bij de monumenten natuurlijk.
Dan is het tijd om af te zwakken naar een andere ploeg en te spelen op de verrassing.
We moeten niet blijven stilstaan in tijd bij hem.
VA knecht toch wel in de tour? Sleurt mee de berg op, doet vanalles en nog wat. Mag dan af en toe een ritje uitkiezen...
 
Geen Philipsen zondag. Als de andere ploegen het smerig spelen laten ze Alpecin alle werk opknappen met de torenhoge topfavoriet in de ploeg. Ik vrees dat hij heel erg snel geïsoleerd zal zitten. Wie vroeg durft te anticiperen zou er wel eens heel dicht kunnen bij zijn dit jaar.
 
Je geeft anderen enkel een kans als ze ook effectief beter zijn, en dat is vooralsnog duidelijk niet het geval. Ik vind die post een beetje waanzinnig om te lezen, eerlijk gezegd. Je bent hem eigenlijk al aan het afschrijven als een sukkelaar die niks meer kan. Leven wij in dezelfde realiteit?
Als hij volgend jaar geen prijs rijdt in de komende periode, is het tijd om te investeren in andere coureurs, als Jumbo zijnde.
Nogmaals, als bv. Jorgenson op hetzelfde niveau of zelfs nog wat beter is, waarom niet? Dan mogen ze hem zeker minstens naast VA zetten en zelfs erboven om VA de extra boost te geven, dat het weleens tijd is of we gaan verder met anderen.
VA knecht toch wel in de tour? Sleurt mee de berg op, doet vanalles en nog wat. Mag dan af en toe een ritje uitkiezen...
Ja, maar moet hij dat doen, na zoveel gewonnen ritten daar? Geef die man toch een vrije rol en laat hem zijn explosiviteit terugwinnen i.p.v. ellenlange kilometers op kop te laten draven op een berg.
Vingegaard is intussen goed genoeg om zelf de klus te klaren of met een mindere coureur i.p.v. Wout. Dat zal binnenkort wel duidelijk worden in de Tour.
Wie weet voelt hij zich zo beter als vrije man (alsof hij gaat zeggen dat hij zich minder voelt in een knechtenrol voor de pers) en is het dat extra procentje om dieper te gaan, wat hem winst kan opleveren in het voorjaar.
 
Geen Philipsen zondag. Als de andere ploegen het smerig spelen laten ze Alpecin alle werk opknappen met de torenhoge topfavoriet in de ploeg. Ik vrees dat hij heel erg snel geïsoleerd zal zitten. Wie vroeg durft te anticiperen zou er wel eens heel dicht kunnen bij zijn dit jaar.
Zal allemaal afhangen van de kopgroep die gevormd wordt natuurlijk. Zijn dat 8 janneke en miekes is er geen enkel probleem. Zijn dat 8 janneke en miekes en 2-3 coureurs die al bewezen hebben goed te zijn in het klassieke voorjaar, dan is dat wat anders.
Ik denk dus dat het vormen van een kopgroep wel eens heel lang zou kunnen duren zondag.
 
Geen Philipsen zondag. Als de andere ploegen het smerig spelen laten ze Alpecin alle werk opknappen met de torenhoge topfavoriet in de ploeg. Ik vrees dat hij heel erg snel geïsoleerd zal zitten. Wie vroeg durft te anticiperen zou er wel eens heel dicht kunnen bij zijn dit jaar.
Met een gehavende Vermeersch. Dan heb je alleen nog Kragh in de finale als het goed gaat.
Ze kunnen nog Planckaert oproep als vervanger, maar die gaat het niet worden naast Kragh.

Met z'n allen vertrekken tweede keer Pater - Kwaremont en dan Koppenberg graag.
Het gaat een RVV worden om van te smullen. Ik voel het.
 
Als hij volgend jaar geen prijs rijdt in de komende periode, is het tijd om te investeren in andere coureurs, als Jumbo zijnde.
Nogmaals, als bv. Jorgenson op hetzelfde niveau of zelfs nog wat beter is, waarom niet? Dan mogen ze hem zeker minstens naast VA zetten en zelfs erboven om VA de extra boost te geven, dat het weleens tijd is of we gaan verder met anderen.
Je zegt het zelf: "als", en nog eens "als". Jij vindt het blijkbaar zo evident dat er anderen gaan opstaan die zomaar even goed gaan zijn als een van de beste klassieke renners ter wereld. Dat vind ik toch een grove onderwaardering.
 
Als hij goed herstelt dan gaan we waarschijnlijk wel nog 5 of meer jaren kunnen genieten van Van Aert, zelf in iets mindere vorm kan hij nog (semi) klassiekers winnen. Als het niet bij Visma is dan zal het bij een andere ploeg zijn, ik denk dat er veel ploegen zo iemand graag willen hebben.
 
Met een gehavende Vermeersch. Dan heb je alleen nog Kragh in de finale als het goed gaat.
Ze kunnen nog Planckaert oproep als vervanger, maar die gaat het niet worden naast Kragh.

Met z'n allen vertrekken tweede keer Pater - Kwaremont en dan Koppenberg graag.
Het gaat een RVV worden om van te smullen. Ik voel het.

Dat is veel te laat natuurlijk. Als je tot dan wacht gaat VDP gewoon solo. Je moet daarvoor al maken dat je weg bent zoals vorig jaar die sterke groep die aan de voet van de 2e Kwaremont 3 minuten had. Tot Pogacar zijn brommer op gang trok.

En dat is wel een probleem voor VDP als er weer zo'n groep weg is kan die dan zoals vorig jaar 3 minuten dichtrijden, maar dit keer op zijn eentje?
 
Die liggen daar niet van wakker... het gaat bij Visma maar om 3 koersen: de 3 GT's en eigenlijk vooral de Tour. De klassiekers zijn een leuke extra maar ook niet meer.

Hier kan ik je toch geen gelijk geven.
Het is zo dat dat Visma alles wilt winnen wat prestige geeft binnen de wielersport. En dat zijn GT’s, monumenten en klassiekers.
De reden waarom hun kern zo sterk is omdat ze ook effectief willen winnen in die monumenten en klassiekers, ze investeren daar veel geld in.
Maar ze hebben gewoon de luxe en het budget om voor beide topploegen te hebben.

Waarom is PatLef zijn ploeg zo groot binnen de wielersport en hebben ze zo een aanzien? Omdat ze zich heel lang gefocust hebben op het klassieke werk en daar in uitblonken. In de GT’s hebben ze nooit een rol van betekenis gespeeld voor de eindoverwinning.
 
Jumbo is een ploeg waar veel coureurs naar toe willen gaan. Kijk naar Jorgenson en Laporte.
Wat als Pithie binnenkort voor de Nederlanders rijdt? Of Narvaez? En die mannen rijden nog eens beter?
Ga je dan een 30-plusser het kopmanschap laten beoefenen in het voorjaar, die 5-6 jaar kansen heeft gekregen om een van die twee koersen te winnen?
Het stopt ooit zolang VA niet wint en dat is terecht. Je moet anderen ook kansen geven op de grote momenten.

VA dient niet om te knechten in de Tour of elders voor een klassementsrijder. Een sprint aantrekken voor een snellere man op het vlakke, oké nog.
Zolang hij zijn ritten daar wint, is het voor eigen rekening gaan.
Als onze Belg de komende jaren geen rit meer wint in een GT, dan hetzelfde verhaal als bij de monumenten natuurlijk.
Dan is het tijd om af te zwakken naar een andere ploeg en te spelen op de verrassing.
We moeten niet blijven stilstaan in tijd bij hem.
Je bekijkt het echt volledig verkeerd. Visma betaald Wout niet als kopman voor het voorjaar, Visma betaald Wout voor exact 1 ding: als superknecht voor de Tour. Het kopmanschap in het voorjaar is "onderdeel van zijn verloningspakket" en wordt gebruikt als pasmunt om hem te blijven motiveren om dat werk te blijven doen.

Ik denk dat het in de Prime reeks ook aan bod kwam waar Merijn Zeeman quasi letterlijk tegen Vingegaard zegt: "Wout die groen wil is niet ideaal maar als we hem dat niet toestaan gaat hij misschien op een ander en hij is té belangrijk (voor die gele ambitie)"

Ik heb het hier al vaak gezegd en ik snap dat dat misschien moeilijk te begrijpen is maar renners worden niet betaald om koersen te winnen. Renners worden betaald om sponsors te vertegenwoordigen. In veel gevallen is koersen winnen het gemakkelijkste om dat te bereiken maar met Wout zijn status is koersen winnen zelfs niet eens meer nodig voor die exposure. Kijk naar Sagan, Froome en eerlijk gezegd ook Boonen... die mannen trappen/trapten de laatste jaren van hun carriere geen deuk meer in een pakje boter.

Waarom is PatLef zijn ploeg zo groot binnen de wielersport en hebben ze zo een aanzien? Omdat ze zich heel lang gefocust hebben op het klassieke werk en daar in uitblonken. In de GT’s hebben ze nooit een rol van betekenis gespeeld voor de eindoverwinning.
Omdat PatLef zijn businessmodel (pre-Remco alleszins) heeft focussed op zoveel mogelijk koersen winnen ongeacht kwaliteit omdat hij wist dat elke koers, gelijk welke koers, elke keer een artikel (of 4 als het Boonen was) is op Sporza/HLN... en voor er hier nu een paar een beroerte doen: ik zeg niet dat er geen kwaliteit tussen zat, maar op de 60/70 koersen zat er gewoon altijd zéér veel filler ook.

Er is letterlijk 1 land in de hele wereld waar dat businessmodel werkt en dat is België (Vlaanderen eigenlijk). Er is geen enkel ander land ter wereld waar Gullegem koerse of een rit in de ronde van Slovakije een nieuwsfeit is. Op den duur gaat men puur op basis van het aantal overwinningen daar dan het label van "beste ploeg ter wereld" op plakken en begint dat een eigen leven te leiden en Brailsford stond erbij en haalde zijn schouders op.
 
Je bekijkt het echt volledig verkeerd. Visma betaald Wout niet als kopman voor het voorjaar, Visma betaald Wout voor exact 1 ding: als superknecht voor de Tour. Het kopmanschap in het voorjaar is "onderdeel van zijn verloningspakket" en wordt gebruikt als pasmunt om hem te blijven motiveren om dat werk te blijven doen.

Ik denk dat het in de Prime reeks ook aan bod kwam waar Merijn Zeeman quasi letterlijk tegen Vingegaard zegt: "Wout die groen wil is niet ideaal maar als we hem dat niet toestaan gaat hij misschien op een ander en hij is té belangrijk (voor die gele ambitie)"

Ik heb het hier al vaak gezegd en ik snap dat dat misschien moeilijk te begrijpen is maar renners worden niet betaald om koersen te winnen. Renners worden betaald om sponsors te vertegenwoordigen. In veel gevallen is koersen winnen het gemakkelijkste om dat te bereiken maar met Wout zijn status is koersen winnen zelfs niet eens meer nodig voor die exposure. Kijk naar Sagan, Froome en eerlijk gezegd ook Boonen... die mannen trappen/trapten de laatste jaren van hun carriere geen deuk meer in een pakje boter.
Dat is misschien nu toch ook iets te scherp, denk ik.

Zoals je zegt, renners worden vooral betaald voor hun exposure. De Tour winnen levert de ploeg enorm veel exposure op.
Maar tegelijkertijd zorgt Wout er voor dat de ploeg ook enorm veel exposure in Vlaanderen krijgt, wat voor een sponsor als Jumbo ook wel enorm belangrijk was. En niet alleen dat, ook zijn manier van koersen (ook in de Tour) zorgt voor een enorme populariteit.

Dit jaar zou Wout ook de Tour niet rijden (dat verandert misschien nu, gezien de situatie).

Maar ik denk dat we vooral naar het totaalpakket moeten kijken inderdaad. Wout was enorm belangrijk in de Tour de voorbije jaren, niet enkel alleen als knecht om het geel te winnen, maar evengoed voor zijn manier van koersen en overwinningen daar.

Wout is zeer populair, en ook in het buitenland denk ik. Zijn vaak-net-niet-verhaal bezorgt hem ook wel een zeer grote gunfactor bij wielerliefhebbers.
 
Ik denk dat vooral de OS en het WK nu het grote doel zullen worden voor Wout (mss kan de Vuelta er nog bij of wat najaarsklassiekers) . Weet niet of de Tour een goede voorbereiding is op de OS. Die ploeg zal ook wel vooral rond Vingegaard draaien dan.
 
Je zegt het zelf: "als", en nog eens "als". Jij vindt het blijkbaar zo evident dat er anderen gaan opstaan die zomaar even goed gaan zijn als een van de beste klassieke renners ter wereld. Dat vind ik toch een grove onderwaardering.

idd van de afgelopen jaren gingen Vermeersch, Politt, Dillier, Phinney, Langeveld,... ook potten breken. (nog) niets van gezien uiteindelijk.
 
De laatste dagen ging het ook wat over airbags voor profwielrenners.
Zie het filmpje in dit artikel:
Zien jullie de airbag effectief de intrede doen in het peloton tijdens de koers?
Puur economisch gezien is het zinvol voor de ploegen, gezien de investeringen die men reeds doet voor de renners.
Een nadeel is het extra gewicht, maar als er daar regels worden gevormd, is dat een oplossing.
Een ander nadeel is het comfort.
 
De laatste dagen ging het ook wat over airbags voor profwielrenners.
Zie het filmpje in dit artikel:
Zien jullie de airbag effectief de intrede doen in het peloton tijdens de koers?
Puur economisch gezien is het zinvol voor de ploegen, gezien de investeringen die men reeds doet voor de renners.
Een nadeel is het extra gewicht, maar als er daar regels worden gevormd, is dat een oplossing.
Een ander nadeel is het comfort.

Helm weegt ook en die moeten ze gewoon dragen dus gewicht is niet zo'n probleem als de UCI het wilt.

Ik vraag me wel af hoe goed het effectief werkt? Wat met kleine valpartijen (zo achterop komen en nog net grotendeels kunnen remmen maar toch een beetje half tegen de grond liggen) springt dat ding dan ook meteen open? Wat met een massa val als er 50 man tegen de grond ligt springen er dan 50 airbags open?

Ik wil dus eigenlijk wel eens een proefproject zien met die airbags. De fietshelm was al goed bekend voor ze hem verplicht maakten daar waren de voordelen en de effectiviteit van duidelijk.
 
Terug
Bovenaan