Voorjaar 2023

Goh.. Ze mogen die toch zoveel oproepen als ze willen voor .1 en .Pro races (zoals ze dus doen). Genoeg mogelijkheden.
Maar zijn punten tellen niet meer voor het World Tour-team. Ik verwacht nu niet dat dat een probleem zal worden voor Alpecin maar op dit eigenste moment kunnen ze die wel gebruiken.

Er zijn er in het World Tour team toch een paar die ik veel minder aanspraak vind maken op zo’n plek. (Osborne, Gaze, Janssens)

Goh.. Ze mogen die toch zoveel oproepen als ze willen voor .1 en .Pro races (zoals ze dus doen). Genoeg mogelijkheden.

Zoals hierboven aangehaald tellen zijn punten wel niet mee. En die van Laurence overigens ook niet. Ze rekenen wel heel hard om VdP en Philipsen. En ja normaal gaat dat binnen 3 jaar echt niet uitmaken, maar je weet maar nooit.

Dat gezegd zijnde, het gaat ook gewoon om verdienen. En Kielich verdient die plaats gewoon. Ook vorig jaar reed die al sterk. Hij is ook op een leeftijd dat het goed zou zijn voor zijn ontwikkeling om eens een WT rondje te rijden imo, en dat kan nu dus niet.

Ik vind het eigenlijk vooral nog altijd vreemd dat zo een Laurence daar getekend heeft. Ok, het was laat op het seizoen, maar die moet toch betere opties gehad hebben dat een plek in het DEVO team van Alpecin. Niet dat die zijn seizoen tot nog toe zo goed is, maar toch.

Een beetje kritischer doorvragen was welkom geweest, maar dan was de docu er wellicht nooit gekomen.

Maar wat verwacht je dan?
Dat hij gaat zeggen dat hij in die periode massaal zijn renners dopeerde? Dat hij elke zondag langs de winkel om de kuren voor de week op te pikken.

Ja er is in die periode valsgespeeld. Maar doen alsof elke ploeg gelijk was in die van Bruyneel en Armstrong is ook kort door de bocht.

Hij is ook zeer succesvol geweest na de beruchte donkere jaren. Hij heeft daarna ook gewoon nog toppers gehad in zijn ploeg.
Dus ergens zal het toch ook wel zo zijn dat hij en zijn entourage toch wel het verschil maken.

Maar wat verwacht je dan?
Dat hij gaat zeggen dat hij in die periode massaal zijn renners dopeerde? Dat hij elke zondag langs de winkel om de kuren voor de week op te pikken.
Nee, dan moet je geen docu maken in samenwerking mét natuurlijk.

Ik heb deze nog niet bekeken. Die van Jumbo op Prime wel. Op zich leuke docu's, maar voor een stuk toch ook wel een soort van promo natuurlijk. Wel leuk om dat allemaal eens te zien, maar een onafhankelijke docu is vaak al eens interessanter (zeker als je ook de minder kanten belicht wil zien).

Ja er is in die periode valsgespeeld. Maar doen alsof elke ploeg gelijk was in die van Bruyneel en Armstrong is ook kort door de bocht.
Maar we moeten vooral ook niet naïef zijn over de 2e helft van de jaren 90 (o.a.).
Het is eigenlijk onmogelijk dat er topploegen in die tijd waren die niet aan doping deden. Dat bestaat niet. Daarvoor zijn er later ook teveel gevallen naar boven gekomen in heel veel verschillende ploegen.

Of zij dan beter/slechter georganiseerd waren dan US Postal doet er eigenlijk niet zoveel toe.

Het is eigenlijk onmogelijk dat er topploegen in die tijd waren die niet aan doping deden.
Je mag renners en ploegen niet met elkaar verwarren.

Er zijn al voldoende verhalen naar buiten gekomen van renners die het gewoon alleen deden of op beperkte schaal met enkele leden van de ploeg.

Daarom dat ik zeg dat het niet overal een Armstrong, US postal verhaal was waar het gewoon op teamniveau geregeld was.

Ik heb de volledige reeks al bekeken op VRT Max. Ik kon wel genieten van sommige anekdotes die werden verteld door de betrokken renners. Van Petegem over het WK in Madrid bvb.

Maar inderdaad: op vlak van doping of medische begeleiding wordt er geen enkele kritische vraag gesteld. En dat in een docureeks over een teammanager die immens succesvol was in de zo verguisde dopingjaren. En nee, niet enkel de ronderenners dopeerden zich toen. Of willen ze ons doen geloven dat er voor een klassieker van zeven uur geen voordeel te halen viel uit een EPO-kuur?

Interviewer Lieven Van Gils bleef veel te braaf in zijn vragen en ook in de montage. Over Museeuw bijvoorbeeld: opnieuw werd het verhaaltje verteld dat hij enkel in zijn laatste jaren aan het spul zat omdat hij per sé zijn carrière nog wat wou rekken. Alsof hij als beste klassieke renner van de jaren '90 ervoor nooit iets had gepakt. De man werd nota bene wereldkampioen op een bergachtig parcours in 1996, het ultieme EPO-jaar.

Het verhaal van Virenque wordt gebracht als een sprookje. Gepakt in de Festina-tour (maar dat waren "andere tijden, iedereen deed het toen". Daarna opgevist door Patje en begin jaren '2000 nog Parijs-Tours, ritten in de Tour en opnieuw de bolletjestrui gewonnen. Anno 2023 weten we dat in die periode óók iedereen die wou meedoen voor de overwinning zich dopeerde. Inclusief Virenque dus. Geen enkele vraag meer daarover.

Een beetje kritischer doorvragen was welkom geweest, maar dan was de docu er wellicht nooit gekomen.

EDIT: ik denk wel dat in de ploegen van Lefevere, en dan vooral door dokter Yvan Vanmol, de renners werden beschermd om niet te overdrijven in dopingexperimenten. Ik geloof dat Vanmol steeds het beste met zijn renners heeft voorgehad. Wellicht was dat in sommige andere ploegen, die van Bruyneel bvb, niet altijd het geval. Zo interpreteer ik Boonen zijn uitspraak.
Denkt ge dat serieus? Ik denk het net niet.
En de samenwerking met Taus Ibarguren al helemaal niet meer.

Over doping gesproken...

Zo een medicijn niet op de dopinglijst zetten omdat het niet 100% bewezen is dat het prestatiebevorderend is, is echt vragen om misbruik. Het is opspoorbaar, zet het er dan op. Er is geen enkele reden om het te gebruiken als je het niet echt nodig hebt, dus waarom het dan niet verboden maken (tenzij voorschrift natuurlijk).

Laatst bewerkt:

Er zijn al voldoende verhalen naar buiten gekomen van renners die het gewoon alleen deden of op beperkte schaal met enkele leden van de ploeg.

Daarom dat ik zeg dat het niet overal een Armstrong, US postal verhaal was waar het gewoon op teamniveau geregeld was.

Dat kan ik dus moeilijk geloven. Bij sommige topteams weten we het zeker (US Postal, Festina, ...)

Bij teams als Mapei, Telekom, ONCE, ... sorry dat zou me echt straf lijken moesten ploegleiders/ploegdokter daar niet op de hoogte zijn geweest hoor.

Dat er bij een Palmans eens een renner op eigen houtje over de schreef gaat, kan ik me nog voorstellen (en dan nog lijkt de kans niet gering dat iemand het in de ploeg wel weet)

Natuurlijk gaat een renner als Museeuw niet iedereen aan de schandpaal nagelen.

Ook in een nog niet zo ver verleden zijn er nog van die gevallen geweest waar ploegmanagers er mee tussen zaten (Riis, Vinokourov, ...)

Het blijft heerlijk hoe men (de media) elk jaar opnieuw zit te fantaseren over een ontsnapping vanaf de Cipressa :laugh:

Bakelandts voorop, amai. Wat die al heeft liggen uitkramen in allerhande interviews en podcasts de laatste weken... Moet misschien eens beginnen denken aan doseren.

Ik had gehoord dat Uytterhoeven het ietwat draaglijker maakte maar nog niet genoeg om Van Gucht en De Wolf te compenseren.

Over doping gesproken...

Zo een medicijn niet op de dopinglijst zetten omdat het niet 100% bewezen is dat het prestatiebevorderend is, is echt vragen om misbruik. Het is opspoorbaar, zet het er dan op. Er is geen enkele reden om het te gebruiken als je het niet echt nodig hebt, dus waarom het dan niet verboden maken (tenzij voorschrift natuurlijk).
Bahrein victorious is volgens de geruchten het of één van de teams die dit gebruikt.

Ik had gehoord dat Uytterhoeven het ietwat draaglijker maakte maar nog niet genoeg om Van Gucht en De Wolf te compenseren.

Uytterhoeven viel wel mee.

Op zich vind ik het wel een geslaagde podcast, maar eerder als entertainment terwijl ik in de auto zit ... Voor goed koersinzicht is het iets te weinig.

Ben ik te streng als ik zeg dat ik van Thibau Nys meer had verwacht in zijn afgelopen koersen? In Nokere anoniem als 67e geëindigd, Denain DNF.

Als jonge beloftevolle renner zijn dat toch de koersen waar hij zich al eens zou moeten kunnen tonen: duidelijk een minder deelnemersveld en een parcours dat hem in principe ligt. Ik heb hem al straffe stoten zien uithalen (EK beloften was echt sterk) maar even vaak komt hij er helemaal niet aan te pas.

Ben ik te streng als ik zeg dat ik van Thibau Nys meer had verwacht in zijn afgelopen koersen? In Nokere anoniem als 67e geëindigd, Denain DNF.

Als jonge beloftevolle renner zijn dat toch de koersen waar hij zich al eens zou moeten kunnen tonen: duidelijk een minder deelnemersveld en een parcours dat hem in principe ligt. Ik heb hem al straffe stoten zien uithalen (EK beloften was echt sterk) maar even vaak komt hij er helemaal niet aan te pas.

Ik denk dat seizoen gewoon nog anders is ingedeeld en deze koers dus ook wel werkt als knecht.
Dat hij pas zijn niveau zal halen in de zomer.

VDP en VA hebben amper meegedaan voor een zege en die zijn ook gestopt na het WK veldrijden.
Bovenstaanden zijn twee-drie niveau' boven Nys én hebben meer inhoud.
Zolang Nys een redelijk gevuld cross-seizoen rijdt, moeten we hem niet verwachten in de maanden erop.
Kdenk zelfs dat Stybar voor zijn voorjaar op de weg nooit een vol veldritseizoen heeft gereden.

Uytterhoeven viel wel mee.

Op zich vind ik het wel een geslaagde podcast, maar eerder als entertainment terwijl ik in de auto zit ... Voor goed koersinzicht is het iets te weinig.

Ik amuseer me toch ook wel, een beetje café praat. Voor de serieuze analyses kijk ik wel naar Vive Le Velo :unsure:

Wel echt heel veel meewind morgen dus ik zou een aanval op de Cipressa nu toch niet helemaal uitsluiten. Niet solo of met 2 natuurlijk, dat is onmogelijk, maar als er een 5-7tal toppers vertrekt en alle sterke blokken mee zijn?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan