Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Op gepensioneerde uitzonderingen als een Urbanus na, zijn er maar weinig experts of bekende Vlamingen die rechtse meningen zouden durven uiten. Dat is nefast voor je carrière en dat weten die mensen ook. Zoals kay-gell zegt: dubbele standaard. "Links" is geaccepteerd en "beter" dan "rechts", zeker wanneer het aankomt op thema's als migratie, Islam, ... economie iets minder.
Dat ligt 9 keer op 10 ook gewoon aan de manier waarop hoor.

Akkoord, maar we hebben dit in het verleden ook al gehad met andere (semi-terroristische) organisaties (Shariah4Belgium) of moskeëen waar werd opgeroepen tot geweld. Daar is nooit met zulke mankracht tegen gereageerd, o.b.v. een brief.
Dit was er plots. Die organisaties is werk van jaren. Is hier al meerdere keren gepost. We blijven dus cirkeltjes lopen..

Er is een verschil tussen ‘niet slim’ en ‘mee verantwoordelijk’, dat je negeert. Daardoor is dit puur victim blaming en best walgelijk voor mij.
Waar doe ik dan aan victim blaming?
Het punt is zeer duidelijk dat hij gewoon mee verantwoordelijk is met de stijgende polarisatie. Ik zeg niet dat hij het verdient om bedreigd te worden.
Wel dat als je net slachtoffer van zulke feiten bent geworden je misschien best niet nog extra gaat polariseren. Dat is aan de basis liggen van het probleem.
Zijn gedrag is niet meer te catalogeren als recht van vrije meningsuiting, en heeft ook niks meer te zien met zijn initiële publieke figuur. Daar mag gerust paal en perk aan gesteld worden, en gerust in de kiem gesmoord worden.

Als er hier ene wilt meningen cancelen is het Markske en consoorten als ik hun twittergedrag moet volgen
Blijkbaar is viroloog zijn nie een moeilijke job, als ge zoveel tijd hebt om te twitteren
Dus iemand met de dood bedreigen en ervoor zorgen dat die persoon onder bewaking met vrouw en kinderen moet onderduiken valt niet onder iemand willen cancellen.

Jawadde.

Waar doe ik dan aan victim blaming?
Het punt is zeer duidelijk dat hij gewoon mee verantwoordelijk is met de stijgende polarisatie. Ik zeg niet dat hij het verdient om bedreigd te worden.
Wel dat als je net slachtoffer van zulke feiten bent geworden je misschien best niet nog extra gaat polariseren. Dat is aan de basis liggen van het probleem.
Zijn gedrag is niet meer te catalogeren als recht van vrije meningsuiting, en heeft ook niks meer te zien met zijn initiële publieke figuur. Daar mag gerust paal en perk aan gesteld worden, en gerust in de kiem gesmoord worden.
Sorry maar zijn gedrag is absoluut niks meer dan gebruik maken van zijn recht op vrije meningsuiting. En het is daarmee een onuitstaanbare eikel maar daar is alles mee gezegd.

Het moet hier eens gedaan zijn met iedereen die het niet met u eens is te beschuldigen van doodsbedreigingen te relativeren. Echt degoutant.

Hier zijn er een paar echt diagonaal aan het lezen om dan met dooddoeners te gooien.

Straks moeten wij hier élke post afsluiten met te zeggen dat we het niet eens zijn met de acties van Jürgen. Wacht, zet het anders in de signature.

Laatst bewerkt:
Dus iemand met de dood bedreigen en ervoor zorgen dat die persoon onder bewaking met vrouw en kinderen moet onderduiken valt niet onder iemand willen cancellen.

Jawadde.
Tuurlijk.
maar zoals Van Ranst doet is ook anderen hun mening willen beknotten.
je vergeet misschien dat bvb een Van Grieken elke dag deze bedreigingen moet ondergaan?
Raar dat je een Van Ranst dan niet ziet twitteren erover.

Sorry maar zijn gedrag is absoluut niks meer dan gebruik maken van zijn recht op vrije meningsuiting. En het is daarmee een onuitstaanbare eikel maar daar is alles mee gezegd.

Dat zegt het Vlaams Belang ook eh. En volgens de wet doen en zeggen ze officieel wel niks verkeerd, maar dat neemt niet weg dat hun uitspraken erg polariserend zijn en het vuur bij de mentaal minderbedeelden kan aanwakkeren.
Marc Van Ranst doet exact hetzelfde, alleen heeft hij geen achterban.

Ik heb zowel een hekel aan linkse als rechtse polarisators. Ik hoef daar niet te moeten tussen kiezen.

Mochten al die mensen die Jurgen willen steunen eens een rsca tattoo zetten. 😁

Kdacht eerst dat dat paars gedoe een tattoo was van de Beerschot. :poop::poop:

Tuurlijk.
maar zoals Van Ranst doet is ook anderen hun mening willen beknotten.
je vergeet misschien dat bvb een Van Grieken elke dag deze bedreigingen moet ondergaan?
Raar dat je een Van Ranst dan niet ziet twitteren erover.

Mja in alle eerlijkheid meen ik mij niet te herinneren dat er al ene 4 raketlanceerders heeft gestolen om dan voor Van Grieken zijn huis te gaan staan.

Is MVR zelf een polariserende extremist?
Ja
Zou hij ermee "wegkomen" mocht hij aan de rechterzijde staan?
Nee

Is hij hier zelf schuldig aan? Naar mijn mening dus niet. Dat is hetzelfde als zeggen dat een kort gerokte vrouw maar niet 's avonds in Molenbeek moet rondlopen.
Dat is niet het verstandigst om te doen. Maar ik vind niet dat we onze eigen vrijheden moeten gaan beknotten door extremisten, criminelen,...

Dan mag je mij eens uitleggen waarom een Vlieghe, Van Gucht of Van Damme, die eveneens lid zijn van dezelfde overlegorganen en commissies, die ook in TV-studios zitten terwijl ze beter van thuis zouden werken en die ook niet-populaire maatregelen verdedigen, alsook sociale media gebruiken, hier veel minder tot geen last van hebben. Er is maar 1 persoon die de grote boeman blijkt te zijn.

Je kunt inderdaad pedant doen, en er een punt van maken dat het victim blaming is, en walgelijk, verwerpelijk,... maar het is geen ideale wereld, en de situatie waarin Van Ranst zich nu bevind is wel degelijk voor een deel veroorzaakt door zijn eigen gedrag. En dus draagt hij als volwassen persoon ook een verantwoordelijkheid voor de gevolgen van dat gedrag, zeker als die gevolg zijn van een bewuste provocatie (en laat ons eerlijk zijn, we weten allebei dat hij daar allerminst vies van is, zoals hij vaak met het gestrekte been ergens induikt). Als je constant de actie opzoekt, mag het geen verbazing wekken dat daar een reactie² op komt. Net zoals een voetballer die constant vuil spel speelt vroeg of laat ook lelijk tegen de mat gewerkt wordt.

(² waarmee ik allerminst wil zeggen dat heel dit een gepaste reactie is).

Ik zie ook wel een link met het gebruik van Twitter en de hoeveelheid bagger die een viroloog over zich krijgt.

Mja in alle eerlijkheid meen ik mij niet te herinneren dat er al ene 4 raketlanceerders heeft gestolen om dan voor Van Grieken zijn huis te gaan staan.
Mmm. Ik weet dat nog niet zo.
Vaak zijn het mensen die een rechtse politieker bedreigd afkomstig van wijken waar verschillende vuurwapens dagdagelijkse kost zijn.

Neen hij draagt geen verantwoordelijkheid daaraan. De verantwoordelijkheid ligt dan nog altijd bij (extreem)rechts voor de actie. Uiteindelijk moet je dit kunnen relativeren. Kun je dit niet, dan kun je best dergelijke idiote uitspraken negeren door hem niet te volgen.

Maar, hij zou er beter wel mee stoppen want een positieve bijdrage aan de maatschappij, zoals hij stelt dat dit zijn objectief is, is het niet.
Ge moet hem niet persé volgen, gewoon een pagina van een krant openen en hij staat er weer met zijn groot lawaai

https://www.hln.be/binnenland/onder...ieve-sfeerschepping-tegen-virologen~a2e95983/

Mmm. Ik weet dat nog niet zo.
Vaak zijn het mensen die een rechtse politieker bedreigd afkomstig van wijken waar verschillende vuurwapens dagdagelijkse kost zijn.
Moest zoiets gebeuren hoorden we dat nog 10 jaar elke keer het VB de calimero zou uithangen.

Stop met fantasie met feiten te verwarren.

Ik zie ook wel een link met het gebruik van Twitter en de hoeveelheid bagger die een viroloog over zich krijgt.
Ja, Twitter is de vuilbak van de samenleving. Maar ook nu verschuilt hij zich weer achter zijn functie als viroloog. Ik ben er vrij zeker van dat mocht Van Ranst dezelfde (niet aan virologie gelinkte) tweets versturen die hij nu verstuurd, maar beroepsmatig een TV-kok zijn, of godbetert instagram-influencer, hij een vergelijkbare hoeveelheid reactie en bagger over zich heen gestort zou krijgen.

Moest zoiets gebeuren hoorden we dat nog 10 jaar elke keer het VB de calimero zou uithangen.

Stop met fantasie met feiten te verwarren.
Blijkbaar vergeet ge dat bvb een Wilders constant met bewaking moet leven? Dat is toch ook niet voor niks

Die MVR is anders ook goed op weg met zijne calimero. Kan mss gaan solliciteren bij VB dan 🤣

De fetisj hier over het Twitter gedrag van Van Ranst is werkelijk schrijnend.
Willen ze bij rechts het monopoly op die onzin? Mannen als Francken, DVL en Van Grieken spuwen dag in dag uit zever op de socials waarom mag links dat niet? Je moet Connor ook eens toevoegen, kan ook een pakje lullen, tis eens iets anders he.

Terug
Bovenaan