Voorjaar 2023

NemesisBE

Well-known member
Eindelijk! We hebben er lang op moeten wachten. Zaterdag de Omloop het Nieuwsblad.
Geef toe: Tour Down Under, San Juan, Ruta del Sol, Volta ao Algarve of de UAE Tour vervallen in het niets wanneer eindelijk het klassieke voorjaar aanbreekt. Omloop het Nieuwsblad. Kuurne-Brussel-Kuurne.
Zonder Wout van Aert. Zonder Mathieu van der Poel. Zonder Tadej Pogacar.

Maar!
Met Jasper Philipsen. Wat kan hij in het Vlaams voorjaar? Afgelopen seizoenen werd hij elke koers wat sterker. Maar echt presteren in't voorjaar lukte (nog) niet.
Met Arnaud De Lie, die ineens het volledige openingsweekend aansnijdt. Kan hij een (semi-)klassieker aan zijn al ferm gevuld palmares toevoegen? In zijn schaduw (?) kunnen Victor Campenaerts of Brent Van Moer misschien wel verrassen. Of kan Florian Vermeersch zijn tweede plek in Roubaix bevestigen?
Met Intermarché, de revelatie van vorig seizoen. Wat kunnen zij nu Alexander Kristoff terug naar zijn heimat is. De ploeg werd alleszins mooi aangevuld in de breedte met beloftevolle (Belgische) renners. Rune Herregodts. Arne Marit. Hugo Page. Houd die mannen in't oog. Biniam Girmay blijft liever nog even in warmere oorden.
Soudal-Quick Step snijdt voor het eerst in 12(!) jaar een voorjaar aan zonder Zdenek Stybar. Kan Kasper Asgreen z'n voorjaar vol pech vorig jaar doorspoelen met opnieuw een knappe zege? Yves Lampaert, Florian Sénéchal, Davide Ballerini. Elk jaar hoge verwachtingen. Maar tot nog toe werden die amper ingevuld.
Ook meestal goed in het openingsweekend: Tim Wellens (of dat zegt hij toch) en Dylan Teuns. Zien we ooit nog de oude Sep Vanmarcke of de oude Peter Sagan, die aan zijn laatste voorjaar ooit begint?
Zijn de Jumbo's in hun sas zonder Woutje, of hebben ze liever een uitgesproken kopman? Dylan van Baarle, Christophe Laporte en Tiesj Benoot mogen hun eigen koers rijden zaterdag en zondag.
Nog een paar random namen om in't oog te houden: Magnus Sheffield. Samuel Watson. Fred Wright. Axel Zingle. Jenthe Biermans.
Alvast mijn excuses aan renners of ploegen die ik niet vermeld heb (sorry Greg).
't Is koers!
 
Laatst bewerkt:
Vocsnor zou de Omloop met een Classified systeem en een 62T 1x front van Alugear rijden lees ik hier net.
Toch bizar… heeft Lotto dan geen sponsordeal met een van de “grote 3” voor de aandrijflijn?
Stiekem toch heel benieuwd… denk dat hij sowieso het spektakel wel gaat verzorgen! Heeft alvast een grote mond opgezet tijdens het klassieke interview bij de verkenning!
 
Vocsnor zou de Omloop met een Classified systeem en een 62T 1x front van Alugear rijden lees ik hier net.
Toch bizar… heeft Lotto dan geen sponsordeal met een van de “grote 3” voor de aandrijflijn?
Stiekem toch heel benieuwd… denk dat hij sowieso het spektakel wel gaat verzorgen! Heeft alvast een grote mond opgezet tijdens het klassieke interview bij de verkenning!
62? Dat is idd wel heel groot, betekend 44 'klein blad'

Ze rijden met Shimano normaal maar Ridley en classified hebben wel een band natuurlijk
 
Laatst bewerkt:
Vocsnor zou de Omloop met een Classified systeem en een 62T 1x front van Alugear rijden lees ik hier net.
Toch bizar… heeft Lotto dan geen sponsordeal met een van de “grote 3” voor de aandrijflijn?
Stiekem toch heel benieuwd… denk dat hij sowieso het spektakel wel gaat verzorgen! Heeft alvast een grote mond opgezet tijdens het klassieke interview bij de verkenning!
Hij rijdt nog steeds met het zelfde merk voor de aandrijflijn (buiten het voorblad dan). Systeem is ook ingebouwd in hun DT Swiss wielen. Wel grappig dat op het filmpje van HLN ze telkens een cirkel trekken rond de crankset terwijl het systeem verwerkt zit in de naaf achteraan. :laugh:. Tenzij ze een enkel groot voorblad zo speciaal vinden natuurlijk.
 
Hij rijdt nog steeds met het zelfde merk voor de aandrijflijn (buiten het voorblad dan). Systeem is ook ingebouwd in hun DT Swiss wielen. Wel grappig dat op het filmpje van HLN ze telkens een cirkel trekken rond de crankset terwijl het systeem verwerkt zit in de naaf achteraan. :laugh:. Tenzij ze een enkel groot voorblad zo speciaal vinden natuurlijk.
Groot voorblad is toch ook wel heel uitzonderlijk/speciaal te noemen… denk niet dat dit ooit al is gebruikt in een WT koers?
 
Groot voorblad is toch ook wel heel uitzonderlijk/speciaal te noemen… denk niet dat dit ooit al is gebruikt in een WT koers?
Dus je schrijft een artikel speciaal om te melden dat hij met een innovatief schakelsysteem gaat starten om dan een groot voorblad speciaal te vinden? Buiten dat het paar tanden meer heeft is daar toch weinig speciaal aan?

Nee, dan ben ik eerder geïnteresseerd in de technologie van classified. Had gelezen dat hun standaard naaf een verhouding heeft van 0,7. Eventueel (speculatie) dat ze een andere verhouding ontwikkeld hebben zodat hij met een 62 kan rijden? Kan natuurlijk ook wel gewoon dat het systeem het toelaat om efficient met zulk groot blad te rijden.
 
Groot voorblad is toch ook wel heel uitzonderlijk/speciaal te noemen… denk niet dat dit ooit al is gebruikt in een WT koers?
In een tijdrit gebeurt dat wel vaker dat men zo een groot voorblad legt.

Ik heb op dat classified systeem gereden en ik was er nu niet van omvergeblazen. In de koers zal blijken hoe betrouwbaar het effectief is.
 
Overal praten ze ook hoe sterk Jumbo is maar ik kijk vooral uit naar Ineos met Pidcock, Sheffield, Turner, Narvaez en Kwiatkowski in de komende weken. Ik verwacht er veel van.
Die hebben allemaal nog niet bewezen dat ze een RVV of PR kunnen winnen (ook omwille van leeftijd natuurlijk). Bij Jumbo heb je met Van Baarle, Van Aert, Laporte, Benoot al 4 renners die bewezen hebben dat ze in die lange en zware klassiekers top 5-10 kunnen rijden (en zelfs meespelen voor de zege). Ik verwacht Ineos dan ook sterk in de semi-klassiekers maar vrees dat ze nog wat te licht zullen zijn voor de monumenten.
 
In de echte kassei koersen misschien niet. Maar Ineos heeft vorig jaar ook Brabantse Pijl en Amstel Gold race gewonnen (ik zal PR niet tellen). Alhoewel ik echt geloof dat die jonge gasten zoals Sheffield en Turner nog een grote stap voorwaarts hebben gezet. Alsook is hun kopman voor die kasseien wel weg, dus iemand anders zal (proberen) opstaan. Hopelijk zien we ook een Pidcock in hoogvorm, dat kan vonken geven. In de Algarve gaf hij toch al heel mooie signalen.

Ik zeg ook niet direct dat ze een hoop koersen gaan winnen of wat dan ook, maar ik verwacht wel heel veel qua algemene prestaties en progressie bij Ineos.
 
Laatst bewerkt:
Een beetje bevooroordeeld, maar ik verwachter ook veel van Ineos (als fan).
Iedereen van die jonge garde heeft zijn duivels als eens ontbonden.

Ganna komt er nog eens bij voor PR-RBX (die was toen heel goed maar beetje veel pech/rijden zonder verstandig te zijn).
Ik hoop dat Narvaez nu ook eens een voorjaar zonder pech heeft (2 laatste jaren last gehad van valpartijen tijdens het voorjaar).
----------------------------
Qua namen staan QS en Jumbo wel buiten kijf , maar ze kunnen net zoals QS vorig jaar pech hebben.

Nog wel fan van onderstaande 3 teams
Leuke combinaties die kunnen de grote blokken verrassen:
  • Bahrein: Mohoric - Wright - Milan - Pasqualon
  • FDJ : Kung - Madouas - jonge sprinters - Demare
  • Wanty: Grmay - Page - Taco - Rune (soms) - Teunissen

Daarnaast vooral heel stil op de nieuwssites over Turgis A. (kan die nog eens een voorjaar rijden als 2021).
Als Van gestel zijn benen van vorig jaar heeft en dan hopelijk een beetje goede sagan , toch ook een mooi triootje
 
Ik ben vooral benieuwd wat EF kan.
Als ze hun vorm doorzetten van de afgelopen tijd dan zijn ze nog niet klaar met die mannen! Terug volop aan het winnen.

Ook benieuwd wat Vanmarcke nog kan of niet kan.
Heeft de omloop al eens gewonnen, met geluk, maar was toen nog wel gewoon Europa tour. Heeft tot op heden maar 1 WT-koers gewonnen.
 
Ik ben benieuwd naar FDJ, wat Madouas en Askey kunnen betekenen in het voorjaar. Niet zozeer voor de winst, maar zou mooi zijn als ze de finales mee kunnen kleuren. Dewulf hopelijk ook eens wat stappen gezet ondanks de matige omkadering.
 
Ik ben benieuwd naar FDJ, wat Madouas en Askey kunnen betekenen in het voorjaar. Niet zozeer voor de winst, maar zou mooi zijn als ze de finales mee kunnen kleuren. Dewulf hopelijk ook eens wat stappen gezet ondanks de matige omkadering.
Jake Stewart is ook wel iemand die in bepaalde koersen dicht kan eindigen en was al eens 2de in de Omloop. Samuel Watson is ook wel een talent. En die Romain Gregoire liet ook wel goeie dingen zien bij de beloften. Maar die zal meer de Waalse klassiekers rijden denk ik.


Ik heb voor het eerst ook eens een ploeg gemaakt op wielermanager. Benieuwd of het jaren obsessief koers volgen zal helpen daarbij.

Voor de rest ben ik heel blij om weer naar de koersen te kunnen en de verzameling verder te kunnen uitbreiden :giggle:
 
Ik heb voor het eerst ook eens een ploeg gemaakt op wielermanager. Benieuwd of het jaren obsessief koers volgen zal helpen daarbij.
Enige jammere vind ik dat je steeds moet onthouden om op tijd je renners te wisselen.
Met wat vrienden doen we ook zoiets, maar met 1 ploeg van begin tot einde. Veel handiger voor mij.
 
Enige jammere vind ik dat je steeds moet onthouden om op tijd je renners te wisselen.
Met wat vrienden doen we ook zoiets, maar met 1 ploeg van begin tot einde. Veel handiger voor mij.
Voor die reden heb ik meestal renners genomen die paar koersen na elkaar rijden omdat ik zeker weet dat ik zoiets vergeet. Zeker met de periode DDVL-RVV zou ik het durven vergeten.
 
Terug
Bovenaan