Vlaanderen en Nederland samen

Aansluiting van Vlaanderen bij Nederland?

  • Ja, ook zonder Brussel/taalgrensgemeenten

    Stemmen: 10 17,9%
  • Ja, maar enkel als Brussel meewil (en dus na de nodige onderhandelingen met Franstaligen)

    Stemmen: 2 3,6%
  • Ja, maar enkel met de rest van België ook

    Stemmen: 3 5,4%
  • Ja, enkel indien zware toegevingen van Nederland (hoofdstad naar Vlaanderen, ...)

    Stemmen: 2 3,6%
  • Nee, liever niet.

    Stemmen: 27 48,2%
  • Nee, indien dit gebeurt verhuis ik weg uit Vlaanderen

    Stemmen: 7 12,5%
  • Sorry, ik ben Nederlander

    Stemmen: 1 1,8%
  • Geen mening/andere mening

    Stemmen: 2 3,6%
  • Binnen een Confederatie zie ik dit wel zitten

    Stemmen: 6 10,7%
  • Ja , maar enkel in dien wallonië bij frankrijk wordt gevoegd, en de duitstalige streek bij duitsland

    Stemmen: 1 1,8%

  • Totaal aantal stemmers
    56
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het gaat om een soort cultureel gemeenschappelijk gevoel, het idee dat je bij een bepaalde bevolking of bevolkingsgroep hoort.
Pfoeh zeker dat je wel bij ons wilt horen? Er is een reden waarom we hier om de 5km een ander dialect hebben.

Moesten jullie +- 2/3 van onze politiekers kunnen fileren, een grondig verbod verzorgen rond gefrituurd voedsel van uit de muur en "De weg van het Heilig Frituur" eren, EN dan nog eens het wegen netwerk aanpakken, dan kunnen we misschien wel tot een akkoord komen.

Ah en Antwerpen natuurlijk dan als hoofdstad, maar dat moest zelfs niet echt gezegd worden he jongens?
 
Scherpenheuvel is het Jeruzalem van de Lage Landen, het Mariale Bolwerk tegen de ketterij. Dat lijkt me ook wel een gepaste hoofdstad indien we die noordelijke ketters weer inlijven.

Het valt me toch wel op dat er een niet al te subtiele "Hollanderhaat" aanwezig is. Haat is misschien een te sterk woord, maar het is verkeerd om de arrogante Randstad-Nederlander als dé referentie te beschouwen van de gemiddelde Nederlander.

Het is héél subjectief - en ik heb dat argument al eerder beschouwd als irrelevant (en doe het toch), maar ik kom regelmatig in Nederland en voel me daar toch sneller thuis dan in Charleroi, Arlon of Mons.
Hollanderhaat zou ik het niet echt noemen, het gaat vooral over het feit dat er een grote groep is dat dit niet wilt, maar er toch mensen zijn die erop blijven hameren. Ik voel me zowel Vlaming als Canadees, maar daarom ga ik toch ook niet roepen van Canada verenigen met België.
 
Scherpenheuvel is het Jeruzalem van de Lage Landen, het Mariale Bolwerk tegen de ketterij. Dat lijkt me ook wel een gepaste hoofdstad indien we die noordelijke ketters weer inlijven.

Het valt me toch wel op dat er een niet al te subtiele "Hollanderhaat" aanwezig is. Haat is misschien een te sterk woord, maar het is verkeerd om de arrogante Randstad-Nederlander als dé referentie te beschouwen van de gemiddelde Nederlander.

Het is héél subjectief - en ik heb dat argument al eerder beschouwd als irrelevant (en doe het toch), maar ik kom regelmatig in Nederland en voel me daar toch sneller thuis dan in Charleroi, Arlon of Mons.
En ik voel mij ook niet thuis in Brussel, Antwerpen of Hasselt. Imo is het ridicuul om Wallonië altijd maar weer te gaan beoordelen op hun grootsteden. Al dat de maatstaf is dan doet Vlaanderen het niet beter hoor.

En die "hollanderhaat" is ook wel redelijk relatief hoor maar als je hier jezelf voordoet als arrogante hollander (gezien er continue toondoof gediscussieerd wordt en er niet verder komt als "denk eens in oplossingen" bij mensen die negatief staan tegenover een samensmelting tussen Nederland en Vlaanderen) moet je ook niet verwachten dat mensen gaan nuanceren. Dan versterk je zelf het beeld van die arrogante hollander.
 
En ik voel mij ook niet thuis in Brussel, Antwerpen of Hasselt. Imo is het ridicuul om Wallonië altijd maar weer te gaan beoordelen op hun grootsteden. Al dat de maatstaf is dan doet Vlaanderen het niet beter hoor.
Ik vind het argument wat iemand als persoon voelt als "thuis" niet zo relevant, dat haalde ik dan ook aan. Iemand die rond de kerktoren leeft en niet eens wil trouwen met iemand van een ander dorp of een kosmopoliet die met zijn hipstervrienden in de stad woont ... zeg me maar wie representatief is.
En die "hollanderhaat" is ook wel redelijk relatief hoor maar als je hier jezelf voordoet als arrogante hollander (gezien er continue toondoof gediscussieerd wordt en er niet verder komt als "denk eens in oplossingen" bij mensen die negatief staan tegenover een samensmelting tussen Nederland en Vlaanderen) moet je ook niet verwachten dat mensen gaan nuanceren. Dan versterk je zelf het beeld van die arrogante hollander.
Als de nuance wordt weggeblazen heeft het niet zoveel zin meer om dit topic open te houden, lijkt me.
 
Ik vind het argument wat iemand als persoon voelt als "thuis" niet zo relevant, dat haalde ik dan ook aan. Iemand die rond de kerktoren leeft en niet eens wil trouwen met iemand van een ander dorp of een kosmopoliet die met zijn hipstervrienden in de stad woont ... zeg me maar wie representatief is.
Zoals je zelf zegt is het irrelevant. Dus moet men het ook niet vermelden
Als de nuance wordt weggeblazen heeft het niet zoveel zin meer om dit topic open te houden, lijkt me.
Tjah, diegene die hier iets kan aan doen moet het wel zelf beseffen natuurlijk. Als je zelf continue uw eigen standpunten opdringt en gebruik maakt van dubieuze bronnen om alles te staven moet je niet verwachten om tot een hoogstaande discussie te komen.
 
Taalgrensgemeenten zullen zelf misschien beslissen wat ze willen doen? Allez, je denkt toch nooit dat men een of ander afscheidingsreferendum in Vlaanderen zou kunnen doen (al dan niet via verkiezingen) en men zou beslissen voor gans Vlaanderen zonder dat de taalgrensgemeenten zich daar zouden tegen verzetten?
Het feit dat dat in het grotere geheel kleinere stukken zijn zal betekenen dat ze bij Vlaanderen zullen blijven. Uiteindelijk zou er enkel in de 6 (of 5, Wemmel is een randgeval) rond Brussel een meerderheid zijn. Kijk je bijvoorbeeld naar de kieskring dan zal je een meerderheid zien die bij VL wil blijven. Electoraal is dat een verwaarloosbare groep. Daar gaat Vlaanderen 1) niet op toegeven 2) dat zijn heel probleem veroorzaken van verfranste en vernederlandste deelgebieden in zowel Vlaanderen als Wallonië die allemaal overdracht gaan eisen 3) normaal worden staten gescheiden op hun bestaande deelstaatgrenzen. 4) de vraag is of die dat zelf wel allemaal willen. In Vlaanderen wonen of bij een failliete staat (Brussel of Wallonië) gevoegd worden.
 
"Gevoel" is moeilijk aan te kaarten hé. Hier zijn mensen die meer voeling hebben met Walen dan met Nederlanders en er zijn ook mensen die zich al niet thuisvoelen als ze een stad verder bezoeken. Hoe vertaal je al die gevoelens naar een collectief gevoel? Je zit dan sowieso met een verbeelde gemeenschap die al dan niet wordt opgelegd van bovenuit.

Antwerpen hoofdstad vind ik wel goed. Kunnen we de T-Rex dan niet op onze vlag zetten?
Uiteraard is dat lastig maar op die manier kun je het idee van de natiestaat natuurlijk al helemaal onderuit halen. Ik bedoel: Er zijn in Nederland ook genoeg mensen die niets met Nederland hebben en zich als wereldburgers zien en er zijn fanatieke Nederlanders die zouden strijden tot in de loopgraven voor het vaderland.

Uiteindelijk is de democratie er denk ik om dat gevoel weerklank te geven en hoe we landen vormgeven.

Het fanatisme waarbij hier dubieuze of nogal haatdragende posts tegen Nederland worden geliked doen mij in ieder geval vermoeden dat er onder Vlamingen onder veel inwoners een fors anti-Holland gevoel heerst. ;)

Dus ik wil ook best toegeven dat het er voorlopig echt niet van zal komen die vereniging der Nederlanden. Tegelijkertijd kan het rap gaan en het gevoel opslaan op het moment dat de Walen weer eens moeilijk doen. Want laat ons eerlijk zijn: Die anti-Waalse sentimenten zijn er ook volop en ik vermoed nog meer dan anti-Hollandse.

Ik voorzie dus nog steeds eerder een onafhankelijk Vlaanderen en hoop dan ooit op een aansluiting. Dromen mag.
 
Dit topic heeft op geen enkel moment enige nuance of zinnige discussie gekend, het zou beter verhuisd worden naar Zwam.
Daar doe je zelf toch ook aan mee. Wat is nu echt het meest provocerende dat hier gezegd is? Eerlijk gezegd vond ik dat de post van een user die liever een spijker door het scrotum had dan zich bij Nederland aansluiten, verder ging het er netjes aan toe.
 
Dit topic heeft op geen enkel moment enige nuance of zinnige discussie gekend, het zou beter verhuisd worden naar Zwam.
Je kan er ook bewust de nuance uit weghalen.

De vraag op zich is zeker nuttig.

Verder vermoed ik dat we na een eventuele splitsing (wat veel realistischer is), gewoon veel meer richting Nederland zullen kijken. Economische samenwerking, maar ook culturele uitwisseling. Nederland of groot-nederlanders moeten dat niet forceren. Dat zal zijn tijd nodig hebben.

Verder denk ik dat het leuk zou zijn om meer culturele uitwisseling te hebben: Stel nu bijvoorbeeld dat wij gewoon elkaars programma's gaan kijken (fc de kampioenen kennen ze bijvoorbeeld niet in NL) en TV-zenders delen, dan krijg je gewoon één grote culturele ruimte. Uiteraard moet de voorwaarde zijn dat elk onderdeel van het land zijn afvaardiging heeft en de taalkundige diversiteit gerespecteerd zou worden.
 
Dit topic heeft op geen enkel moment enige nuance of zinnige discussie gekend, het zou beter verhuisd worden naar Zwam.
Dit is ook geen topic dat je politiek kan bespreken, want daar is geen basis voor.
Uiteraard is dat lastig maar op die manier kun je het idee van de natiestaat natuurlijk al helemaal onderuit halen. Ik bedoel: Er zijn in Nederland ook genoeg mensen die niets met Nederland hebben en zich als wereldburgers zien en er zijn fanatieke Nederlanders die zouden strijden tot in de loopgraven voor het vaderland.

Uiteindelijk is de democratie er denk ik om dat gevoel weerklank te geven en hoe we landen vormgeven.

Het fanatisme waarbij hier dubieuze of nogal haatdragende posts tegen Nederland worden geliked doen mij in ieder geval vermoeden dat er onder Vlamingen onder veel inwoners een fors anti-Holland gevoel heerst. ;)

Dus ik wil ook best toegeven dat het er voorlopig echt niet van zal komen die vereniging der Nederlanden. Tegelijkertijd kan het rap gaan en het gevoel opslaan op het moment dat de Walen weer eens moeilijk doen. Want laat ons eerlijk zijn: Die anti-Waalse sentimenten zijn er ook volop en ik vermoed nog meer dan anti-Hollandse.

Ik voorzie dus nog steeds eerder een onafhankelijk Vlaanderen en hoop dan ooit op een aansluiting. Dromen mag.
Dromen mag, zolang je maar geen fantasieën begint te krijgen. De kans dat dat ooit zal gebeuren is bijna nihil.
 
Wat dacht je hiervan?
  1. Wij lijven jullie als de afvallige provincies die jullie zijn weer in bij België
  2. Als het echt moet, kunnen we nadenken over Het Verenigde Vlaanderen als naam
  3. Als historische hoofdstad van de vroegere Nederlanden, en als huidige Europese hoofdstad, blijft Brussel uiteraard ook gewoon de hoofdstad van deze nieuwe unie.
  4. De staatsschuld betalen jullie, dat zien we als herstelbetalingen voor de sluiting van de Schelde, het Barrièretraktaat en het ons laten zitten in 1585.
  5. De Duitstalige en Franstalige gebieden blijven gewoon behouden, en we claimen Frans-Vlaanderen terug van de Fransozen.
+​
Als dit gebeurt zal ik wel de onafhankelijkheid vragen voor west Vlaanderen.
en ik ben akkoord.
 
  • Geweldig
Waarderingen: SDB
Verder denk ik dat het leuk zou zijn om meer culturele uitwisseling te hebben: Stel nu bijvoorbeeld dat wij gewoon elkaars programma's gaan kijken (fc de kampioenen kennen ze bijvoorbeeld niet in NL) en TV-zenders delen, dan krijg je gewoon één grote culturele ruimte. Uiteraard moet de voorwaarde zijn dat elk onderdeel van het land zijn afvaardiging heeft en de taalkundige diversiteit gerespecteerd zou worden.
Een programma als eigen kweek zal nooit werken in Nederland, en dit is wel mijn lieveling serie. Ik ben ook geen grote fan van Nederlandse tv-shows, onze taal is ook wel een groot verschil en dat merk ik vooral in die tv-shows. Ik snap gewoon niet waarom dat allemaal geforceerd moet zijn de meeste zijn gelukkig nu zo waarom zouden we het dan plots heel anders doen.
 
Je kan er ook bewust de nuance uit weghalen.

De vraag op zich is zeker nuttig.

Verder vermoed ik dat we na een eventuele splitsing (wat veel realistischer is), gewoon veel meer richting Nederland zullen kijken. Economische samenwerking, maar ook culturele uitwisseling. Nederland of groot-nederlanders moeten dat niet forceren. Dat zal allemaal wel komen dan.
Het is nu voor mij een beetje alsof sommige Vlamingen hier zeggen: Hallo, we hebben weleens van jullie gehoord maar verder zouden we niet weten wie jullie zijn. De groeten!

Dat lijkt me ook op basis van de historie onzinnig, er is vanuit Vlaanderen zeker van de jaren 60 tot 80 ontzettend veel naar Nederlandse televisie gekeken en ook nu stikt het bij ons in Nederland van de Vlamingen op televisie. Op youtube kijken Nederlanders en Vlamingen naar elkaars video's. We lezen elkaars literatuur (al wordt dat minder), in België zie ik regelmatig billboards met Nederlandse artiesten. Die culturele uitwisseling is er natuurlijk volop en die ontkennen voelt wat geforceerd aan.

Maar ik ben het met je eens dat die Grootnederlandse gedachte niet teveel door rechtse politiek geforceerd moet worden. Zou prettig zijn als ook middenpartijen er wat meer voor openstaan.
 
Het is nu voor mij een beetje alsof sommige Vlamingen hier zeggen: Hallo, we hebben weleens van jullie gehoord maar verder zouden we niet weten wie jullie zijn. De groeten!

Dat lijkt me ook op basis van de historie onzinnig, er is vanuit Vlaanderen zeker van de jaren 60 tot 80 ontzettend veel naar Nederlandse televisie gekeken en ook nu stikt het bij ons in Nederland van de Vlamingen op televisie. Op youtube kijken Nederlanders en Vlamingen naar elkaars video's. We lezen elkaars literatuur (al wordt dat minder), in België zie ik regelmatig billboards met Nederlandse artiesten. Die culturele uitwisseling is er natuurlijk volop en die ontkennen voelt wat geforceerd aan.

Maar ik ben het met je eens dat die Grootnederlandse gedachte niet teveel door rechtse politiek geforceerd moet worden. Zou prettig zijn als ook middenpartijen er wat meer voor openstaan.
Wat culturele uitwisseling betreft heb je dat ook wel sterk tussen Nederlandse en Vlaamse schrijvers, dankzij onder andere deBuren. Met Waalse schrijvers heb je dat dan weer niet?
 
Daar doe je zelf toch ook aan mee. Wat is nu echt het meest provocerende dat hier gezegd is? Eerlijk gezegd vond ik dat de post van een user die liever een spijker door het scrotum had dan zich bij Nederland aansluiten, verder ging het er netjes aan toe.
Ik heb gepoogd je duidelijk te maken dat heel wat van jouw stellingen hier over cultuur en geschiedenis gebakken lucht zijn, net zoals verschillende anderen hier. Maar die posts negeer je, of ga je een beetje op de man spelen, of ga je als repliek wat mensen taggen die je idee genegen zijn, alsof dat een argument is. Verder is het een topic van een buitenlander die zonder echt te weten wat er leeft bij ons een leuk ideetje had waarmee hij alle problemen van de Vlamingen eens ging oplossen, en daarbij niet eens door heeft hoe minachtend hij overkomt. En dan met het ene na het andere fantasietje komt om mensen in zijn clubje te krijgen: we schelden jullie staatsschuld kwijt! We gaan jullie wegen bouwen! Hier, 75 plaatsen in ons parlement!

Zinloos.
 
Het is nu voor mij een beetje alsof sommige Vlamingen hier zeggen: Hallo, we hebben weleens van jullie gehoord maar verder zouden we niet weten wie jullie zijn. De groeten!
Voor mij is dit logisch want als een Nederlander plots roep je ja moet Nederlander worden dan kan je moeilijk een sympathieke reactie verwachten.
Dat lijkt me ook op basis van de historie onzinnig, er is vanuit Vlaanderen zeker van de jaren 60 tot 80 ontzettend veel naar Nederlandse televisie gekeken en ook nu stikt het bij ons in Nederland van de Vlamingen op televisie. Op youtube kijken Nederlanders en Vlamingen naar elkaars video's. We lezen elkaars literatuur (al wordt dat minder), in België zie ik regelmatig billboards met Nederlandse artiesten. Die culturele uitwisseling is er natuurlijk volop en die ontkennen voelt wat geforceerd aan.
Er zijn niet veel Vlaamse youtubers, ik snap gewoon niet dat je niet ziet dat er een taalverschil is. Daarom heb ik het eerder moeilijk mee om te luisteren naar NL televisie shows.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
40
Weergaven
955
Terug
Bovenaan