Vleesconsumptie

Zo een steak is geen dagelijks iets, maar 100 gr vlees is nu toch echt om te wenen?
Spaghettisaus: 1,5kg gehakt gaat daar in. Hieruit kan ik 4 porties voor 2 personen en 1 portie voor 1 persoon halen.

Tis echt al ver gekomen dat de aanbevolen hoeveelheid vlees er op neerkomt dat ge als een konijn moet leven. Die hoektanden en snijtanden dat dient om dood dier mee te verwerken, niet om seitan of bulgur te knabbelen.
 
De kans is eigenlijk veel groter dat degene die weinig of geen vlees eet hoogstwaarschijnlijk in een hogere inkomensklasse zit. :p
Dit. Ik herinner mij nog toen iedereen zat te hamsteren aan het begin van de coronacrisis. Het EERSTE dat weg was in de Lidl was het vlees. De koelkast met zalm daarentegen, die was nog goed gestockeerd. Het is eerder omgekeerd dus, de hogere inkomensklasse gaat minder vlees eten, en het klootjesvolk (plebs, uitvaagsel, gepeupel, gespuis, falderappes) en de lagere inkomensklassen gaan heel veel vlees eten.
 
Zo een steak is geen dagelijks iets, maar 100 gr vlees is nu toch echt om te wenen?
Spaghettisaus: 1,5kg gehakt gaat daar in. Hieruit kan ik 4 porties voor 2 personen en 1 portie voor 1 persoon halen.

Tis echt al ver gekomen dat de aanbevolen hoeveelheid vlees er op neerkomt dat ge als een konijn moet leven. Die hoektanden en snijtanden dat dient om dood dier mee te verwerken, niet om seitan of bulgur te knabbelen.

tja wetenschap evolueert, ben zeker dat er in de 19de eeuw ook een dokter was die zei dat het nu toch al ver gekomen is dat we onze handen moeten wassen voor een operatie :p
 
Ik denk dat je een beetje een vertekend wereldbeeld hebt. De Belg eet gemiddeld slechts een goeie 100g vlees per dag.
Dat doet'm niet. Met de cijfers hierboven ligt dat tussen 170-210gr, +- dubbel zo hoog.

Als je op restaurant / in een brasserie friet met biefstuk bestelt, is dat standaard 250gr. Dat staat er meestal ook zo bij op de menu kaart. En soms heb je ook de keuze voor T-bone steak van 500 gr.

Stel u voor dat ze u daar een brokje vlees van 100 gr op uw bord schuiven. Menig mens zou rond zich kijken waar de verborgen camera hangt en vervolgens weigeren te betalen ...
 
100gr vlees is nu niet veel maar 400g per dag is dat dan weer wel.
400gr met twee staat er hé. Dus gemiddeld 200 gr de man. Wat nog altijd echt een kleine portie is, als het is een dag steak is dan dan ligt er tussen de 750gr en 1 kg (inclusief been want zo hoort een cote a l'os gesneden te zijn) in de pan. Dat is zonder moeite op.

Loop weg met uw wetenschap, gewoon zever van geitewollesokken die met hun new-age brolvoeding vooral veel geld willen scheppen en van iedereen een zwakkeling maken. Ne stevige man is ne stevige eter.
Een deftig stuk vlees, patatten en groenten daar bouwen ze beren mee. Ooit al eens zo een veganistisch plantenboefferke 2 zakken cement zien dragen? Tuurlijk niet, want dat is machinaal en chemisch gemaakte brol voor zwakkelingen. Maar dat is natuurlijk the way of life van de 21e eeuw. Allemaal new age mumbo jumbo omarmen, genders afschaffen, de grootste nichterigheid bestempelen als mannelijk en vierkantig de maatschappij uithollen.
Ge moet gewoon uw eten niet halen uit plastiekskes en dozekes, wel van een hoeveslagerij of een fatsoenlijke beenhouwer met traceerbare herkomst.
 
400gr met twee staat er hé. Dus gemiddeld 200 gr de man. Wat nog altijd echt een kleine portie is, als het is een dag steak is dan dan ligt er tussen de 750gr en 1 kg (inclusief been want zo hoort een cote a l'os gesneden te zijn) in de pan. Dat is zonder moeite op.

Loop weg met uw wetenschap, gewoon zever van geitewollesokken die met hun new-age brolvoeding vooral veel geld willen scheppen en van iedereen een zwakkeling maken. Ne stevige man is ne stevige eter.
Een deftig stuk vlees, patatten en groenten daar bouwen ze beren mee. Ooit al eens zo een veganistisch plantenboefferke 2 zakken cement zien dragen? Tuurlijk niet, want dat is machinaal en chemisch gemaakte brol voor zwakkelingen. Maar dat is natuurlijk the way of life van de 21e eeuw. Allemaal new age mumbo jumbo omarmen, genders afschaffen, de grootste nichterigheid bestempelen als mannelijk en vierkantig de maatschappij uithollen.
Ge moet gewoon uw eten niet halen uit plastiekskes en dozekes, wel van een hoeveslagerij of een fatsoenlijke beenhouwer met traceerbare herkomst.
Ok dan :LOL: Waar is die thread over de HLN comments ook al weer?
 
Allemaal goed en wel dat mensen die slechts 100 gr vlees per dag eten zichzelf slim, ecologisch of vooruitstrevend wanen, maar het is en blijft een kinderportie hoe je het ook draait of keert.

Ok dan :LOL: Waar is die thread over de HLN comments ook al weer?
Ben je zeker dat je niet in Denemarken woont? Want dit riekt heel hard naar COPEnhagen.

Van alle besparingstips die hier de revue gepasseerd zijn, vind ik 100 gr vlees per dag eten, veruit de meest beschamende. Zelfs nog beschamender dan vegetarisch eten.

1. Iedere dag voor de rest van je leven een kinderportie vlees eten
2. Iedere dag voor de rest van je leven een kinderportie vlees eten
3. Iedere dag voor de rest van je leven een kinderportie vlees eten
4. Iedere dag voor de rest van je leven een kinderportie vlees eten
5. Iedere dag voor de rest van je leven een kinderportie vlees eten
6. patatten koken in putwater
7. slechts 1 x dag de WS doortrekken
8. badwater na elkaar hergebruiken
9. in de tuin tegen de boom pissen
10. cara pils drinken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
400gr met twee staat er hé. Dus gemiddeld 200 gr de man. Wat nog altijd echt een kleine portie is, als het is een dag steak is dan dan ligt er tussen de 750gr en 1 kg (inclusief been want zo hoort een cote a l'os gesneden te zijn) in de pan. Dat is zonder moeite op.

Loop weg met uw wetenschap, gewoon zever van geitewollesokken die met hun new-age brolvoeding vooral veel geld willen scheppen en van iedereen een zwakkeling maken. Ne stevige man is ne stevige eter.
Een deftig stuk vlees, patatten en groenten daar bouwen ze beren mee. Ooit al eens zo een veganistisch plantenboefferke 2 zakken cement zien dragen? Tuurlijk niet, want dat is machinaal en chemisch gemaakte brol voor zwakkelingen. Maar dat is natuurlijk the way of life van de 21e eeuw. Allemaal new age mumbo jumbo omarmen, genders afschaffen, de grootste nichterigheid bestempelen als mannelijk en vierkantig de maatschappij uithollen.
Ge moet gewoon uw eten niet halen uit plastiekskes en dozekes, wel van een hoeveslagerij of een fatsoenlijke beenhouwer met traceerbare herkomst.
Meat good
Plants bad


6pguXQGF78dQ2RGEiefQ2L5fdpvOa5Nhp51T6AmzIeQ.jpg
 
100gr per persoon in een gezin voelt inderdaad als verwaarlozing aan.
Ik eet zelf niet veel vlees puur omdat ik andere gerechten liever eet maar als vlees op de menu staat is't toch meer dan 100gr ze.. wa is het nut anders.
 
Allemaal goed en wel dat mensen die slechts 100 gr vlees per dag eten zichzelf slim, ecologisch of vooruitstrevend wanen, maar het is en blijft een kinderportie hoe je het ook draait of keert.
Ik denk dat je het concept _gemiddeld_ precies niet snapt? Voor elke @desolation is er dus ook ene die wsl geen vlees eet.

En nee ik vind mezelf niet speciaal slim, ecologisch of vooruitstrevend. Er zijn genoeg cijfers over wat de ecologische voetafdruk is van onze vleescomsumptie.

En nee ik ben geen vegatariër, maar ik ben me wel bewust van het probleem en hou daar wel enigzins rekening mee. Ik heb kinderen die hier ook nog een tijdje moeten kunnen leven.
 
Dat doet'm niet. Met de cijfers hierboven ligt dat tussen 170-210gr, +- dubbel zo hoog.
Je blijft de cijfers van productie/verwerking gebruiken en niet de inname van bewerkt of onbewerkt vlees.

Uit een link hierboven:

In de VCP 2014 bedroeg de gemiddelde gebruikelijke consumptie van vlees (totaal) 111
g/dag. Vrouwen consumeerden beduidend minder vlees dan mannen (88 versus 132 gram
per dag). Als dit nader bekeken wordt, was de grootste geconsumeerde groep bewerkt vlees,
namelijk 66 g/dag. Deze groep omvat zowel producten zoals worsten, cordon bleu en salami
maar ook bewerkt vlees van gevogelte. De gebruikelijke consumptie van niet-bewerkt rood
vlees en gevogelte (zoals biefstuk, filet, gebraad en kotelet) was ongeveer hetzelfde,
respectievelijk 23 en 22 gram.

---------------------

En dit is een gemiddelde, he. Ik eet ook wel eens 300 gram vlees op 1 dag, maar dat zijn uitzonderingen en worden gecompenseerd door (onbewust) vegetarische/veganistische dagen.
 
En dit is een gemiddelde, he. Ik eet ook wel eens 300 gram vlees op 1 dag, maar dat zijn uitzonderingen en worden gecompenseerd door (onbewust) vegetarische/veganistische dagen.

Dank u JPV dat door uw en zara zijn inzet ik verder door kan doen met mijne steak van 1kg binnen te draaien 1 keer in de week/2 weken.
Als ik dan ook moet kiezen tussen mijn vleesgebruik of de nog meer mensen op de aardkloot. Dan kies ik voor mijn vleesgebruik. En de wetenschap kan voor mijn part de boom in met hun aanbevelingen.
Wilt de wetenschap dat ik dat mag doen als ik op mijn 70ste een spuitje krijg om te sterven onder die voorwaarde. Dan neem ik dat, moet ik meer betalen dan betaal ik meer terwijl ik alle zalm/vis (uitgezonderd vissticks), quinoia, tofu, soja, en al die andere brol uit mijn voedingspatroon schrap en toch goedkoper af ben. Als ik mijn grootouders zie dan hoeft die 80 jaar worden voor mij echt niet hoor (met de ouderdomkwaaltjes die zij hebben...). En uiteindelijk is het probleem van onze vleesconsumptie niet dat we zoveel vlees gebruiken. Het probleem is dat we met veel te veel mensen zoveel vlees verbruiken. Naast het feit dat we zoveel weg gooien.

En ik offer dan liever mijn levensduurte op dan mijn levenskwaliteit. Heck ik zou dan nog liever hebben dat ik op mijn 58-60ste op pensioen mag. En dan op mijn 67 - 70ste een spuitje krijg en afscheid neem van de wereld. ipv dat ze ons tot 67 (en wie weet binnen 20 jaar misschien 70+) laten werken (met die aangepast werk mantra) terwijl ze ons tot ons 90ste al aftakelend in leven houden.
 
400gr met twee staat er hé. Dus gemiddeld 200 gr de man. Wat nog altijd echt een kleine portie is, als het is een dag steak is dan dan ligt er tussen de 750gr en 1 kg (inclusief been want zo hoort een cote a l'os gesneden te zijn) in de pan. Dat is zonder moeite op.

Loop weg met uw wetenschap, gewoon zever van geitewollesokken die met hun new-age brolvoeding vooral veel geld willen scheppen en van iedereen een zwakkeling maken. Ne stevige man is ne stevige eter.
Een deftig stuk vlees, patatten en groenten daar bouwen ze beren mee. Ooit al eens zo een veganistisch plantenboefferke 2 zakken cement zien dragen? Tuurlijk niet, want dat is machinaal en chemisch gemaakte brol voor zwakkelingen. Maar dat is natuurlijk the way of life van de 21e eeuw. Allemaal new age mumbo jumbo omarmen, genders afschaffen, de grootste nichterigheid bestempelen als mannelijk en vierkantig de maatschappij uithollen.
Ge moet gewoon uw eten niet halen uit plastiekskes en dozekes, wel van een hoeveslagerij of een fatsoenlijke beenhouwer met traceerbare herkomst.
Die tweede alinea :rofl:
 
Ook als er gasten komen, is de etiquette regel dat je 250 - 300 gr vlees per persoon voorziet. Wie het met minder dan 15 kg vlees / maand doet, kampt waarschijnlijk met armoede.

Hahaha, komt al die wijsheid uit het standaardwerk "Den goeden flamouche"?

Ik ken echt niemand die 100gr vlees op zijn bord ziet liggen en dat een maaltijd voor een volwassene vind. Niemand.

Hangt er toch vanaf. Voor een steak is dat misschien weinig, maar in wok of spaghettisaus is dat (per persoon) zeker voldoende. Ik vind spaghettisaus met dikke brokken gehakt erin zelfs gewoon niet smakelijk.
 
Allemaal goed en wel dat mensen die slechts 100 gr vlees per dag eten zichzelf slim, ecologisch of vooruitstrevend wanen, maar het is en blijft een kinderportie hoe je het ook draait of keert.
Dus tot pakweg een 100 jaar teug was het overgrote deel van de wereldbevolking kinderen?
Van alle besparingstips die hier de revue gepasseerd zijn, vind ik 100 gr vlees per dag eten, veruit de meest beschamende. Zelfs nog beschamender dan vegetarisch eten.


Dat vlees gedoe heeft imo veel meer te maken met gezondheid en ecologie. Wat het economische betreft is mijn opinie gewoon dat het onafkeerbaar is dat vlees (veel) duurder gaat worden in de nabije toekomst. Waarom? Zie de eerste zin.
Dus dan is het inderdaad mss beter om u daar mentaal op voor te bereiden, toch voor mensen bij wie het financieel inderdaad niet zo breed is.
 
Geef mij maar een goeie stuk uit de bil van het Belgisch witblauw ,het vlees is smaakvol en mager.
 
In de meerderheid van de landen ter wereld zal de middenklasse of lager niet van vlees binnenwerken wat wij doen. Dat gaat dan over die "kinderporties" of veel minder. In Latijns-Amerika eten armere mensen voornamelijk rijst, bonen, en maisproducten. En daar werken ze dan dagen mee die hier verboden zijn in België.

Het is dan ook hilarisch om te horen dat de hardwerkende Belg met bureaujob een steak moet eten om zakken cement te kunnen dragen. Dat is een beetje hetzelfde als toen men vroeger sportmensen spek met eieren als ontbijt gaf: voorbijgestreefd.

We eten vlees omdat het lekker is, en ook omdat "koken voor dummies" hier een pot groenten, een pot aardappelen, en een pan met vlees wil zeggen. Daarvan afwijken kost moeite, en dan moet je ook zaken kunnen afkruiden.

Het lijkt mij logisch dat vlees duurder zou worden, zodat wie wil (ik zal daarbij zij) voor heel wat geld dan een paar keer per week vlees kan eten, dat hopelijk van betere kwaliteit is dan het massaproduct dat je in de supermarkt nu kan vinden. Ergens ook wel absurd: zelf-verklaarde vleesliefhebbers die elke dag zo'n stuk karton opeten, dat is zoals een bierliefhebber die 90% van de tijd voor Cara gaat.
 
Terug
Bovenaan