Vlaanderen en Nederland samen

Aansluiting van Vlaanderen bij Nederland?

  • Ja, ook zonder Brussel/taalgrensgemeenten

    Stemmen: 10 17,9%
  • Ja, maar enkel als Brussel meewil (en dus na de nodige onderhandelingen met Franstaligen)

    Stemmen: 2 3,6%
  • Ja, maar enkel met de rest van België ook

    Stemmen: 3 5,4%
  • Ja, enkel indien zware toegevingen van Nederland (hoofdstad naar Vlaanderen, ...)

    Stemmen: 2 3,6%
  • Nee, liever niet.

    Stemmen: 27 48,2%
  • Nee, indien dit gebeurt verhuis ik weg uit Vlaanderen

    Stemmen: 7 12,5%
  • Sorry, ik ben Nederlander

    Stemmen: 1 1,8%
  • Geen mening/andere mening

    Stemmen: 2 3,6%
  • Binnen een Confederatie zie ik dit wel zitten

    Stemmen: 6 10,7%
  • Ja , maar enkel in dien wallonië bij frankrijk wordt gevoegd, en de duitstalige streek bij duitsland

    Stemmen: 1 1,8%

  • Totaal aantal stemmers
    56
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb gepoogd je duidelijk te maken dat heel wat van jouw stellingen hier over cultuur en geschiedenis gebakken lucht zijn, net zoals verschillende anderen hier. Maar die posts negeer je, of ga je een beetje op de man spelen, of ga je als repliek wat mensen taggen die je idee genegen zijn, alsof dat een argument is. Verder is het een topic van een buitenlander die zonder echt te weten wat er leeft bij ons een leuk ideetje had waarmee hij alle problemen van de Vlamingen eens ging oplossen, en daarbij niet eens door heeft hoe minachtend hij overkomt. En dan met het ene na het andere fantasietje komt om mensen in zijn clubje te krijgen: we schelden jullie staatsschuld kwijt! We gaan jullie wegen bouwen! Hier, 75 plaatsen in ons parlement!

Zinloos.
Tja. Eerst de balk uit je eigen oog halen voor je de splinter in het oog van de ander ziet. Of is dat spreekwoord alleen bekend in Nederland?
 
Wat culturele uitwisseling betreft heb je dat ook wel sterk tussen Nederlandse en Vlaamse schrijvers, dankzij onder andere deBuren. Met Waalse schrijvers heb je dat dan weer niet?
Precies. Oja en er zijn Nederlanders op Vlaamse internetfora en Vlamingen op Nederlandse internetfora. ;)
 
Dit topic heeft op geen enkel moment enige nuance of zinnige discussie gekend, het zou beter verhuisd worden naar Zwam.
Ik mis die optie in de poll.

Verder is het oplaten van bijzonder onrealistische ballonnetjes allerhande geen discussie waardig van P&A, want zoals gesteld is dit niet politiek noch actualiteit.
 
Er is momenteel geen aanleiding om serieus na te denken over een hereniging van de Nederlanden. Mocht het "Grootnederlandisme"of "Heelnederlandisme" of godbetert Orangisme sterk vertegenwoordigd zijn in Vlaanderen, had dit topic misschien wel de nodige ernstgraad gehad. Zoals @rubenvb stelt is het niet actueel (wel politiek), het leeft niet. Daarom denk ik dat dit topic de bal wat misslaat. Dat is jammer, maar ik denk niet dat het nog recht te trekken is. @Bart Goor komt hier in al zijn enthousiasme aangedraafd met goede bedoelingen, maar die schieten duidelijk in het verkeerde keelgat.

Ik heb altijd wel gedroomd om de Nederlanden weer één te zien, maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat het draagvlak hiervoor quasi onbestaande is, dat er amper tot geen vraag naar is en dat de praktische obstakels immens zijn. Toch geloof ik wel dat Vlamingen en Nederlanders helemaal niet zo sterk van elkaar verschillen, maar in dat soort discussies betreedt je al snel glad ijs want wat naar mijn aanvoelen klopt kan dat voor een ander helemaal niet zo zijn. Een Brussels ketje of iemand die op de taalgrens woont zal wel een pak meer affiniteit hebben met onze Franstalige landgenoten, al zal die eerste eerder in een kosmopolitische bubbel vertoeven.

En wat de vlag betreft: de Bourgondische kruisvlag, dedju.
 
Tja. Eerst de balk uit je eigen oog halen voor je de splinter in het oog van de ander ziet. Of is dat spreekwoord alleen bekend in Nederland?
maar vind je dat zelf realistisch, bvb dat Nederland niet alleen de schuldenberg van Vlaanderen overneemt, maar ook nog eens die gigantische investering in het wegennetwerk betaalt, en dan niet alleen de hoofdstad verhuist naar Antwerpen, maar ook nog eens 50% extra zetels in het parlement voegt om die aan de Vlamingen te geven?
 
@Bart Goor komt hier in al zijn enthousiasme aangedraafd met goede bedoelingen, maar die schieten duidelijk in het verkeerde keelgat.
Ik vind het eerder logisch dat het niet goed word opgevat. We hebben een cultuur en door een hereneging drijgen we onze mooie cultuur te verliezen. Ik denk dat hij zich niet goed realiseert dat Vlaanderen uit meerdere provincies bestaat dan enkel Limburg. Van waar ik kom is er geen druppel Nederlands cultuur dus dit zou nooit goed komen.
Ik heb altijd wel gedroomd om de Nederlanden weer één te zien, maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat het draagvlak hiervoor quasi onbestaande is, dat er amper tot geen vraag naar is en dat de praktische obstakels immens zijn. Toch geloof ik wel dat Vlamingen en Nederlanders helemaal niet zo sterk van elkaar verschillen, maar in dat soort discussies betreedt je al snel glad ijs want wat naar mijn aanvoelen klopt kan dat voor een ander helemaal niet zo zijn. Een Brussels ketje of iemand die op de taalgrens woont zal wel een pak meer affiniteit hebben met onze Franstalige landgenoten, al zal die eerste eerder in een kosmopolitische bubbel vertoeven.
Over de taal ben ik het niet eens heb je ooit al eens het verschil gemerkt tussen een west Vlaming die spreekt en een Nederlander. De realiteit is dat er wel een groot verschil is misschien niet in Limburg.
 
Je kan er ook bewust de nuance uit weghalen.

De vraag op zich is zeker nuttig.

Verder vermoed ik dat we na een eventuele splitsing (wat veel realistischer is), gewoon veel meer richting Nederland zullen kijken. Economische samenwerking, maar ook culturele uitwisseling. Nederland of groot-nederlanders moeten dat niet forceren. Dat zal zijn tijd nodig hebben.

Verder denk ik dat het leuk zou zijn om meer culturele uitwisseling te hebben: Stel nu bijvoorbeeld dat wij gewoon elkaars programma's gaan kijken (fc de kampioenen kennen ze bijvoorbeeld niet in NL) en TV-zenders delen, dan krijg je gewoon één grote culturele ruimte. Uiteraard moet de voorwaarde zijn dat elk onderdeel van het land zijn afvaardiging heeft en de taalkundige diversiteit gerespecteerd zou worden.
Fc de kampioenen zullen sommige Nederlanders wel kennen, maar los daarvan zijn er echt wel Vlaamse programma's die in Nederland worden uitgezonden (down the Road, reizen Waes bijvoorbeeld).
 
Ik vind het eerder logisch dat het niet goed word opgevat. We hebben een cultuur en door een hereneging drijgen we onze mooie cultuur te verliezen. Ik denk dat hij zich niet goed realiseert dat Vlaanderen uit meerdere provincies bestaat dan enkel Limburg. Van waar ik kom is er geen druppel Nederlands cultuur dus dit zou nooit goed komen.
Ik zie niet in waarom we onze eigenheid zouden verliezen bij een hereniging, tenzij er een extreem centralistisch beleid zou worden gevoerd zoals in Frankrijk dat geweest is. Dat land was in de 19de eeuw héél anders dan vandaag.
Over de taal ben ik het niet eens heb je ooit al eens het verschil gemerkt tussen een west Vlaming die spreekt en een Nederlander. De realiteit is dat er wel een groot verschil is misschien niet in Limburg.
Ik versta die West-Vlaming toch moeilijker dan die Nederlander. :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Er is momenteel geen aanleiding om serieus na te denken over een hereniging van de Nederlanden. Mocht het "Grootnederlandisme"of "Heelnederlandisme" of godbetert Orangisme sterk vertegenwoordigd zijn in Vlaanderen, had dit topic misschien wel de nodige ernstgraad gehad. Zoals @rubenvb stelt is het niet actueel (wel politiek), het leeft niet. Daarom denk ik dat dit topic de bal wat misslaat. Dat is jammer, maar ik denk niet dat het nog recht te trekken is. @Bart Goor komt hier in al zijn enthousiasme aangedraafd met goede bedoelingen, maar die schieten duidelijk in het verkeerde keelgat.

Ik heb altijd wel gedroomd om de Nederlanden weer één te zien, maar ik ben realistisch genoeg om te beseffen dat het draagvlak hiervoor quasi onbestaande is, dat er amper tot geen vraag naar is en dat de praktische obstakels immens zijn. Toch geloof ik wel dat Vlamingen en Nederlanders helemaal niet zo sterk van elkaar verschillen, maar in dat soort discussies betreedt je al snel glad ijs want wat naar mijn aanvoelen klopt kan dat voor een ander helemaal niet zo zijn. Een Brussels ketje of iemand die op de taalgrens woont zal wel een pak meer affiniteit hebben met onze Franstalige landgenoten, al zal die eerste eerder in een kosmopolitische bubbel vertoeven.

En wat de vlag betreft: de Bourgondische kruisvlag, dedju.
Een beetje zoals Vlamingen en Walen dan?
 
Ik heb geen haat tov NL, maar ook totaal geen voeling met hen. Ik heb al weinig sympathie of connectie met onze politiek of koningshuis en die hebben toch nog iets of wat connectie met Vlaanderen zoals we het nu kennen. Dan ga ik helemaal niet staan springen om Oranje boven te gaan staan roepen en onder politiekers en een Koningshuis te komen staan dat nog verder van m'n bed staat.
 
Ik denk dat er weinig sprake is van hereniging, nadat Vlaanderen is omgekocht met borrelnootjes en een uitzicht op meebeslissen maar nooit echte macht, komen de Nederlanders hier alles beslissen.

"Want jullie Belgen maken er toch maar een rommeltje van." En schaf die Vlaamse feestdag ook maar ineens af luilakken, Oranje boven! De Vlaming blijft in dat geheel altijd maar een tweederangsburger met een vreemd accent en nooit een "echte" Nederlander.
 
Een beetje zoals Vlamingen en Walen dan?
Je kan moeilijk zeggen dat een gedeelde geschiedenis geen sporen nalaat, al merk je dat het collectieve geheugen bij Vlamingen en Walen onderling bij momenten héél sterk kan verschillen. De omgang met het collaboratieverleden alleen al verdeelde het land immens. Een van de grootste verdelers is de taalbarrière. Er zullen niet veel Walen en Vlamingen zijn die elkaars media volgen.
 
Je kan moeilijk zeggen dat een gedeelde geschiedenis geen sporen nalaat, al merk je dat het collectieve geheugen bij Vlamingen en Walen onderling bij momenten héél sterk kan verschillen. De omgang met het collaboratieverleden alleen al verdeelde het land immens. Een van de grootste verdelers is de taalbarrière. Er zullen niet veel Walen en Vlamingen zijn die elkaars media volgen.
Ik weet niet of de jongere generatie de nederlandse media echt actief volgt om eerlijk te zijn.

Ik keek vroeger wel eens naar lingo en zo op de nederlandse tv. Grotendeels omdat mijn grootmoeder dit deed. Tegenwoordig is het allemaal prime tv, netflix of... en dan is het meestal engels. Niet nederlands, maar zeer zeker ook niet Frans.
 
Ik zie niet in waarom we onze eigenheid zouden verliezen bij een hereniging, tenzij er een extreem centralistisch beleid zou worden gevoerd zoals in Frankrijk dat geweest is. Dat land was in de 19de eeuw héél anders dan vandaag.

Ik versta die West-Vlaming toch moeilijker dan die Nederlander. :p
Als Vlaanderen bij Nederland komt zal dat dialect verdwijnen door 1 simpele reden veel Nederlanders zullen naar Vlaanderen komen waardoor onze cultuur lichtjes aan verdwijnt. De frituur om de hoek zal het patatkraampje om de hoek worden. Hierdoor denk ik ook dat veel Vlamingen zullen verhuizen naar het buiteland, want velen zouden niet naast een Hollander willen wonen.
 
Je kan moeilijk zeggen dat een gedeelde geschiedenis geen sporen nalaat, al merk je dat het collectieve geheugen bij Vlamingen en Walen onderling bij momenten héél sterk kan verschillen. De omgang met het collaboratieverleden alleen al verdeelde het land immens. Een van de grootste verdelers is de taalbarrière. Er zullen niet veel Walen en Vlamingen zijn die elkaars media volgen.
Maar is dat nodig om elkaar te begrijpen? Imo is het ridicuul om te gaan denken dat een samensmelting van vlaanderen en Nederland opeens alles makkelijker zal maken. Het enige wat de zaken makkelijker zal maken is de transitie naar 1 bestuur en dat kunnen we gerust ook in Belgie he maar dan moet men dat willen
 
Ok ik heb eigenlijk niets te zeggen want ik woon niet meer in Vlaanderen en zal ook nooit meer terugkeren.

En ik voel ook niets om Vlaanderen af te splitsen om dan begot bij Nederland te hotel. Maar ik voel ook echt niets bij de Walen. Welke gelijknissen zien jullie tussen Vlamingen en Walen? Is dat puur omdat we Belgie zijn?
 
Ok ik heb eigenlijk niets te zeggen want ik woon niet meer in Vlaanderen en zal ook nooit meer terugkeren.

En ik voel ook niets om Vlaanderen af te splitsen om dan begot bij Nederland te hotel. Maar ik voel ook echt niets bij de Walen. Welke gelijknissen zien jullie tussen Vlamingen en Walen? Is dat puur omdat we Belgie zijn?
:offtopic:Ver verhuisd van België en Nederland of dicht bij?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
40
Weergaven
874
Terug
Bovenaan