Vlaanderen en Nederland samen

Aansluiting van Vlaanderen bij Nederland?

  • Ja, ook zonder Brussel/taalgrensgemeenten

    Stemmen: 10 17,9%
  • Ja, maar enkel als Brussel meewil (en dus na de nodige onderhandelingen met Franstaligen)

    Stemmen: 2 3,6%
  • Ja, maar enkel met de rest van België ook

    Stemmen: 3 5,4%
  • Ja, enkel indien zware toegevingen van Nederland (hoofdstad naar Vlaanderen, ...)

    Stemmen: 2 3,6%
  • Nee, liever niet.

    Stemmen: 27 48,2%
  • Nee, indien dit gebeurt verhuis ik weg uit Vlaanderen

    Stemmen: 7 12,5%
  • Sorry, ik ben Nederlander

    Stemmen: 1 1,8%
  • Geen mening/andere mening

    Stemmen: 2 3,6%
  • Binnen een Confederatie zie ik dit wel zitten

    Stemmen: 6 10,7%
  • Ja , maar enkel in dien wallonië bij frankrijk wordt gevoegd, en de duitstalige streek bij duitsland

    Stemmen: 1 1,8%

  • Totaal aantal stemmers
    56
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
Hell no, imo hebben we als Vlamingen bitter weinig gemeen met Nederlanders. Ik snap niet waarom we zouden moeten scheiden van mensen waar we "niks" mee gemeen hebben en dan maar bij een andere groep waar we "niks" mee gemeen hebben. Dat is als kiezen tussen de pest en de cholera.
 
Ik heb twee jaar in Nederland gewoond en ik denk dat je de cultuurverschillen toch serieus onderschat (ja, ook met het zuiden). Nederland is bijvoorbeeld qua zorg heel erg neoliberaal, marktdenken, participatie, afschaffen sociale zekerheid,... Nee, dank u. Ook die enorme debatcultuur en afkeer tegen autoriteit zit er bij ons niet op die manier in. Het is echt een totaal andere cultuur. Zeker, meer overeenkomsten dan met pakweg Thailand, maar om zo dicht bij elkaar te wonen, liggen we echt heel ver uiteen qua cultuur en normen en waarden. Kijk alleen naar het onderwijs, totaal anders met andere ideeën en achterliggende systemen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom eigenlijk geen aansluiting bij Nederland? Desnoods onder een nieuwe naam zodat het voor Vlaanderen niet teveel als aanhangsel zal voelen? Hoe denken jullie hierover?
Heeft zoals je zelf al zei weinig met taal te maken, maar met een bepaald gevoel van samenhorigheid en gelijkwaardigheid. Beste voorbeeld is de relatie tussen Schotland en Engeland, ook zij spreken dezelfde taal, zijn al eeuwen “verenigd” en ook die relatie is moeilijk precies vanwege een onevenwichtige verhouding tussen de twee. Niet toevallig dat wij het VK meestal nog steeds Engeland noemen en niet Schotland of GB.

Daarom ook niet moeilijk om te voorspellen hoe de verhouding tussen dat nieuwe Zuid- en Noord-Nederland er uit gaat zien. Zie je het als Nederlander al gebeuren dat die nieuwe staat The United States of Belgium of The Union of Flanders zou gaan heten 😜.

Er wordt trouwens altijd een aaneenhechting van Vlaanderen aan Nederland voorgesteld, maar potverdikke, als we naar echt historisch herstel willen, zou het net omgekeerd moeten zijn, met Brussel als hoofdstad van de Verenigde Nederlanden.
Idd de crux of the matter zoals dat in het Engels heet.

In het verleden heel veel discussies gehad over de relatie China-Taiwan met Chinese collega’s. Mijn (uiteraard wat provocerende) suggestie om de Taiwanese overheid de officiële overheid van dat Verenigde China te maken werd steevast op hoongelach ontvangen.

Waarom? Simpelweg wederzijde perceptie

Chinezen zien Taiwan niet meer als een afvallige provincie met problematische overheid en torenhoge sociale problemen, die terug in het gareel moet gebracht worden en geen evenwaardige partner in onderhandelingen. Zie je daar daar bepaalde gelijkenissen met NL vs BE? Misschien niet zo extreem maar toch, dat belerende vingertje is er nog altijd daar in het Noorden.
 
Imo is het nogal kleinerend dat men altijd in zulke zaken geloofd dat omdat je niet tevreden bent met de gang van zaken je maar naar een ander moet lopen, alsof bepaalde landsdelen het niet alleen zouden kunnen. Als je weg wil van uw partner, moet je dan ook van armoe maar aanpappen met de eerste de beste? Imo is het dat gedachtengoed dat er in de eerste plaats voor zorgt dat het niet werkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie veel meer heil in meer samenwerking in het kader van de Benelux dan Vlaanderen die de ene koning voor een andere inwisselt en de Hollanders opzadelt met een (con)federale regering.
 
Was belgie niet net gesticht na veel lobbywerk omdat bijv Engeland niet zat te wachten op 1 land met alle grote havens?
De UK was 20 jaar eerder net voorstander geweest van onze aansluiting bij het Koninkrijk der Nederlanden om een grote buffer tegen Frankrijk te kunnen vormen. Na de opstand had de Uk wat schrik dat België makkelijk onder de invloed van Frankrijk ging komen. Uiteindelijk zijn ze na lang talmen en Europese garanties over Belgische neutraliteit toch overstag gegaan omdat ze nu éénmaal voor een voldongen feit stonden en de grootmachten na de Napoleontische oorlogen opzagen tegen gewapende conflicten in Europa.
 
Imo is het nogal kleinerend dat men altijd in zulke zaken geloofd dat omdat je niet tevreden bent met de gang van zaken je maar naar een ander moet lopen, alsof bepaalde landsdelen het niet alleen zouden kunnen. Als je weg wil van uw partner, moet je dan ook van armoe maar aanpappen met de eerste de beste? Imo is het dat gedachtengoed dat er in de eerste plaats voor zorgt dat het niet werkt.
Idd. Er wordt de indruk gewekt dat er een bepaald probleem moet worden opgelost. Wat is dat probleem dan en hoe gaat een vereniging met NL dat dan wel oplossen?
 
Rationeel lijkt het wel wat: aansluiting bij een efficiënter georganiseerd land dat onze taal spreekt.
Dat vind ik ook.

Los van praktische problemen denk ik ook niet dat de keuze bij ons zal liggen, NL gaat Vlaanderen rationeel gezien er nooit bij willen.
Economisch staan ze er door decennia beter/zuiniger beleid veel beter voor dan ons.

Gevoelsmatig zou ik het wel leuk vinden mochten we alle Nederlandssprekenden in één land kunnen verenigen.
(En historisch gezien/stiekem ook liefst Frans-Vlaanderen er nog bij :tongue: )
 
Laatst bewerkt:
Dat vind ik ook.

Los van praktische problemen denk ik ook niet dat de keuze bij ons zal liggen, NL gaat Vlaanderen rationeel gezien er nooit bij willen.
Economisch staan ze er door decennia beter/zuiniger beleid veel beter voor dan ons.

Gevoelsmatig zou ik het wel leuk vinden mochten we alle Nederlandssprekenden in één land kunnen verenigen.
(En historisch gezien/stiekem ook liefst Frans-Vlaanderen er nog bij :tongue: )
Ik ben als Nederlander een enorm voorstander van hereniging en daarbij moeten wat mij betreft kosten nog moeiten gespaard worden.

Cultuur is belangrijker dan economie voor mij.
 
Van mij mag het, maar het zal dan wel een (con)federatie worden. Idealiter zou je dan gewoon vier delen moeten hebben 1) Zuiden: met Vlaanderen, Brabant en Limburg (en eventueel Zeeland, alhoewel die protestant zijn ), 2) Oosten met Gelderland, Overijsel, Groningen), 3) Friesland en dan de overschotjes van Nederland die niemand anders wil en leuk zou vinden: 4) de Randstad ;-) . Dan krijg je een stabielere staat waarbij het centrum veel minder de rest kan overvleugelen.

Ik zie wel duidelijke schaalvoordelen en op zich zie ik weinig economische hindernissen, eigenlijk zelfs heel veel synergiën.

Cultureel wordt er veel geklaagd over verschillen, maar uiteindelijk zijn dat ook maar de randstadfiguren met hun grote mond.
 
Van mij mag het, maar het zal dan wel een (con)federatie worden. Idealiter zou je dan gewoon vier delen moeten hebben 1) Zuiden: met Vlaanderen, Brabant en Limburg (en eventueel Zeeland, alhoewel die protestant zijn ), 2) Oosten met Gelderland, Overijsel, Groningen), 3) Friesland en dan de overschotjes van Nederland die niemand anders wil en leuk zou vinden: 4) de Randstad ;-) . Dan krijg je een stabielere staat waarbij het centrum veel minder de rest kan overvleugelen.

Ik zie wel duidelijke schaalvoordelen en op zich zie ik weinig economische hindernissen, eigenlijk zelfs heel veel synergiën.

Cultureel wordt er veel geklaagd over verschillen, maar uiteindelijk zijn dat ook maar de randstadfiguren met hun grote mond.
Dit vind ik echt een uitstekende post kameraad! Ben je zelf Vlaming? Want dit zijn inderdaad de cultuurgroepen in het huidige Nederlandstalige gebied die ik ook zie. Je vergeet overigens Drenthe.

Dan heb je een ontzettend mooie Nederlandstalige confederatie en zal de Randstad minder macht krijgen.
 
Ik ben als Nederlander een enorm voorstander van hereniging en daarbij moeten wat mij betreft kosten nog moeiten gespaard worden.

Cultuur is belangrijker dan economie voor mij.
Maar die cultuur is helemaal anders. We spreken nog (+-) dezelfde taal (en da's relatief, elke keer ik in Nederland ben en iemand probeer aan te spreken, spreken ze Engels terug :unsure:), maar qua cultuur leunen wij dichter aan bij de Fransen, en al zeker bij de Walen, dan bij de Nederlanders. Het was al in 1830 geen evidentie meer, na 250 jaar scheiding, nog eens 200 jaar later is wat ons bindt alleen maar kleiner geworden.

Ik betwijfel ook of wij een 'oplossing' zouden zijn voor jullie Randstad-'probleem'. Het zou jullie achterland sandwichen tussen Randstad enerzijds en het Vlaamse stedelijke netwerk anderzijds.
 
Dit vind ik echt een uitstekende post kameraad! Ben je zelf Vlaming? Want dit zijn inderdaad de cultuurgroepen in het huidige Nederlandstalige gebied die ik ook zie. Je vergeet overigens Drenthe.
Ja ik ben Vlaming, maar ken behoorlijk wat Nederlanders. Veel mensen uit het oosten, zijn leuke mensen eigenlijk en verschillen helemaal niet zoveel van Vlamingen in mentaliteit vind ik. Dat is een groot verschil met sommigen uit het westen. Als die westerlingen ooit naar dit forum trekken en op pol & actua komen zitten, dan zijn 1) wij huidige aanwezigen allemaal engeltjes 2) dan moeten mensen zoals @Loser hun job opgeven en fulltime moderator worden.

Oei ja Drenthe nog vergeten, die mogen ook bij het oosten.
 
Ik vind het overigens wel een heel leuk topic geworden dat de veelheid aan visies onder het Vlaamse volk goed weergeeft. Toch zeker 3 á 4 gebruikers hier die een aansluiting bij Nederland (al dan niet in een Confederatie) wel zien zitten. Uitstekende post van @Patj .

Een enkeling ( @nestorius ) die beweert dat Vlamingen helemaal niets met Nederlanders hebben, ook een bewering die moeilijk te onderbouwen is lijkt mij. De grootste problemen:

1. De cultuur. Zoals ik en @Patj uitleggen gaat dit beeld uit van een nogal generalistische inschatting van 'de Hollander' terwijl er in Nederland vele subculturen te vinden zijn en er veel regio's zijn die best op Vlaanderen lijken. Oneens dus hiermee.

2. De nieuwe hoofdstad. Van mij mag dit een Zuid-Nederlandse stad worden, Antwerpen lijkt mij een goede optie.

3. Brussel. Ik stel hier een soort unieke Europese stad voor. Dat handhaven binnen Vlaanderen lijkt mij onhaalbaar.

4. De kosten voor Nederland. Ook een vermeend probleem. Wij Nederlanders willen dolgraag investeren in Vlaanderen en voor goede wegen zorgen.
 
Laatst bewerkt:
Maar die cultuur is helemaal anders. We spreken nog (+-) dezelfde taal (en da's relatief, elke keer ik in Nederland ben en iemand probeer aan te spreken, spreken ze Engels terug :unsure:), maar qua cultuur leunen wij dichter aan bij de Fransen, en al zeker bij de Walen, dan bij de Nederlanders. Het was al in 1830 geen evidentie meer, na 250 jaar scheiding, nog eens 200 jaar later is wat ons bindt alleen maar kleiner geworden.

Ik betwijfel ook of wij een 'oplossing' zouden zijn voor jullie Randstad-'probleem'. Het zou jullie achterland sandwichen tussen Randstad enerzijds en het Vlaamse stedelijke netwerk anderzijds.
Je moet wat minder in de Randstad komen. :tongue: Daar spreekt men inderdaad veel te veel Engels. Dat jullie dichter tegen de Fransen aan liggen lijkt mij (ook op basis van de reacties in dit topic) absolute flauwekul. Er is enorm veel culturele uitwisseling met Nederland, veel Vlamingen zijn opgegroeid met Nederlandse televisie en soms Nederlandse kranten, muziek en literatuur. Misschien dat jij dit persoonlijk anders ervaart maar ik heb ook Vlaamse vrienden en die voelen zich veel meer verwant aan Nederland. Dat is ook logisch, taal is daar gewoon te belangrijk voor.
 
1. De cultuur. Zoals ik en @Patj gaat dit beeld uit van een nogal generalistische inschatting van 'de Hollander' terwijl er in Nederland vele subculturen te vinden zijn en er veel regio's zijn die best op Vlaanderen lijken. Oneens dus hiermee.

2. De nieuwe hoofdstad. Van mij mag dit een Zuid-Nederlandse stad worden, Antwerpen lijkt mij een goede optie.

3. Brussel. Ik stel hier een soort unieke Europese stad voor. Dat handhaven binnen Vlaanderen lijkt mij onhaalbaar.

4. De kosten voor Nederland. Ook een vermeend probleem. Wij Nederlanders willen dolgraag investeren in Vlaanderen en voor goede wegen zorgen.
Ik zou als hoofdstad een kleinere stad nemen ergens centraal in het land dan. 's Hertogen Bosch ofzo (en als je toch in Vlaanderen wil, Mechelen ofzo). Zeker niet Antwerpen, bespaar ons dat leed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
40
Weergaven
955
Terug
Bovenaan