Voorjaar 2024

Je bekijkt het echt volledig verkeerd. Visma betaald Wout niet als kopman voor het voorjaar, Visma betaald Wout voor exact 1 ding: als superknecht voor de Tour. Het kopmanschap in het voorjaar is "onderdeel van zijn verloningspakket" en wordt gebruikt als pasmunt om hem te blijven motiveren om dat werk te blijven doen.

Ik denk dat het in de Prime reeks ook aan bod kwam waar Merijn Zeeman quasi letterlijk tegen Vingegaard zegt: "Wout die groen wil is niet ideaal maar als we hem dat niet toestaan gaat hij misschien op een ander en hij is té belangrijk (voor die gele ambitie)"

Ik heb het hier al vaak gezegd en ik snap dat dat misschien moeilijk te begrijpen is maar renners worden niet betaald om koersen te winnen. Renners worden betaald om sponsors te vertegenwoordigen. In veel gevallen is koersen winnen het gemakkelijkste om dat te bereiken maar met Wout zijn status is koersen winnen zelfs niet eens meer nodig voor die exposure. Kijk naar Sagan, Froome en eerlijk gezegd ook Boonen... die mannen trappen/trapten de laatste jaren van hun carriere geen deuk meer in een pakje boter.


Omdat PatLef zijn businessmodel (pre-Remco alleszins) heeft focussed op zoveel mogelijk koersen winnen ongeacht kwaliteit omdat hij wist dat elke koers, gelijk welke koers, elke keer een artikel (of 4 als het Boonen was) is op Sporza/HLN... en voor er hier nu een paar een beroerte doen: ik zeg niet dat er geen kwaliteit tussen zat, maar op de 60/70 koersen zat er gewoon altijd zéér veel filler ook.

Er is letterlijk 1 land in de hele wereld waar dat businessmodel werkt en dat is België (Vlaanderen eigenlijk). Er is geen enkel ander land ter wereld waar Gullegem koerse of een rit in de ronde van Slovakije een nieuwsfeit is. Op den duur gaat men puur op basis van het aantal overwinningen daar dan het label van "beste ploeg ter wereld" op plakken en begint dat een eigen leven te leiden en Brailsford stond erbij en haalde zijn schouders op.
Helemaal niet mee eens eerlijk gezegd. Over de Tour kan ik eventueel nog gelijk geven, maar de andere GT winnen staat qua exposure en qua palmares onder de monumenten. Who cares wie de Vuelta wint. Dat is een voorbereidingskoers voor het WK of een 2de kans voor coureurs die falen/vallen in de Tour.
Who cares about de Giro behalve Italianen? Right, niemand. Anders zou die niet in mei vallen, maar ergens in een vakantie, wanneer er veel volk kan (gaan) kijken.
Onze focus hier in België (Vlaanderen) ligt inderdaad meer op de voorjaarskoersen, dat is zeker waar, gaande van Nokere over de Scheldeprijs tot Vlaanderen en Roubaix, maar dat Visma Wout daar niet voor betaalt? Moet ik eens goed mee lachen. Als ze per sé een superknecht willen voor Vingegaard of hun GT-rijders in de Tour, dan nemen ze iemand van hetzelfde allure, maar met een veel kleiner palmares, ahja. Ge gaat een 'superknecht' (zoals jij Wout noemt) toch geen loon geven dat bij de hoogste in't peloton zit? Dat is niet alleen wieleronzin, maar ook financiële onzin.
Er is ooit maar 1 ploeg geweest in het hele peloton dat enkel de Tour wilde winnen (en daarvoor alles uit de kast haalde) en dat was US Postal/Discovery.
(Jumbo) Visma is dat niet. Anders zouden ze niet het kruim van de Vlaamse klassiekers naar hun ploeg halen, wat jij ook moge beweren als ware het dé superknechten die Vingegaard(/Roglic) nodig zouden hebben. Dat is gewoon omdat ze op alle fronten willen meedoen, naast hun hoofddoel van't jaar: de Tour.
Of denkt ge echt dat Visma of Lease-a-Bike of Jumbo enkel exposure verwachten in de Tour, 3 weken per jaar en daar hun hele businessmodel op afstemmen? Neen he, ze verwachten exposure op't hoogste niveau een heel seizoen lang.
 
En per val moet je dan zo'n nieuwe airbag laten steken? Dat gaat toch een hoop tijd kosten lijkt me?

Blijkbaar gaat de lucht er meteen uit en moet je gewoon een nieuwe 'vulling' laten steken door de mechanicien.

Maar zelfs dat kan nog omslachtig zijn, ik zie renners daar al staan wachten bij een massale valpartij... want ja, heel veel renners kunnen nog een valpartij ook wel snel terug vertrekken, dus vraag is inderdaad ook: hoe snel gaat de airbag af in praktijk?
 
Helemaal niet mee eens eerlijk gezegd. Over de Tour kan ik eventueel nog gelijk geven, maar de andere GT winnen staat qua exposure en qua palmares onder de monumenten. Who cares wie de Vuelta wint. Dat is een voorbereidingskoers voor het WK of een 2de kans voor coureurs die falen/vallen in de Tour.
Who cares about de Giro behalve Italianen? Right, niemand. Anders zou die niet in mei vallen, maar ergens in een vakantie, wanneer er veel volk kan (gaan) kijken.
Onze focus hier in België (Vlaanderen) ligt inderdaad meer op de voorjaarskoersen, dat is zeker waar, gaande van Nokere over de Scheldeprijs tot Vlaanderen en Roubaix, maar dat Visma Wout daar niet voor betaalt? Moet ik eens goed mee lachen. Als ze per sé een superknecht willen voor Vingegaard of hun GT-rijders in de Tour, dan nemen ze iemand van hetzelfde allure, maar met een veel kleiner palmares, ahja. Ge gaat een 'superknecht' (zoals jij Wout noemt) toch geen loon geven dat bij de hoogste in't peloton zit? Dat is niet alleen wieleronzin, maar ook financiële onzin.
Er is ooit maar 1 ploeg geweest in het hele peloton dat enkel de Tour wilde winnen (en daarvoor alles uit de kast haalde) en dat was US Postal/Discovery.
(Jumbo) Visma is dat niet. Anders zouden ze niet het kruim van de Vlaamse klassiekers naar hun ploeg halen, wat jij ook moge beweren als ware het dé superknechten die Vingegaard(/Roglic) nodig zouden hebben. Dat is gewoon omdat ze op alle fronten willen meedoen, naast hun hoofddoel van't jaar: de Tour.
Of denkt ge echt dat Visma of Lease-a-Bike of Jumbo enkel exposure verwachten in de Tour, 3 weken per jaar en daar hun hele businessmodel op afstemmen? Neen he, ze verwachten exposure op't hoogste niveau een heel seizoen lang.
Zever eens niet. Remco kreeg een balkonscène in het Brussels stadhuis voor zijn Vuelta. Dumoulin voor zijn giro in Maastricht.
Een renner die een monument wint gaat savonds in zijn supporterscafe of parochiezaal een vat geven.
 
Zever eens niet. Remco kreeg een balkonscène in het Brussels stadhuis voor zijn Vuelta. Dumoulin voor zijn giro in Maastricht.
Een renner die een monument wint gaat savonds in zijn supporterscafe of parochiezaal een vat geven.
Ja waw, omdat ze de eerste Belg en eerste Hollander in decennia waren die een GT konden winnen.
 
Ja waw, omdat ze de eerste Belg en eerste Hollander in decennia waren die een GT konden winnen.
Op Knaven in 2001 na was het voor de Hollanders ook wachten van de jaren 80 tot Terpstra Roubaix won. Hun 2e monument in 30 jaar ofzo.

Of Hayman die Roubaix won, ander voorbeeld, die kreeg een mandje met lokale producten van de gemeente.

Een GT is moeilijker te winnen dus heeft meer aanzien en krijgt grotere viering.
 
In dat filmpje is het gewoon een nieuwe CO2 cartouche steken. Gaat even vlot als een nieuw wiel steken.
"Even vlot". Ja, akkoord, maar je gaat wel voor elke valpartij dat moeten laten doen en wie weet waar zit uw mecanicien ergens. Kan je al heel snel belangrijke seconden mee verliezen. Je zal maar eventjes licht omvallen in een graskant en in plaats van direct te vertrekken mag je misschien een tijdlang wachten tot er iemand zo'n nieuw cartouche komt steken.

Let op ik ben zeker geen tegenstander, want ik zie daar wel het nut van in bij zware valpartijen zoals die van Wout deze week, maar ik denk dat dat even vaak ook een serieuze ergernis kan worden/zijn.
 
"Even vlot". Ja, akkoord, maar je gaat wel voor elke valpartij dat moeten laten doen en wie weet waar zit uw mecanicien ergens. Kan je al heel snel belangrijke seconden mee verliezen. Je zal maar eventjes licht omvallen in een graskant en in plaats van direct te vertrekken mag je misschien een tijdlang wachten tot er iemand zo'n nieuw cartouche komt steken.

Let op ik ben zeker geen tegenstander, want ik zie daar wel het nut van in bij zware valpartijen zoals die van Wout deze week, maar ik denk dat dat even vaak ook een serieuze ergernis kan worden/zijn.

Daarom ook dat ik in mijn eerder post zei van ik wil het wel eens in de praktijk toegepast zien. Waarom niet de Ronde van Belgie elke renner zo'n systeem laten aandoen of zo. En het eens echt testen en dan kan er ook meteen gewerkt worden aan eventuele tekortkomingen.
 
Je bekijkt het echt volledig verkeerd. Visma betaald Wout niet als kopman voor het voorjaar, Visma betaald Wout voor exact 1 ding: als superknecht voor de Tour. Het kopmanschap in het voorjaar is "onderdeel van zijn verloningspakket" en wordt gebruikt als pasmunt om hem te blijven motiveren om dat werk te blijven doen.

Ik denk dat het in de Prime reeks ook aan bod kwam waar Merijn Zeeman quasi letterlijk tegen Vingegaard zegt: "Wout die groen wil is niet ideaal maar als we hem dat niet toestaan gaat hij misschien op een ander en hij is té belangrijk (voor die gele ambitie)"

Ik heb het hier al vaak gezegd en ik snap dat dat misschien moeilijk te begrijpen is maar renners worden niet betaald om koersen te winnen. Renners worden betaald om sponsors te vertegenwoordigen. In veel gevallen is koersen winnen het gemakkelijkste om dat te bereiken maar met Wout zijn status is koersen winnen zelfs niet eens meer nodig voor die exposure. Kijk naar Sagan, Froome en eerlijk gezegd ook Boonen... die mannen trappen/trapten de laatste jaren van hun carriere geen deuk meer in een pakje boter.

Je bekijkt het wel extreem eng en feitelijk klopt het ook niet.
Ja de tour de France is een zeer belangrijke koers, zo niet de allerbelangrijkste als het op exposure aankomt. Daar kunnen we het wel unaniem over eens zijn.
Maar het is ook maar een koers die 3 weken beslaat, er is daarnaast nog veel meer.
En het is ook daar dat er exposure te halen is en moet gehaald worden.

Maar tijdens de klassiekers en monumenten is er ook zeer veel exposure, de kijkcijfers en de aandacht ervoor liegen daar niet om.
Mede omdat het ook koersen zijn die wielrennen als sport ook wielrennen maakt.

En die kleinere koersen die heb je dan weer nodig om voldoende punten te halen en exposure op kleinere schaal te krijgen. En niet te vergeten om inkomsten in de vorm van prijzengeld te pakken.
 
Daarom ook dat ik in mijn eerder post zei van ik wil het wel eens in de praktijk toegepast zien. Waarom niet de Ronde van Belgie elke renner zo'n systeem laten aandoen of zo. En het eens echt testen en dan kan er ook meteen gewerkt worden aan eventuele tekortkomingen.
Wat natuurlijk ook een optie kan zijn is dat je wel mag voort rijden op eigen risico, zodat je u dan even later kan laten uitzakken als uw mecanicien eraan komt om zo'n cartouche te steken. Als dat allemaal mogelijk is al rijdend natuurlijk, dat weet ik nu niet.
 
Ge gaat een 'superknecht' (zoals jij Wout noemt) toch geen loon geven dat bij de hoogste in't peloton zit? Dat is niet alleen wieleronzin, maar ook financiële onzin.
Kwiatkowski... hoe het nu zit weet ik niet maar was tot pakweg 2022 de 5de of 6de best betaalde renner ter wereld. Dat was ook geen contract van 5-6 jaar dus post-2020 was daar ook al lang geen sprake meer van potentieele GT GC contender.
Je bekijkt het wel extreem eng en feitelijk klopt het ook niet.
Ja de tour de France is een zeer belangrijke koers, zo niet de allerbelangrijkste als het op exposure aankomt. Daar kunnen we het wel unaniem over eens zijn.
Maar het is ook maar een koers die 3 weken beslaat, er is daarnaast nog veel meer.
En het is ook daar dat er exposure te halen is en moet gehaald worden.

Maar tijdens de klassiekers en monumenten is er ook zeer veel exposure, de kijkcijfers en de aandacht ervoor liegen daar niet om.
Mede omdat het ook koersen zijn die wielrennen als sport ook wielrennen maakt.

En die kleinere koersen die heb je dan weer nodig om voldoende punten te halen en exposure op kleinere schaal te krijgen. En niet te vergeten om inkomsten in de vorm van prijzengeld te pakken.
Voor bijna alle teams komt 70-80% van alle exposure komt uit de Tour. Bij de Belgische teams is dat misschien iets anders maar ook dan is het belang van de Tour nauwelijks te overschatten. Voor een firma als Soudal die ook rekenen op internationale exposure zijn die 3 weken veel belangrijker dan de andere 49 samen.

Vingegaard zijn Tour challenge is puur commercieel veel meer waard dan alle andere koersen samen. Dan is het dus niet onlogisch dat ge specifiek daarvoor een zo sterk mogelijke ploeg bouwt. Kan je met diezelfde ploeg nog wat andere koersen winnen? Leuk, maar lukt dat niet dan gaan ze daar echt geen renners voor buiten kuisen.
Hij gaat misschien nu wel net iets meer in de pas moeten lopen en in de toekomst niet zomaar de Tour kunnen skippen.
 
Zien jullie de airbag effectief de intrede doen in het peloton tijdens de koers?
Als de UCI dit (ooit) gaat verplichten: JA. Dan strijdt iedereen met dezelfde middelen en gaat niemand moeilijk doen.
Indien niet? Naar mijn mening is het antwoord dan: 'No way'.
 
Voor bijna alle teams komt 70-80% van alle exposure komt uit de Tour. Bij de Belgische teams is dat misschien iets anders maar ook dan is het belang van de Tour nauwelijks te overschatten. Voor een firma als Soudal die ook rekenen op internationale exposure zijn die 3 weken veel belangrijker dan de andere 49 samen.

Vingegaard zijn Tour challenge is puur commercieel veel meer waard dan alle andere koersen samen. Dan is het dus niet onlogisch dat ge specifiek daarvoor een zo sterk mogelijke ploeg bouwt. Kan je met diezelfde ploeg nog wat andere koersen winnen? Leuk, maar lukt dat niet dan gaan ze daar echt geen renners voor buiten kuisen.
Hij gaat misschien nu wel net iets meer in de pas moeten lopen en in de toekomst niet zomaar de Tour kunnen skippen.

Nu ben je toch serieus aan het dwalen.
Dat de tour het commercieel hoogtepunt is van het jaar dat klopt. Maar zoals ik al zei is er daarnaast nog een heel seizoen waar er ook exposure is en die belangrijk is.

In jouw optiek run je een wielerploeg voor de tour, al de rest doet er niet toe. Is allemaal verloren geld.
Toch een zeer gemankeerde redenering die niet strookt met de realiteit.

Er zijn trouwens ook meer manieren om exposure te halen buiten het GC winnen. Er zijn zat ploegen die naar Frankrijk afzakken zonder ambities noch renners om het klassement te bekampen. Je zou maar sponsor zijn van zo een ploeg zeg, al dat sponsorgeld voor niks want je hebt amper exposure…

Al die renners voorzien van training, materiaal en voeding. Zo duur.
Gewoon enkel maar de tourselectie een contract geven, al de rest boeit toch niet. Veel goedkoper!

Als het toch geen drol opbrengt en alleen maar geld kost, gewoon die andere koersen niet meer rijden. Veel goedkoper en sponsor alsnog blij.
Of is de waarheid toch iets genuanceerder?
 
Als wielrennen alleen maar de Tour was, dan was ik twintig jaar geleden al gestopt met die sport te volgen. Ik maak soms een onderscheid tussen "wielerliefhebbers" en "Tourliefhebbers". De tweede groep kijkt alleen naar het georkestreerde circus in juli. De eerste groep vindt het ook geweldig om Van Aert Kuurne-Brussel-Kuurne te zien winnen.
 
Al die pro en pro-conti teams die dan 0,0 exposure hebben want die mogen de tour niet rijden.

Q36.5 nog nooit van gehoord
Vini Fantini nog nooit van gehoord
Acqua en Sapone nog nooit van gehoord
/S
 
Om maar te zwijgen van de vele sponsors die niet eens buiten de nationale grenzen werken.

Er is volgens mij heel weinig tot geen ROI bij het sponsoren van een wielerploeg. Wat contracten afsluiten met je klanten en prospects in een VIP tent zie ik nog wel gebeuren en of die tent dan in Frankrijk staat of in Kluisbergen lijkt me niet eens zo belangrijk.

Maar er is toch niemand die 5 miljoen kuub polyetheen gaat bestellen nadat Pidcock eerst bovenkomt op Alpe d'Huez? :unsure:
 
Om maar te zwijgen van de vele sponsors die niet eens buiten de nationale grenzen werken.

Er is volgens mij heel weinig tot geen ROI bij het sponsoren van een wielerploeg. Wat contracten afsluiten met je klanten en prospects in een VIP tent zie ik nog wel gebeuren en of die tent dan in Frankrijk staat of in Kluisbergen lijkt me niet eens zo belangrijk.

Maar er is toch niemand die 5 miljoen kuub polyetheen gaat bestellen nadat Pidcock eerst bovenkomt op Alpe d'Huez? :unsure:
ROI wielrennen is heel hoog, vraag maar aan Patrick
 
Nu ben je toch serieus aan het dwalen.
Dat de tour het commercieel hoogtepunt is van het jaar dat klopt. Maar zoals ik al zei is er daarnaast nog een heel seizoen waar er ook exposure is en die belangrijk is.

In jouw optiek run je een wielerploeg voor de tour, al de rest doet er niet toe. Is allemaal verloren geld.
Toch een zeer gemankeerde redenering die niet strookt met de realiteit.

Er zijn trouwens ook meer manieren om exposure te halen buiten het GC winnen. Er zijn zat ploegen die naar Frankrijk afzakken zonder ambities noch renners om het klassement te bekampen. Je zou maar sponsor zijn van zo een ploeg zeg, al dat sponsorgeld voor niks want je hebt amper exposure…

Al die renners voorzien van training, materiaal en voeding. Zo duur.
Gewoon enkel maar de tourselectie een contract geven, al de rest boeit toch niet. Veel goedkoper!

Als het toch geen drol opbrengt en alleen maar geld kost, gewoon die andere koersen niet meer rijden. Veel goedkoper en sponsor alsnog blij.
Of is de waarheid toch iets genuanceerder?
Die 70-80% zuig ik niet uit mijn duim hé... dat zijn cijfers die effectief genoemd zijn tijdens de lockdown in 2020. Daar waren verschillende ploegen van het kaliber Jayco, EF etc... die gewoon zeiden "geen Tour is geen ploeg meer". Het gaat echt niet alleen over geel in Parijs, dat is veruit het meest interessante ja maar het gaat om veel meer. Zo'n Magnus Cort die 2 jaar terug de eerste week de bollentrui draagt en elke dag mee zit in de vlucht... elke dag kom je in beeld, het belang daarvan is niet te overschatten. Je komt over de hele wereld in beeld.

Ik zeg trouwens niet dat de rest er per definitie niet toe doet, maar zonder de Tour zouden er veel ploegen gewoon niet zijn. De hele ploegstructuur staat er toch al, dan kan je die structuur evengoed gebruiken om nog wat extra exposure mee te pikken waar het kan voor de rest van het jaar. Je kan ook moeilijk effe een ploeg laten draaien op freelancers die je effe 3 weken in huurt. Als je de loonkost in de off months toch moet doen kan je maar beter zorgen dat dat personeel nog íets doet. Er zijn zoveel bedrijven waar het slagen van een jaar wordt bepaald op de omzet van een paar maanden... daar is het in die andere maanden ook gewoon zorgen dat de put die je graaft zo klein mogelijk blijft.

Het gaat ook niet zozeer om "5 miljoen kuub polyetheen" zoals @shiftyke het hier voorstelt maar naamsbekendheid op zich is ook belangrijk. Er worden bij ons op het werk ook mannen (dik) betaald wiens job in feite niet veel meer is dan van het ene netwerk event naar het ander te gaan en gewoon ervoor te zorgen dat potentiële klanten überhaupt weten dat we bestaan en wat we voor hen kunnen doen. Net zoals nu waarschijnlijk mensen die kijken voor nieuwe ramen iets makkelijker richting Deceuninck gaan kijken terwijl ze vroeger evengoed Schüco hadden genomen...
 
Terug
Bovenaan