Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De ouders staan in voor zowel nature als (een groot deel) nurture.Waarom is dat logisch? Nature boven nurture? Dat klopt toch niet....
![]()
Verschil in intelligentie het resultaat van samenspel tussen genen en omgeving
Waarom is de één intelligenter dan de ander? Vaak wordt gedacht dat het in de genen zit en dat er aan de mate van intelligentie dus weinig te veranderenscientias.nl
Vreemde woordkeuze nu lijkt het dat je ouders verantwoordelijk geeft over nature. Of ligt het aan mijn interpretatie?De ouders staan in voor zowel nature als (een groot deel) nurture.
"Instaan voor" is mogelijk niet de goede woordkeuze. Mijn punt is dat hij de sprong maakt van "correlatie is tussen schoolresultaten van ouders en kinderen is logisch" naar "nature is doorslaggevend". Terwijl heel veel positieve en negatieve aspecten worden doorgegeven tijdens de opvoeding, wat gewoon nurture is.Vreemde woordkeuze nu lijkt het dat je ouders verantwoordelijk geeft over nature. Of ligt het aan mijn interpretatie?
Bij intelligentie lijkt het erop dat genen zelfs erg belangrijk zijn, een erfelijkheidscoëfficient van 60% of zelfs meer. Da's veel hoger dan voor de meeste andere persoonlijkheidskenmerken.Waarom is dat logisch? Nature boven nurture? Dat klopt toch niet....
![]()
Verschil in intelligentie het resultaat van samenspel tussen genen en omgeving
Waarom is de één intelligenter dan de ander? Vaak wordt gedacht dat het in de genen zit en dat er aan de mate van intelligentie dus weinig te veranderenscientias.nl
Hoeveel campagnes, sociale voorzieningen/uitkeringen/kindergeld, zorgjuffen, lessen nederlands, kind&gezin, quasi gratis onderwijs, etc. moet er nog voorzien worden misschien?Zou je dan kunnen stellen dat we niet enkel de kinderen maar ook de ouders moeten begeleiden? Of mss zelfs hoofdzakelijk de ouders begeleiden, desnoods vervangen - dat laatste is niet zonder risico / praktisch moeilijk / niet realistisch - maar in die gevallen is de bestaande situatie ook een risico?
Hoeveel campagnes, sociale voorzieningen/uitkeringen/kindergeld, zorgjuffen, lessen nederlands, kind&gezin, quasi gratis onderwijs, etc. moet er nog voorzien worden misschien?
Zoals hiervoor al dikwijls gezegd, bv. secundair onderwijs heeft 1 van de grootste budgetten per kind in de wereld.
Maar de kritiek is dat deze te weinig naar leraars gaan, en teveel naar administratie en alles errond.
En als je de correlatie ziet tussen nature/nurture intelligentie en resultaten in onderwijs, dan kan je er toch niet omheen dat er altijd wel een verschil zal blijven bestaan tussen socio-economische groepen qua onderwijsresultaten?
Maar dat is voor een ander topic.
Is dat 'centenboekje' ergens te bekijken?
Summierder als dit kan gewoon niet![]()

Jesus christ, mijn belastingaangifte is gedetailleerder![]()
Ik dacht dat ze nu al de begrotingsoverschotten van 2028/2029 gingen opsouperen?Wat vooral veranderd qua totale plaatje: er komt nog 2,5 miljard extra schuld bij en ipv overschot gaan we juist op 0 uitkomen vanaf 2027
Maar zoals gewoonlijk zullen de inkomsten overschat en de uitgaven onderschat zijn dus ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen
Ik heb beroepsmatig veel van zijn commissies gevolgd en hij is verbaal en inhoudelijk wel sterk. Een stuk meer dossierkennis dan Jambon.Sterke beurt van Diependaele tijdens debat regeerverklaring. Wat een verschil met Jambon.