Voorjaar 2024

Tjah, dat is voor mij en zal altijd het grote verschil blijven - ook al horen velen dat niet graag.
Mannnen als VDP en Pogi hebben een absolute vrije rol binnen hun ploeg en bepalen en doen wat ze willen. Bij VA blijft en is het toch veel meer rekening houden met de ploegmaten of gaan knechten in andere koersen zoals de TDF.
Je slaat de nagel op de kop.

Wout kiest natuurlijk zelf wat hij wil en doet, maar zijn persoonlijke erelijst zou toch zeker groter geweest zijn mocht hij zoals VDP of Pogacar de enige kopman geweest zijn binnen een ploeg.
 
Ronde van Vlaanderen zal er normaal niet veel aan te doen zijn aan mvdp omdat het parcours op zijn lijf geschreven is.

Maar in PR-RBX kan het denk ik wel om hem te verschalken + veel meer kans op pech
 
Ja, het is een klap. Doet me denken aan GvA die viel tijdens de RVV van 2016 als grote favoriet nog ver van de aankomst. De rest van de RVV kon me toen gesloten worden.

Nu is het ook jammer dat er geen grote uitdager is voor MVDP en natuurlijk hoop je dat met WVA er een Belg wint.

Maar ben er toch al wat over en ik ga ook zeker kijken zondag. Koers zal moeilijker te controleren zijn voor MVDP dan mét WVA (want Visma gaat zeker niet controleren maar moet ook mikken op chaos/vroeg anticiperen).

Als MVDP er zelf niet vroeg aan begint, kan het zomaar zijn dat op 70km van de meet een groepje schaduwfavorieten wegrijdt op kouse voeten (op een tussenstuk net na een klim bv.). Wie gaat zo een groepje met pakweg Madouas, Turner, Politt, Lazkano, Skujins, Powless, Asgreen en Affini terughalen? Denk dat een lange solo de beste oplossing is voor MVDP want chaos gaat het zijn. En dan gaat iedereen naar Alpecin kijken.
 
Tjah, dat is voor mij en zal altijd het grote verschil blijven - ook al horen velen dat niet graag.
Mannen als VDP en Pogi hebben een absolute vrije rol binnen hun ploeg en bepalen en doen wat ze willen. Bij VA blijft en is het toch veel meer rekening houden met de ploegmaten of gaan knechten in andere koersen zoals de TDF.
Ik geloof eerlijk gezegd niet in die theorie. Hét grote probleem voor Van Aert is volgens mij veel meer dat hij waarschijnlijk wel van het kaliber Boonen is maar dat hij per ongeluk in een tijdperk met nen hoop Eddy's rond rijdt. van der Poel en vooral Pogacar zijn gewoon van een niveau waarvan we tot een paar geleden dachten dat sprookjes waren uit lang vervlogen tijden. Pogacar is misschien wel het beste dat ooit op twee wielen heeft rondgereden. In deze tijden nog een heel jaar door dominant zijn op alle terein van eendagswedstrijden van Italië over Vlaanderen tot Luik en dan nog de Tour is gewoon du jamais vu.

Zelfs als Van Aert 100% voor eigen rekening rijdt dan nog wint hij niet meer (grote) koersen. Das nooit het verschil tussen wel of niet mee de Kruisberg over te zijn in de Ronde van vorig jaar imo. Zijn probleem is dat hij véél te goed is om een vrijgeleide te krijgen maar dat er 2 zijn die hem bij elke grote koers die hij ooit gaat aanvinken staan op te wachten... en dus beperkt zijn palmares zich tot alle Vlaamse klassiekers buiten de 2 oppergaaien.

Ben nadat de storm is gaan liggen en de wonden stilaan beginnen te helen wel eens benieuwd welk, mogelijks onorthodox programma, Van Aert dit seizoen nu gaan rijden.
 
VA die in de Tour knecht voor Vingegaard gaat hem 3 maanden eerder geen zege kosten in het voorjaar hé. Misschien had hij bij een andere ploeg een ritje of 2 in de Tour meer gewonnen maar zijn palmares in het voorjaar zou niet groter zijn. Een monument winnen zonder de beste te zijn is nu eenmaal niet makkelijk.
 
VA die in de Tour knecht voor Vingegaard gaat hem 3 maanden eerder geen zege kosten in het voorjaar hé. Misschien had hij bij een andere ploeg een ritje of 2 in de Tour meer gewonnen maar zijn palmares in het voorjaar zou niet groter zijn. Een monument winnen zonder de beste te zijn is nu eenmaal niet makkelijk.
Een ritje of 2? :laugh: Denk wel meer dan een ritje of 2 eerlijk gezegd.

Daarnaast heb ik het gevoel dat Wout aan explosiviteit heeft ingeboet door al die hoogtestages en zijn trainingen om te kunnen knechten in de Tour. Dat is wel essentieel om eventueel VDP of Pogacar te kunnen volgen of zelfs de schade zo klein mogelijk te houden hè. Al gaat het maar over een paar percentjes, die kunnen het verschil maken in zijn geval. Moeilijk te staven natuurlijk, maar ik geloof echt wel dat een Wout die 100% zijn eigen ding kan en mag doen een grotere kans heeft om VDP of zelfs Pogacar op bepaalde terreinen te verslaan.

Een paar jaar terug haalde hij bv. prime Alaphilippe terug op de Poggio (waarna hij het nog kon afmaken ook) en kon hij gewoon vlot mee met VDP over de heuveltjes in Vlaanderen. Hij was zelfs best of the rest op die steile slothelling in Imola achter Alaphilippe. Die dingen lijken mij toch verleden tijd op dit moment hoor.
 
Een ritje of 2? :laugh: Denk wel meer dan een ritje of 2 eerlijk gezegd.

Daarnaast heb ik het gevoel dat Wout aan explosiviteit heeft ingeboet door al die hoogtestages en zijn trainingen om te kunnen knechten in de Tour. Dat is wel essentieel om eventueel VDP of Pogacar te kunnen volgen of zelfs de schade zo klein mogelijk te houden hè. Al gaat het maar over een paar percentjes, die kunnen het verschil maken in zijn geval. Moeilijk te staven natuurlijk, maar ik geloof echt wel dat een Wout die 100% zijn eigen ding kan en mag doen een grotere kans heeft om VDP of zelfs Pogacar op bepaalde terreinen te verslaan.

Een paar jaar terug haalde hij bv. prime Alaphilippe terug op de Poggio (waarna hij het nog kon afmaken ook) en kon hij gewoon vlot mee met VDP over de heuveltjes in Vlaanderen. Hij was zelfs best of the rest op die steile slothelling in Imola achter Alaphilippe. Die dingen lijken mij toch verleden tijd op dit moment hoor.
Dit zeg ik al een paar jaar... Hij heeft zotte dingen laten zien in de tdf, maar ten kostte van de voorjaarskoersen. Door die specifieke andere training.
 
Ik volg toch ook eerder de gedachtengang van @Reverz. WvA is gewoon een trapje lager dan MVDP of Pogacar, het gaat natuurlijk maar over enkele procentjes maar die zorgen er nu voor dat het vooral Mathieu en Tadej zijn die met de prijzen gaan lopen. En dat wil niet zeggen dat hij ze nooit zal kloppen, dat heeft hij al gedaan maar dan hangt het waarschijnlijk van andere factoren af dan enkel de persoonlijke vorm. Zie de overwinning van Pedersen in Wevelgem bijvoorbeeld.

VLAB is toch een team die alles wil winnen, hun kern is breed genoeg om op beide fronten te strijden. PR of de RvV ontbreekt op hun palmares en WvA is de sleutel naar dat succes. Hem dus niet de juiste omkadering geven, lijkt mij niet aan de orde.
 
Ik volg toch ook eerder de gedachtengang van @Reverz. WvA is gewoon een trapje lager dan MVDP of Pogacar, het gaat natuurlijk maar over enkele procentjes maar die zorgen er nu voor dat het vooral Mathieu en Tadej zijn die met de prijzen gaan lopen. En dat wil niet zeggen dat hij ze nooit zal kloppen, dat heeft hij al gedaan maar dan hangt het waarschijnlijk van andere factoren af dan enkel de persoonlijke vorm. Zie de overwinning van Pedersen in Wevelgem bijvoorbeeld.

VLAB is toch een team die alles wil winnen, hun kern is breed genoeg om op beide fronten te strijden. PR of de RvV ontbreekt op hun palmares en WvA is de sleutel naar dat succes. Hem dus niet de juiste omkadering geven, lijkt mij niet aan de orde.
Hij wordt er natuurlijk wel niet jonger (en beter?) op. Zullen nog moeten zien hoe hij uit deze blessures raakt. Nieuwe talenten komen ook alsmaar sneller en de koersen gaan ook steeds aan een sneller tempo.
 
Ook eens met @Reverz . Ik denk niet dat het een verschil had gemaakt voor Wout.

Hij is enorm veelzijdig, maar knalt gewoon telkens tegen een sterkere renner aan.

Eerst tegen een Alaphilippe in zijn prime die 2 WK's naar zijn hand zet. En 2x op het WK TT tegen een Ganna, waar hij als enige van in de buurt komt. In Imola en in Tokio presteert hij voor mij eigenlijk serieus boven de verwachting trouwens. Dat zijn dan weer prestaties die ik een Mathieu niet zie doen.

En dan moet hij het nog afleggen tegen Mathieu, Tadej en Remco. De RVV 2020 had evengoed in zijn voordeel kunnen uitdraaien. De RVV 2022 is voor mij de grootste gemiste kans door een covid-besmetting (want was echt wel top dat voorjaar en Mathieu misschien nét iets minder). In P-R vorig jaar heeft die dan weer pech op het slechtst mogelijke moment.

Dus ja, hij botst op een aantal fantastische renners , maar dat neemt niet weg dat hij zelf een enorme topper is die op heel veel verschillende terreinen uit de voeten kan. Alleen is er op elk terrein telkens iemand te vinden die nog net iets meer outstanding is.


Het voorjaar mag hij aanpakken zoals hij wilt en daar krijgt hij ook telkens een sterke ploeg in dienst. Dus nee, daar zie ik geen nadeel voor hem.

De Tour die zijn najaar (en dus WK) hypothekeert? Ook zonder al dat knechten werk had hij nu nog geen wereldkampioen geweest, dat geloof ik niet. De Tour heeft hem daarnaast ook al fantastische overwinningen gebracht.
 
Als je een gokje zou moeten wagen op een outsider, dus geen MVDP, geen Pedersen, wie maakt dan kans op RVV? Kragh Andersen? Van Baarle? Of is elke eurocent die je niet op favorieten zet, weggesmeten geld?
 
Terug
Bovenaan