Vijver opvullen

dev!lke

Active member
Hey,

We hebben in onze tuin een vijver (woning heel recent gekocht) en we willen deze leeg pompen en opvullen.
Het water in de vijver is al goed gezakt, we hebben ook al enorm veel vuiligheid uit de vijver geschept (vooral veel rotte bladeren, stinkt echt naar mest).

De dompelpomp van mijn ouders heeft het gisteren begeven, er zit wel nog een beetje water in de vijver in maar teveel om dit er uit te scheppen met een emmer.

Indien we er laten een tuinhuis willen opzetten, moet de vijver volledig leeg zijn?
Of mag er een beetje water blijven instaan?

Ik zou het liefst de vijver volledig leeg hebben + de zijkanten deels uitgraven zodat de vochtige grond weg is.
Er zit wel een doek in de vijver maar momenteel kan ik de toestand van de zijkanten nog niet zien.

Mijn pa stelde voor om er nu al stenen enz in te smijten en dat zou geen kwaad kunnen maar ik heb dan schrik dat het later gaat verzakken vanwege de vochtigheid onderaan.

Maar ik ken er niets van, dus hopelijk hier wat tips?

Voor op te vullen heb ik al gelezen dat zand de beste keuze zou zijn of zwarte grond indien we er gras willen op leggen.
Maar voor een tuinhuis of terras is zand de beste optie dacht ik.

Zit er een folie in? Die moet er in ieder geval uit want anders gaat die altijd water blijven vasthouden.
Ye, zo'n zwarte plastic folie.
En om die eruit te halen moet dus het water er volledig en alle bladeren / stenen er ook uit.

Iemand had gezegd gaten in die folie te prikken om die water doorlatend te maken, maar ik ben niet overtuigd van die 'oplossing'.

En om die eruit te halen moet dus het water er volledig en alle bladeren / stenen er ook uit.

Iemand had gezegd gaten in die folie te prikken om die water doorlatend te maken, maar ik ben niet overtuigd van die 'oplossing'.
ik zou hier geen shortcuts nemen en gewoon zorgen dat die weg is. Je kan hem nu al wel doorprikken op verschillende plaatsen zodat het water bij een paar droge dagen hopelijk snel kan infiltreren.

Wel oppassen als ze hier zeggen geen shortcuts. zit nu met 100+kg stabilise... :D.

Maar hier idd, zo een vuil stuk plastic laat je toch niet in de grond zitten. Gewoon uithalen, ookal vergt dat nu wat moeite. Die folie kan je wel doorprikken om water weg te laten lopen (had dat al lang gedaan als ik van u was).

Je kan altijd een klein kraantje huren voor het zwaardere werk. Valt wel mee van prijs en die zijn eenvoudig te besturen. Wij hebben onlangs een dag een gehuurd, kwam op 200 euro geleverd uit en hebben zo werk kunnen verzetten dat meer dan een week had geduurd als we het met de hand deden.

Wel oppassen als ze hier zeggen geen shortcuts. zit nu met 100+kg stabilise... :D.

Maar hier idd, zo een vuil stuk plastic laat je toch niet in de grond zitten. Gewoon uithalen, ookal vergt dat nu wat moeite. Die folie kan je wel doorprikken om water weg te laten lopen (had dat al lang gedaan als ik van u was).
ja misschien dat het gaten prikken goed idee is, maar we waren begonnen met het vuil eruit te halen eerst.
Bladeren (dat stinken naar stront), mos, dode planten, stenen hebben we er allemaal al uitgehaald. En er zit nog heel veel in.

ja misschien dat het gaten prikken goed idee is, maar we waren begonnen met het vuil eruit te halen eerst.
Bladeren (dat stinken naar stront), mos, dode planten, stenen hebben we er allemaal al uitgehaald. En er zit nog heel veel in.
Al die zaken haal je er nu wel makkelijker uit als het allemaal droog is. Dus ik zou eerst prikken en dan pas verder doen.

We gaan de sceptische put laten leegtrekken en dan ook direct de vijver. Die mens wou en kon dat doen dus das ideaal.

Er zit nog 40-60cm water in (waarschijnlijk minder met al dat vuil erin).

Ik ga u afraden om er gaten in te prikken en de folie te laten zitten wanneer je hem dicht gooit.
Hier heeft men dat vele jaren geleden ook gedaan. Bij mij was het een mengeling steenpuin/trottoirdallen en grond, gras erover gezaaid. Maar dat bleef altijd een zompige zone en de grond zakte daar ook steeds weer wat in.
Tijdens de lockdowns hebben we dat dan maar uitgegraven. Folie eruit, steenpuin weg en extra grond aangevoerd.
Put van 5m op 3m. Dikke meter diep.... Helse job. Maar nu blijft het wel goed.

Merci voor de info!
Ondertussen is de vijver leeg geraakt.
De stenen dat aan de zijkant lagen, voor versiering en voor de folie op zijn plaats te houden zijn al opzij gelegd.

Nu moeten we 'enkel' de folie nog verwijderen en dan kunnen we beginnen met opvullen.

Terug
Bovenaan