Strategy PC Victoria 3

Beetje jammer dat ze u de funderingen laten kopen en ge later het huis apart moogt kopen.
Het is enorm opvallend dat dit spel ruwwerk is om later hopen dlc voor te verkopen 🥲
Eerste paradox game dat ik op release heb gespeeld en misschien waren ze allemaal zo, maar eigenlijk wel een zeer beschamende business strategy.
Het spel is oké, maar na 1 succesvolle playthrough niet echt gevoel dat ge zoveel meer uit andere landen gaat kunnen halen. Er is amper flavor per land en veel historische events zijn gewoon nog niet in het spel.
Allemaal zo

Bij Hoi 4 waren bij release national focuses in het spel van Italië, USSR, Duitsland, Frankrijk, VK, VS en Japan. Polen werd gratis toegevoegd bij release (als pre-order bonus denk ik?). Al die focuses zijn trouwens ondertussen ook al herwerkt en ondertussen zijn veel landen ook verwerkt.

Stellaris is de consensus ook dat het veel verbeterd is, hoewel het basisspel minder problemen had qua flavour omdat je geen 190 landen hebt bijvoorbeeld, maar er is veel toegevoegd later.

I:R heeft nooit die release echt ontgroeid, er is wel een 2.0 patch gekomen die het spel fors heeft veranderd, en ik denk dat enkele Griekse landen en post-Alexandrische rijken content hebben gekregen, maar verder was de interesse al weg waardoor de ontwikkeling stil werd gelegd (officieel on hold voor onbepaalde tijd), wat sommigen Paradox kwalijk nemen. Maar anderzijds de vele backlash zorgde voor onherstelbare schade waardoor verder investeren in het spel volgens een business strategy het simpelweg niet waard is.

EU4 was geen vetten op release, zeker als ik terugga en let's plays van toen kijk. Dan is dat spel onherkenbaar. Ondertussen na 10 jaar ontwikkeling en 200-300 euro DLC later een zeer goed spel. Misschien klinkt dat veel, maar als je een subscription service hebt van 10 euro/maand en je bent 10 jaar lid, dan ben je in dezelfde periode 1200 euro kwijt natuurlijk. Aan de andere kant zou je misschien ook geen 10 jaar lang lid zijn. Nu zou je dan ook het spel niet meer spelen want de content zou achter de service zitten.

Tja. Er zijn weinig spellen met een goed vriendelijk businessmodel vandaag hoor. Ook als het goed lijkt, is dat op de achtergrond vaak niet zo omdat ze elders hun geld halen.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal zo

Bij Hoi 4 waren bij release national focuses in het spel van Italië, USSR, Duitsland, Frankrijk, VK, VS en Japan. Polen werd gratis toegevoegd bij release (als pre-order bonus denk ik?). Al die focuses zijn trouwens ondertussen ook al herwerkt en ondertussen zijn veel landen ook verwerkt.

Stellaris is de consensus ook dat het veel verbeterd is, hoewel het basisspel minder problemen had qua flavour omdat je geen 190 landen hebt bijvoorbeeld, maar er is veel toegevoegd later.

I:R heeft nooit die release echt ontgroeid, er is wel een 2.0 patch gekomen die het spel fors heeft veranderd, en ik denk dat enkele Griekse landen en post-Alexandrische rijken content hebben gekregen, maar verder was de interesse al weg waardoor de ontwikkeling stil werd gelegd (officieel on hold voor onbepaalde tijd), wat sommigen Paradox kwalijk nemen. Maar anderzijds de vele backlash zorgde voor onherstelbare schade waardoor verder investeren in het spel volgens een business strategy het simpelweg niet waard is.

EU4 was geen vetten op release, zeker als ik terugga en let's plays van toen kijk. Dan is dat spel onherkenbaar. Ondertussen na 10 jaar ontwikkeling en 200-300 euro DLC later een zeer goed spel. Misschien klinkt dat veel, maar als je een subscription service hebt van 10 euro/maand en je bent 10 jaar lid, dan ben je in dezelfde periode 1200 euro kwijt natuurlijk. Aan de andere kant zou je misschien ook geen 10 jaar lang lid zijn. Nu zou je dan ook het spel niet meer spelen want de content zou achter de service zitten.

Tja. Er zijn weinig spellen met een goed vriendelijk businessmodel vandaag hoor. Ook als het goed lijkt, is dat op de achtergrond vaak niet zo omdat ze elders hun geld halen.

EU IV en HoI 3 hebben ondertussen een subscription waardoor je voor 4.99€ per maand alle DLCs hebt. Zo doe ik het. Ik speel die games ook maar 1 of 2 maanden eens om dan een hele tijd niet meer te spelen. Als je dan telkens 2-3 nieuwe DLCs moet kopen om weer mee te zijn zou iets teveel van het goede zijn dus die subscription is dan wel zeer handig voor spelers zoals ik die niet doorlopend spelen.
 
Op zich heb ik geen probleem als een uitgever beslist om veel DLC's uit te brengen voor een game omdat de game een groot succes is. Maar waar ik wel een probleem mee heb is als de basis voor de DLC al in de basegame steekt en hierdoor de basegame precies dingen mist. Want dan is het gewoon doelbewust wachten tot ze de eerste DLC de markt op kunnen brengen voor de geldophaalronde 2.
 
Op zich heb ik geen probleem als een uitgever beslist om veel DLC's uit te brengen voor een game omdat de game een groot succes is. Maar waar ik wel een probleem mee heb is als de basis voor de DLC al in de basegame steekt en hierdoor de basegame precies dingen mist. Want dan is het gewoon doelbewust wachten tot ze de eerste DLC de markt op kunnen brengen voor de geldophaalronde 2.

Goh, ik vind dat nog meevallen bij Paradox. De DLC dient eigenlijk ook om de "base game" te onderhouden. EUIV bestaal al 9 jaar en heeft nog DLC gekregen in september. CK2 heeft meer dan 6 jaar ondersteuning gehad.

Vergelijk dat eens met F1 manager 2022 van Frontier Developments. Iets waar ik ook aan het uitkijken was maar waar ze dus eigenlijk nu al de stekker uittrekken na paar maanden :p.



Ik ben wel akkoord dat Paradox wel eens zijn DLC-beleid een beetje moet herafstemmen.
Bijvoorbeeld:
- de laatste DLC's van CK3 waren wel mager voor de prijs, zeker omdat ze een stuk duurder zijn dan anders.
- Welke nieuwe speler gaat er ooit EUIV / HOI willen uitproberen als je die ellenlange DLC lijst ziet :p. Ze zouden beter de oudere DLC integreren in het basisspel. Want ik vraag mij af of EUIV/ HOI eigenlijk nog echt speelbaar zijn zonder DLC.

Ik vraag mij af hoe ze 4 -5 producten gaan onderhouden :p. EU4 (of 5), CK3, HOI, Vic3, Stellaris. Ik hoop dat ze CK3 nog wat verder ontwikkelen want qua diepgang en content lijkt CK2 nog altijd verder te staan dan CK3.
 
Goh, ik vind dat nog meevallen bij Paradox. De DLC dient eigenlijk ook om de "base game" te onderhouden. EUIV bestaal al 9 jaar en heeft nog DLC gekregen in september. CK2 heeft meer dan 6 jaar ondersteuning gehad.

Vergelijk dat eens met F1 manager 2022 van Frontier Developments. Iets waar ik ook aan het uitkijken was maar waar ze dus eigenlijk nu al de stekker uittrekken na paar maanden :p.



Ik ben wel akkoord dat Paradox wel eens zijn DLC-beleid een beetje moet herafstemmen.
Bijvoorbeeld:
- de laatste DLC's van CK3 waren wel mager voor de prijs, zeker omdat ze een stuk duurder zijn dan anders.
- Welke nieuwe speler gaat er ooit EUIV / HOI willen uitproberen als je die ellenlange DLC lijst ziet :p. Ze zouden beter de oudere DLC integreren in het basisspel. Want ik vraag mij af of EUIV/ HOI eigenlijk nog echt speelbaar zijn zonder DLC.

Ik vraag mij af hoe ze 4 -5 producten gaan onderhouden :p. EU4 (of 5), CK3, HOI, Vic3, Stellaris. Ik hoop dat ze CK3 nog wat verder ontwikkelen want qua diepgang en content lijkt CK2 nog altijd verder te staan dan CK3.

Paradox is een redelijk grote ontwikkelaar tegenwoordig. Die kunnen dus wel wat games tegelijk ontwikkelen.

Voor EU IV en HoI 3 hebben ze subscriptions tegenwoordig. Zo doe ik het ook. voor 4.99€ heb je alle DLCs. Handig voor iemand die maar om de zoveel tijd eens speelt.

EU IV is zoals je zegt al 9 jaar oud er is geen enkele ontwikkelaar die een spel 9 jaar gaat onderhouden en uitbreiden (EU IV 1.0 en EU IV vandaag zijn totaal andere games) zonder extra geld binnen te krijgen.
 
1 playtrough gedaan met België.

- Late game performance is weer afschuwelijk zoals traditie is bij een Paradox game :p

- Ik apprecieer het oorlogssysteem wel nog. Een mini-WO1 tegen de Duitsers gehad omwille van Luxemburg waar door de hoge "defense" van beide partijen geen vooruitgang op het front mogelijk was. Enige manier om door te geraken was door nieuwe fronten te openen. Den Duits had geen vloot dus de Belgen konden invasies uitvoeren op de Noord-Duitse kust en nieuwe fronten openen.
Ik snap wel niet hoe het spel de compositie van de gevecten bepaalt. Belgische generaal met 80 divises onder hem beslist om een gevecht aan te gaan met 18 divisies tegen 32 Duitse divisies.

- Economie is gecrashed en ik weet niet waarom. Budget spiraalde uit controle. Ik vermoed omdat de VS mijn Customs Union heeft verlaten en daardoor mijn economie gecrashed is (een popup was hier nu wel handig geweest :p). Zat met miljoenen werklozen dus sociale zekerheid ging door het plafond door. Infrastructuur crashte ook (en ik snap hier helemaal niet waarom.) waardoor de market acces gereduceerd werd naar 50% voor mijn industriële provincies. GDPwerd gehalveerd :p.


 
Laatst bewerkt:
Op zich heb ik geen probleem als een uitgever beslist om veel DLC's uit te brengen voor een game omdat de game een groot succes is. Maar waar ik wel een probleem mee heb is als de basis voor de DLC al in de basegame steekt en hierdoor de basegame precies dingen mist. Want dan is het gewoon doelbewust wachten tot ze de eerste DLC de markt op kunnen brengen voor de geldophaalronde 2.
Voila en Victoria 3 lijkt nu zo spel te zijn.
Veel zaken die gewoon missen die ge weet later als DLC erbij gaan komen : Country specifieke flavor, oorlogssysteem aanpassen, etc...

Beetje jammer.
Goeie basis wel.
 
- Economie is gecrashed en ik weet niet waarom. Budget spiraalde uit controle. Ik vermoed omdat de VS mijn Customs Union heeft verlaten en daardoor mijn economie gecrashed is (een popup was hier nu wel handig geweest :p). Zat met miljoenen werklozen dus sociale zekerheid ging door het plafond door. Infrastructuur crashte ook (en ik snap hier helemaal niet waarom.) waardoor de market acces gereduceerd werd naar 50% voor mijn industriële provincies. GDPwerd gehalveerd :p.

Market access hangt af van infrastructuur. Infrastructuur krijg je door ports en railroads vooral dat laatste. Daarom dat railroads zo'n belangrijke technology is. Als je dus zo'n economische crash krijgt zullen je spoorwegen een hoop volk hebben ontslagen waardoor je infrastructuur ook crashte. Ik heb zo goed als altijd subsidies bij railroads, dan vermijd je oa dat soort zaken. Ik doe het vooral zodat de railroads altijd vol zitten zodat mijn infrastructuur hoog blijft. Heeft geen zin van een staal fabriek te hebben als je je staal niet naar de markt kan brengen door een gebrek aan infrastructuur.

Voila en Victoria 3 lijkt nu zo spel te zijn.
Veel zaken die gewoon missen die ge weet later als DLC erbij gaan komen : Country specifieke flavor, oorlogssysteem aanpassen, etc...

Beetje jammer.
Goeie basis wel.

EU IV was 3-4 jaar in ontwikkeling en is nu 9 jaar uit. Dat is dus in totaal al meer dan 12 jaar dat ze er aan werken. Je kan toch niet verwachten dat ze 12 wachten om dan het spel uit te brengen zoals het nu is?
 
EU IV was 3-4 jaar in ontwikkeling en is nu 9 jaar uit. Dat is dus in totaal al meer dan 12 jaar dat ze er aan werken. Je kan toch niet verwachten dat ze 12 wachten om dan het spel uit te brengen zoals het nu is?
Nee daar gaat het niet om. Tuurlijk mogen ze nadien nog dlc uitbrengen en spel wat aanpassen.
Maar ge merkt nu gewoon hard dat er veel uitgelaten is net om dlc te verkopen.

Er is bijna geen country specific flavor. Er is hier en daar wel is een event, maar dan stopt het ook. Je weet dat ze hier gewoon hopen packs voor gaan verkopen.
De oorlog is mega simpel gemaakt, ge weet dat hier een dlc voor gaat uitkomen.
Diplomacy zeer beperkt, ge weet dat er hier dlc voor gaat uitkomen.

En dan is beetje het issue. Ge hebt nu betaald voor fundering en het huis moet je later bijkopen.
Dat is anders dan bv een uitgebreider systeem, dan dlc dat daar toevingen aan doen.

Paradox games zijn zoals de klassieke lose your memory hero trope. Ge eindigt het vorig spel op max level en volgend spel zijde precies u geheugen kwijt en verliesde al uw powers.

Als hoi5 ooit uitkomt, gegarandeerd dat ge geen tanks, planes, boten kunt designen op release. 4 jaar en 100 euro later gade da wel terug kunnen.
Mijn wilde theorie is dat mede daardoor Imperator Rome ook door gefaald is. Het is geen gekende en estiblished paradox franchise, dus mensen gingen niet wachten tot het eindelijk af is.



Blijkbaar ook bug in game waardoor Frankrijk altijd Op is. Ze hebben 1 treaty port in east indies en daardoor vrije toegang tot de hele Britse markt. Beetje zoals trade union, zonder in trade union te zitten.
 
Laatst bewerkt:
Nee daar gaat het niet om. Tuurlijk mogen ze nadien nog dlc uitbrengen en spel wat aanpassen.
Maar ge merkt nu gewoon hard dat er veel uitgelaten is net om dlc te verkopen.

Er is bijna geen country specific flavor. Er is hier en daar wel is een event, maar dan stopt het ook. Je weet dat ze hier gewoon hopen packs voor gaan verkopen.
De oorlog is mega simpel gemaakt, ge weet dat hier een dlc voor gaat uitkomen.
Diplomacy zeer beperkt, ge weet dat er hier dlc voor gaat uitkomen.

En dan is beetje het issue. Ge hebt nu betaald voor fundering en het huis moet je later bijkopen.
Dat is anders dan bv een uitgebreider systeem, dan dlc dat daar toevingen aan doen.

Paradox games zijn zoals de klassieke lose your memory hero trope. Ge eindigt het vorig spel op max level en volgend spel zijde precies u geheugen kwijt en verliesde al uw powers.

Als hoi5 ooit uitkomt, gegarandeerd dat ge geen tanks, planes, boten kunt designen op release. 4 jaar en 100 euro later gade da wel terug kunnen.
Mijn wilde theorie is dat mede daardoor Imperator Rome ook door gefaald is. Het is geen gekende en estiblished paradox franchise, dus mensen gingen niet wachten tot het eindelijk af is.



Blijkbaar ook bug in game waardoor Frankrijk altijd Op is. Ze hebben 1 treaty port in east indies en daardoor vrije toegang tot de hele Britse markt. Beetje zoals trade union, zonder in trade union te zitten.

Ja.


Ik weet niet echt wat het probleem is.

Zoals ik al zei met EU IV zijn ze al minstens 12 mee bezig nu. Jij wacht dus liever 12 jaar of meer tot alles klaar is voor je kan spelen? Nu kunnen we toch al Victoria spelen verdiend Paradox geld en kunnen ze hun personeel betalen om te blijven werken om het spel nog groter te maken.

Ik hou ook liever geld in mijn zakken hoor :p maar ik begrijp wel dat mensen geld willen voor ze iets doen. Ik werk ook niet gratis natuurlijk ;)
 
Nee daar gaat het niet om. Tuurlijk mogen ze nadien nog dlc uitbrengen en spel wat aanpassen.
Maar ge merkt nu gewoon hard dat er veel uitgelaten is net om dlc te verkopen.

Er is bijna geen country specific flavor. Er is hier en daar wel is een event, maar dan stopt het ook. Je weet dat ze hier gewoon hopen packs voor gaan verkopen.
De oorlog is mega simpel gemaakt, ge weet dat hier een dlc voor gaat uitkomen.
Diplomacy zeer beperkt, ge weet dat er hier dlc voor gaat uitkomen.

En dan is beetje het issue. Ge hebt nu betaald voor fundering en het huis moet je later bijkopen.
Dat is anders dan bv een uitgebreider systeem, dan dlc dat daar toevingen aan doen.

Paradox games zijn zoals de klassieke lose your memory hero trope. Ge eindigt het vorig spel op max level en volgend spel zijde precies u geheugen kwijt en verliesde al uw powers.

Als hoi5 ooit uitkomt, gegarandeerd dat ge geen tanks, planes, boten kunt designen op release. 4 jaar en 100 euro later gade da wel terug kunnen.
Mijn wilde theorie is dat mede daardoor Imperator Rome ook door gefaald is. Het is geen gekende en estiblished paradox franchise, dus mensen gingen niet wachten tot het eindelijk af is.

Blijkbaar ook bug in game waardoor Frankrijk altijd Op is. Ze hebben 1 treaty port in east indies en daardoor vrije toegang tot de hele Britse markt. Beetje zoals trade union, zonder in trade union te zitten.
Ben ik niet mee akkoord.

Victoria's laatste versie was Vicky 2 en is een IP dat al heel lang geen nieuwe content heeft gehad. Vicky 2 had ook 2 DLC's, en het basisspel was naar het schijnt een ramp. Maar vandaag wordt het wel meer gespeeld dan I:R (en over de jaren heen heeft het eigenlijk aan spelers gewonnen ipv verloren, als een soort van cultgame, en nadat de ontwikkeling eigenlijk al gestopt was).

Diplomatie opties of mechanics in andere Paradox games zijn niet altijd effectief of relevant voor een tijdperk als Victoria of niet aangepast aan deze game. Bovendien verschillen zijn de mechanics ook veel afh. van game tot game. Mocht EU5 in vergelijkbare toestand releasen heb je een punt, maar een EU5 met een gebrek aan flavour verkoopt ook niet, want iedereen blijft gewoon EU4 dan spelen. Het beste wat ze kunnen doen met EU is verder bouwen op EU4 en de missions en flavour van EU4 meenemen naar EU5. Maar met Vicky 2 kan je dat niet echt doen, want dat is een ander tijdperk van Paradox Interactive, en heeft ook bijlange na die mate van flavour van een IP als EU of CK. CKIII bouwde trouwens wel verder op CKII eigenlijk. Of op zijn minst de game was niet kaal bij start. Bij CKII release kon je trouwens enkel maar als bepaalde naties spelen (in westerse monarchieën omdat er geen moslim of imperial mechanics waren dus dat kon je niet op release).

Oorlogssysteem is niet zo gedaan om later meer DLC te verkopen. Oorlogssysteem is trouwens een gewaagde zet, want dat dit bekritiseerd zou worden was duidelijk wel te verwachten, dat het beter kon en complexer kon, daar ben ik wel mee akkoord. Maar als men echt lui was nam men gewoon het systeem van Vicky 2 over, maar men heeft gekozen voor een systeem dat in geen enkele Paradox game zat, het is een systeem dat niet op punt staat en dat velen als een miss zullen zien. Sure, er is een punt en ik begrijp dat volledige simulatie of het uit controle hebben van wat de legers doen niet iedereen graag zal hebben, maar er kan op voortgebouwd worden omdat het het micromanagen van armies aanpakt in de andere games.

Ik ben niet eens met je, maar ik wel mee eens ben, is dat men dan wel een periode moet hebben waarbij updates aan het spel eigenlijk gratis zijn alsook basisflavour voor de grote landen, en niet verbonden aan een DLC-pak. En dat bijvoorbeeld mechanics die essentieel zijn verstopt zijn in een DLC (bij bvb. EU) en niet gratis of in de basegame zitten. Ik heb mijn bedenkingen bij die strategie. Maar je kan niet verwachten dat het huis er van dag 1 staat (wat uw kritiek is). Minecraft is bijvoorbeeld ook zoveel meer geworden dan wat het ooit was, en blijft ook uitbreidingen hebben, het verschil is dan wel gratis, maar Minecraft heeft zodanig veel sales (en een relatief klein ontwikkelingssysteem) dat het zich dat wel kan veroorloven.
 
EU4 is gewoon bloated met DLC. Ik was maar half tevreden met Emperor en de 1.30 patch. De laatste 3 DLC heb ik niet meer gekocht o.w.v. compleet nutteloos.

Dat men eens innoveert en een historisch setting probeert.
 
Dat men eens innoveert en een historisch setting probeert.
Dat doen ze toch nu?

Veel historische settings zijn er ook niet meer hé.

Romeinse tijdperk / klassieke oudheid: Imperator Rome
Middeleeuwen: Crusader Kings
Nieuwe + Nieuwste tijd / ontdekkingstijdperk / renaissance: Europa Universalis
Industriële tijdperk: Victoria (maar dat was de oudste, en de enige die de stap nog niet had gemaakt).
WOII: Hearts of Iron
Toekomst 4x game: Stellaris

Er is nog wel een obscure Napoleon en Sengoku game (met bij de laatste mechanics vergelijkbaar met CK en een experiment die later als basis gebruikt van CKII).

Koude Oorlog kan nog, maar men heeft dat ook geprobeerd en men heeft het uiteindelijk niet afgewerkt: East vs West. Is ook recent en bepaalde zaken of mechanics liggen moeilijk (atoomwapens simuleren, je kan misschien wel de race of de doomsday clock simuleren, maar als je ze effectief niet mag gebruiken dan is er ook geen threat, tenzij atoomoorlog einde van de game is). De precieze reden waarom men niet verder heeft gewerkt eraan kennen we niet, maar grafisch zag het er ook wel lelijk uit.

Modern Age werkt niet, te controversieel (te veel moderne politiek), en bovendien weinig appeal denk ik voor mensen, zeker als oorlogvoeren vrij zeldzaam is vergelijkbaar met vroeger. Een realistische modern age game zou saai zijn (en laten we hopen dat dat zo blijft). Zou ook falen gezien het politieke systeem van HoI en ook Victoria 3 te simpel is om de complexiteit van de huidige politiek te simuleren, gaat gewoon niet. En ik heb geen vertrouwen in het vermogen van PI om die politiek te simuleren, en eigenlijk niemand is daar ooit in geslaagd, tenzij je je beperkt in focus en geografisch gebied, of geen moer geeft om realisme.

Tijdperk van Oude Nabije Oosten of Oude Egypte gaat ook niet, te weinig geschreven informatie en als I:R al faalt, deels omdat er te weinig herkenbaarheid is naast het Romeinse Rijk, dan zal een tijdperk voor de Romeinen waarbij quasi volledig Europa op de kustregio's na tribal zijn niet werken, of men moet zich dan ook limiteren in scope en dus in een regio. Hetzelfde geldt voor evt. een Japan of Chinagame uit een bepaald tijdperk, limited in scope & area, en wellicht ook gebrek aan universal appeal.

Wat ik ze wel nog zie doen is een soort van fantasy Stellaris-achtige game of een fantasy setting. Total War is ook die richting uitgegaan. Een mix tussen Stellaris en CK met bvb. fantasie-geinspireerde creatures zou nog kunnen werken (trolls, orcs, elves, humans, dwarves, vampieren etc., etc.). Eindeloos veel mogelijkheden qua creatures.

Alt-history zoals een game gebaseerd op de populaire HoI mod Kaiserreich kan ook nog, gezien ik denk dat zo een setting beter tot zijn uiting komt met andere mechanics dan de Hoi mechanics.
 
Laatst bewerkt:
EU4 is gewoon bloated met DLC. Ik was maar half tevreden met Emperor en de 1.30 patch. De laatste 3 DLC heb ik niet meer gekocht o.w.v. compleet nutteloos.

Dat men eens innoveert en een historisch setting.

Extreem belachelijk dat men bij elke release reeds een " luxe editie" heeft met een al een extra flavour pack en expansie.
 
t niet waarom. Budget spiraalde uit controle. Ik vermoed omdat de VS mijn Customs Union heeft verlaten en daardoor mijn economie gecrashed is (een popup was hier nu wel handig geweest :p). Zat met miljoenen werklozen dus sociale zekerheid ging door het plafond door. Infrastructuur crashte ook (en ik snap hier helemaal niet waarom.) waardoor de market acces gereduceerd werd naar 50% voor mijn industriële provincies. GDPwerd gehalveerd :p.


De jaren '30 hebben ook bij jou toegeslaan zie ik.

Customs Unions verlaten... Ja, is zeer ingrijpend, heb het ook gemerkt (en door de opmerking heb ik erop geanticipeerd) waardoor ik de impact kon beperken en vrij snel weer kon stijgen, maar het is inderdaad een huge deal omdat je je economie aanpast op uw economische union (wat het eigenlijk is) ipv op uw eigen land (en dus van elk land zijn noden en sterktes en niet enkel die van jou aanpast).

In principe zou je beter moeten zien wat uw eigen contributies zijn en wat je afhankelijk van anderen maakt, en vind ik ook niet dat je als een "subject" moet behandeld worden bij een customs union. Het is wel de Victoriaanse tijd, maar vandaag heb je ook grote machten die handelen met elkaar en specialiseren binnen zo een union. En specialiseren binnen een union in Victoria III lijkt dan niet mogelijk, tenzij je super veel tevreden kleine landjes hebt in uw union hebt of je zelf nooit een great power wordt. [Al staat daar tegenover dat je tijdelijk sneller kan groeien in zo een union eigenlijk]. Dus in de union zitten om uw industrie op te bouwen, sterker te zijn en relaties op te bouwen en wanneer je je klaar voelt die unie verlaten (als je een kleiner land bent).

Zoals Japan spelen is andersom (isolationisme, geen enkele manier v. handel mogelijk) en dus zeer autarky-gericht. Een grote customs union speelt zoals de moderne wereldeconomie, maar plots daar geen gebruik van kunnen maken, heeft altijd impact natuurlijk (als die relaties goed zijn, kan je wel met trade routes en een trade deal de gevolgen nog beperken). Bij Japan uiteraard: alle goederen die je nodig hebt, moet je zelf produceren, en kolonies moet je natuurlijk ook nog kunnen researchen (en eigenlijk moet je eerst Hokkaido en Sakhalin koloniseren voor Rusland dat doet), anders heb je gegarandeerd conflict met Rusland sooner or later. Natuurlijk kan je je ideologie switchen, maar bij Japan (door die landowners) is dat lastig in het begin, krijg je veel revoluties en lage legitimacy enzovoort. Eigenlijk speelt Japan een klein beetje als een landowner dictatuur in het spel (door de tokugawaperiode). En landowners lijken me niet goed, waren ook de eerste die ik elimineerde bij mijn Belgie playthrough (omdat ze het meest geassocieerd worden met feodalisme in de game en dus ouderwetse economische wetten met weinig benefits steunen). Eigenlijk het ancien regime interest group.

Japan is wellicht het meest unieke land ook op dit moment in Vicky. België is klein, en heeft zeer beperkte content sowieso al. Dat geldt in zekere zin voor meerdere landen, maar België zal ook niet het eerste land zijn dat flavor zal krijgen. Mijn vermoeden is dat als dat regio-gebonden is, de VS eerste aan de beurt komt, want mij lijkt op basis van wat ik lees dat daar toch nog wel wat misloopt (en de VS telt evenveel inwoners als Europa vandaag, dus veel spelers die in één keer met content aangesproken worden). Het politieke systeem van de VS is zeer herkenbaar, en de Amerikaanse burgeroorlog valt binnen dit tijdperk en al vrij snel dus die zullen zeer snel unique content krijgen. De eerste flavor pack is wellicht gegarandeerd de VS (tenzij men dat behandelt in de expansion pack), om de burgeroorlog en de politiek beter te simuleren. Maar hoe ze dat doen weet ik niet doen. In 1830 was er ook nog geen tweepartijensysteem zoals vandaag bij wijze van spreken. Dat zou later vooral na de burgeroorlog tot uiting komen, maar toen had je ook nog Whigs bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Extreem belachelijk dat men bij elke release reeds een " luxe editie" heeft met een al een extra flavour pack en expansie.
Tja, je kan het ook extreem belachelijk vinden dat AAA games op dag 1 ook al een season pass promoten of "gold en ultimate edition". Is exact hetzelfde.
 
Hoe kan je eigenlijk zelf kiezen hoeveel troepen je inzet in een battle? ik heb hier een oorlog waar ik 51 legers heb tegen 23, maar het spel zet er telkens 2 van mij tegen 10 van de ander (of iets dergelijks). ik heb daar generaals zitten met 12 units onder zich, en toch worden die niet volledig ingezet?
 

Ik snap nu volledig mijn Belgische economische crisis.

Door hogere minimumlonen werden Belgische bedrijven weggeconcurreerd door goedkope interne kolonies en het buitenland.
Waardoor de werkloosheid steeg en dus sociale uitgaven spiraalden.
Overheidsbesparingen op vlak van militaire uitgaven en subsidies verergerden het probleem. Infrastructuur stort in en interne vraag stort in waardoor binnenlandse bedrijven het nog moeilijker kregen en dus nog extra werklozen en dus nog extra uitgaven.

Oplossing is dus importtarieven verhogen, minimumloon verlagen, jezelf niet wegconcurreren door je complexe industrie in de colonies zetten (die geen belasting betalen want niet geïncorporeerde staten.) zodat de industrie terug comparatief voordeel te behaalt.


Respect voor het economisch systeem in VIC3.
 
nog iemand een probleem dat ge battles instant verliest? wordt niet gevochten, 0 casualties aan beide kanten, maar wel een hele lap gebied kwijt :(
 

Ik snap nu volledig mijn Belgische economische crisis.

Door hogere minimumlonen werden Belgische bedrijven weggeconcurreerd door goedkope interne kolonies en het buitenland.
Waardoor de werkloosheid steeg en dus sociale uitgaven spiraalden.
Overheidsbesparingen op vlak van militaire uitgaven en subsidies verergerden het probleem. Infrastructuur stort in en interne vraag stort in waardoor binnenlandse bedrijven het nog moeilijker kregen en dus nog extra werklozen en dus nog extra uitgaven.

Oplossing is dus importtarieven verhogen, minimumloon verlagen, jezelf niet wegconcurreren door je complexe industrie in de colonies zetten (die geen belasting betalen want niet geïncorporeerde staten.) zodat de industrie terug comparatief voordeel te behaalt.


Respect voor het economisch systeem in VIC3.

Ja dat heb ik ook voor gehad toen ik minimum wage in voerde. Gelukkig vlug genoeg door gehad en gerepealed.

Nu bezig met een spelletje Japan. Spanje tot in 1900 geraakt maar begint dan traag te lopen en werd ook een beetje onozel van het feit dat ik boel heb met de Fransen en die telkens ik ergens een diplomatic play doe de kant van mijn tegenstander kiezen. Ik geef ze telkens een pak rammel maar toch blijven ze het doen. Ze zelf aanvallen kan ik niet want heb een truce.

In mijn Spanje game had Belgie het wel heel moeilijk. Hadden op een bepaald moment 2 -50% manufacturing throughput in Wallonie waardoor hun economie compleet crashte, zijn toen heel lang klein gebleven tot plots een enorme boost volgde maar die duurde niet lang waarop weer een complete crash volgde. Momenteel (1901) zit Belgie in een burgeroorlog tegen de communisten. Er zit dus nog niet meteen beterschap in.

belgie.jpg


Nu bezig dus met Japan, je kan niet zomaar Free Trade of dergelijke invoeren want dan krijg je een burgeroorlog tegen de Shogunate (Landowners) . Ik moet dus heel stapsgewijs de Shogunate kleiner maken. Wordt de Shogunate boos verlaten die de regering en duurt het jaren om een wetsvoorstel gestemd te krijgen. De Emperor is lid van de Shogunate en om genoeg legitimacy te hebben (om dus een wet een beetje aan een fatsoenlijk tempo gestemd te krijgen) moet de partij van de Emperor in de regering zitten. Maar als je een wet probeert te stemmen die hen niet aanstaat worden ze boos en stappen ze dus uit de regering.

Ik amuseer me dus nog altijd. Nu al 66u gespeeld. (Vorige week onverwachts paar dagen verlof gekregen dus dat kwam goed uit :D)

Ik vind het gebrek aan country specific flavor eigenlijk wel goed. Het is een echte sandbox. Wil je Belgie een communistisch utopia maken wel ga je gang. Je moet geen DLC kopen om toegang te hebben tot een event chain die daar toe leid zoals bv HoI IV dat erg afhankelijk is van zijn National Focus trees.
 
Terug
Bovenaan