Vleesconsumptie

Gelieve geen onwaarheden tot vervelens toe te herhalen.
Als jij afkomt met de gezinsgrootte in afrika is 15-20 kinderen dan zal ik dat counteren met de cijfers voor de gemiddelde gezinsgrootte in afrika is 4,7. Dus het spijt me dat je een slecht ijkingspunt gekozen hebt, maar dat is mijn fout niet.
Als ze er 15 a 20 produceren maar er blijven er maar gemiddeld 5 in leven, dat is mijn fout niet. Dat is eerder een teken dat geboortebeperking daar absoluut geen kwaad zou kunnen.
 
Als ze er 15 a 20 produceren maar er blijven er maar gemiddeld 5 in leven, dat is mijn fout niet. Dat is eerder een teken dat geboortebeperking daar absoluut geen kwaad zou kunnen.
Echt moeilijk om zo een discussie te hebben.

De 4,7 is de gemiddelde gezinsgrootte.

Er zijn maar 12 landen ter wereld waar per vrouw meer dan 5 kinderen geboren worden. Dus waar je die 15-20 haalt is me ee nraadsel.

Er is geen enkel land met een kindermortaliteitsrate boven de 12% Ipv de 66-75% die jij hier claimt.
 
Dat gaat hier niet over vlaamse gezinnen met 2, 3 of 4 kinderen he. In Afrika gaat het over gezinnen met 15 of 20 kinderen. Daarnaast is er hier een krimp van de autochtone bevolking en toch blijft ons bevolkingsaantal stijgen omdat het Afrikaanse continent compleet uit zijn voegen barst en ze en masse naar Europa verhuizen.
Survival of the fittest is in zo een scenario wel nodig. Het in stand houden van zwakte in de genepool zorgt in elk scenario voor problemen op lange termijn. Ik wil daarmee niet zeggen dat we zoals de Spartanen de zwakke kinderen van de klif moeten gooien, maar er zou toch wel eens meer nagedacht mogen worden over het plannen van de bevolkingsgroei. Is in een regio waar iedereen sterft van de honger het verantwoord om nog massale voortplanting toe te laten? Is het aanvaardbaar om personen met zware fysieke of mentale handicaps, die genetisch overdraagbaar zijn, zich te laten voortplanten? Zeker als er al een totale overpopulatie is.
Idealiter wordt bij het voortplanten van de volgende generatie mensen gekeken naar personen die excelleren op diverse vlakken, zodat de beste genen zich gaan vermengen. Want face it, als we binnenkort in een age of AI en robotica terecht komen dan is het ook niet meer vandoen om een paar miljard simpletons te hebben om manuele arbeid te verrichten.
Als ze er 15 a 20 produceren maar er blijven er maar gemiddeld 5 in leven, dat is mijn fout niet. Dat is eerder een teken dat geboortebeperking daar absoluut geen kwaad zou kunnen.
Het is wel jouw fout als je zever verkondigt hé.

Survival of the fittest gaat over success bij de voortplanting trouwens. Ik zou niet meteen verwachten dat jij, of zelfs gewoon wij allemaal daar onder vallen gewoon omdat we momenteel in luxe leven en ons beter voelen. Het komt allemaal nogal over als een simpel verhaaltje voor de vaak.

De overbevolking van de wereld is iets dat volgens veel studies trouwens relatief is, en mogelijk piekt op 9-11 miljard om dan terug te zakken door toenemende levensstandaard. Je kan natuurlijk voor dat gebeurt als rijke westerling die nooit naar iets heeft moeten kijken en graag bakken vlees blijft eten (de oorsprong van deze zijdiscussie) wat met het vingertje gaan zwaaien, maar daar zal niet veel volk van wakker liggen.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al meermaals heb geïtereerd. Een geïntegreerd beleid maken. Dat dit nog niet perfect is, en een work in progress is heb ik geen probleem mee. Zodanig dat mensen in functie van hun eigen voorkeuren hun keuze kunnen maken.
Dus er mag wel beleid komen voor vleesproductie? Wat stel je zelf voor? En stop met andere zaken er bij te betrekken. Ja ik vind een totaalbeleid belangrijk, neen dat is in deze topic niet relevant. Stick to the point at hand.
Volgens de laatste informatie die ik daarover gelezen heb was het hier al 5 na 12 om dat nog te stoppen. En als je het dan ook toch nog wilt stoppen ga je dan ook super drastische maatregelen moeten nemen. Waar je echt niet bij komt als je 10miljard+ mensen op de wereld moet laten leven zoals een westerling. Zelfs niet zoals een westerling die al de voorgestelde duurzame oplossingen heeft omarmd. Ergo elektrisch voertuig, kleiner wonen, voeding beperken, etc...

Laat het echter duidelijk zijn dat er niet echt veel gusto is voor die maatregelen. Hell we zitten zelfs nog enorm ver verwijderd van de KPI's die de europese klimaatdoelstellingen voor 2050 haalbaar zouden maken. En voor amerika tijdens trump is er daar in ieder geval ook niet veel gebeurd.
België of zelfs europa mag dan nog super gemotiveerd zijn. Als de anderen niet volgen of voorop blijven ga je die toekomstige maatschappij toch door uw neus geboord zien.
Weeral andere zaken erbij halen. Stick to the point at hand.
Ik heb de *5 als voorbeeld genomen omdat iemand anders, ik dacht zarathustra dat als voorbeeld had vermeld in deze thread. En dat het bij hem op dit moment al richting de *3 zou lijken te evolueren. Ik kan mis zijn of dat verkeerd verstaan hebben hé... maar dacht het niet.
Vergelijking met auto's loopt niet mank. Alternatieven zijn perfect voor handen, ze zijn gewoon niet geprefereerd. Net zoals dat ik het niet prefereer om geen of minder vlees te mogen eten. Of anders gezegd het is niet plezant. Maar ik vind minder vlees eten ook niet plezant.
Jij, inderdaad. Jij bent niet de samenleving. Er zijn geen perfect vergelijkbare alternatieven voor de wagen. Als je van Bocholt naar Leuven moet met het openbaar vervoer ben je 3 keer zo lang onderweg. Deze impact is een stuk groter dan 'een stukje kip eten in plaats van biefstuk' of 'een beetje minder vlees eten' of 'een dag geen vlees eten'. 4h langer onderweg zijn op dagbasis is wel een heel andere grootte-orde dan "niet plezant".
Dus je bevestigt mijn punt? Als ik 1kg vlees eet in 1 maaltijd dan betaal ik 10* meer dan als ik 100g vlees eet? Dus perfect in regel met hoe het zit voor elektriciteit of registratierechten..

Mijn punt was echter dat als je dan ook afkomt met statements van jamaar je betaalt daarmee de correcte prijs. Dat dit nonsens is. Zoiets als de correcte prijs bestaat niet.
Dus nogmaals : Volgens jouw zijn prijzen van zaken op niets gebaseerd? Dat is puur willekeurig? Je ziet zelf toch ook wel dat dat de reinste onzin is. En qua correcte prijs, is het een kwestie van dit te benaderen, wordt met verkeersbelasting, naft, ... ook gedaan. En dit zou met veel meer zaken moeten gebeuren. De vervuiler betaalt is een super principe, dan moet je juist niets verbieden.
Jij wilt graag een "zo oncorrect mogelijke prijs" of wat wil je eigenlijk?
Maar je moet het wel kunnen indien je beter doet op andere punten. En dit is dan een keuze. Mensen keuzes geven zorgt er altijd voor dat mensen het beter zullen opvolgen dan als je zegt van kijk we gaan vlees gewoon wat duurder maken en leef er maar mee.
Want ik zie boetes opleggen omdat je elke dag een steak binnendoet van 1kg niet echt gebeuren. Dat heeft corona wel duidelijk gemaakt dat het nutteloos is om boetes te voorzien voor zaken die je niet kunt afdwingen.
Het gaat niet over boetes. Het gaat over een kost van vervuiling bij productie. Kost.
3) ik heb wel gezegd dat de sturing een sturing moet zijn op basis van keuzeopties. Niet enkel van kijk we moeten het vleesverbruik reduceren dus vanaf nu mag je nog maar 100gr vlees eten.
4) ik geloof niet dat als je de vleesprijs met 100% zou verhogen dat voor de grootste hoop dit effectief een impact zou hebben op hun koopgedrag. Uitgezonderd misschien voor de kwetsbaren in de maatschappij. Maar voor u en mij... heck neen.
Een prijsstijging zal ALTIJD een impact gaan hebben. Als je daar niet in gelooft dan leef je in een sprookjeswereld. En ja, dan hangt het af van de prijselasticiteit en de alternatieven in welke mate dit zal zijn. Als je al niet in een basis economie gelooft, tja, dan is de discussie inderdaad helemaal nutteloos.
En hoe ga je dan sturen zonder het aan de hand van het financiële te doen? Stel eens een alternatief voor? Door vervuiling te belasten krijg juist deze afwegingen en kunnen mensen ZELF deze KEUZES maken.
 
Dat is nu net de grond van heel het probleem.
Dat is ten eerste onzin, en ten tweede pure onzin. Elke dag vlees is absoluut niet nodig.
Ik kan u gerechten voorschotelen zonder vlees waar je bijna van ontploft als je het volledig zou opeten.

Niemand zegt dat je geen vlees mag eten. Wel dat je bewust moet omgaan met uw vleesconsumptie.
Neen, ik bedoel dat ik heel graag vlees eet. Niet dat ik niet genoeg heb als ik geen vlees eet.
 
Ik zou elke dag steak kunnen eten maar in de praktijk eet ik 1 x in de week rood vlees wat meestal steak is maar het gebeurt dat er ook is lam wordt voorgeschoteld of paardenbiefstuk of zoals vorige week kangoeroevlees.

Voor de lockdown gingen wij regelmatig naar een vleesrestaurant zoals de Pietrain of Veehandel in Antwerpen, waren avonden waar ik echt naar kon aftellen. :love:

407_502822490.jpg


Noem mij egoïstisch maar al die zever, ook al is hem ongetwijfeld wel terecht, over te veel vlees eten en ecologische afdruk interesseert mij geen hol.
 
Ik zou elke dag steak kunnen eten maar in de praktijk eet ik 1 x in de week rood vlees wat meestal steak is maar het gebeurt dat er ook is lam wordt voorgeschoteld of paardenbiefstuk of zoals vorige week kangoeroevlees.

Voor de lockdown gingen wij regelmatig naar een vleesrestaurant zoals de Pietrain of Veehandel in Antwerpen, waren avonden waar ik echt naar kon aftellen. :love:


Noem mij egoïstisch maar al die zever, ook al is hem ongetwijfeld wel terecht, over te veel vlees eten en ecologische afdruk interesseert mij geen hol.
Maar eerlijk gezegd, 1 x per week rood vlees lijkt mij een grote verbetering over het gemiddelde.

Dat wanneer je vlees eet, je voor kwaliteit gaat, kan ik ook enkel maar toejuichen :)
 
Dus er mag wel beleid komen voor vleesproductie? Wat stel je zelf voor? En stop met andere zaken er bij te betrekken. Ja ik vind een totaalbeleid belangrijk, neen dat is in deze topic niet relevant. Stick to the point at hand.
Ik heb geen pokke idee wat ik zou voorstellen. Ik heb geen taboes MAAR het moet onderdeel zijn van een totaalbeleid. Niet een stick to the point at hand in een vaccuum.

Want dan is mijn antwoord simpel, dan is het zoals het nu is goed. Aangezien er een koppeling is tussen de prijs en het volume dat men verbruikt. Inclusief het gedeelte dat weggegooid wordt wegens niet consumptie.

Weeral andere zaken erbij halen. Stick to the point at hand.
Dat doe ik. Je kunt dergelijke ingrepen niet onafhankelijk van elkaar zien. Zie uw eigen voorbeeld in de volgende quote.

Jij, inderdaad. Jij bent niet de samenleving. Er zijn geen perfect vergelijkbare alternatieven voor de wagen. Als je van Bocholt naar Leuven moet met het openbaar vervoer ben je 3 keer zo lang onderweg. Deze impact is een stuk groter dan 'een stukje kip eten in plaats van biefstuk' of 'een beetje minder vlees eten' of 'een dag geen vlees eten'. 4h langer onderweg zijn op dagbasis is wel een heel andere grootte-orde dan "niet plezant".
Dan zie je ook hoe belachelijk het is om te neuten over vleesconsumptie. Ik ben 5-6h onderweg geweest (4j integraal) voor het werk via het OV. 2,5h met de moto (1 maand, waarna ik een mengeling deed van beiden voor nog 3j omdat 10-16€ per dag aan naft tov 0€ op maandbasis wel significant was voor mij). Waarna ik korter bij het werk ben gaan wonen.

Anders gezegd, die 5-6h onderweg was NIET plezant. Maar het was MIJN keuze omdat ik hierdoor gemiddeld 650€ aan huur uitspaarde en daarmee mijn regelmatige steak kon veroorloven maar belangrijker dat 7j dit gedaan te hebben de oorzaak was om die woning te kunnen kopen. En wanneer iets UW keuze is, dan sta je daar achter. In tegenstelling tot wanneer iemand van hogerhand zegt van je mag niet in een krot wonen van 50€ per maand om 650€ uit te sparen of je mag maar 100g vlees eten.

Of anders gezegd... zonder een totaaloplossing zijn aanpassingen aan de vleesconsumptie gewoon morrelen in de marge. Dat maakt geen sikkepit verschil voor de meesten onder ons die zo gelukkig zijn om in het rijke westen te wonen.

Dus nogmaals : Volgens jouw zijn prijzen van zaken op niets gebaseerd? Dat is puur willekeurig? Je ziet zelf toch ook wel dat dat de reinste onzin is. En qua correcte prijs, is het een kwestie van dit te benaderen, wordt met verkeersbelasting, naft, ... ook gedaan. En dit zou met veel meer zaken moeten gebeuren. De vervuiler betaalt is een super principe, dan moet je juist niets verbieden.
Jij wilt graag een "zo oncorrect mogelijke prijs" of wat wil je eigenlijk?
Jij bent degene die stelt dat de prijzen van nu op niets gebaseerd zijn hé. Jij bent degene die neut over een correcte prijs. Terwijl je daarover niet neut voor Naft. Terwijl de prijzen op eenzelfde wijze zijn vastgesteld. Behalve dat de accijnzen bij naft wat hoger liggen dan bij vlees.

Het gaat niet over boetes. Het gaat over een kost van vervuiling bij productie. Kost.
Gaan we dan ook de kost van de vervuiling doorrekenen op de wagen, op het huis, op de elektriciteit, op de rijst, op de patatten, op...
En neen dat wordt NU ook niet gedaan.
Doe je dat enkel voor vlees, dan is dat echter willekeur ja. En, betaal je niet de correcte prijs. En is uw ganse retoriek niet 1 die steunt op wetenschap maar op ethiek. Het vermanend vingertje opgestoken.

Een prijsstijging zal ALTIJD een impact gaan hebben. Als je daar niet in gelooft dan leef je in een sprookjeswereld. En ja, dan hangt het af van de prijselasticiteit en de alternatieven in welke mate dit zal zijn. Als je al niet in een basis economie gelooft, tja, dan is de discussie inderdaad helemaal nutteloos.
Heb ik nergens gezegd. Ik heb echter wel gezegd dat wanneer ik een steak wil eten. Of die steak dan 5€ of 15€ kost mij, en anderen (maar niet iedereen hé), dat niet gaat overtuigen om linzen, champignonburger, beyond meatburger te kopen. Dan betaal ik gewoon die 15€.
Ik heb ook gezegd, dat de enigen waar dit eventueel wel een impact op zou kunnen hebben degenen zijn die het moeilijk hebben om het nu al te kunnen betalen of die op het randje zitten. De zwakkeren in de maatschappij.

De prijs is niet de doorslaggevende factor of sturende kracht achter het feit dat wij 250g vlees eten hé. Wij eten 250g vlees omdat wij dit gewoon zijn. Een goed stuk vlees voor ons lekker en gewenst is.

En hoe ga je dan sturen zonder het aan de hand van het financiële te doen? Stel eens een alternatief voor? Door vervuiling te belasten krijg juist deze afwegingen en kunnen mensen ZELF deze KEUZES maken.
dmv van toegang tot gezondheidszorg eraan vast te koppelen. Toegang tot aantal kinderen, levensduurte,... Makkelijk is dat niet dat geef ik grif toe. Maar puur wegen op het financiële aspect gaat mensen niet noodzakelijk overtuigen wanneer zij vinden dat ze dit willen of nodig hebben. Net zoals het duurder maken van sigaretten mensen niet doet stoppen met roken, duurder maken van naft er niet voor zorgt dat mensen de wagen niet zullen gebruiken om daarmee 200m naar de bakker te overbruggen.

Of je moet het extreem veel duurder maken of vlees effectief 10 jaar lang bannen. Maar daar was uw eigen standpunt dat ik niet mocht discussiëren in functie van extremen. Waarom ik daar dan ook van afstapte en overging op 100% duurder maken wat toch al significant was, niet ? Mijn vleesbudget zou met een stijging van 100% gaan van 40€ naar 80€. Leg mij nu eens uit waarom dit dan ook maar een significante impact gaat hebben voor mijn vleesgebruik wanneer de origine van de thread een koppel was die 300+e spendeert in de slagerij? Heck zij zijn het perfect voorbeeld dat ze bereid zijn om een pak geld te spenderen aan goed vlees.

Al zal het ook wel duidelijk zijn dat met 40€ aan vlees ik wel niet elke dag een koe naar binnen steek.
 
Gaan we dan ook de kost van de vervuiling doorrekenen op de wagen, op het huis, op de elektriciteit, op de rijst, op de patatten, op...
En neen dat wordt NU ook niet gedaan.
Doe je dat enkel voor vlees, dan is dat echter willekeur ja. En, betaal je niet de correcte prijs. En is uw ganse retoriek niet 1 die steunt op wetenschap maar op ethiek. Het vermanend vingertje opgestoken.
Ja, dat zou men beter doen, zoals men WEL al doet op bepaalde vlakken. Maar goed, als beleid op basis van wetenschap al "ethiek" is...

En dat jij een onuitputtelijke geldstroom hebt (lotto gewonnen ooit?) wilt niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Daarmee. Economie. Prijs-elasticiteit. Wetenschap. Maatschappelijke gevolgen. In plaats van "ik denk", "ik zou". Ondertussen weten we wel dat jij er niet achterstaat. Ik bekijk het echter niet enkel uit mijn standpunt, maar ook vanuit een maatschappelijk standpunt. Met een wetenschappelijke basis.

Als jij vindt dat wetenschap zo onbelangrijk is en dat we wetenschappelijk aangetoonde gevolgen moeten negeren, behalve als we "een perfect beleid op alle domeinen kunnen voeren", tja, dan heeft discussiëren echt geen nut. En gewoon weeral, kinderachtig. "Voor vlees wel en voor x niet en dat is niet eerlijk". Stop met de calimero.

Soit, ik stop met deze discussie. Just ne muur.
 
Maar eerlijk gezegd, 1 x per week rood vlees lijkt mij een grote verbetering over het gemiddelde.

Dat wanneer je vlees eet, je voor kwaliteit gaat, kan ik ook enkel maar toejuichen :)

Mja, ook een beetje dubbel. Hangt er vanaf hoe je kwaliteit definieert natuurlijk. In veel gevallen gaat het dan om het beste/"kwalitatiefste" stukje van een dier (steak, varkenshaasje, filet), terwijl men de rest links laat liggen.
 
Mja, ook een beetje dubbel. Hangt er vanaf hoe je kwaliteit definieert natuurlijk. In veel gevallen gaat het dan om het beste/"kwalitatiefste" stukje van een dier (steak, varkenshaasje, filet), terwijl men de rest links laat liggen.
Dat klopt ook. Ik doelde vooral op het duurdere vlees, runderen die een iets beter leven hebben gehad en bv. grasgevoed zijn i.p.v. zo snel mogelijk vetmesten. Maar je hebt zeker gelijk, veel stukken vlees (sommige zeer lekker) eten we hier amper of niet meer als gevolg van de continue beschikbaarheid van alles.
 
Mja, ook een beetje dubbel. Hangt er vanaf hoe je kwaliteit definieert natuurlijk. In veel gevallen gaat het dan om het beste/"kwalitatiefste" stukje van een dier (steak, varkenshaasje, filet), terwijl men de rest links laat liggen.
't Is niet dat die rest weggegooid wordt he. :p
 
Ja, dat zou men beter doen, zoals men WEL al doet op bepaalde vlakken. Maar goed, als beleid op basis van wetenschap al "ethiek" is...

Ok, als we dat voor alles doen, geen probleem.
https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/783/738/RUG01-002783738_2019_0001_AC.pdf (pg 16 voor de meeste cijfers)

Als ik het zo een beetje bekijk (en het niet verkeerd interpreteer) is de factor tussen rundvlees en bruine bonen meer dan een verdubbeling van de carbon footprint is (tot bijna een vertrippeling). Waardoor de impact van de belasting ervoor zorgt dat er een bijtelling op de basiskost is gaande van 42 cent tot 6,3€ per kilo bruine bonen. En dat dit voor rundsvlees gaat van tot 1,02€ tot 15.3€ per kilo is. Enkel tgv een belasting.

Laat ons duidelijk zijn, dit is een belasting BOVENOP de huidige prijs voor het product per kilo. En die variaties hangen af van onderzoekstudies om het gebruik van vlees met 9 - 27% te verminderen in zweden (prijsstijging van 0.06 tot 0,35€ per kilo equivalent CO2). Al moet je al 0,9€ vragen voor Denemarken om een reductie van 19% te verkrijgen. Waarbij het vooral de intentie is om het vleesverbruik bij de sociale lagere klasse (staat letterlijk IN de studie - pagina 15 van de tool, nummer 8 op de pagina) te verminderen omdat zij vooral degenen zijn die te veel vlees eten.
Het laat echter duidelijk zien dat die reducties met een serieuze korrel zout te nemen zijn en niet zomaar eventjes 1 op 1 over te nemen zijn voor België.

En dat jij een onuitputtelijke geldstroom hebt (lotto gewonnen ooit?) wilt niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Daarmee. Economie. Prijs-elasticiteit. Wetenschap. Maatschappelijke gevolgen. In plaats van "ik denk", "ik zou".
Onuitputtelijk? Neen. Maar ik heb wel geleerd van keuzes te maken en zal dan ook eerder mijn kosten ergens anders proberen te reduceren al heb ik ook het voordeel dat ik ondertussen al wat ouder ben en veel hoge vaste kosten zijn weggevallen en tot de hogere sociale klasse behoor gebaseerd op mijn inkomen. Als vb zal ik eerder mijn groentenverbruik reduceren of uberhaupt afschaffen om de meerkost van vlees te dekken dan dat ik mijn vleesverbruik zal reduceren. De kost die ik moet leggen voor vlees tov het geheel van het inkomen is namelijk niet significant. Op dit moment.

Misschien wanneer alles zo enorm stijgt tgv die voorgestelde belasting, dat ik dit ga herbekijken. Omdat mijn kost voor boodschappen gaat van 150€ naar 375€ (pure assumptie). En dit niet haalbaar is voor mensen die moeten rondkomen met 1700 -2000€ of nu al bedragen van 300 - 400€ spenderen aan voedsel. Maar ik betwijfel het persoonlijk. Maar ik zit dan ook in een luxepositie als alleenstaande zonder kinderen en met een goed inkomen.

Als jij vindt dat wetenschap zo onbelangrijk is en dat we wetenschappelijk aangetoonde gevolgen moeten negeren, behalve als we "een perfect beleid op alle domeinen kunnen voeren", tja, dan heeft discussiëren echt geen nut. En gewoon weeral, kinderachtig. "Voor vlees wel en voor x niet en dat is niet eerlijk".
Heb ik nergens gezegd (ik heb namelijk al eens letterlijk gesteld dat de oplossing niet perfect moet zijn). Het is echter onheus schermen met wetenschap wanneer je enkel en alleen focust op vleesconsumptie. En dan zo'n belasting enkel doorvoert op vlees en niet op andere onderdelen van het voedingspatroon. Al gaan we eerlijk zijn dat als dit enkel doorgevoerd wordt in europa. De impact ervan op wereldschaal niet echt veel voorstelt. Zo'n systeem moet dan al door de wereld gedragen worden. In sommige landen waar het nu al moeilijk is om voldoende eten te hebben om te overleven zullen ze echter eens goed lachen hiermee.

Stop met de calimero. Ik stop met deze discussie.
ik hang niet de calimero uit. Maar geen probleem dan stop je maar hé.
 
Nee, uiteraard niet, er zijn ook nog frikandellen (of curryworsten? :unsure:) en hondenvoer die gemaakt worden. Maar deze opmerking was gewoon om aan te geven dat overschakelen op "kwalitatiever" vlees niet noodzakelijk een reductie in de veestapel betekent.
Goh, als er collectiever wordt overgegaan naar minder, maar beter vlees zal het aanbod en dus ook de veestapel ook wel dalen.
 
Ik vind ook dat we bewust mensen moeten belemmeren om zich voor te planten. Altijd maar blazen verkopen dat we teveel consumeren en dat het individu dat moet oplossen is voor mij zever. De kern van de zaak is dat de planeet niet geschikt is om meer dan 7 miljard mensen fatsoenlijk te laten leven. Laat er maar terug wat survival of the fittest door gaan om ergens rond de 2 miljard te stranden en alle ecologische en maatschappelijke problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Je kan dit ook anders stellen. We zijn momenteel met te veel om te consumeren zoals we nu bezig zijn. Dat is het uitgangspunt.

Wat is er volgens u mis met het zoeken naar manieren om onze oneindige consumptiedrang niet zo verwoestend te laten zijn voor de planeet? Waarom zou alles wat onder de noeme consumptie valt per se gelijk moeten staan aan iets wat slecht is voor onze planeet?

Tot die tijd zou ik voorstellen om gewoon uw consumptie te minderen. Word ik zoveel minder tevreden van regelmatig eens een dag geen of minder vlees te eten? Mwah, niet echt. Word ik zoveel minder tevreden door mij voor korte afstanden te voet of met de fiets te verplaatsen ipv met de auto? Nee, eigenlijk ook niet. Word ik ontevreden van mijn afval te sorteren? Nee, dat ook niet. Waarom zou je het dan niet doen?

Heb jij echt nood aan dat stuk vlees van 1 kilogram om je goed te voelen? Heb je al eens geprobeerd om een tijd geen vlees te eten? Hoe weet je dan hoe je je voelt als je dat niet doet?
 
Je kan dit ook anders stellen. We zijn momenteel met te veel om te consumeren zoals we nu bezig zijn. Dat is het uitgangspunt.

Wat is er volgens u mis met het zoeken naar manieren om onze oneindige consumptiedrang niet zo verwoestend te laten zijn voor de planeet? Waarom zou alles wat onder de noeme consumptie valt per se gelijk moeten staan aan iets wat slecht is voor onze planeet?

Tot die tijd zou ik voorstellen om gewoon uw consumptie te minderen. Word ik zoveel minder tevreden van regelmatig eens een dag geen of minder vlees te eten? Mwah, niet echt. Word ik zoveel minder tevreden door mij voor korte afstanden te voet of met de fiets te verplaatsen ipv met de auto? Nee, eigenlijk ook niet. Word ik ontevreden van mijn afval te sorteren? Nee, dat ook niet. Waarom zou je het dan niet doen?

Heb jij echt nood aan dat stuk vlees van 1 kilogram om je goed te voelen? Heb je al eens geprobeerd om een tijd geen vlees te eten? Hoe weet je dan hoe je je voelt als je dat niet doet?
Weet je wat het ook is: mensen hebben een degôut van zwaaiende moraliserende vingertjes. Maar het is wel noodzakelijk om mensen af en toe te wijzen op hun verantwoordelijkheden en de impact die ze maken met hun beslissingen. Mensen schieten nogal gemakkelijk in een kramp als ze terecht worden gewezen. Dan is het alsof er een groot complot gaande is om hen iets "af te pakken", want "dat mag ook al niet meer!". Dat is soms een moeilijke afweging.
 
Terug
Bovenaan