Vleesconsumptie

Ik neem altijd boontjes uit Kenia. Ontwikkelingssteun!
milieuvervuiler :unsure:

nee alle gekheid op een stokje ik zou die co² uiststoot van die boontjes eens vergelijken met een lokaal gekweekte koe.
Boontjes is nu toch eens oer en oer belgisch? Vroeger nog kilo's gekuist, geblancheerd en de vriezer in.
Waarom is dat nu goedkoper uit kenia?
Veld - distributie - vliegveld - distbributie - winkels - consument is al een mooie uitstoot.

Hier zijn mijn porties toch ook minimaal 200gr tot 250gr vlees. Maar uiteraard niet elke dag
 
Laatst bewerkt:
Waarom is dat nu goedkoper uit kenia?
Door de marktwerking natuurlijk. Dat komt zuiver omdat de chain lokale boer naar supermarkt duurder is dan Keniaanse boer naar supermarkt. Dus in dat eerste geval is er één of meerdere partijen die een te groot graantje (moeten) pikken.
 
Door de marktwerking natuurlijk. Dat komt zuiver omdat de chain lokale boer naar supermarkt duurder is dan Keniaanse boer naar supermarkt. Dus in dat eerste geval is er één of meerdere partijen die een te groot graantje (moeten) pikken.
Ik zou denken dat met het verschil in loonkost er ook al redelijk wat transport kan gebeuren.
 
milieuvervuiler :unsure:

nee alle gekheid op een stokje ik zou die co² uiststoot van die boontjes eens vergelijken met een lokaal gekweekte koe.
Boontjes is nu toch eens oer en oer belgisch? Vroeger nog kilo's gekuist, geblancheerd en de vriezer in.
Waarom is dat nu goedkoper uit kenia?
Veld - distributie - vliegveld - distbributie - winkels - consument is al een mooie uitstoot.

Hier zijn mijn porties toch ook minimaal 200gr tot 250gr vlees. Maar uiteraard niet elke dag

Met dat lokaal kweken moet je je natuurlijk ook altijd de vraag stellen wat er dan in de plaats geïmporteerd zal worden. Als ik een lokale koe eet ipv van Braziliaanse koe dan zal die specifieke koe idd minder CO2 gekost hebben, maar in Brazilië zitten ze dan nog steeds met een koe die ergens naartoe zal moeten gaan. Bovendien zal die lokale geproduceerde extra koe er misschien voor zorgen dat iets anders hier niet meer geproduceerd kan worden, dat de boer die die koe kweekte hierdoor bvb wat minder aardbeien zal kunnen produceren. Een andere consument zal daardoor dan weer zijn vroeger lokaal geteelde aardbeien vanaf nu uit Spanje moeten laten overvliegen.

Zeker bij landbouw is het niet zo makkelijk om productie te verhogen, Er is maar zoveel grond beschikbaar en zeker in West Europa is er bijna geen ruimte om dat nog uit te breiden en is ook de efficiëntie al heel hoog (en bovendien vaak beperkt omwille van ecologische redenen). heel veel meer lokaal kweken zal niet lukken, als men een bepaald product lokaal begint te kweken zal er bijna zeker ergens iets anders naar het buitenland geschoven moeten worden.

Wat niet wil zeggen dat er geen optimalisaties mogelijk zijn, als wij braziliaanse koeien kopen en Brazilië belgische aardbeien kan je natuurlijk een mooie ecologische win realiseren maar simpelweg zeggen dat een lokaal gekweekte koe qua transport niks kost qua CO2 en Keniaanse boontjes wel is wat te ongenuanceerd.
 
Laatst bewerkt:
Met dat lokaal kweken moet je je natuurlijk ook altijd de vraag stellen wat er dan in de plaats geïmporteerd zal worden. Als ik een lokale koe eet ipv van Braziliaanse koe dan zal die specifieke koe idd minder CO2 gekost hebben, maar in Brazilië zitten ze dan nog steeds met een koe die ergens naartoe zal moeten gaan.
In dit geval zal de vraag naar Braziliaanse koeien toch gewoon gaan verminderen, en gaat op termijn de productie volgen?

Bovendien zal die lokale geproduceerde extra koe er misschien voor zorgen dat iets anders hier niet meer geproduceerd kan worden, dat de boer die die koe kweekte hierdoor bvb wat minder aardbeien zal kunnen produceren. Een andere consument zal daardoor dan weer zijn vroeger lokaal geteelde aardbeien vanaf nu uit Spanje moeten laten overvliegen.
Zeker bij landbouw is het niet zo makkelijk om productie te verhogen, Er is maar zoveel grond beschikbaar en zeker in West Europa is er bijna geen ruimte om dat nog uit te breiden en is ook de efficiëntie al heel hoog (en bovendien vaak beperkt omwille van ecologische redenen). heel veel meer lokaal kweken zal niet lukken, als men een bepaald product lokaal begint te kweken zal er bijna zeker ergens iets anders naar het buitenland geschoven moeten worden.
Niet volledig mee eens. Efficientie verhogen voor een bepaald product zal moeilijk zijn, maar efficienter omspringen met de hoeveelheid grond/resources kan wel degelijk, door misschien ipv 1 kg rundsvlees xx kg van een ander landbouwproduct te produceren.

Wat niet wil zeggen dat er geen optimalisaties mogelijk zijn, als wij braziliaanse koeien kopen en Brazilië belgische aardbeien kan je natuurlijk een mooie ecologische win realiseren maar simpelweg zeggen dat een lokaal gekweekte koe qua transport niks kost qua CO2 en Keniaanse boontjes wel is wat te ongenuanceerd.
mee eens
 
Goh, als er collectiever wordt overgegaan naar minder, maar beter vlees zal het aanbod en dus ook de veestapel ook wel dalen.

Als je met beter vlees dezelfde stukken als nu bedoelt, maar dan van anders gekweekte dieren of andere rassen, dan ja. Maar ik heb soms de indruk dat "beter vlees" voor sommigen een varkenshaasje is ipv een kotelet.

Daarnaast weet ik eigenlijk niet of het puur ecologisch gezien beter zou zijn om massaal over te schakelen op langzaam gekweekte grasgevoederde runderen ipv snel vetgemeste exemplaren?

(disclaimer: ik heb ook graag een goed stuk vlees :))
 
In dit geval zal de vraag naar Braziliaanse koeien toch gewoon gaan verminderen, en gaat op termijn de productie volgen?


Niet volledig mee eens. Efficientie verhogen voor een bepaald product zal moeilijk zijn, maar efficienter omspringen met de hoeveelheid grond/resources kan wel degelijk, door misschien ipv 1 kg rundsvlees xx kg van een ander landbouwproduct te produceren.


mee eens
Die productie is daar ook redelijk vast, als jij overschakelt op lokale koeien ipv braziliaanse dan gaat (in de volgens mij correcte veronderstelling dat België niet massaal meer koeien kan produceren) iemand anders zijn koeien nu in een ander land moeten kopen, en de meest logische plaats is Brazilië, want daar hebben ze nu de productiecapaciteit voor een koe over.


Het is zeker mogelijk om efficiëntiewinsten te halen door andere producten dan vlees te produceren maar de discussie ging net over het feit of lokaal gekweekt vlees beter was dan in Kenia gekweekte bonen. Mijn punt was dat de plaats van productie bij landbouwproducten er in de grand scheme of things niet zoveel toe doet op CO2 vlak. Wat we produceren hebben we controle over maar waar we het produceren is grotendeels afhankelijk van de beschikbaarheid van ruimte, van vruchtbaarheid en van klimaat.
 
Ik zou denken dat met het verschil in loonkost er ook al redelijk wat transport kan gebeuren.
Ergens in de ketting is er iets goedkoper wat het totaalplaatje goedkoper maakt natuurlijk.
Als fruitboer moet je nu al mega grote toeren uithalen en mensen uit het oostblok halen en hier in aftandse caravans steken met 20 man om uw truval appelen iet of wat concurrentieel te kunnen aanbieden.
 
Niet volledig mee eens. Efficientie verhogen voor een bepaald product zal moeilijk zijn, maar efficienter omspringen met de hoeveelheid grond/resources kan wel degelijk, door misschien ipv 1 kg rundsvlees xx kg van een ander landbouwproduct te produceren.

Het is ingewikkelder dan dat. Het overgrote deel van de runderen die wij slachtten voor ons rundsvlees zijn de runderen voor melkvee die ofwel te oud zijn (ergo uitgemelkt) ofwel kalveren die niet geschikt genoeg zijn voor de gewenste melkveeproductie. Allez ik ga er vanuit dat de omstandigheden van nederland dezelfde zijn als belgië (bron zie mijn vorige post - was 96%).
 
Terug
Bovenaan