Virusgekte: van online haat tot terrorisme

Ik denk dat die mens wel zal beseffen (als hij nog leeft) dat heel de maatschappij naar hem kijkt én ik zou mij ook serieus zorgen maken over de factuur. :unsure:

Enfin ik krijg er kop noch staart aan waarom die man dus niet effectief zijne aanslag is gaan uitvoeren direct als getraind militair maar daar nu (misschien?) knullig ergens in de bossen zich zou schuilhouden.

Het houdt inderdaad geen steek. Wapentuig ontvreemden, afscheidsbrieven inclusief dreigementen schrijven en dan bij uw thuis achter in het bos gaan zitten. Iets klopt er niet, en we zullen binnenkort wel weten wat zeker.

Binnen extreemrechts in Vlaanderen krioelt het van de veteranen. Hoe komt dat?
Toch absurd eigenlijk dat je een analyse kan schrijven van hoe het komt dat extreemrechts oververtegenwoordigd is in kringen in als het leger, maar ongetwijfeld ook in andere sectoren, zoals de politie, zonder daarbij ook eens naar de andere kant van het spectrum te kijken en naar de politieke verantwoordelijkheid. Dat is wel zéér selectief antwoorden op een vraag die je zelf stelt. Enerzijds is er namelijk het probleem dat extreem-rechts kan bestaan binnen het leger, maar anderzijds: hoe kan extreem-rechts ontstaan? Je gaat me toch niet wijsmaken dat elke extreem-rechtse soldaat al zo was bij recrutering. Extreem-rechts groeit ook omdat men de ongezonde voedingsbodem ervoor creëert door andere problemen te negeren. Problemen die deze militairen van dichtbij zien.

Er speelt ongetwijfeld een vorm van zelfselectie, waarbij dergelijke types aangetrokken worden tot zo'n jobs. Niet alleen het leger, maar ook politie en beveiliging denk ik. Maar hoewel ik maar één à twee mensen uit het leger ken (en van hun politieke visies ken ik niets), ken ik wel een aantal politieagenten, leerkrachten (doorgaans toch niet zo rechts) en zelfs een medewerkster van een interimkantoor die na een "tourtje" in onze grootsteden zoals Brussel, een stevig stukje rechtser geworden zijn na aanraking met hoe de multiculturele realiteit daar misloopt. Want hoewel veel Vlamingen -inclusief mezelf - naar Brussel pendelen, met een klassieke kantoorjob zie je veel minder van de grootstadproblematiek.
Als je door echter door zo'n job als politie-agent van nabij ziet hoe het misloopt op wat klassiek een "rechts" thema is - hoewel migratie en veiligheid dat eigenlijk niet zouden mogen zijn -, tja, dan beweeg je ongetwijfeld zelf in die richting, tenzij je voorheen misschien zéér overtuigd (extreem-)links was. Ik ken helaas niet zoveel mensen, dus het is maar een beperkt anekdotisch bewijs: maar een linkse politieagent ben ik nog nooit tegengekomen. Ze zullen er ongetwijfeld wel zijn natuurlijk.
Er is ook een reden waarom ze aan agenten iets als een Brussel-premie geven, en ook waarom dit niet werkt...
Dit jaar alvast nog gehoord van een leerkrachte lager onderwijs die lesgeven in Brussel heeft opgegeven, zelfs ondanks vaste benoeming, omdat het een ondankbare sh*ttaak is geworden.

Ik kan me dan ook gerust wel voorstellen dat dat voor soldaten na een tour in landen als Afghanistan en dan zien hoe de migratie en integratie hier ontspoort, hoe regering na regering hier Defensie verwaarloost, hoe je met zwakke regeringen zit, ... dat je dan als soldaat ook niet bepaald gaat verlinksen en op Groen of PvdA gaat stemmen. Het is veel gemakkelijker om op dergelijke partijen te stemmen vanuit het veilige en vetbetaalde peluche van een leerstoel als universiteitsprofessor.

En hoewel ik geen fan ben van extreem-rechts en al helemaal niet van nazisme, snap ik best waarom minder snuggere mensen dan vervolgens zelfs afglijden naar extremen als Vlaams-Belang.

Dat gezegd zijnde, doodsbedreigingen, potentieel aanslagen plegen of wapens stelen uit een kazerne zijn onder geen beding goed te praten.

Ik denk dat die mens wel zal beseffen (als hij nog leeft) dat heel de maatschappij naar hem kijkt én ik zou mij ook serieus zorgen maken over de factuur. :unsure:

Enfin ik krijg er kop noch staart aan waarom die man dus niet effectief zijne aanslag is gaan uitvoeren direct als getraind militair maar daar nu (misschien?) knullig ergens in de bossen zich zou schuilhouden.
Ik denk dat je de mentale stress moeilijk kan inbeelden wanneer je een aanslag wil plegen. Het mag dan geen zelfmoordaanslag zijn met een zekere dood in het vooruitzicht, maar ergens heen rijden en doelwitten kaltstellen doe je niet zomaar. Ik weet niet wat zijn ervaringen zijn op buitenlandse missies en of hij daar effectief vijanden heeft gedood, maar een menselijk leven beëindigen heeft een impact op een mens.

Als dit de piste zou zijn, geloof ik best dat hij op een bepaald punt toch van gedachte is veranderd en zich zo lang mogelijk probeert schuil te houden. Hij kan ook naar het buitenland zijn gevlucht. Of er speelt iets anders en zijn dreigementen heeft hij verzonnen om iets te verbergen.

Dat soort posts zijn méér dan voldoende om iemand als extreem-rechts te bestempelen. Wie geen problemen ziet in dat soort posts, deelt allicht datzelfde extreem-rechtse gedachtegoed. Het zijn de andere elementen (bevriend zijn met terroristen, doodsbedreigingen uiten, strafblad hebben, ...) die hem ook tot een reëel gevaar maken en waardoor hij "gevolgd" werd door onder andere OCAD.

Sinds wanneer is extreem-rechts trouwens beperkt tot islamofobie?
Ik denk dat er dan wel heel veel extreem-rechtse personen zijn.
Die posts die daar aangehaald worden zijn hooguit rechts.
Als je akkoord gaat of zo'n zaken aanvaardbaar vindt dat in die posts worden aangehaald dan is er een groter probleem met u dan een rechts persoon.

Ik denk dat je de mentale stress moeilijk kan inbeelden wanneer je een aanslag wil plegen. Het mag dan geen zelfmoordaanslag zijn met een zekere dood in het vooruitzicht, maar ergens heen rijden en doelwitten kaltstellen doe je niet zomaar. Ik weet niet wat zijn ervaringen zijn op buitenlandse missies en of hij daar effectief vijanden heeft gedood, maar een menselijk leven beëindigen heeft een impact op een mens.

Als dit de piste zou zijn, geloof ik best dat hij op een bepaald punt toch van gedachte is veranderd en zich zo lang mogelijk probeert schuil te houden. Hij kan ook naar het buitenland zijn gevlucht. Of er speelt iets anders en zijn dreigementen heeft hij verzonnen om iets te verbergen.

Dat is inderdaad wel een plausibele mogelijkheid.
Zoals die ene (in het station van Maelbeek?) die daar toen zijn bom niet durfde laten ontploffen bijvoorbeeld, last minute bedenking.

Dat soort posts zijn méér dan voldoende om iemand als extreem-rechts te bestempelen. Wie geen problemen ziet in dat soort posts, deelt allicht datzelfde extreem-rechtse gedachtegoed. Het zijn de andere elementen (bevriend zijn met terroristen, doodsbedreigingen uiten, strafblad hebben, ...) die hem ook tot een reëel gevaar maken en waardoor hij "gevolgd" werd door onder andere OCAD.

Sinds wanneer is extreem-rechts trouwens beperkt tot islamofobie?

Madani Bouhouche was ook extreem-rechts, dus het hoeft niet bepaald te betekenen dat iemand racist of islamofoob is. Al is dat in de meeste gevallen natuurlijk wel zo.

Allé mij op dezelfde hoop gooien. Gij zijt ook niet vies van een verwijt precies.
Waarom niet? Waarom wil je de lat zo hoog leggen? Veel mensen houden er extreem-rechts gedachtegoed op na in onze samenleving, ik zie niet in waarom je dat zo moet minimaliseren.
Inderdaad eerder zoals @Sylverscythe zegt. Zo'n posts linkt ge wel aan iemand die iets minder intelligent is en fel doet op social media.
Als ge het leest dat ge denkt 'allé daar is hij weer', maar voor de rest geen kwaad in ziet

Als je iedereen die zoiets post of eens doorstuurt/ontvangt via social media op een OCAD lijst gaat zetten, dan hebben we volk te kort

Mijn vraag was ook waarom er overal stond extreem-rechts, dat heeft @Loser al duidelijk gemaakt dat het inderdaad niet om een paar social media posts alleen gaat.

Allé mij op dezelfde hoop gooien. Gij zijt ook niet vies van een verwijt precies.

Inderdaad eerder zoals @Sylverscythe zegt. Zo'n posts linkt ge wel aan iemand die iets minder intelligent is en fel doet op social media.
Als ge het leest dat ge denkt 'allé daar is hij weer', maar voor de rest geen kwaad in ziet

Als je iedereen die zoiets post of eens doorstuurt/ontvangt via social media op een OCAD lijst gaat zetten, dan hebben we volk te kort

Mijn vraag was ook waarom er overal stond extreem-rechts, dat heeft @Loser al duidelijk gemaakt dat het inderdaad niet om een paar social media posts alleen gaat.
Ik zeg toch niet dat al die mensen op de OCAD lijst thuishoren? Je kan perfect extreem-rechts zijn zonder een actieve bedreiging voor de maatschappij te vormen.

Als Mohammed op Facebook post dat Vlamingen onkuis zijn en beter de Sharia zouden volgen dan labelen we hem toch ook als een fundamentalist? Of bedekken we dat ook met de mantel der liefde en doen we het af als 'iets minder intelligent en fel doen op social media'?

Denk dat iedereen wel beseft dat het moeilijk is maar het begint gewoon lachwekkend te worden puur door het machtsvertoon.

Hier "zijn" tentje dat gevonden zou zijn. Die heeft dus met frigoboxen zitten sleuren? Ik stel mij toch vragen bij zijn motieven dan.

https%3A%2F%2Fstatic.hbvl.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2021%2F05%2F21%2Fbc9b479a-037d-4c1a-90ee-5f25c2fcaf3d.png
Degelijke shelter wel. Die man kent er wat van.

Als uw reactie 'allé daar is hij weer' is op zo'n posts, en er voor de rest geen kwaad in ziet, dan is er iets mis. Dat is het normaliseren en minimaliseren van een verwerpelijk en gevaarlijk gedachtegoed. Dat is niet onschuldig, en ik zal dat altijd bestrijden. Het is immers in het normaliseren van dat soort ideeën dat gevaarlijke gekken zoals deze militair helemaal beginnen te radicaliseren en tot actie over gaan.

Nou nou, hij kan zich goed verstoppen. Nog een paar dagen volhouden en de massale manhunt zal vanzelf wel stoppen.
Ik denk persoonlijk dat hij ergens binnen zit te schuilen en wacht tot de boel wat afgekoeld is.

Ik denk dat er dan wel heel veel extreem-rechtse personen zijn.
Die posts die daar aangehaald worden zijn hooguit rechts.
Als je akkoord gaat of zo'n zaken aanvaardbaar vindt dat in die posts worden aangehaald dan is er een groter probleem met u dan een rechts persoon.
Extremisme aan gelijk welke kant is volgens de meeste definities gewoon een uiterst doorgetrokken ideologie waarin compromissen niet mogelijk zijn. En dat lijkt hier toch wel een beetje het geval te zijn met die posts.

"En nu onze "culturele verrijking" laten opdraaien voor alle miserie die ze veroorzaakt heeft", dat laat niet heel veel aan de verbeelding over, en samen met de context van de andere tweets is zijn opvatting over asielzoekers en vluchtelingen, en gewoon immigranten in het algemeen, redelijk overduidelijk. Namelijk een doorgetrokken ideologie waarin compromissen niet mogelijk lijken.

Allee, dat kun je toch maar moeilijk nog "gematigd rechts" noemen? Dat zijn geen CD1&V-standpunten, zoals iemand anders al opmerkte. Dat is gewoon extreemrechts.

Ik zeg toch niet dat al die mensen op de OCAD lijst thuishoren? Je kan perfect extreem-rechts zijn zonder een actieve bedreiging voor de maatschappij te vormen.

Als Mohammed op Facebook post dat Vlamingen onkuis zijn en beter de Sharia zouden volgen dan labelen we hem toch ook als een fundamentalist? Of bedekken we dat ook met de mantel der liefde en doen we het af als 'iets minder intelligent en fel doen op social media'?
Nee, maar daarom mijn oorspronkelijke vraag. Waarom op die lijst en hoezo extreem rechts.
Want van een paar social media posts trekt men die conclusies niet en kom je niet op de lijst. Maar ik had de rest van zijn "cv" nog niet gezien

Goh, op social media zoals facebook reacties kijk je daar nog echt van op of maak je daar melding van ? Het is toch vaak lezen - zuchten - doorscrollen.

Nou nou, hij kan zich goed verstoppen. Nog een paar dagen volhouden en de massale manhunt zal vanzelf wel stoppen.
Ik denk persoonlijk dat hij ergens binnen zit te schuilen en wacht tot de boel wat afgekoeld is.
Het is dan ook nog bijna verlengd weekend en ze moeten die overuren ook nog recupereren hé

Extremisme aan gelijk welke kant is volgens de meeste definities gewoon een uiterst doorgetrokken ideologie waarin compromissen niet mogelijk zijn. En dat lijkt hier toch wel een beetje het geval te zijn met die posts.

"En nu onze "culturele verrijking" laten opdraaien voor alle miserie die ze veroorzaakt heeft", dat laat niet heel veel aan de verbeelding over, en samen met de context van de andere tweets is zijn opvatting over asielzoekers en vluchtelingen, en gewoon immigranten in het algemeen, redelijk overduidelijk. Namelijk een doorgetrokken ideologie waarin compromissen niet mogelijk lijken.

Allee, dat kun je toch maar moeilijk nog "gematigd rechts" noemen? Dat zijn geen CD1&V-standpunten, zoals iemand anders al opmerkte. Dat is gewoon extreemrechts.
Dus als je geen CD&V stemmer bent dan ben je extreemrechts?

Misschien zit hij in de kazerne en vraagt hij zich af waar iedereen is :unsure:

Eigenlijk is de geschiedenis zich hier gewoon aan het herhalen hé. Na de eerste wereldoorlog zat het in Duitsland ook vol met gefrustreerde veteranen die zich in de steek gelaten voelden door de Weimarrepubliek. Deze veteranen vormden een organisatie 'de stahlhelmen' die eigenlijk tot de eerste aanhangers van Hitler behoorden, het vervolg moet ik niemand vertellen.
Dat is wel héél kort door de bocht, want het uitgangspunt van België anno 2021 is totaal niet vergelijkbaar met Duitsland anno 1921. De Weimarrepubliek was een democratie op wankele poten, terwijl de democratie in België, ondanks haar fouten, sterk gebetonneerd is.

Als uw reactie 'allé daar is hij weer' is op zo'n posts, en er voor de rest geen kwaad in ziet, dan is er iets mis. Dat is het normaliseren en minimaliseren van een verwerpelijk en gevaarlijk gedachtegoed. Dat is niet onschuldig, en ik zal dat altijd bestrijden. Het is immers in het normaliseren van dat soort ideeën dat gevaarlijke gekken zoals deze militair helemaal beginnen te radicaliseren en tot actie over gaan.
Allez, daar is @Sir.Killalot weer met twee maten en gewichten. Nu is vluchtelingen buiten ineens gevaarlijk en aanzetten tot geweld.

Ik mag niet aan victim blaming doen maar nu generaliseert gij ook eventjes iedereen met een andere gedachtegang dan de uwe.

Polarisatie is afhankelijk van uw positie in het spectrum en wie gelijk heeft mag spreken, wie ongelijk heeft moet zwijgen :sarcastic:

Dat is wel héél kort door de bocht, want het uitgangspunt van België anno 2021 is totaal niet vergelijkbaar met Duitsland anno 1921. De Weimarrepubliek was een democratie op wankele poten, terwijl de democratie in België, ondanks haar fouten, sterk gebetonneerd is.
Voor veel mensen is de huidige democratie in België even wankel als de Weimarrepubliek, ik zou zelfs durven zeggen 1/3 van de kiezers afgaande op de vorige verkiezingen.

Terug
Bovenaan