Vleesconsumptie

jvc

Well-known member
Crowdfunder FE
Bij ons (2 volwassenen en 2 jonge kinderen) gaat het meeste geld naar ons huis om het volledig naar onze smaak te brengen. Als ik vergelijk met de voorgaande posts, zijn onze maandelijkse kosten precies torenhoog, maar ik snap niet meteen waar het dan zit, toch niet helemaal. We zitten wel nog met een dochter die naar de opvang gaat en poedermelk nodig heeft van de apotheek. Daarnaast waren de gemiddelde kosten in 2020 als volgt:

- Vaste kosten (lening €1280, verzekeringen (woning, auto, SSV), water, elek, kinderopvang, poetshulp 4u/14d, KI woning,...): €2100
- Apotheek: €225
- Warenhuis (Colruyt, Aldi): €630
- Slager: €330
- Bakker: €80
- Overige voeding (markt, fruit, frieten, uiteten,...): €185
- Medisch: €32
- Diverse: €166

Wetende dat we daarnaast nog MC's hebben van €8/dag, kan ik er niet rond dat bovenstaande kosten toch zeer hoog zijn of zie ik dat nu zo verkeerd? We shoppen op zich bewust en kijken zeker naar de voordeligste producten, het is zeker niet zo dat we exotische zaken kopen in de winkel.
Ik verschiet wel van jullie budget voor voeding.
Wij zitten ongeveer aan €500 per maand voor 2 volwassenen en 2 kleine kinderen.
We eten niet iedere dag biefstuk en vis maar wel vlees van de slagerij en verse groenten. Ik koop wel veel dingen in promo en meestal vleescolli's van de slagerij (kan je veel mee besparen, bvb. colli van 15kg gemengd vlees kost €73, 8kg rundscolli €80).
 
Ik verschiet wel van jullie budget voor voeding.
Wij zitten ongeveer aan €500 per maand voor 2 volwassenen en 2 kleine kinderen.
We eten niet iedere dag biefstuk en vis maar wel vlees van de slagerij en verse groenten. Ik koop wel veel dingen in promo en meestal vleescolli's van de slagerij (kan je veel mee besparen, bvb. colli van 15kg gemengd vlees kost €73, 8kg rundscolli €80).
Amai zo van die vleescolli’s afschuwelijk is dat...
Dat drukt u nogmaals op het feit hoe afschuwelijk veel vlees je wel niet eet.
 
Amai zo van die vleescolli’s afschuwelijk is dat...
Dat drukt u nogmaals op het feit hoe afschuwelijk veel vlees je wel niet eet.
15 kg vind ik nu wel geen gigantische massa als je daarmee pakweg een maand toekomt. Dat is dan een halve kilo vlees per dag voor 4 man. 125gr pp.
 
Hoeveel mensen eten elke dag vlees bij de maaltijd en dan nog elke dag thuis? Bovendien ga je er dan vanuit dat je niks anders eet dan wat in die vleescolli zit.

Nu, daar is zeker een publiek voor en dus is het nuttig :). Maar het blijft een gigantische massa voor een doorsnee gezin.
 
Als ik afweg wat een stuk vlees van 125 gr. is, dat is toch echt niet veel hoor.

Er zullen dagen zijn dat ik vlees vervang door ei of vis, maar de weekend/BBQ/feestdagporties zullen dan weer makkelijk dubbel zo hoog liggen.

Edit: vleesconsumptie belgie is jaarlijks 75 kilo per persoon. Omgerekend is dat dan gemiddeld 210gr. vlees per persoon per dag. Wij zitten dus zelfs nog dik onder het doorsneegezin ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
15 kg vind ik nu wel geen gigantische massa als je daarmee pakweg een maand toekomt. Dat is dan een halve kilo vlees per dag voor 4 man. 125gr pp.
Je moet er eens bij stilstaan wat je moet doen om 15kg vlees te krijgen. En dat maandelijks, voor uw gezin alleen.
Vlees groeit niet aan de bomen en je oogst dat ook niet op een maand tijd. Voor mij is het toch altijd frappant dat we het blijkbaar normaal vinden om 15kg vlees te consumeren op maandbasis.

Pas ik ik ben geen vegetariër en eet ook gewoon vlees. Maar als ik op maandbasis 1,5kg vlees heb gegeten dan zal het mij veel lijken. Puur vlees, dus geen charcuterie.
 
Amai zo van die vleescolli’s afschuwelijk is dat...
Dat drukt u nogmaals op het feit hoe afschuwelijk veel vlees je wel niet eet.
Het was misschien niet duidelijk maar we vriezen dat in dus we eten dat niet allemaal op in een week hé :p
Termin spendeert €330 per maand aan slagerij, dat vind ik pas veel vlees, dat is minimum 20kg vlees ofzo.
 
Je moet er eens bij stilstaan wat je moet doen om 15kg vlees te krijgen. En dat maandelijks, voor uw gezin alleen.
Vlees groeit niet aan de bomen en je oogst dat ook niet op een maand tijd. Voor mij is het toch altijd frappant dat we het blijkbaar normaal vinden om 15kg vlees te consumeren op maandbasis.
Met 4 gezinsleden 15 kg vlees per maand eten, dat is niet frappant of normaal, dat is weinig. Want bij het doorsnee gezin is dat zelfs 25 kilo per maand. Als we onze vleesconsumptie verminderen, dan doen we dit omdat de wetenschap zegt dat dit gezonder is. En wat er nodig is om 15 kg vlees te produceren, dat is gewoon de prijs die je er in de winkel voor betaalt.

Ecologische argumenten die mensen een schuldgevoel proberen aan te praten dat dagdagelijks een stukje vlees van 125 gr. op je bord (dat je met 4 happen binnenspeelt), teveel zou zijn, is bullshit want dat ligt rond de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vlees. Dat mensen aangepraat wordt om hun eigen welzijn op te offeren 'om de planeet te redden' is radicaal activisme dat niemand serieus hoort te nemen. Dat moet men realiseren via technologische innovatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: herc
Met 4 gezinsleden 15 kg vlees per maand eten, dat is niet frappant of normaal, dat is weinig. Want bij het doorsnee gezin is dat zelfs 25 kilo per maand. Als we onze vleesconsumptie verminderen, dan doen we dit omdat de wetenschap zegt dat dit gezonder is. En wat er nodig is om 15 kg vlees te produceren, dat is gewoon de prijs die je er in de winkel voor betaalt.

Ecologische argumenten die mensen een schuldgevoel proberen aan te praten dat dagdagelijks een stukje vlees van 125 gr. op je bord (dat je met 4 happen binnenspeelt), teveel zou zijn, is bullshit want dat ligt rond de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vlees. Dat mensen aangepraat wordt om hun eigen welzijn op te offeren 'om de planeet te redden' is radicaal activisme dat niemand serieus hoort te nemen. Dat moet men realiseren via technologische innovatie.
Als we bij 'doorsnee gezin' uitgaan van 4 personen dan is het gemiddelde ~17.2kg/maand en dan reken ik genereus want eigenlijk ligt het dichter bij 13kg/maand. Dat is op basis van de cijfers van de Vlaamse overheid. (bron: https://www.milieurapport.be/system...ken/evolutie-van-de-vleesconsumptie-in-belgie ) Maar toon gerust vanwaar uw 25kg komt

alsook is de prijs in de winkel absoluut niet representatief voor wat het kost om iets te produceren, want als er 1 industrie is die zwaar gesubsideerd is dan is het wel de landbouw
 
Met 4 gezinsleden 15 kg vlees per maand eten, dat is niet frappant of normaal, dat is weinig. Want bij het doorsnee gezin is dat zelfs 25 kilo per maand. Als we onze vleesconsumptie verminderen, dan doen we dit omdat de wetenschap zegt dat dit gezonder is. En wat er nodig is om 15 kg vlees te produceren, dat is gewoon de prijs die je er in de winkel voor betaalt.

Ecologische argumenten die mensen een schuldgevoel proberen aan te praten dat dagdagelijks een stukje vlees van 125 gr. op je bord (dat je met 4 happen binnenspeelt), teveel zou zijn, is bullshit want dat ligt rond de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vlees. Dat mensen aangepraat wordt om hun eigen welzijn op te offeren 'om de planeet te redden' is radicaal activisme dat niemand serieus hoort te nemen. Dat moet men realiseren via technologische innovatie.
Misschien eerst eens goed kijken naar de cijfers. De maximaal aangeraden hoeveelheid rood vlees is 300g per week. Dat is dus 42g/dag. Wat maakt dat je per maand dus maximaal 5kg zou mogen eten voor een gezin van 4.
En die cijfers zijn niet ecologisch gestuurd maar volledig gezondheidsgestuurd. Te veel vlees verhoogt nu eenmaal drastisch het risico op kankers, hart en vaatziektes en maar en darmproblemen.

Ook wel grappig dat je zegt dat de prijs van vlees effectief is wat je er voor in de winkel betaalt. Mocht je daarmee de helft van het verhaal dekken, je mocht blij zijn.

En welke technologische innovaties bedoel jij dan juist voor die overmatige vleesconsumptie die slecht is voor onze planeet en voor on
 
Amai zo van die vleescolli’s afschuwelijk is dat...
Dat drukt u nogmaals op het feit hoe afschuwelijk veel vlees je wel niet eet.
Mooie offtopic in een spaarvermogen en spaargeld-thread...

Pas ik ik ben geen vegetariër en eet ook gewoon vlees. Maar als ik op maandbasis 1,5kg vlees heb gegeten dan zal het mij veel lijken. Puur vlees, dus geen charcuterie.
1,5 kilo vlees per maand is gewoon héél weinig.

Ontopic: Ken ook mensen die op vlees besparen, omdat vlees doorgaans het duurste deel is van een maaltijd.
 
Als we bij 'doorsnee gezin' uitgaan van 4 personen dan is het gemiddelde ~17.2kg/maand en dan reken ik genereus want eigenlijk ligt het dichter bij 13kg/maand. Dat is op basis van de cijfers van de Vlaamse overheid. (bron: https://www.milieurapport.be/system...ken/evolutie-van-de-vleesconsumptie-in-belgie ) Maar toon gerust vanwaar uw 25kg komt
Diezelfde overheid. Vleesconsumptie wordt blijkbaar in verschillende rapporten gemonitord.
Ik heb mij gebaseerd op de bevoorradingsbalansen van statbel: 75.2 kg per persoon per jaar (2019).
Het zichtbare vleesverbruik per jaar en per inwoner lijkt zich dus te hebben gestabiliseerd op 75,2 kg equivalent geslacht gewicht in 2018 en 2019

Uit curiositeit ben ik in de diepvries eens gaan loeren hoeveel onze loze vinken wegen. En dat zijn bijna mini-loze vinken waarbij je jezelf op de borst klopt dat je moeite gedaan hebt om je vleesinname te beperken. Die wegen 154 gr. / stuk.
De enige manier om met 15 kg/ maand toe te komen, is dus door dagelijks niet meer dan die 4 happen vlees te eten EN dan moet je nog ergens in de week een vleesloze dag inroepen of je komt uit op 16,8 kg vlees.
Het doorsnee gezin eet echt wel meer vlees dan dat. Ook als er gasten komen, is de etiquette regel dat je 250 - 300 gr vlees per persoon voorziet. Wie het met minder dan 15 kg vlees / maand doet, kampt waarschijnlijk met armoede.

alsook is de prijs in de winkel absoluut niet representatief voor wat het kost om iets te produceren, want als er 1 industrie is die zwaar gesubsideerd is dan is het wel de landbouw
Kosten die bestaan maar niet aangerekend worden zijn in een topic die draaien rond spaarinkomen/geld niet echt relevant.

Misschien eerst eens goed kijken naar de cijfers. De maximaal aangeraden hoeveelheid rood vlees is 300g per week. Dat is dus 42g/dag. Wat maakt dat je per maand dus maximaal 5kg zou mogen eten voor een gezin van 4.
En die cijfers zijn niet ecologisch gestuurd maar volledig gezondheidsgestuurd. Te veel vlees verhoogt nu eenmaal drastisch het risico op kankers, hart en vaatziektes en maar en darmproblemen.

Ook wel grappig dat je zegt dat de prijs van vlees effectief is wat je er voor in de winkel betaalt. Mocht je daarmee de helft van het verhaal dekken, je mocht blij zijn.

En welke technologische innovaties bedoel jij dan juist voor die overmatige vleesconsumptie die slecht is voor onze planeet en voor on
Misschien moet je zelf ook nog eens kijken.

Die 300 gr. per week is enkel voor ROOD vlees (dus geen gevogelte of vis) terwijl in je bron verderop ook gewoon gesproken wordt van 100 gr vlees per dag waarvoor gerefereerd wordt naar de voedingsdriehoek (en zelf die is ecologisch gestuurd):

De Actieve Voedingsdriehoek raadde een dagelijkse consumptie van 100 gram tofu, tempeh, seitan of 150 gram peulvruchten of 100 gram vlees of vis of een equivalente combinatie aan.

Als je 1,5 kilo vlees per maand eet, dan wil dat zeggen dat je eigenlijk maar 2 normale vleesporties per week eet. Voor mijn schoonmoeder ben je dan zo goed als een vegetarier. Want die doet al meer gehaktballen in haar soep dan jij dagelijks uit je hoofdmaal haalt. :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Diezelfde overheid. Vleesconsumptie wordt blijkbaar in verschillende rapporten gemonitord.
Ik heb mij gebaseerd op de bevoorradingsbalansen van statbel: 75.2 kg per persoon per jaar (2019).
Het zichtbare vleesverbruik per jaar en per inwoner lijkt zich dus te hebben gestabiliseerd op 75,2 kg equivalent geslacht gewicht in 2018 en 2019
Serieus verschil tussen wat er geproduceerd wordt en wat er geconsumeerd wordt precies. Ook wel vlaamse overheid vs belgische mss eten de walen gewoon veel te veel vlees.
Uit curiositeit ben ik in de diepvries eens gaan loeren hoeveel onze loze vinken wegen. En dat zijn bijna mini-loze vinken waarbij je jezelf op de borst klopt dat je moeite gedaan hebt om je vleesinname te beperken. Die wegen 154 gr. / stuk.
De enige manier om met 15 kg/ maand toe te komen, is dus door dagelijks niet meer dan die 4 happen vlees te eten EN dan moet je nog ergens in de week een vleesloze dag inroepen of je komt uit op 16,8 kg vlees.
Het doorsnee gezin eet echt wel meer vlees dan dat. Ook als er gasten komen, is de etiquette regel dat je 250 - 300 gr vlees per persoon voorziet. Wie het met minder dan 15 kg vlees / maand doet, kampt waarschijnlijk met armoede.
etiquette? Hallo 19de eeuw? Maar goed, ik moet niet gaan loeren ik weet welke porties kip, gehakt, steak, etc ik koop voor ons gezin van 4 en dat is ~400g En dat voelt niet aan als weinig.

Maar goed ik eet met alle plezier een steak van 400g+ zelf op, maar ik besef ook dat we ofwel onszelf moeten beperken zodat dat nog mogelijk is over 10-20 jaar of men gaat daar van hogerhand wel een stokje voor steken. Men spreekt hier nu al van rood vlees te verdrievoudigen in prijs.
 
Je moet er eens bij stilstaan wat je moet doen om 15kg vlees te krijgen. En dat maandelijks, voor uw gezin alleen.
Vlees groeit niet aan de bomen en je oogst dat ook niet op een maand tijd. Voor mij is het toch altijd frappant dat we het blijkbaar normaal vinden om 15kg vlees te consumeren op maandbasis.

Pas ik ik ben geen vegetariër en eet ook gewoon vlees. Maar als ik op maandbasis 1,5kg vlees heb gegeten dan zal het mij veel lijken. Puur vlees, dus geen charcuterie.
Wij zijn hier met twee en wij eten al gemakkelijk 3-400gr vlees per dag. 100gr per persoon dat is een kinderportie, als ge nu als volwassen persoon een steak eet en dat is 300-350gr dan is dat een normale portie. Een fatsoenlijke eter zal zelfs eerder 500gr steak consumeren.

Het probleem is niet dat we teveel vlees consumeren, het probleem is dat er teveel consumenten zijn. Draai die bevolkingsmeter maar terug naar max 1,5 a 2 miljard mensen en er gaan veel problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
 
Wij zijn hier met twee en wij eten al gemakkelijk 3-400gr vlees per dag. 100gr per persoon dat is een kinderportie, als ge nu als volwassen persoon een steak eet en dat is 300-350gr dan is dat een normale portie. Een fatsoenlijke eter zal zelfs eerder 500gr steak consumeren.
Tip: jezelf niet als norm houden.
 
Ik ken echt niemand die 100gr vlees op zijn bord ziet liggen en dat een maaltijd voor een volwassene vind. Niemand.
 
Wij zijn hier met twee en wij eten al gemakkelijk 3-400gr vlees per dag. 100gr per persoon dat is een kinderportie, als ge nu als volwassen persoon een steak eet en dat is 300-350gr dan is dat een normale portie. Een fatsoenlijke eter zal zelfs eerder 500gr steak consumeren.
Ik denk dat je een beetje een vertekend wereldbeeld hebt. De Belg eet gemiddeld slechts een goeie 100g vlees per dag. Dus uw gedrag is 3 tot 4x modaal. En pas op ik snap het hè, ik eet ook graag eens zo'n lekkere dikke steak. Maar de gemiddelde Belg doet dat dus niet elke dag.

Er is ook wel een onderscheid tussen rood vlees en gevogelte. Een overdaad aan rood vlees vergroot het risico op hart- en vaatziekten en bepaalde kankers.

Verder is de productie van vlees zeer belastend voor het mileu (is equivalent van de impact van alle vervoersmiddelen wereldwijd)
 
Wij zijn hier met twee en wij eten al gemakkelijk 3-400gr vlees per dag. 100gr per persoon dat is een kinderportie, als ge nu als volwassen persoon een steak eet en dat is 300-350gr dan is dat een normale portie. Een fatsoenlijke eter zal zelfs eerder 500gr steak consumeren.

Het probleem is niet dat we teveel vlees consumeren, het probleem is dat er teveel consumenten zijn. Draai die bevolkingsmeter maar terug naar max 1,5 a 2 miljard mensen en er gaan veel problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen.

fatsoenlijke eter eet op 1 dag 1,5 keer de aanbevolen wekelijkse hoeveelheid. Dat is weer zo'n desolation overdrijving? ^^

Ik ken echt niemand die 100gr vlees op zijn bord ziet liggen en dat een maaltijd voor een volwassene vind. Niemand.

Meeste mensen zijn niet al te slim
 
Terug
Bovenaan