Voor wie stem jij bij de komende federale verkiezingen?

Op welke partij denk je te gaan stemmen bij de federale verkiezingen van 9 juni 2024?

• Vlaams Belang

Stemmen: 68 15,7%
  • N-VA

Stemmen: 173 40,0%
  • CD&V

Stemmen: 28 6,5%
  • Vooruit

Stemmen: 52 12,0%
  • Open Vld

Stemmen: 24 5,6%
  • Groen

Stemmen: 20 4,6%
  • PVDA

Stemmen: 8 1,9%
  • Volt

Stemmen: 8 1,9%
  • Voor U

Stemmen: 1 0,2%
  • Partij BLANCO

Stemmen: 7 1,6%
  • Belg.Unie-BUB

Stemmen: 0 0,0%
  • Andere

• Ongeldig/blanco/ik blijf thuis

Stemmen: 10 2,3%
  • Ik mag niet stemmen

• Ik weet het nog niet

Stemmen: 33 7,6%

• Totaal aantal stemmers
    432
Amai, dat zo'n ongefundeerde beweringen, eerder leugens, of op zijn minst, zware overdrijvingen zo hard gesteund worden hier blijf ik toch enorm straf vinden.

Machtsmisbruik, harde racist, hypocriet, hypocriete narcist,...

Welke leugens en "ongefundeerde beweringen" heb je gezien in mijn post? Licht eens toe. Dat sommige feiten wat "ingekleurd" zijn door mijn eigen mening, ja dat kan. Maar we zitten op een online discussieplatform waar meningen uitdelen normaal is.

Daarbovenop dan zelf de volledige hypocrietie van de zogezegde lichte aanpak. Eén uitspraak wordt zo opgeblazen, maar systematisch haat prediken zoals het Vlaams belang doet, hoe moet dat dat aangepakt worden? 10 jaar celstraf voor de halve partij?

-Dries Van Langenhove heeft 1 jaar celstraf gekregen en 24.000 euro boete + 10 jaar uit zijn burgerrechten ontzet. Allemaal voor het uitwisselen van afbeeldingen in een gesloten chatgroep. Gewoon pure waanzin anno 2024, zeker wanneer je weet dat er duizenden gelijkaardige gevallen zijn. Het internet staat er letterlijk vol van. De rechter oordeelt dan dat dit aanzet tot haat, geweld en dat hij -dit is goud- "de democratische samenleving ondermijnt en zijn maatschappijmodel van blanke suprematie in de plaats stelt". Democratische samenlevingen ondermijnen via een privé chatgroep :rofl:

-En dan het geval Rousseau:

Hij verwijst naar de Roma’s, één van de bevolkingsgroepen in Sint-Niklaas. En hij benoemt hen als “bruin mannen”. Volgens onze informatie spreekt hij daarna verder in niet mis te verstane bewoording. En hij geeft de politie nog persoonlijke raad mee. Samengevat: “Jullie zouden daar beter jullie matrak vaker gebruiken. Het is de enige manier om hun (de Roma’s, red.) respect af te dwingen.”

Dit is geen praat binnen een gesloten chatgroep op Whatsapp hé. Dit is een top politicus die zelf, ongeprovoceerd, naar agenten stapt om dit uit te spuwen. Is dit niet aanzetten tot haat en geweld? Hij wordt trouwens gewaarschuwd dat hij gefilmd wordt. Maar hij doet gewoon door. Ik ken trouwens nog een Oostenrijkse kunstenaar die het respect van de Roma's afdwong.

En wat krijgt hij hier hiervoor? Boete? Straf? Nope. Ga maar in "therapie" en kom gewoon terug net voor de verkiezingen. De wind zal dan wel overgewaaid zijn. En begin echt niet meer over "hij is geen voorzitter meer". De man is nog steeds heel duidelijk het gezicht van Vooruit. Waarom trekken ze hem anders mee in al die sociale media campagnes?

Dat je er niet akkoord mee gaat, allemaal goed en wel. Maar de ongefundeerde karaktermoord gebaseerd op verzinsels hou je maar voor op hln.

Rousseau is zelf verantwoordelijk voor zijn karaktermoord. Luidkeels schreeuwen tegen extreemrechts en verwijten dat ze een gevaar zijn voor België, om dan zelf gepakt te worden op dingen waartegen je bent. En volgens u zijn dat allemaal "ongefundeerde beweringen". Misschien in uw parallele wereld?

Trouwens, we hebben het nog niet gehad over Tom Meeuws:

Ook niets aan de hand zeker? Gewoon een uitspraak "die wordt opgeblazen"? Moest Tom Meeuws ook zat zijn, dan zou Vooruit dit ook op "dronkenmanspraat" steken. Maar jammer genoeg was dat niet het geval. Wat doet Depraetere? Juist, gewoon ontkennen:

Vooruit-voorzitter Melissa Depraetere: "Tom Meeuws deed racistische uitspraken, maar is geen racist"

Ik kan het lijstje trouwens verder aanvullen:

"Hij stal 500,000 euro maar is geen dief"
"Hij kaapte een vliegtuig, maar is geen terrorist"
"Hij verkocht drugs aan minderjarigen op straat, maar is geen dealer"

Blanco of CD&V, ben er nog niet volledig aan uit.
Dat snap ik niet. Ik neem aan dat je dus op alle andere partijen dan CD&V al zeker niet wilt stemmen?
Blanco stemmen komt op hetzelfde neer als je stem verdelen over de partijen volgens hoe er door alle anderen stemmers (in jouw provincie) gestemd wordt.

Door blanco te stemmen, geef je dus eigenlijk wel een gedeelte van jouw stem aan al die andere partijen. Je geeft zelfs een heel groot deel van jouw stem aan de andere partijen op die manier (100%-12,3% = 87,3% van jouw stem volgens de laatste peiling van HLN).

Dat snap ik niet. Ik neem aan dat je dus op alle andere partijen dan CD&V al zeker niet wilt stemmen?
Blanco stemmen komt op hetzelfde neer als je stem verdelen over de partijen volgens hoe er door alle anderen stemmers (in jouw provincie) gestemd wordt.

Door blanco te stemmen, geef je dus eigenlijk wel een gedeelte van jouw stem aan al die andere partijen. Je geeft zelfs een heel groot deel van jouw stem aan de andere partijen op die manier (100%-12,3% = 87,3% van jouw stem volgens de laatste peiling van HLN).
De partij Blanco, niet blanco blanco.

Groen verdient dat toch niet hoor. Met Petra De Sutter en Tinne Van der Straeten gewoon goed bestuur geleverd, als partij getoond het algemeen belang boven de ideologie te kunnen stellen en trouw aan zichzelf gebleven door te kiezen voor een andere politiek, weg van het moddergooien. Maar goed, zeker dat laatste is helaas hun grootste zwakte zeker? Op geen enkel moment deze legislatuur hebben ze hun eigen verhaal kunnen schrijven, het narratief werd steeds voor hen geschreven door de andere partijen. Te weinig politici met het juiste charisma in de rangen, te weinig politici met het nodige politieke acumen. Petra De Sutter wordt nu wel door vriend en vijand geroemd (enfin, behalve door VB die vallen over haar gender), en ik hoop oprecht dat zij het roer hierna in handen neemt ... maar ook zij is niet de politica die een groot publiek gaat begeesteren. Groen heeft echt dringend een type Rousseau of een D'Haese nodig. Vaneeckhout en Naji hebben het hart op de juiste plaats, maar als voorzitters hebben ze gefaald. Het personeelsbeleid ook ... quasi elke bekende kop is gewoon weg. Je kan niet naar de verkiezingen gaan als je enerzijds de andere partijen geen strobeed in de weg legt om vooroordelen en leugens over je partij te verspreiden, en anderzijds je maar een viertal ietswat bekende leden meer hebt.
Goed product, slechte marketing. Dat klopt wel denk ik. Bij vele partijen is het helaas andersom.

Soit, mijn stem hebben ze alvast wel.

Welke leugens en "ongefundeerde beweringen" heb je gezien in mijn post? Licht eens toe. Dat sommige feiten wat "ingekleurd" zijn door mijn eigen mening, ja dat kan. Maar we zitten op een online discussieplatform waar meningen uitdelen normaal is.

-Dries Van Langenhove heeft 1 jaar celstraf gekregen en 24.000 euro boete + 10 jaar uit zijn burgerrechten ontzet. Allemaal voor het uitwisselen van afbeeldingen in een gesloten chatgroep. Gewoon pure waanzin anno 2024, zeker wanneer je weet dat er duizenden gelijkaardige gevallen zijn. Het internet staat er letterlijk vol van. De rechter oordeelt dan dat dit aanzet tot haat, geweld en dat hij -dit is goud- "de democratische samenleving ondermijnt en zijn maatschappijmodel van blanke suprematie in de plaats stelt". Democratische samenlevingen ondermijnen via een privé chatgroep :rofl:

-En dan het geval Rousseau:

Dit is geen praat binnen een gesloten chatgroep op Whatsapp hé. Dit is een top politicus die zelf, ongeprovoceerd, naar agenten stapt om dit uit te spuwen. Is dit niet aanzetten tot haat en geweld? Hij wordt trouwens gewaarschuwd dat hij gefilmd wordt. Maar hij doet gewoon door. Ik ken trouwens nog een Oostenrijkse kunstenaar die het respect van de Roma's afdwong.

En wat krijgt hij hier hiervoor? Boete? Straf? Nope. Ga maar in "therapie" en kom gewoon terug net voor de verkiezingen. De wind zal dan wel overgewaaid zijn. En begin echt niet meer over "hij is geen voorzitter meer". De man is nog steeds heel duidelijk het gezicht van Vooruit. Waarom trekken ze hem anders mee in al die sociale media campagnes?

Rousseau is zelf verantwoordelijk voor zijn karaktermoord. Luidkeels schreeuwen tegen extreemrechts en verwijten dat ze een gevaar zijn voor België, om dan zelf gepakt te worden op dingen waartegen je bent. En volgens u zijn dat allemaal "ongefundeerde beweringen". Misschien in uw parallele wereld?

Trouwens, we hebben het nog niet gehad over Tom Meeuws:

Ook niets aan de hand zeker? Gewoon een uitspraak "die wordt opgeblazen"? Moest Tom Meeuws ook zat zijn, dan zou Vooruit dit ook op "dronkenmanspraat" steken. Maar jammer genoeg was dat niet het geval. Wat doet Depraetere? Juist, gewoon ontkennen:

Ik kan het lijstje trouwens verder aanvullen:

"Hij stal 500,000 euro maar is geen dief"
"Hij kaapte een vliegtuig, maar is geen terrorist"
"Hij verkocht drugs aan minderjarigen op straat, maar is geen dealer"
Er is reeds een hele topic hier aan gewijd. Again, ik herken dat er gerust wat over te zeggen valt, maar daarvoor hoef je geen realiteit te verdraaien en een mening als feit op te werpen.

Maar heel kort : Het belangrijkste is toch vooral het systematische. Dat je nu één incident vergelijkt met, wederom compleet van de pot gerukte framing, van 'online privé groep' (de fysieke acties negeren we gewoon) van Dries, ja dat is tekenend.

Ik zal je lijstje aanvullen :
- Ik heb een gezwommen, gelopen, gefietst, muur geklommen, gevoetbald, gebasket,... dus ben een zwemmer, loper, fietser, muurklimmer, voetballer, basketballer,... En veel meer! (ondanks dat ik sommige zaken al meer dan 10 jaar niet gedaan heb?) kmoet nogal ne sportman zijn volgens u.
- ik heb (meer dan 10 jaar terug) gerookt, dus ik ben een roker.
...

Ik verwacht binnenkort een fusie Groen-Vooruit. Dat zal toch niet al te lang meer duren.
Geen idee of die nog overeen gaan komen op het vlak van migratie. Een economisch links programma gecombineerd met een centrumpositie qua migratie slaat aan bij de Vlaming (inclusief mezelf), denk dat Vooruit dat ook wel beseft. Nu ja, je hoeft het niet over alles eens te zijn natuurlijk, bij de NVA heb je ook meerdere stromingen in de partij.

Geen idee of die nog overeen gaan komen op het vlak van migratie. Een economisch links programma gecombineerd met een centrumpositie qua migratie slaat aan bij de Vlaming (inclusief mezelf), denk dat Vooruit dat ook wel beseft. Nu ja, je hoeft het niet over alles eens te zijn natuurlijk, bij de NVA heb je ook meerdere stromingen in de partij.
Elke partij is meerstemmig. Het VB heeft naast radicale ook mildere stemmen. Maar ze moeten wel binnen de ideologische bandbreedte van de partij kunnen passen.

Groen nog 6% en VLD nog maar amper 7% :cheer:

Groen en regeringsdeelnames... Het ziet er naar uit dat de historische correlatie tussen deelname en afstraffing zichzelf weer gaat materialiseren. Met wat chance is dat zelfs onder de kiesdrempel :).

Ik verwacht binnenkort een fusie Groen-Vooruit. Dat zal toch niet al te lang meer duren.
Nooit. Te veel standpunten van beide partijen vallen niet te rijmen. En Groen weet ook dat ze altijd wel ergens een bestaansreden zal hebben met de klimaatverandering en andere groene vraagstukken voor de toekomst.

Vandaag toch wel een verhelderende conversatie gehad met een libanees ingenieur hier op het werk.
Door extern toedoen beide laat na de middag in de refter verzeild geraakt en echt diepe politieke zaken besproken.
De belgische politiek ontleedt, de oorlog in syrie, het conflict gaza israel. De stand van egypte en andere arabische landen op dit conflict.

Finaal zegt hij. ik stem extreem rechts. Er zijn teveel vluchtelingen en migranten. Mijn mond net niet open gevallen omdat hij zelf vanuit libanon vertrokken is naar belgie. Als reden hiervoor haalde hij de syrische oorlog aan en het onmenselijk aantal syrische vluchtelingen in libanon die daar de sociale en staatstructuur uit elkaar trekken. Op een bevolking van 5.3 miljoen 1.5 miljoen syrische vluchtelingen is niet niets.
https://www.amnesty.nl/wordt-vervolgd/syrische-vluchtelingen-in-libanon
Wie klaagt hier over teveel vluchtelingen trouwens? :unsure:
Naar belgische cijfers zouden we dan 3 miljoen vluchtelingen moeten opvangen. :eek:
Die cijfers van Libanon zijn hier al geregeld aangehaald in allerhande topics rond migratie, meestal wanneer iemand afkomt met "waarom vangen de buurlanden niemand op hé?!"
Net zoals ze dan ook geminimaliseerd worden wanneer het niet uitkomt.

Verder ja, extreem-rechts stemmen omdat je als migrant het land al binnen bent en liever hebt dat het nu voor anderen moeilijker wordt...

Dat is totaal niet in proportie met zijn misdrijf.

Het gerecht heeft hem met fluwelen handschoentjes aangepakt. Laten we vooral niet vergeten dat hij zijn macht als voorzitter van een partij gewoon misbruikt heeft. Kort na het incident stuurt die de korpschef een berichtje om informatie in te winnen. Echt?

Wanneer het uitkomt, doet hij alles om het tegen te houden in de pers (publicatieverbod afdwingen). En dan dit pareltje nog:

Bron: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/03/rousseau-publicatieverbod/

Hij wist perfect wat hij toen die avond gezegd had. Maar de schrik zat er goed in met de aankomende verkiezingen in het vizier. Dus wat doet meneer? Gewoon liegen, ontkennen, hopen dat alles overwaait en vooral zijn gewicht als politicus gebruiken om het probleem op zijn manier op te lossen.

Toen de feiten naar buiten kwamen bleek waarom hij zoveel schrik had. De man is gewoon een harde racist, puur en simpel. Iemand die als eerste staat te roepen dat het VB een bende racisten zijn en dan zelf gepakt wordt ermee. Tja, hoe noem je zo iemand? Rousseau een hypocriet noemen is andere hypocrieten beledigen.

Vetrekken als voorzitter van Vooruit? Misschien op papier. De tiktoks en de "shorts" op Youtube zitten vol met Depraetere met hem op de achtergrond. Het is toch duidelijk dat ze hem nog altijd als de facto voorzitter beschouwen? Trouwens, kunnen we volledig uitsluiten dat in de toekomst -zodra alle drama overgewaaid is- Vooruit hem niet opnieuw zal vooruitschuiven als voorzitter?

Stop toch met die "heeft zijn excuses aangeboden" onzin. Zulke uitspraken zijn verzwarende omstandigheden in zijn geval. We spreken hier niet over buurman Jan of Jos hé? Dit is iemand die misschien straks mee zal beslissen over het beleid in dit land, waar jij en ik mee zullen moeten leven.

Het laatste geval in Ninove toont toch duidelijk aan dat hij niets geleerd heeft uit zijn "therapie"? Het is onmogelijk om een hypocriete narcist met racistische overtuigingen te genezen.

Wat betreft "dronkenmanspraat": Quod in corde sobrii, id in lingua ebrii - Wat de nuchtere man als geheim in zijn hart bewaart, ligt op de tong van den dronken man.

Het maakt hem bovendien roekeloos en onvoorspelbaar als persoon. Het is moeilijk om een man te vertrouwen die zichzelf niet kan vertrouwen met een biertje. Moest ik Vooruit zijn, zou ik Rousseau allang uitgesloten hebben. En dit ook via de media bekend maken zodat mensen zeker zijn dat dit soort gespuis niet welkom is.
Ik stel wel voor dat we de medische diagnoses (narcisme) overlaten aan de professionals. En toogwijsheden blijven toogwijsheden, ook al schrijf je ze in het Latijns. Dat doet je niet intelligenter overkomen hoor. Dat je als dronken persoon sowieso de waarheid zegt die diep in je verborgen zit heeft geen enkele basis in de realiteit. Kan je gewoon opzoeken op Google. Dan zouden we simpelweg elke spion of persoon die verdacht is van een misdrijf een bak Duvel geven, het zou nogal makkelijk zijn.

Laat ik het nog eens duidelijk stellen: ik heb zelf niks met de persoon Rousseau, en ik vind ook dat hij veel te snel is teruggekeerd. Ik reageerde enkel en alleen op het feit dat er werd gedaan alsof Rousseau zijn daden geen gevolgen hebben gehad. Dat is objectief gezien niet correct. Het is zelfs behandeld geweest door het gerecht. Dat jij vindt dat dat niet genoeg is mag zeker, maar laat de platvloerse toogpraat toch achterwege zeg. Narcist, racist, ... Niveau.

Ik zie ook net dat je nogal hard fulmineert tegen de straf voor Dries Van Langenhove, dus ik weet al wel van waar de wind waait bij jou. Opnieuw: systematisch racisme en intolerantie, gekoppeld aan daden in het echte leven en zaken als intenties om bepaalde organisaties te 'infiltereren' is iets helemaal anders dan op 1 avond eens wat uitspraken doen. Het is alletwee slecht hoor, daar niet van, maar er is een reden waarom Van Langenhove veel harder gestraft is dan Rousseau. Dat is omdat Van Langenhove's gezeik veel en veel erger is. Je mag hier nog zoveel Latijnse huismoederspreuken plaatsen als je wilt, dat feit gaat echt niet veranderen.

Goed product, slechte marketing. Dat klopt wel denk ik. Bij vele partijen is het helaas andersom.

Soit, mijn stem hebben ze alvast wel.
Toevallig een oude Humo in handen gekregen vandaag met een interview in met Rob Wijnberg.

Die zegt het als volgt:
Die doen het minder goed in de verkiezingen omdat ze een doembeeld ophangen van de toekomst. Het is een verhaal van minder-minder-minder: minder vlees, minder vakanties in verre oorden, minder vrijheid om te doen wat je wilt. Tegelijk moeten we zo veel: we moeten inbinden op wat we vroeger leuk vonden, we moeten van het gas af, we moeten overstappen op duurzame energie, we moeten oog hebben voor minderheden… Moeten-moeten-moeten. Daar kun je het wel mee eens zijn. Sterker nog, de wetenschap geeft die kant gelijk: we moeten van de fossiele brandstoffen af, anders is de schade niet te overzien. Maar in politieke termen is dat geen aantrekkelijk verhaal.»

En dat vat het exact samen. Net zoals jij zegt: het is gewoon niet aantrekkelijk.
Dan is het land van melk en honing beloven, iets wat het VB doet, veel gemakkelijker en aantrekkelijker.

En dat vat het exact samen. Net zoals jij zegt: het is gewoon niet aantrekkelijk.
Dan is het land van melk en honing beloven, iets wat het VB doet, veel gemakkelijker en aantrekkelijker.
Dit wel heel hard. Uiteindelijk draait bij het VB veel om het terugkeren naar een glorieus verleden, toen alles nog goed draaide in dit land, het leven eenvoudig was, enz. Een soort geromantiseerd beeld van de jaren '60. We moeten enkel die migratie stoppen, en er een hoop buitengooien.

De PvdA verkoopt een gelijkaardig droombeeld, enkel moeten we daar gewoon al dat benodigde geld gaan halen bij de rijken.

En ja, Groen, ook al worden ze graag naïef genoemd, "omarmt" wel de realiteit dat het klimaat een gigantisch probleem is, en dit offers gaat kosten, om het simpel te zeggen. Zelfs de partij die zijn motto maakt van onomwonden de waarheid vertellen, de N-VA, doet het op dat vlak met "in de toekomst vinden we er wel op".

Ik denk persoonlijk wel dat Groen het in Oost Vlaanderen wel goed zal doen dankzij De Sutter. Maar door die onnozele provinciale kieslijsten ben je daar Groen zijnde niet veel mee natuurlijk, als je daar 1 of ander kleurloos figuur zitten hebt als kopstuk in een andere provincie.

Ik snap trouwens ook wel dat als je het niet breed hebt, je niet snel voor Groen gaat kiezen, en eerder naar Vooruit, Pvda en het Vlaams Blok gaat kijken. Want inspanningen doen voor het klimaat kost voorlopig nu eenmaal veel centen. Ondanks het imo wel een heel belangrijk issue is naar de toekomst toe.

Groen en regeringsdeelnames... Het ziet er naar uit dat de historische correlatie tussen deelname en afstraffing zichzelf weer gaat materialiseren. Met wat chance is dat zelfs onder de kiesdrempel :).
Ik zie mijzelf niet snel voor Groen kiezen, dus een regeringsdeelname hoeft voor mij ook niet.

Maar laat ze alsjeblief wel de kiesdrempel halen. Als oppositiepartij hebben ze echt wel hun rol te spelen.

Groen is nog een relevante partij, dan wil ik eerder een partij als Open VLD onder de kiesdrempel zien duiken.

Ook wel gek te bedenken dat VB in 2014 maar met moeite over de kiesdrempel geraakte. Het ziet er wel naar uit dat de twee "V"-partijen samen bijna 50% gaan halen, wat ik toch wel een heel duidelijk signaal vind dat de structuur van dit land dringend moet veranderd worden. En dat hangt nauw samen met de budgettaire sanering. De regio's moeten verantwoordelijk worden over hun eigen financiering, dat beginnen ook de Walen stilaan te beseffen.

Maar dan wel de bedenking: wat we zelf doen, doen we niet altijd beter.

Dat wil ik nu niet zeggen, maar ik vind het enigszins wel opvallend dat hij juist zijn laatste luisteravond besteed in Ninove. Toevallig de gemeente waar het VB een aantal jaar geleden met een recordaantal de meeste stemmen kreeg.
Was niet toevallig, hij had op voorhand al aangekondigd dat het doelbewust daarom was. Omdat hij met de 'kiezers van VB wou praten'.
Verder ook weer frappant dat het incident zo hard wordt gerelativeerd. Wsl dezelfde mensen die beweren dat je in Borgerhout of Molenbeek niet meer veilig kunt rondwandelen, die nu een incident met een letterlijke dreiging gaan relativeren als zijnde gewoon wat 'roepers'.

Was niet toevallig, hij had op voorhand al aangekondigd dat het doelbewust daarom was. Omdat hij met de 'kiezers van VB wou praten'.
Verder ook weer frappant dat het incident zo hard wordt gerelativeerd. Wsl dezelfde mensen die beweren dat je in Borgerhout of Molenbeek niet meer veilig kunt rondwandelen, die nu een incident met een letterlijke dreiging gaan relativeren als zijnde gewoon wat 'roepers'.
De politie gaf zelf aan dat het om wat 'boe-roepers' ging. Waarom moeten we dan aannemen dat het om een 'letterlijke dreiging' ging? Conner op zijn woord geloven? Of heb ik iets gemist sinds gisteren?

De politie gaf zelf aan dat het om wat 'boe-roepers' ging. Waarom moeten we dan aannemen dat het om een 'letterlijke dreiging' ging? Conner op zijn woord geloven? Of heb ik iets gemist sinds gisteren?
je mag alleen de politieker op zijn woord geloven als hij van jouw partij is. In alle andere gevallen is het sowieso een leugen. Ben jij hier nieuw mss?

Terug
Bovenaan