In het segment van Jupiler, Stella, Maes ligt de lat al laag zeker.In een blinde smaaktest deed (koude) Cara het heel goed![]()

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
In het segment van Jupiler, Stella, Maes ligt de lat al laag zeker.In een blinde smaaktest deed (koude) Cara het heel goed![]()

Het is duidelijk dat jij thuis zelden voor gasten kookt want 250gr/pp is al sinds de laatste halve eeuw de vuistregel die iedere goede gastheer/vrouw/brasserie hanteert voor een feestmaal. Die regel vind je terug in quasi ieder kookboek die er in Vlaanderen circuleert.Hahaha, komt al die wijsheid uit het standaardwerk "Den goeden flamouche"?
Dus tot pakweg een 100 jaar teug was het overgrote deel van de wereldbevolking kinderen?

Wat jij meegeeft gaat enkel op voor gebakken rood vlees. Mensen eten niet iedere dag varken/rund/lam he.Dat vlees gedoe heeft imo veel meer te maken met gezondheid en ecologie. Wat het economische betreft is mijn opinie gewoon dat het onafkeerbaar is dat vlees (veel) duurder gaat worden in de nabije toekomst. Waarom? Zie de eerste zin.
Dus dan is het inderdaad mss beter om u daar mentaal op voor te bereiden, toch voor mensen bij wie het financieel inderdaad niet zo breed is.

Feestmaal is niet altijd gasten over de vloer. Voor de kerstmaaltijd snap ik dat nog maar voor een occasionele meeting.Het is duidelijk dat jij thuis zelden voor gasten kookt want 250gr/pp is al sinds de laatste halve eeuw de vuistregel die iedere goede gastheer/vrouw/brasserie hanteert voor een feestmaal. Die regel vind je terug in quasi ieder kookboek die er in Vlaanderen circuleert.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik friet met kip serveer en iedere kippenfilet van 200gr vervolgens nog eens halveer om iedereen een half lapje kip te geven. Dat is ofwel armzalig ofwel boertig.
.
Wat is er mis met de heilige Drievuldigheid misschien?De oplossing is duidelijk dat de Vlaming gewoon moet leren koken.

. Vreselijk.Het is duidelijk dat jij thuis zelden voor gasten kookt want 250gr/pp is al sinds de laatste halve eeuw de vuistregel die iedere goede gastheer/vrouw/brasserie hanteert voor een feestmaal. Die regel vind je terug in quasi ieder kookboek die er in Vlaanderen circuleert.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik friet met kip serveer en iedere kippenfilet van 200gr vervolgens nog eens halveer om iedereen een half lapje kip te geven. Dat is ofwel armzalig ofwel boertig.

Zarathustra: Wetenschap evolueert, hier een voorbeeld uit de 19de eeuwZarathustra: HAhaha 200 gr vlees?! In welke eeuw leven jullie? De 19de?
Ook Zarathustra: Jongens, 100 jaar geleden aten mensen zoveel vlees niet als nu, en zeker niet in Afrika enzo!
![]()
Wat jij meegeeft gaat enkel op voor gebakken rood vlees. Mensen eten niet iedere dag varken/rund/lam he.
Het is perfect mogelijk om een dagelijkse portie vlees van 150- 200 gr. te benutten en je hoeveelheid rood vlees daarvan maar 1/3de te laten uitmaken zodat je niet boven de medisch aanbevolen max. van 300 gr. rood vlees per week uitkomt.
Als je in de colruyt vlees koopt, zie je ook dat de meeste chipolata's, loze vinken, braadworsten, merguez worsten en zelfs het pitavlees meestal kippengehakt en -vlees zijn.
In tegenstelling tot gebakken* rood vlees waarbij er associaties zijn met darmkanker, zijn er voor gevogelte geen indicaties voor gezondheidsrisico's. En ook ecologisch gezien is daar geen argument van methaanproductie.
*filet americain liefhebbers, maak u dus geen zorgen
Mijn ouders zijn exact hetzelfde haha. Hun exotisch gerecht is spaghetti en daarmee doen ze dan ne keer goe zotNee serieus... we wonen hier nu een dikke 2 maand bij mijn schoonouders en ik was vergeten hoe hartstochtelijk ik dat klassieke "patatten, vlees, groeten" gerecht haat. Vreselijk.

Nee, net niet. Allez, toch als we teruggaan naar wat de discussie gestart heeftDe oplossing is duidelijk dat de Vlaming gewoon moet leren koken.

Nee, net niet. Allez, toch als we teruggaan naar wat de discussie gestart heeft
Want kip, gehaktproducten en varkensvlees zijn zowat het goedkoopste vlees. En het begin van de discussie ging over hoeveel men uitgeeft aan vlees/eten. En de "specialere" dingen zijn net een pak duurder.
Ik ben mij nu ne curry van scampi met nog extra zeevruchten aan't maken. Dan zal stoemp met worst u een pak goedkoper uitkomen![]()
Ecologisch , exotisch, vegetarisch of zelfs gevarieerd koken, is duur inderdaad
Juist wel hé... het grote probleem in heel deze discussie is dat men te vaak wil vertrekken van de heilige drievuldigheid en dat je dan min of meer in een positie gewrongen zit waar je soort vleesvervanger op het bord moet leggen omdat alleen patatten en groenten gewoon triestig zijn.Nee, net niet. Allez, toch als we teruggaan naar wat de discussie gestart heeft
Want kip, gehaktproducten en varkensvlees zijn zowat het goedkoopste vlees. En het begin van de discussie ging over hoeveel men uitgeeft aan vlees/eten. En de "specialere" dingen zijn net een pak duurder.
Ik ben mij nu ne curry van scampi met nog extra zeevruchten aan't maken. Dan zal stoemp met worst u een pak goedkoper uitkomen![]()
Dat is ons huidige eetpatroon met aangepaste porties, omwille van een dieet dat we volgen en we zijn in dat repetitieve stramien beland. Patatten met ... bonen, shiitake, oesterzwammen, pastinaak, pompoen, bloemkool, ... noem maar op. Het is retesaai en ik beleef nog maar weinig plezier aan koken en eten maar de kilo's zijn we aan het wegsmelten. We eten enkel mager vlees, geen gepaneerde zaken meer omdat dat toch vetbommen zijn vol verwerkt vlees.Wat is er mis met de heilige Drievuldigheid misschien?
Nee serieus... we wonen hier nu een dikke 2 maand bij mijn schoonouders en ik was vergeten hoe hartstochtelijk ik dat klassieke "patatten, vlees, groeten" gerecht haat. Vreselijk.
Ik merk trouwens van mezelf dat ik opvallend vaak vegetarisch kook. Niet uit bewuste ecologische keuze maar gewoon "toevallig" en ik heb meestal niet het gevoel dat er iets ontbreekt, integendeel. Feit is natuurlijk wel dat ik eigenlijk enkel vis en kip (en gehakt) lekker vindt, wat bij voorbaat al een heel deel gerechten uit sluit.
Omdat mensen geen robotten zijn die puur doen wat de wetenschap ideaal acht. En dus hun eigen leven wensen te leiden. En dat je dan de wetenschap moet ten diensten stellen van de wens van de bevolking / individu.Wat heeft de feiten hier posten te maken met uw vlees gebruik?
Kan me hier volledig bij aansluiten. Ik was zelf vroeger ook wel een fervent vleeseter en dan kwam ik inderdaad verre van toe met die 100gr . Maar sinds mijn vriendin de CEO geworden is van onze keuken eten wij veel gevarieerder en minder klassiek waarbij vaker dan niet iets zonder vlees op tafel komt en er geen gevoel van gemis is.Vroeger als kind thuis elke dag een pot aardappelen, een pot groenten en een grote pan vol met vlees. Mijn ouders kochten bij een boer dan om zoveel tijd 1/8ste van een koe daarvoor.
Ik ben daar volledig mee gekapt sinds ik niet meer thuis woon, ik eet nu nog 1x week ofzo vlees en voor de rest veel meer plantaardig/vis. Van mij mag de prijs van vlees vooral omhoog gaan, nu wordt die prijs kunstmatig laag gehouden door miljardensubsidies aan de landbouwsector die er op hun beurt massa's CO2 mee uitstoten, natuurgebied vernielen in W-Europa, ... Van mij mag vlees gerust blijven, maar reken er dan ook de total cost voor door.