Ik heb de volledige reeks al bekeken op VRT Max. Ik kon wel genieten van sommige anekdotes die werden verteld door de betrokken renners. Van Petegem over het WK in Madrid bvb.
Maar inderdaad: op vlak van doping of medische begeleiding wordt er geen enkele kritische vraag gesteld. En dat in een docureeks over een teammanager die immens succesvol was in de zo verguisde dopingjaren. En nee, niet enkel de ronderenners dopeerden zich toen. Of willen ze ons doen geloven dat er voor een klassieker van zeven uur geen voordeel te halen viel uit een EPO-kuur?
Interviewer Lieven Van Gils bleef veel te braaf in zijn vragen en ook in de montage. Over Museeuw bijvoorbeeld: opnieuw werd het verhaaltje verteld dat hij enkel in zijn laatste jaren aan het spul zat omdat hij per sé zijn carrière nog wat wou rekken. Alsof hij als beste klassieke renner van de jaren '90 ervoor nooit iets had gepakt. De man werd nota bene wereldkampioen op een bergachtig parcours in 1996, het ultieme EPO-jaar.
Het verhaal van Virenque wordt gebracht als een sprookje. Gepakt in de Festina-tour (maar dat waren "andere tijden, iedereen deed het toen". Daarna opgevist door Patje en begin jaren '2000 nog Parijs-Tours, ritten in de Tour en opnieuw de bolletjestrui gewonnen. Anno 2023 weten we dat in die periode óók iedereen die wou meedoen voor de overwinning zich dopeerde. Inclusief Virenque dus. Geen enkele vraag meer daarover.
Een beetje kritischer doorvragen was welkom geweest, maar dan was de docu er wellicht nooit gekomen.
EDIT: ik denk wel dat in de ploegen van Lefevere, en dan vooral door dokter Yvan Vanmol, de renners werden beschermd om niet te overdrijven in dopingexperimenten. Ik geloof dat Vanmol steeds het beste met zijn renners heeft voorgehad. Wellicht was dat in sommige andere ploegen, die van Bruyneel bvb, niet altijd het geval. Zo interpreteer ik Boonen zijn uitspraak.