Je kan dit over elke review zeggen. Hoe kan 75% van de reviewers het spel positief evalueren terwijl het nog maar 1 dag uit is?
Een spel kopen bij of zelfs vóór de release doe ik eigenlijk nooit.
Dat is zo. Ik kan zeker geen review maken nu. Ik heb bijvoorbeeld nog niet het "hooked" gevoel dat ik bijvoorbeeld wel verwacht van te hebben, en het lijkt erop dat ik inderdaad wat de flavor mis, die de DLC's brengen. Maar andere spellen van PI waren ook op release niet beter, denk aan HoI of zelfs EU4. Maar vandaag is men zodanig negatief dat ik me eigenlijk gewoon afvraag wat ze 1. verwachten en 2. of ze wel graag gamen.
Sowieso dat soort reviewers hebben hun oordeel al gemaakt voor ze het spel opgestart hebben. Victoria is ook een IP die nog niet zo ontwikkeld of gekend is als EU of CK en nu ook HOI en Stellaris.
I:R had een zelfde soort release, maar een factor die niet vaak genoemd wordt, maar ik zelf wel zeker zie, is gewoon dat het aantal Rome-enthousiastelingen gewoon kleiner is dan men denkt, en dat zo een soort setting gewoon minder herkenbaarheid heeft dan settings als HoI, Vicky of zelfs EU4-CK3. Weinig landen die vandaag bestaan die dat toen onder de vorm van vandaag min of meer al deden, en buiten het Romeinse rijk weinig naties die men kent (ja oké, de opgesplitste post-Alexander De Grote rijken, en enkele Griekse naties), maar het is niet hetzelfde als zelfs maar EU4. Ik denk dat Vicky meer potentieel heeft, maar zoals altijd zal er tijd over moeten gaan tegen dat het echt een spel is dat volledig zijn potentieel haalt. Volgens mij heeft men de setting van I:R flink overschat, en zijn er bovendien al spellen die het niche min of meer verkennen zoals Total War: Rome enzovoort (ook al is dat een wat ander genre, maar de battles echt volgen zal aantrekkelijker zijn voor sommigen). Victoria heeft niet echt concurrentie op zijn tijdperk, en heeft een andere insteek op het grand strategy genre.
Andere reden van I:R is dat de game op release zodanig gekraakt werd door reviewers dat uiteindelijk het spel een reputatie kreeg waar het niet meer van kon herstellen en de playerbase die het had niet meer kon winnen. Zeker als er spellen op de markt zijn zoals EU4 waar men dan naar teruggaat. Ik zie dat men niet echt leert van toen, en veel te hoge verwachtingen weer heeft van dag 1.
Qua werkpunten:
- UI en informatie is beter dan Vicky 2, maar het is nog altijd te conflicterend. Ik vind persoonlijk dat het nog beter en duidelijker moet, en het versimpelen van ledger en het aantal "maps" maakt het juist complexer vind ik, door die niet meer aan te bieden.
- Politiek systeem vind ik soms iets te versimpeld, maar dat is bij HoI eigenlijk ook zo. De manieren hoe ideologieën en partijen werken vind ik nog altijd te onrealistisch, alsook dat het te makkelijk is om hervormingen door te voeren.
- Oorlogssysteem wordt vaak bekritiseerd, en ik ben niet zeker of ik fan ben van huidig systeem van oorlogsvoering en de diplomatic plays. Twijfelachtig. HoI heeft op dat vlak beste systeem, maar bijvoorbeeld systeem van EU/CK vind ik ook gedateerd om als will. e coyote wijze de legers van anderen te hunten die maar weglopen.
___
- De grootste kracht van het spel zal hem in economie & industrie liggen. Daar zit al zeker een enorm goede basis in. Enkel de UI nog wat verbeteren op dat vlak.