Vlaanderen en Nederland samen

Aansluiting van Vlaanderen bij Nederland?

  • Ja, ook zonder Brussel/taalgrensgemeenten

    Stemmen: 10 17,9%
  • Ja, maar enkel als Brussel meewil (en dus na de nodige onderhandelingen met Franstaligen)

    Stemmen: 2 3,6%
  • Ja, maar enkel met de rest van België ook

    Stemmen: 3 5,4%
  • Ja, enkel indien zware toegevingen van Nederland (hoofdstad naar Vlaanderen, ...)

    Stemmen: 2 3,6%
  • Nee, liever niet.

    Stemmen: 27 48,2%
  • Nee, indien dit gebeurt verhuis ik weg uit Vlaanderen

    Stemmen: 7 12,5%
  • Sorry, ik ben Nederlander

    Stemmen: 1 1,8%
  • Geen mening/andere mening

    Stemmen: 2 3,6%
  • Binnen een Confederatie zie ik dit wel zitten

    Stemmen: 6 10,7%
  • Ja , maar enkel in dien wallonië bij frankrijk wordt gevoegd, en de duitstalige streek bij duitsland

    Stemmen: 1 1,8%

  • Totaal aantal stemmers
    56
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Bart Goor

Active member
Ik post hier als Nederlander geregeld mee in de voetbaltopics en merk daar altijd een bepaalde rivaliteit tussen vooral Vlamingen en Nederlanders. Prestaties van Hollanders worden gebagatelliseerd door Vlamingen en andersom gebeurt (geef ik eerlijk toe) door mij vaak precies hetzelfde.

Toch moet ik eerlijk toegeven dat ik ook dol op Vlaanderen ben. Het voelt voor mij net als voor vele andere Nederlanders toch altijd als het gezellige broertje van Nederland. Het dialect is wat anders maar heel veel onderscheid maakt men boven de rivieren in Nederland niet tussen een Nederlandse Limburger of een Vlaming.

Met de recente uitspraken van Bart de Wever en eerdere peilingen onder het Vlaamse volk denk ik dat er ook in Vlaanderen best wat aanhangers te vinden zijn voor de Grootnederlandse gedachte.

Het grootste bezwaar dat ik lees is altijd dat Vlamingen een heel andere mentaliteit hebben dan Nederlanders en veel minder direct zijn. Mijn antwoord hierop is: Zeker in de laatste 10 jaar zijn de verschillen tussen de Randstad en alle andere Nederlandse regio's (Friesland, Groningen, Twente, Achterhoek, Limburg, Brabant, Zeeland) enorm groot geworden. Een Brabander is bij ons toch alweer heel anders dan iemand uit Amsterdam.

Ik heb het idee dat dit in Vlaanderen niet zo doorgedrongen is en men 'de Nederlander' toch vooral als stereotype arrogante Amsterdammer ziet. Nou heb ik het idee dat de voorkeur op dit forum sowieso meer progressief dan conservatief, iets wat het plan zal bemoeilijken. Maar dan toch de vraag:

Waarom eigenlijk geen aansluiting bij Nederland? Desnoods onder een nieuwe naam zodat het voor Vlaanderen niet teveel als aanhangsel zal voelen? Hoe denken jullie hierover?
 
Ik post hier als Nederlander geregeld mee in de voetbaltopics en merk daar altijd een bepaalde rivaliteit tussen vooral Vlamingen en Nederlanders. Prestaties van Hollanders worden gebagatelliseerd door Vlamingen en andersom gebeurt (geef ik eerlijk toe) door mij vaak precies hetzelfde.

Toch moet ik eerlijk toegeven dat ik ook dol op Vlaanderen ben. Het voelt voor mij net als voor vele andere Nederlanders toch altijd als het gezellige broertje van Nederland. Het dialect is wat anders maar heel veel onderscheid maakt men boven de rivieren in Nederland niet tussen een Nederlandse Limburger of een Vlaming.

Met de recente uitspraken van Bart de Wever en eerdere peilingen onder het Vlaamse volk denk ik dat er ook in Vlaanderen best wat aanhangers te vinden zijn voor de Grootnederlandse gedachte.

Het grootste bezwaar dat ik lees is altijd dat Vlamingen een heel andere mentaliteit hebben dan Nederlanders en veel minder direct zijn. Mijn antwoord hierop is: Zeker in de laatste 10 jaar zijn de verschillen tussen de Randstad en alle andere Nederlandse regio's (Friesland, Groningen, Twente, Achterhoek, Limburg, Brabant, Zeeland) enorm groot geworden. Een Brabander is bij ons toch alweer heel anders dan iemand uit Amsterdam.

Ik heb het idee dat dit in Vlaanderen niet zo doorgedrongen is en men 'de Nederlander' toch vooral als stereotype arrogante Amsterdammer ziet. Nou heb ik het idee dat de voorkeur op dit forum sowieso meer progressief dan conservatief, iets wat het plan zal bemoeilijken. Maar dan toch de vraag:

Waarom eigenlijk geen aansluiting bij Nederland? Desnoods onder een nieuwe naam zodat het voor Vlaanderen niet teveel als aanhangsel zal voelen? Hoe denken jullie hierover?
Rationeel lijkt het wel wat: aansluiting bij een efficiënter georganiseerd land dat onze taal spreekt.

Maar praktisch denk ik dat het een moeilijke oefening wordt om dat aan beide kanten te verkopen: het grote overwicht van het "oude" Nederland. De zeer verschillende politieke cultuur. Ook de dagelijkse cultuur lijkt me toch wel verschillend, de katholieke vs protestantse roots.

En voor ons, wat met Wallonië? Ik denk dat je dan eigenlijk de Vlaamse onafhankelijkheid als realistischer kan zien.
 
Rationeel lijkt het wel wat: aansluiting bij een efficiënter georganiseerd land dat onze taal spreekt.

Maar praktisch denk ik dat het een moeilijke oefening wordt om dat aan beide kanten te verkopen: het grote overwicht van het "oude" Nederland. De zeer verschillende politieke cultuur. Ook de dagelijkse cultuur lijkt me toch wel verschillend, de katholieke vs protestantse roots.

En voor ons, wat met Wallonië? Ik denk dat je dan eigenlijk de Vlaamse onafhankelijkheid als realistischer kan zien.
Laat ik het uitsplitsen per punt:

1. Het overwicht van het oude Nederland. Op dit moment is er in Nederland een cultuurstrijd aan de gang waarbij de Randstad (samen goed voor 8,3 miljoen inwoners) domineert en de rest van het conservatievere Nederland steeds meer anti-Randstad wordt. De rest van Nederland omvat ook 8 miljoen inwoners.

Een samengaan met Vlaanderen (totaal 6,5 miljoen inwoners) zou die balans veel meer richting de regio trekken en er wellicht voor zorgen dat bestuurscentra ook meer naar het zuiden komen. Ik zou Den Bosch en Antwerpen bijvoorbeeld wel zien zitten als hoofdsteden. Of Breda ofzo.

2. De verschillende politieke cultuur. Bij ons is het volgens mij net zo'n chaos als bij jullie momenteel. Wat is daar precies anders aan?

3. Religie speelt in het huidige Nederland nauwelijks een rol meer, behalve nog wat cultuurchristendom. Dat verhaal lijkt me niet zo'n probleem. Plus Brabant en Limburg waren in Nederland altijd al katholiek.

4. Wallonië naar Frankrijk. Ik denk dat ze daar best voor openstaan.
 
Hoe moet je het dan oplossen? Landsgrens door het midden van de stad laten lopen ofzo?
Ik denk niet dat iedereen vindt dat er iets opgelost moet worden, en het daar al begint. Je botst gewoon op het feit dat een onafhankelijk Vlaanderen al praktisch zeer moeilijk of onmogelijk is, en wil dan nog een stap verder gaan door aan te hechten bij Nederland.
 
Brussel schenken we aan Wallonië.
Dit is toch ook niet helemaal logisch... Brussel hoofdstedelijk gewest ligt in Vlaanderen.

Hoewel ik Nederland een zeer tof land vind, zie in het toch ook niet helemaal zitten om bij Nederland te gaan.
Wat met al onze overheden? De Federale, de Vlaamse etc.. en al die werknemers... Wat ga je daarmee doen?

Buiten alleen de overheden, zitten er nog zo'n hoop verschillende tussen Vlaanderen en Nederland. Niet enkel op cultureel vlak, maar ook bv de sociale zekerheid is anders geregeld. Andere feestdagen etc...

België heeft heel veel problemen maar ik moet toch toegeven dat ik toch wel hou van mijn land. Ik woon hier graag, ik werk hier graag en ik vind niet dat het gras noodzakelijk groener is aan de andere kant van de grens. Als ik echt dacht dat het in bv Nederland veel beter was, zou ik gewoon verhuizen.
 
Ik denk niet dat iedereen vindt dat er iets opgelost moet worden, en het daar al begint. Je botst gewoon op het feit dat een onafhankelijk Vlaanderen al praktisch zeer moeilijk of onmogelijk is, en wil dan nog een stap verder gaan door aan te hechten bij Nederland.
We bespreken dan ook alleen 'stel dat' scenario's hier.

Jouw idee is dus: Vlaanderen alleen inclusief Brussel bij Nederland?
 
Mag zeker van mij. Vlaanderen bij Nederland, Wallonië bij Frankrijk. Wat mij betreft wordt Brussel dan een soort mini-staat zoals Monaco.
 
Op lange termijn evolueer ik toch liever naar meer macht naar het overkoepelende Europese niveau en dan zie ik het nut niet in van een Groot Nederland of hoe je het ook wil noemen.

En als je dan toch een nationale structuur wil behouden dan hebben we op de meeste vlakken meer gemeen met onze zuiderburen denk ik.
 
Ik vind het een rare gedachte om ineens Nederlander te moeten zijn ondanks dat ik al een kwartje nl bloed in me heb.
Er lijken me ook weinig extra voordelen aan te hangen. Zoals je zelf zegt: er is bij jullie ook chaos, dus het is niet dat we er op verbeteren. Sommige dingen zijn bij jullie beter, sommige slechter.
Bovendien zou er de kans zijn dat we door de meeste NL als een wormvormig aanhangsel beschouwd gaan worden, een provincie die niets waard is, want we zijn toch maar de Belgen.

Last but not least: frietjes zouden dan ineens Nederlands zijn. Nee, laat maar, das Belgisch :p

Buiten de taal is er weinig reden om ons te laten inlijven bij NL.
 
Ik ben zeker voorstander, maar ik weet niet of een gecentraliseerde federale overheid wel zou werken. Los van romantiek en buikgevoel zijn de praktische obstakels behoorlijk groot. Dan eerder confederaal.

1830 was een tragedie.
 
Bij Nederland, ik weet niet. Ik heb totaal niets met Nederlanders, en ik voel mij al compleet in het buitenland als ik pakweg in Breda of Bergen-op-Zoom zit: dat rare accent, die afschuwelijke architectuur (precies een sociale woonwijk 2.0 met quasi allemaal dezelfde huisjes), gemiddelde Hollander kleedt zich als een clown 😂 , etc. Nee, dan nog liever bij Frankrijk.

België is een catch-22, maar als er al iets gebeurt, dan zal het een Vlaamse onafhankelijkheid zijn of een confederatie waar de gezamenlijke overheid alleen nog bestaat uit King Flup en het leger. Wie is zelfs voorstander van aansluiting bij Nederland buiten mss Bart de Wever?
 
  • Leuk
Waarderingen: asmo
Ik zie geen enkele reden om ons enerzijds af te splitsen van België om dan terug onze toekomst te leggen in die van iemand anders.
Een actie die niet gratis, goedkoop of evident gaat zijn. En die daarnaast dan ook nog eens zijn eigen problemen geeft. Zoals vb wat met Brussel.

Dan heb ik liever een integrering op Europees niveau. De toekomst gaat uiteindelijk toch eerder in grootte liggen. Dan in kleine samenwerkingen zoals op niveau nederland - vlaanderen.

En als dat dan toch de toekomst is, dan lijkt het mij logischer dat we al niet beginnen met België op te splitsen, maar beginnen met België te hervormen. En dat we beter dan ook daar onze energie in steken dan pijpdromen zoals vlaanderen onafhankelijk of het grootnederlandse idee.

En dan hebben we nog niet gesproken over de verschillen die er zijn met Nederland in andere zaken. Waarvan er sommige zijn waar ik geen voorstander van ben. Zoals hoe de gezondheidszorg daar georganiseerd is.
 
Buiten een leuke kaart lijkt het samengaan (of opslokken) van Vlaanderen vooral veel veranderingen te brengen voor het zuidelijke deel. Nederland (Den Haag) bepaalt en de Vlaming zal ondergaan, nochtans zou dat de tegenovergestelde beweging zijn van de "ontvoogdingsstrijd" die hier zo lang is uitgevochten. Ik denk dat ze het zullen verkopen als een evenwaardige fusie maar na 15 jaar is het gewoon een vijandige overname voor de "cohesie en efficiëntie".

Gemeenten zullen wss moeten fuseren, "nationale" media zal vooral Nederlands worden met zo 1 of 2 kleine stukjes over "de provincie Vlaanderen". Belgische en Vlaamse merken in het straatbeeld zullen wss meer en meer verdwijnen zoals Delhaize al in de problemen komt, waarom niet gewoon rebranden naar Albert Heijn?

Internet en mobiel zullen dan wel goedkoper worden, dat is mss 1 van de voordelen. Maar de lijst van goede punten lijkt me korter dan die van slechte punten.
 
De wereld kent die (onterecht) wel als “French fries”…
Is niet onterecht.


De Grootnederlandse gedachte ... tja, that ship has sailed. We delen nog eenzelfde taal, maar cultureel zijn we uit elkaar gegroeid. Als Vlamingen verschillen we cultureel meer van de Nederlanders dan van de Walen. Hecht je enkel Vlaanderen aan, wat dan met Brussel? Hecht je heel België aan, dan is het idee van de taalunie er aan. Je verwisselt de "Waalse transfers" voor politieke ondergeschiktheid.

Er wordt trouwens altijd een aaneenhechting van Vlaanderen aan Nederland voorgesteld, maar potverdikke, als we naar echt historisch herstel willen, zou het net omgekeerd moeten zijn, met Brussel als hoofdstad van de Verenigde Nederlanden.

Voor mij hoeft het in elk geval absoluut niet. Ik heb niets met Nederland, net zoals ik niets voel voor een onafhankelijk Vlaanderen. Maar vooral, het vertrekt vanuit een achterhaald idee dat enkel voor meer problemen zal zorgen dan dat ze zal oplossen. De toekomst ligt in een veel sterkere, meer centraal geleide EU, met aandacht voor de eigenheid en identiteit van de regio's en staten. In dat scenario is mijn "voorkeursregio" nog altijd België in plaats van Vlaanderen, maar in alle eerlijkheid maakt het dan niet zo veel meer uit.

Als we de problemen van de (intussen al zeer nabije) toekomst het hoofd willen bieden, dan ligt het antwoord niet in afsplitsen in een nog kleinere entiteit of in het samengaan met een andere dwerg.
 
Toch moet ik eerlijk toegeven dat ik ook dol op Vlaanderen ben. Het voelt voor mij net als voor vele andere Nederlanders toch altijd als het gezellige broertje van Nederland. Het dialect is wat anders maar heel veel onderscheid maakt men boven de rivieren in Nederland niet tussen een Nederlandse Limburger of een Vlaming.


Waarom eigenlijk geen aansluiting bij Nederland? Desnoods onder een nieuwe naam zodat het voor Vlaanderen niet teveel als aanhangsel zal voelen? Hoe denken jullie hierover?
Jullie krijgen frieten, chocolade en bier.
Wij tulpen en klompen.. Dat is niet juist hè

Laat alles onder de Moerdijk bij Vlaanderen aansluiten en alles erboven is Nederland. Deal?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
40
Weergaven
874
Terug
Bovenaan