Strategy PC Victoria 3

Lakigigar

Well-known member
victoria3.png


release: 25 oktober 2022
genre: grand strategy
dev: Paradox

Victoria 1836-1936.

Set in the rapidly moving 19th and early 20th centuries, Victoria 3 is a deep societal simulation, challenging players to develop a nation through industry, trade, and political reform while keeping your population content and well-fed.

 
Ook goed om te horen dat ze lessen uit Imperator hebben getrokken en het pop systeem van Victoria 2 behouden. Tijd om de Revolutions podcast van Mike Duncan nog eens boven te halen :biglaugh:
 
Zalig. Speel Vicky 2 nog steeds

Nu bezig in een spel waar ik half Canada veroverd heb als België en de Amerikaanse burgeroorlog moet nog beginnen. Mij eens goed moeien ze.

Het is mij wel niet gelukt Nederland volledig te veroveren, enkel Zeeland.
 
Eindelijk, dan kan ik nog eens aan de slag met Transaal of Groot-nederland vormen. Vroeger een keer een multiplayer gedaan waarbij ik NL was, iemand Beieren en een ander persoon Rusland. Toen een keer de 120 schepen in 1 slag vernietigd en miljoenen Fransen en Russen vermoord met mijn gifgas. :D

Hopelijk maken ze er geen versimpelde versie van zoals HoI4 of krijg-mana-en-klik-voor-bonus bij EU4 en zijn 700 DLC.

HoI3 Black Ice mode, Vic2 en de eerste versies van EU4 zijn toch mijn favorieten. CK3 valt ook goed mee, maar wat weinig mogelijkheden i.v.m CK2 en zijn DLC.
 
Nog geen releasedatum gekend, maar wel al een eerste trailer! Victoria 3 van Paradox. 1836-1936 is de tijdslijn, dus je zou je game naadloos kunnen exporteren naar HOI IV vermoed ik. Release zal wel in 2023 zijn, of 2024?

 
Op basis van de livestream die ik bekeken heb die trouwens vrij aangenaam was door de goede chemie tussen de presentators, het pizzadebacle en ook de locatie (Nederland en ook wel met een rol voor België) ziet dit er best goed uit. Grootste problemen zullen nog AI zijn, gebrek aan flavour per land (vergeleken met andere spellen die al verder in de ontwikkeling staan) en misschien het oorlogsysteem hoewel dat laatste geen grote rol zal spelen in die mate zoals bij andere Paradox spellen en in theorie de simulatie van oorlog toch beter lijkt dan op zijn Will E Coyotes op de legers van andere landen te jagen. Maar qua presentatie vind ik dat het oorlogsysteem wel nog beter kan. Nog een ander punt is dat het politieke systeem wel wat zwaarder mag doorwegen vind ik persoonlijk.

Sterkste punt lijkt mij wel het economische en handelsaspect van de game. Dat ziet er echt verslavend uit, en eigenlijk vond ik persoonlijk tijdens de stream dat ik echt veel meer geïnteresseerd was in dat aspect en de simulatie van de maatschappij dan de oorlogsaspecten, wat ik een goed teken vind. Hier zit qua structuur en basis echt een goed spel in, maar ik hoop niet als het dan niet succesvol blijkt dat ze het project dan gaan dumpen zoals bij I:R wat mijn vrees een beetje is, want ik weet niet of het de appeal zal hebben van een CKIII, EU4, HoI4 of Stellaris. Ik hoop dat het spel zijn potentieel mag waarmaken.

Ik vind het een leuke periode, en er zijn wel wat landen aanwezig die ik zeker eens wil uitproberen.
 
Vandaag gereleased, ik heb nog niet beginnen spelen, kan zijn dat dat pas voor binnen enkele weken is, want ben wat bezig met andere dingen nu die ik eerst wil afwerken.

OvtBIUz.png


Wellicht dat het in zijn huidige status zoals gewoonlijk nog veel bugs zal hebben. Ook denk ik dat dit spel ook wel nog veel potentieel heeft voor uitbreidingen en meer specifieke content. Ik hoop alleen dat de basis er al staat (en qua economie lijkt dat zeker het geval).

Goede piek nu (hoger dan I:R). Ik had recent ergens een discussie waarbij ik argumenteerde dat één van de redenen waarom I:R gefaald heeft, is dat er weinig speelbare landen zijn waar mensen zich vandaag in kunnen herkennen. Victoria 3 bijvoorbeeld heeft dat nadeel niet.
 
Laatst bewerkt:
Zou het wel willen kopen maar bij Europa Universalis, Stellaris en Hearts of Iron zat ik na een paar uur nog steeds naar mijn scherm te kijken van "wtf am I doing?" dus ik ga passen.

Ondanks dat het er leuk uitziet.
 
b9GpoCu.png


Ik erger mij wel rot aan sommige reviews. 34 mensen vonden deze recensie nuttig is nog het meest belachelijke van allemaal.

Hoe in godsnaam kan je het spel 1.5 uur gespeeld hebben, bij een spel dat nog geen vier uur oud is, en het hebben over little replayability en repetitive gameplay. Of over dumbed down economy... het is wellicht de Paradox game met de meeste complexe economie (HoI heeft eigenlijk niet eens een economie -> buiten civilian factories en war economy).

Ter vergelijking, Ik heb het spel 50 minuten gespeeld, nog niet eens aan het jaartal 1837 geraakt en ik heb geen flauw idee wat ik aan het doen ben. Dus echt zo een reviews zijn compleet idioot, en alleen maar door gebruikers opgesteld die het spel nooit een kans gegeven hebben en bij voorbaat al een agenda hebben tegen het spel.
 
Eerste wat ik doe is de koning buitenzwieren.

7COjIiV.png


Beetje vreemde vlag wel.

ROHH4kA.png


Klein beetje boosgemaakt maar. Heb net een counterrevolutie van katholieken kunnen vermijden. En zijn nu bijna een gemarginaliseerde groep.

TDBBQUq.png


Lol, hoe dit gebeurt is mij ontgaan. Maar Egypte heeft een stuk Griekenland en Cyprus, alsook volledig Kreta (en Levant).
 
Misschien ook eens installeren, maar de leercurve zal wel stevig zijn en de tijd dat ik wekelijks uren kon gamen is helaas voorbij.
 
Eerste wat ik doe is de koning buitenzwieren.

7COjIiV.png


Beetje vreemde vlag wel.

ROHH4kA.png


Klein beetje boosgemaakt maar. Heb net een counterrevolutie van katholieken kunnen vermijden. En zijn nu bijna een gemarginaliseerde groep.

TDBBQUq.png


Lol, hoe dit gebeurt is mij ontgaan. Maar Egypte heeft een stuk Griekenland en Cyprus, alsook volledig Kreta (en Levant).

Bij mij won Egypte ook de oorlog met de Ottomanen. Wel enkel de Levant veroverd.

Speel ook als Belgie in die soort Tutorial maar luister niet teveel wat er gevraagd word om te bouwen doe mijn eigen ding wat.

Loop wel vooral achter de feiten aan te hollen. Wil iets bouwen maar dan heb ik staal te kort ok dan bouw ik een staal fabriek, nu heb ik iron te kort ok dan bouw ik een iron mine dan heb ik weer tools te kort ok dan bouw ik een tool fabriek dan heb ik weer iron te kort en zo en zo voort. Echt een doel van hierin wil ik me specialiseren heb ik nog niet. Wilde eerst voor groceries gaan maar kreeg toen een event waardoor de throughput van de groceries fabrieken met 50% is verminderd voor 5 jaar dus dat plan staat nu even op hold.

Ben nog altijd een monarchie maar heb wel algemeen stemrecht er doorgekregen en de vrouwtjes aan het werk gezet :D straks eens zien of ze dan ook mogen stemmen.
 
b9GpoCu.png


Ik erger mij wel rot aan sommige reviews. 34 mensen vonden deze recensie nuttig is nog het meest belachelijke van allemaal.

Hoe in godsnaam kan je het spel 1.5 uur gespeeld hebben, bij een spel dat nog geen vier uur oud is, en het hebben over little replayability en repetitive gameplay. Of over dumbed down economy... het is wellicht de Paradox game met de meeste complexe economie (HoI heeft eigenlijk niet eens een economie -> buiten civilian factories en war economy).

Ter vergelijking, Ik heb het spel 50 minuten gespeeld, nog niet eens aan het jaartal 1837 geraakt en ik heb geen flauw idee wat ik aan het doen ben. Dus echt zo een reviews zijn compleet idioot, en alleen maar door gebruikers opgesteld die het spel nooit een kans gegeven hebben en bij voorbaat al een agenda hebben tegen het spel.

Je kan dit over elke review zeggen. Hoe kan 75% van de reviewers het spel positief evalueren terwijl het nog maar 1 dag uit is?

Een spel kopen bij of zelfs vóór de release doe ik eigenlijk nooit.

Deze reviewer is alvast zeer kritisch:
 
Laatst bewerkt:
ah misschien zuigt het maar ik ben nu toch al voor de 2e dag op rij heel druk bezig met Belgie naar grootsheid te leiden. Bezig met mijn eerste kolonie in te lijven :D net ontdekt dat je Politics -> Institutions de colonial growth kan verhogen dus gaat nu een stuk sneller plots maar een maand of 3 meer te gaan. Ook nu pas gezien dat mijn kolonie langzaam groeit vond het al raar dat ik precies meer plots kreeg om farms/plantations te bouwen. Je krijgt dus niet in een keer alles.


EDIT: net oorlogje met Nederland gevoerd. Had extra port capaciteit nodig en betere technologie ontwikkelen duurde me te lang dus maar de Nederlandse kust veroverd :D. Plots koos Oostenrijk de kant van hen maar ik haalde Frankrijk over om me te helpen. Al bij al een vlugge overwinning. Wel beetje slecht getimed van me want net op dat moment wilde Cameroon mijn nieuw kolonie die ik in hun gebied had gesticht terug veroveren. Maar goed Belgie is nu op slag een pak groter :D
 
Laatst bewerkt:
Je kan dit over elke review zeggen. Hoe kan 75% van de reviewers het spel positief evalueren terwijl het nog maar 1 dag uit is?

Een spel kopen bij of zelfs vóór de release doe ik eigenlijk nooit.
Dat is zo. Ik kan zeker geen review maken nu. Ik heb bijvoorbeeld nog niet het "hooked" gevoel dat ik bijvoorbeeld wel verwacht van te hebben, en het lijkt erop dat ik inderdaad wat de flavor mis, die de DLC's brengen. Maar andere spellen van PI waren ook op release niet beter, denk aan HoI of zelfs EU4. Maar vandaag is men zodanig negatief dat ik me eigenlijk gewoon afvraag wat ze 1. verwachten en 2. of ze wel graag gamen.

Sowieso dat soort reviewers hebben hun oordeel al gemaakt voor ze het spel opgestart hebben. Victoria is ook een IP die nog niet zo ontwikkeld of gekend is als EU of CK en nu ook HOI en Stellaris.

I:R had een zelfde soort release, maar een factor die niet vaak genoemd wordt, maar ik zelf wel zeker zie, is gewoon dat het aantal Rome-enthousiastelingen gewoon kleiner is dan men denkt, en dat zo een soort setting gewoon minder herkenbaarheid heeft dan settings als HoI, Vicky of zelfs EU4-CK3. Weinig landen die vandaag bestaan die dat toen onder de vorm van vandaag min of meer al deden, en buiten het Romeinse rijk weinig naties die men kent (ja oké, de opgesplitste post-Alexander De Grote rijken, en enkele Griekse naties), maar het is niet hetzelfde als zelfs maar EU4. Ik denk dat Vicky meer potentieel heeft, maar zoals altijd zal er tijd over moeten gaan tegen dat het echt een spel is dat volledig zijn potentieel haalt. Volgens mij heeft men de setting van I:R flink overschat, en zijn er bovendien al spellen die het niche min of meer verkennen zoals Total War: Rome enzovoort (ook al is dat een wat ander genre, maar de battles echt volgen zal aantrekkelijker zijn voor sommigen). Victoria heeft niet echt concurrentie op zijn tijdperk, en heeft een andere insteek op het grand strategy genre.

Andere reden van I:R is dat de game op release zodanig gekraakt werd door reviewers dat uiteindelijk het spel een reputatie kreeg waar het niet meer van kon herstellen en de playerbase die het had niet meer kon winnen. Zeker als er spellen op de markt zijn zoals EU4 waar men dan naar teruggaat. Ik zie dat men niet echt leert van toen, en veel te hoge verwachtingen weer heeft van dag 1.

Qua werkpunten:
- UI en informatie is beter dan Vicky 2, maar het is nog altijd te conflicterend. Ik vind persoonlijk dat het nog beter en duidelijker moet, en het versimpelen van ledger en het aantal "maps" maakt het juist complexer vind ik, door die niet meer aan te bieden.

- Politiek systeem vind ik soms iets te versimpeld, maar dat is bij HoI eigenlijk ook zo. De manieren hoe ideologieën en partijen werken vind ik nog altijd te onrealistisch, alsook dat het te makkelijk is om hervormingen door te voeren.

- Oorlogssysteem wordt vaak bekritiseerd, en ik ben niet zeker of ik fan ben van huidig systeem van oorlogsvoering en de diplomatic plays. Twijfelachtig. HoI heeft op dat vlak beste systeem, maar bijvoorbeeld systeem van EU/CK vind ik ook gedateerd om als will. e coyote wijze de legers van anderen te hunten die maar weglopen.

___

- De grootste kracht van het spel zal hem in economie & industrie liggen. Daar zit al zeker een enorm goede basis in. Enkel de UI nog wat verbeteren op dat vlak.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan