Binnen extreemrechts in Vlaanderen krioelt het van de veteranen. Hoe komt dat?
Toch absurd eigenlijk dat je een analyse kan schrijven van hoe het komt dat extreemrechts oververtegenwoordigd is in kringen in als het leger, maar ongetwijfeld ook in andere sectoren, zoals de politie, zonder daarbij ook eens naar de andere kant van het spectrum te kijken en naar de politieke verantwoordelijkheid. Dat is wel zéér selectief antwoorden op een vraag die je zelf stelt. Enerzijds is er namelijk het probleem dat extreem-rechts kan bestaan binnen het leger, maar anderzijds: hoe kan extreem-rechts ontstaan? Je gaat me toch niet wijsmaken dat elke extreem-rechtse soldaat al zo was bij recrutering. Extreem-rechts groeit ook omdat men de ongezonde voedingsbodem ervoor creëert door andere problemen te negeren. Problemen die deze militairen van dichtbij zien.
Er speelt ongetwijfeld een vorm van zelfselectie, waarbij dergelijke types aangetrokken worden tot zo'n jobs. Niet alleen het leger, maar ook politie en beveiliging denk ik. Maar hoewel ik maar één à twee mensen uit het leger ken (en van hun politieke visies ken ik niets), ken ik wel een aantal politieagenten, leerkrachten (doorgaans toch niet zo rechts) en zelfs een medewerkster van een interimkantoor die na een "tourtje" in onze grootsteden zoals Brussel, een stevig stukje rechtser geworden zijn na aanraking met hoe de multiculturele realiteit daar misloopt. Want hoewel veel Vlamingen -inclusief mezelf - naar Brussel pendelen, met een klassieke kantoorjob zie je veel minder van de grootstadproblematiek.
Als je door echter door zo'n job als politie-agent van nabij ziet hoe het misloopt op wat klassiek een "rechts" thema is - hoewel migratie en veiligheid dat eigenlijk niet zouden mogen zijn -, tja, dan beweeg je ongetwijfeld zelf in die richting, tenzij je voorheen misschien zéér overtuigd (extreem-)links was. Ik ken helaas niet zoveel mensen, dus het is maar een beperkt anekdotisch bewijs: maar een linkse politieagent ben ik nog nooit tegengekomen. Ze zullen er ongetwijfeld wel zijn natuurlijk.
Er is ook een reden waarom ze aan agenten iets als een Brussel-premie geven, en ook waarom dit niet werkt...
Dit jaar alvast nog gehoord van een leerkrachte lager onderwijs die lesgeven in Brussel heeft opgegeven, zelfs ondanks vaste benoeming, omdat het een ondankbare sh*ttaak is geworden.
Ik kan me dan ook gerust wel voorstellen dat dat voor soldaten na een tour in landen als Afghanistan en dan zien hoe de migratie en integratie hier ontspoort, hoe regering na regering hier Defensie verwaarloost, hoe je met zwakke regeringen zit, ... dat je dan als soldaat ook niet bepaald gaat verlinksen en op Groen of PvdA gaat stemmen. Het is veel gemakkelijker om op dergelijke partijen te stemmen vanuit het veilige en vetbetaalde peluche van een leerstoel als universiteitsprofessor.
En hoewel ik geen fan ben van extreem-rechts en al helemaal niet van nazisme, snap ik best waarom minder snuggere mensen dan vervolgens zelfs afglijden naar extremen als Vlaams-Belang.
Dat gezegd zijnde, doodsbedreigingen, potentieel aanslagen plegen of wapens stelen uit een kazerne zijn onder geen beding goed te praten.