Vlaams Regeerakkoord

Vreemde woordkeuze nu lijkt het dat je ouders verantwoordelijk geeft over nature. Of ligt het aan mijn interpretatie?
"Instaan voor" is mogelijk niet de goede woordkeuze. Mijn punt is dat hij de sprong maakt van "correlatie is tussen schoolresultaten van ouders en kinderen is logisch" naar "nature is doorslaggevend". Terwijl heel veel positieve en negatieve aspecten worden doorgegeven tijdens de opvoeding, wat gewoon nurture is.

In hoeverre dat allemaal bewust is en er dus verantwoordelijkheid moet/kan genomen worden is vaak nogal een moeilijke discussie.

Laatst bewerkt:
Waarom is dat logisch? Nature boven nurture? Dat klopt toch niet....
Bij intelligentie lijkt het erop dat genen zelfs erg belangrijk zijn, een erfelijkheidscoëfficient van 60% of zelfs meer. Da's veel hoger dan voor de meeste andere persoonlijkheidskenmerken.

Zou je dan kunnen stellen dat we niet enkel de kinderen maar ook de ouders moeten begeleiden? Of mss zelfs hoofdzakelijk de ouders begeleiden, desnoods vervangen - dat laatste is niet zonder risico / praktisch moeilijk / niet realistisch - maar in die gevallen is de bestaande situatie ook een risico?
Hoeveel campagnes, sociale voorzieningen/uitkeringen/kindergeld, zorgjuffen, lessen nederlands, kind&gezin, quasi gratis onderwijs, etc. moet er nog voorzien worden misschien?
Zoals hiervoor al dikwijls gezegd, bv. secundair onderwijs heeft 1 van de grootste budgetten per kind in de wereld.
Maar de kritiek is dat deze te weinig naar leraars gaan, en teveel naar administratie en alles errond.

En als je de correlatie ziet tussen nature/nurture intelligentie en resultaten in onderwijs, dan kan je er toch niet omheen dat er altijd wel een verschil zal blijven bestaan tussen socio-economische groepen qua onderwijsresultaten?

Maar dat is voor een ander topic.

Hoeveel campagnes, sociale voorzieningen/uitkeringen/kindergeld, zorgjuffen, lessen nederlands, kind&gezin, quasi gratis onderwijs, etc. moet er nog voorzien worden misschien?
Zoals hiervoor al dikwijls gezegd, bv. secundair onderwijs heeft 1 van de grootste budgetten per kind in de wereld.
Maar de kritiek is dat deze te weinig naar leraars gaan, en teveel naar administratie en alles errond.

En als je de correlatie ziet tussen nature/nurture intelligentie en resultaten in onderwijs, dan kan je er toch niet omheen dat er altijd wel een verschil zal blijven bestaan tussen socio-economische groepen qua onderwijsresultaten?

Maar dat is voor een ander topic.

Idd ander topic - maar nog kort: aan voorzieningen geen gebrek - maar te weinig incentive/discipline/… en, indien alles uitgeput, dwingende maatregelen. Verschillen zijn geen drama, maar een gigantische kloof is dat wel, zowel maatschappelijk als economisch.

Verkiezingsfolders bevatten meer tekst dan het centenboekje en met zoveel witruimte weten ze 1 A4 tot 12 pagina's uit te breiden. Het is vooral tussen de regels lezen of een maatregel volgend jaar al in gaat of niet. Enkele bestaande budgetten dalen en andere investeringen blijken niet structureel maar eenmalig.

Wat vooral veranderd qua totale plaatje: er komt nog 2,5 miljard extra schuld bij en ipv overschot gaan we juist op 0 uitkomen vanaf 2027
Maar zoals gewoonlijk zullen de inkomsten overschat en de uitgaven onderschat zijn dus ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen

GY4tWAzXAAAJIUL

Wat vooral veranderd qua totale plaatje: er komt nog 2,5 miljard extra schuld bij en ipv overschot gaan we juist op 0 uitkomen vanaf 2027
Maar zoals gewoonlijk zullen de inkomsten overschat en de uitgaven onderschat zijn dus ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen
Ik dacht dat ze nu al de begrotingsoverschotten van 2028/2029 gingen opsouperen?

De federale regeringsvorming zal ook impact hebben op de Vlaamse begroting. Die bestaat voor een groot stuk uit procentuele doorstortingen van federale inkomsten. Maar als daarin gesneden wordt is de koek kleiner. Je kan natuurlijk niet vooruitlopen op de zaken maar de begrotingscontroles zullen zeker bijkomende besparingen geven.

Als regering zijnde zou ik toch marge inbouwen, we hebben al een aantal ontslagrondes achter de rug en het staat in de sterren geschreven dat er nog gaan volgen (Audi + toeleveranciers op kop), Europees krijgt de autosector klappen - dat gaat ook ons land treffen, aantal vergunningen nieuwbouw laagste peil in jaren - één van de leidende economische sectoren.

Al een geluk dat de werkloosheid laag is (maar men vergeet steeds het piekend aantal langdurig zieken) en er hier en daar nog wat vacatures open staan - maar ik zie 2025 niet echt rooskleurig tegemoet.

Voor het wegenvingnet dat ze willen invoeren voor buitenlanders heb ik toch mijn bedenkingen bij en word waarschijnlijk door Europa teruggefloten wegen discriminatie zoals in Duitsland. Dit komt doordat de bestaande EV eigenaren die nu een EV hebben geen wegentaks gaan moeten betalen omdat dit hun beloofd is waardoor discriminatie in het oog gaat komen en vignet waarschijnlijk niet door zal kunnen gaan. Ze nemen al beslissingen zonder eerst onderzoek te verrichten vind ik.

dat van die jobbonus, da's toch een beetje politieke druk leggen op de federale formateurs? die 200 miljoen besparing komt er enkel als de federale regering een evenwaardige loonlastenverlaging doorvoert. je rekent om je regionale begroting op orde te krijgen dus op een federaal inkomstenverlies van 200 miljoen. een federale regering die óók enorm moet gaan besparen. dat gaan die toch nooit in die mate doen?

Terug
Bovenaan