Vlaanderen en Nederland samen

Aansluiting van Vlaanderen bij Nederland?

  • Ja, ook zonder Brussel/taalgrensgemeenten

    Stemmen: 10 17,9%
  • Ja, maar enkel als Brussel meewil (en dus na de nodige onderhandelingen met Franstaligen)

    Stemmen: 2 3,6%
  • Ja, maar enkel met de rest van België ook

    Stemmen: 3 5,4%
  • Ja, enkel indien zware toegevingen van Nederland (hoofdstad naar Vlaanderen, ...)

    Stemmen: 2 3,6%
  • Nee, liever niet.

    Stemmen: 27 48,2%
  • Nee, indien dit gebeurt verhuis ik weg uit Vlaanderen

    Stemmen: 7 12,5%
  • Sorry, ik ben Nederlander

    Stemmen: 1 1,8%
  • Geen mening/andere mening

    Stemmen: 2 3,6%
  • Binnen een Confederatie zie ik dit wel zitten

    Stemmen: 6 10,7%
  • Ja , maar enkel in dien wallonië bij frankrijk wordt gevoegd, en de duitstalige streek bij duitsland

    Stemmen: 1 1,8%

  • Totaal aantal stemmers
    56
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok dus de concessies vanuit het Noorden:

1. Nieuwe zuidelijke hoofdstad is geen probleem. Antwerpen lijkt mij prima hiervoor. Een Noord-Brabantse stad zoals Den Bosch vind ik ook prima.
2. Staatsschuld betaalt Nederland.
3. Nieuwe naam van het land (de Nederlanden?) zal worden geaccepteerd.
4. Wegen zullen worden vernieuwd in het Zuiden
5. Duitstalig gebied naar Duitsland, Wallonië naar Frankrijk. (staat Frankrijk absoluut voor open)
6. Friet mag nog steeds friet genoemd worden.

Hoe klinkt dit alles?
Wat dacht je hiervan?
  1. Wij lijven jullie als de afvallige provincies die jullie zijn weer in bij België
  2. Als het echt moet, kunnen we nadenken over De Verenigde Nederlanden als naam
  3. Als historische hoofdstad van de vroegere Nederlanden, en als huidige Europese hoofdstad, blijft Brussel uiteraard ook gewoon de hoofdstad van deze nieuwe unie.
  4. De staatsschuld betalen jullie, dat zien we als herstelbetalingen voor de sluiting van de Schelde, het Barrièretraktaat en het ons laten zitten in 1585.
  5. De Duitstalige en Franstalige gebieden blijven gewoon behouden, en we claimen Frans-Vlaanderen terug van de Fransozen.
  6. Wij vonden jullie taal in de 16de eeuw al barbaars, dat is er niet op verbeterd na eeuwen afscheiding. We zullen dus investeren in verplichte taalkampen voor iedere voormalige Nederlander. We bieden daarnaast gratis lessen Frans aan, zodat jullie ook met onze Waalse vrienden kunnen communiceren.
 
Laatst bewerkt:
Ik vrees het ook maar toch is ook het aantal voorstanders substantieel. Die groep kun je niet zomaar wegzetten als idioten.
Ik zet ze ook niet weg als idioten, maar als de meerderheid het niet wil moet je niet iets proberen te forceren omdat jij dit wel wilt.
 
Ik begrijp sowieso niet waarom je als Belg bij Nederland wilt horen en dan niet gewoon naar daar verhuist. Oke, voor sommigen zal afstand en sociaal leven zeker meespelen, maar dat valt toch wel te overbruggen lijkt me.
 
  • Geweldig
Waarderingen: SDB
Ik begrijp sowieso niet waarom je als Belg bij Nederland wilt horen en dan niet gewoon naar daar verhuist. Oke, voor sommigen zal afstand en sociaal leven zeker meespelen, maar dat valt toch wel te overbruggen lijkt me.
Het gaat om een soort cultureel gemeenschappelijk gevoel, het idee dat je bij een bepaalde bevolking of bevolkingsgroep hoort. Voor de een leeft dat gevoel duidelijk meer dan voor de ander. Maar er zijn toch ook best Vlamingen te ontdekken die ook het gevoel hebben bij dezelfde Nederlandse 'stam' te horen. (Iets wat ik zelf ook sterk zo voel)

Anderen vinden dit uiteraard totale bullshit. Dat mag ook, maar het gevoel bestaat.
 
Het gaat om een soort cultureel gemeenschappelijk gevoel, het idee dat je bij een bepaalde bevolking of bevolkingsgroep hoort. Voor de een leeft dat gevoel duidelijk meer dan voor de ander. Maar er zijn toch ook best Vlamingen te ontdekken die ook het gevoel hebben bij dezelfde Nederlandse 'stam' te horen. (Iets wat ik zelf ook sterk zo voel)

Anderen vinden dit uiteraard totale bullshit. Dat mag ook, maar het gevoel bestaat.
Niet iedereen wil Nederlander worden. :wtf:
 
De stelling:
'Ja, ook zonder Brussel/taalgrensgemeenten' is raar. Taalgrensgemeenten zullen nooit afgestaan worden en zijn integraal deel van het Vlaams gewest. Bij een onafhankelijkheid worden die altijd meegenomen, zelfs al is er een meerderheid aan Franstaligen. Dat er faciliteiten blijven zou kunnen, maar meer niet. Wij gaan ook geen taalgrensgemeenten van Wallonië meepikken.

Dus gelieve taalgrensgemeenten te schrappen in die optie.
Taalgrensgemeenten zullen zelf misschien beslissen wat ze willen doen? Allez, je denkt toch nooit dat men een of ander afscheidingsreferendum in Vlaanderen zou kunnen doen (al dan niet via verkiezingen) en men zou beslissen voor gans Vlaanderen zonder dat de taalgrensgemeenten zich daar zouden tegen verzetten?
Ok dus de concessies vanuit het Noorden:

1. Nieuwe zuidelijke hoofdstad is geen probleem. Antwerpen lijkt mij prima hiervoor. Een Noord-Brabantse stad zoals Den Bosch vind ik ook prima.
2. Staatsschuld betaalt Nederland.
3. Nieuwe naam van het land (de Nederlanden?) zal worden geaccepteerd.
4. Wegen zullen worden vernieuwd in het Zuiden
5. Duitstalig gebied naar Duitsland, Wallonië naar Frankrijk. (staat Frankrijk absoluut voor open)
6. Friet mag nog steeds friet genoemd worden.

Hoe klinkt dit alles?
1. Nog liever Amsterdam dan Antwerpen. Maar ook nog liever Zichem-Zussen-Bolder dan Amsterdam.
2. Ah, dus wij als Vlamingen gaan die niet moeten aflossen? Leuk. En hoe ga je de Nederlanders daarvan overtuigen? Of bedoel je gewoon dat het opgenomen wordt in de totale staatsschuld van het nieuwe land?
3. Nedervlaanderen, aub.
4. Dit gaan jullie dus ook allemaal betalen? Of weer doen alsof je het betaalt, maar gewoon in de schuld opnemen?
5. Frankrijk wil Wallonië niet. Er is een groot verschil tussen gebiedsuitbreiding en schuldovername.
6. Waauw, jullie gaan toelaten wat wij als naam gebruiken voor iets. Zo democratisch dat jullie zijn. En mag ik in West-Vlaanderen dan frieten nog frit'n noemen?
 
Laatst bewerkt:
De belangrijkste vraag: wat doen we met Filip en Mathilde?
Kunnen we Amalia en Elizabeth niet aan elkaar uithuwelijken? Zetten we enerzijds onze monarchale tradities van de politieke huwelijken - uiteraard zonder rekening te houden met de wensen van de 'gelukkigen' - in de verf, als ons ultra-progressief karakter.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een soort cultureel gemeenschappelijk gevoel, het idee dat je bij een bepaalde bevolking of bevolkingsgroep hoort. Voor de een leeft dat gevoel duidelijk meer dan voor de ander. Maar er zijn toch ook best Vlamingen te ontdekken die ook het gevoel hebben bij dezelfde Nederlandse 'stam' te horen. (Iets wat ik zelf ook sterk zo voel)

Anderen vinden dit uiteraard totale bullshit. Dat mag ook, maar het gevoel bestaat.
"Gevoel" is moeilijk aan te kaarten hé. Hier zijn mensen die meer voeling hebben met Walen dan met Nederlanders en er zijn ook mensen die zich al niet thuisvoelen als ze een stad verder bezoeken. Hoe vertaal je al die gevoelens naar een collectief gevoel? Je zit dan sowieso met een verbeelde gemeenschap die al dan niet wordt opgelegd van bovenuit.

Antwerpen hoofdstad vind ik wel goed. Kunnen we de T-Rex dan niet op onze vlag zetten?
 
Het gaat om een soort cultureel gemeenschappelijk gevoel, het idee dat je bij een bepaalde bevolking of bevolkingsgroep hoort. Voor de een leeft dat gevoel duidelijk meer dan voor de ander. Maar er zijn toch ook best Vlamingen te ontdekken die ook het gevoel hebben bij dezelfde Nederlandse 'stam' te horen. (Iets wat ik zelf ook sterk zo voel)

Anderen vinden dit uiteraard totale bullshit. Dat mag ook, maar het gevoel bestaat.
Ik denk net dat het dat niet is. Eerder wegens de meer economische zekerheid (om het zo te zeggen) dat ze bij Nederland willen horen.
 
Ik vrees het ook maar toch is ook het aantal voorstanders substantieel. Die groep kun je niet zomaar wegzetten als idioten.
Hoezo substantieel?
7 man op 5539 leden = 0.1%.
Als je enkel zelfs nog maar naar de stemmers kijkt op de poll (op korte tijd dat die poll er is), is het maar 22%.

En dan kom ik terug bij dit:
Er zijn meer stemmen dan jouw stem hier.
Tijd om je een spiegel voor te houden. Want jij wilt hier geen discussie, je wilt een echokamer. Je focust je zo hard op jouw mening, gaat vooral in op posts van mensen die die mening delen & negeert/antwoord kort/antwoord bewust foutief op mensen die je mening niet delen.
 
Ik vrees het ook maar toch is ook het aantal voorstanders substantieel. Die groep kun je niet zomaar wegzetten als idioten.
En waarom zouden we dat niet kunnen? Een hoop Nederlanders zit er ook niet mee om Belgen weg te zetten als idioten.
 
Taalgrensgemeenten zullen zelf misschien beslissen wat ze willen doen? Allez, je denkt toch nooit dat men een of ander afscheidingsreferendum in Vlaanderen zou kunnen doen (al dan niet via verkiezingen) en men zou beslissen voor gans Vlaanderen zonder dat de taalgrensgemeenten zich daar zouden tegen verzetten?
1. Nog liever Amsterdam dan Antwerpen. Maar ook nog liever Zichem-Zussen-Bolder dan Amsterdam.
2. Ah, dus wij als Vlamingen gaan die niet moeten aflossen? Leuk. En hoe ga je de Nederlanders daarvan voertuigen? Of bedoel je gewoon dat het opgenomen wordt in de totale staatsschuld van het nieuwe land?
3. Nedervlaanderen, aub.
4. Dit gaan jullie dus ook allemaal betalen? Of weer doen alsof je het betaalt, maar gewoon in de schuld opnemen?
5. Frankrijk wil Wallonië niet. Er is een groot verschil tussen gebiedsuitbreiding en schuldovername.
6. Waauw, jullie gaan toelaten wat wij als naam gebruiken voor iets. Zo democratisch dat jullie zijn. En mag ik in West-Vlaanderen dan frieten nog frit'n noemen?
Het is wel Zichen-Zussen-Bolder he :unsure: . Zichem ligt ergens anders.

De ruil Amsterdam - Antwerpen zie ik wel volledig zitten :love:
 
10 op 32 is toch nét iets meer dan 22% he. kVind dat toch ook wel substantieel (ook al zijn 32 stemmers natuurlijk erg weinig).
Er zijn nog veel mensen die zouden moeten stemmen, en als we die trend volgen zal er veel meer nee gestemd worden dan ja.
 
Het is wel Zichen-Zussen-Bolder he :unsure: . Zichem ligt ergens anders.

De ruil Amsterdam - Antwerpen zie ik wel volledig zitten :love:
Scherpenheuvel is het Jeruzalem van de Lage Landen, het Mariale Bolwerk tegen de ketterij. Dat lijkt me ook wel een gepaste hoofdstad indien we die noordelijke ketters weer inlijven.

Het valt me toch wel op dat er een niet al te subtiele "Hollanderhaat" aanwezig is. Haat is misschien een te sterk woord, maar het is verkeerd om de arrogante Randstad-Nederlander als dé referentie te beschouwen van de gemiddelde Nederlander.

Het is héél subjectief - en ik heb dat argument al eerder beschouwd als irrelevant (en doe het toch), maar ik kom regelmatig in Nederland en voel me daar toch sneller thuis dan in Charleroi, Arlon of Mons.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
40
Weergaven
957
Terug
Bovenaan