Strategy PC Victoria 3

Zat eventjes tegen de limiet aan qua groei door geen peasants meer te hebben. Dan maar nadat ik al Nederland had veroverd ook de East Indies veroverd zelf niet moeten vechten ervoor ze plooiden zo. (VK is mijn bondgenoot dat helpt) Nu heb ik weer werknemers voor mijn fabrieken.

Enige fabriek die blijft moelijk doen is elektriciteit tenzij ik er subsidies tegenaan gooi draaien die niet, heb nochtans een pak elektriciteit nodig.

belgie.jpg


Zit in 1874.
 
GDP begint het goed te doen. Bijna verdubbeld op 10 jaar tijd

4beCuoy.png


En van de zeventiende/achtiende plaats tijdens de start naar de tiende plaats.


QOoPIpE.png


Mp3oboa.png


Intelligentsia en Industrialisten domineren in mijn republiek. Jean Pierre van Rossem zou een fier man zijn...

Stilaan kijken voor "improved fertiliser" en "labor movement" technologieën, voor efficiënter voedingsproductie en daling in cost of life needs alsook unlocken van bepaalde wetten zoals kinderarbeid verbieden.
 
Laatst bewerkt:
25u gespeeld nu. Nadat ik Indonesië had veroverd voor meer bevolking kon ik weer volop fabrieken bouwen maar ik weet niet juist wat het getriggerd heeft maar plots zit ik met 4 miljoen werklozen :eek: en moest ik 1 miljoen betalen voor welfare. Ik had wat nieuwe wetten goedgekeurd ik denk dat die dat veroorzaakt hadden. Volgende keer geen betere arbeidsomstandigheden goedkeuren dus :p

Ondanks 4 miljoen werklozen en nog altijd een miljoen peasants (had er 2 miljoen toen ik Indonesië net had veroverd) zitten sommige fabrieken toch zonder volk. Ze willen niet werken als het loon niet hoog genoeg is blijkbaar. Had ik in het begin 1836 totaal geen last van fabriekje bouwen en alle postjes werden mooi ingenomen.

Qua GDP ben ik nu al een paar jaar nummer 1. Maar zie nu ook dat er overal turmoil is (rode vuistjes overal) in bv Frankrijk en Pruisen en hun GDP dus gezakt is.


Volgende game eens deze mod proberen. Want de AI is wel heel erg slecht in het uitbouwen van hun economy.
 
Ik merk persoonlijk ook dat mijn economie wat gehindert wordt omdat er te weinig werklozen zijn. Ik ben nu aan het proberen dat te veranderen door meer in te zetten op technologieën zoals automatisering (zodat ik minder werkkrachten nodig hebben), door wetten aan te passen zodat vrouwen aan het werk kunnen (die kunnen dat nu) en meer mensen te integreren uit mijn koloniale gebieden. Misschien dat een betere gezondheidszorg om het aantal arbeidsongevallen te doen vermnderen ook kan helpen, maar ik weet niet hoe groot die impact is.

f0nm7Ci.png


Enkel het niet geindustrialiseerde Japan ondertussen voorbijgestoken (in nu 1854). GDP per Capita is wat misleidend omdat mijn bevolking met 1 m is toegenomen (en die net juist heb die staten heb gecored)

2INZ9YP.png


Deze met name. Ik heb een stuk van Argentinie omdat ik eerst Mapuche had geholpen om Argentinie te verslaan en die hebben 3 provincies veroverd. Provincies die nu in mijn handen zijn dus Buenos Aires is nu Belgisch. Ik ben ook kolonies aan het neerzetten in Kameroen/Kongo en Sulawesi (maar Kongo heeft nog een forse severe malaria debuff dus daarvoor heb ik tech nog nodig)
 
Ok het was dus Labor Rights -> Worker Protections die de boel om zeep hielp. Ben een stap terug gegaan naar Regulatory Bodies en nu zakt mijn welfare onkosten sterk en verminderd het aantal werklozen ook (ik denk dat het na een tijdje naar nul zal gaan). Die worden nu peasants maar vooral dependents. Moest je dus een tekort aan werkkrachten hebben kan het misschien wel een goeie law zijn. Al is het probleem dan dat ze de job niet willen omdat het loon te laag is.

Vind het een vreemde wet eigenlijk. Het verhoogt het minimum loon waardoor bedrijven de lonen niet kunnen betalen waardoor ze dus werkloos worden en dan zit jij plots met de kosten opgezald van werklozen want zonder die wet geen werklozen en dus geen welfare kosten. Logischer zou zijn dat het gewoon een hoger loon betekend en niet dat als ze het niet krijgen jij plots opgezadeld zit met de kosten.

Enige nadeel zonder die wet zit ik met een pak ontevreden burgers :eek:, als dat maar goed afloopt.

Wilde Sokoto veroverd kiest Frankrijk wel hun kant niet zeker. Dan maar back down gedaan mag nu 250k 5 jaar lang betalen aan Sokoto. Gelukkig dat mijn welfare onkosten probleem net is opgelost of het bankroet kwam dichtbij.
 
Ik begrijp niet goed hoe werklozen, efficiëntie en peasants / pop switches werken, en ook hoe je per staat uw economie kunt afstemmen tegenover uw volledig land of territorium, en in welke mate de prijzen van de goederen in uw "koloniale" gebieden afwijken tegenover thuis. Het is nogal wat zoeken enzo.

Wat ik wel goed begrijp is marktprijzen, welke grondstoffen uw land nodig heeft (of diens tekorten) en de inkomsten managen denk ik. Soms zelfs het idee dat ik niet weet waar ik geld moet uitgeven (terwijl mijn reserves volledig zijn aangevuld). Maar ik weet dus niet of niemand werkloos is of niet. Met name of ik peasants kan tewerk stellen (en ook per staat dit bekijken).

Lijkt mij ook handig om soms per staat iets anders te doen qua productie (dus nog meer micromanagen) bijvoorbeeld hout tegenover hardhout beter te verdelen.

De economie lijkt mij echt veel diepgang te hebben, alsook wellicht het popsysteem. Dat lijkt het sterkste punt en is het skelet van dit spel. Oorlog is meer simulatie waarbij je weinig controle hebt buiten tech en bevoorrading. Politiek en overheid lijken me oké, maar zouden misschien wat meer diepgang en complexiteit kunnen gebruiken. Idem voor het oorlogsysteem en internationale politiek waar ik niet tegen het systeem ben, maar er kan wel wat meer diepgang of input van de speler aanwezig.

Ik vind het voorlopig wel leuk en toch vrij goed, met idd veel potentieel zeker als elk land anders gaat aanvoelen na dlc's, content en patches.
 
Ik bouw gewoon alles in Vlaanderen. Populatie daar is nu 15.2 miljoen. Vlaanderen heeft een groter GDP dan GB :p


belgie.jpg


Vlaanderen heeft een decree Encourage Manufacturing Industry +20%. Een van de reden waarom ik alles bij een bouw want veel decrees kun je niet hebben met je beperkte authority.

Peasants komen van substince farms dacht ik. Ik kijk naar het aantal peasants om te weten of ik jobs over of tekort heb. Als de peasants op zijn gaat er niemand komen werken in je fabrieken (tenzij natuurlijk onderlinge switches van lage naar beter betaalde jobs).

Wallonie bv heeft +10% coal mining buildings throughput als Staats Bonus, Holland bv natural harbors +10% shipyard throughput. Daar kijk is dus wel naar.

Zit nu in 1899 en spel gaat traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag. Wordt tijd voor iets nieuws. Ik denk al een tijdje aan een Spanje run.
 
yUVqqSW.png


Wallonië een van de rijkste provincies in het spel. Vlaanderen doet goed mee

oB7nZtp.png


Ik heb nog veel peasants zie ik, dus al die peasants kunnen nog tewerk gesteld geworden in andere industrieën? Anders kijk ik al een hele tijd verkeerd.

Die grote hoeveelheid peasants liggen ook aan de basis van de SoL die nog niet zo veel gestegen is.
 
yUVqqSW.png


Wallonië een van de rijkste provincies in het spel. Vlaanderen doet goed mee

oB7nZtp.png


Ik heb nog veel peasants zie ik, dus al die peasants kunnen nog tewerk gesteld geworden in andere industrieën? Anders kijk ik al een hele tijd verkeerd.

Die grote hoeveelheid peasants liggen ook aan de basis van de SoL die nog niet zo veel gestegen is.

Zo bekijk ik het toch. Toen mijn peasants op waren ben ik Java binnen gevallen omdat die veel peasants hebben. Nu groeit mijn bevolking zo hard dat ik er maar niet lijk door te geraken. Dus nu speel ik vooral een Amerikaan, overal waar er olie is gaan binnen vallen :p.

map.jpg


Nu volgende game wordt eentje met die mod die ik al gepost heb om toch een betere AI economie te krijgen want wat zij uitsteken weet ik ook niet.

Het enige trouwens die invloed heeft op de prijs binnen een markt is Market Access. Zolang dat 100% is maakt het niet uit. Een staal fabriek in Vlaanderen betaalt gewoon de markt prijs voor iron. Of die nu uit Wallonie of uit Borneo komt.

Onze Leo had de Congo voor zichzelf genomen (terwijl ik het al had gekoloniseerd) moest het een paar later terug geven onder internationale druk. Ik begin van alles te bouwen maar was even de infracstructuur vergeten. Daardoor had een provincie maar 46% Market Access, die moeten 60 betalen voor een tool terwijl de provincie ernaast met full access maar 45.7 net als in de lage landen zelf waar de Tool fabrieken staan.
 
Laatst bewerkt:
Maar dadash heeft het spelletje al goed door, is eigenlijk echt indrukwekkend wat je neergezet hebt. Lijkt mij dat je zeer tall kan spelen (als de populatie het toelaat en de potentiele resources of wetten om aan grondstoffen te komen die je zelf niet kan produceren). Wallonië bijvoorbeeld is goed voor de mijnen en start ook al met een goede staalproductie.
 
Jullie zouden beter een multiplayer opstarten. :)

brrr nee veel te stresserend dat.

Het spel is maar 3 dagen uit waardoor er gewoon heel weinig resources zijn. Toen ik paar weken terug eens een EU IV game met France begon kon ik gewoon eens kijken naar een heel recent guide van Red Hawk over France. Zo had ik meteen een goede leidraad voor wat ik kon/moest doen voor een goede start met France.

Die maakt ook een video over Belgie in Victoria waarin hij een pak rammel krijgt van de Pruisen omdat hij Nederland binnen valt.

Dus het is gewoon zoeken over wat werkt of niet en dan is het wel leuk als je iemand zoals Laki tegenkomt die net hetzelfde land speelt en je dus eens van ideeën kunt wisselen.

Maar dadash heeft het spelletje al goed door, is eigenlijk echt indrukwekkend wat je neergezet hebt. Lijkt mij dat je zeer tall kan spelen (als de populatie het toelaat en de potentiele resources of wetten om aan grondstoffen te komen die je zelf niet kan produceren). Wallonië bijvoorbeeld is goed voor de mijnen en start ook al met een goede staalproductie.
Is wel die tutorial start dus de vijandigheid van de AI staat daarin normaal wat lager. Belgie heeft wel heel veel potentieel. de Waalse mijnen zorgen ervoor dat je makkelijk een sterke staal industrie kunt ontwikellen en Belgie start ook met heel veel technologieën al ontwikkeld en heeft goede wetten of kan er relatief makkelijk aan geraken. Zal wel een reden zijn waarom het een van de aanbevolen starter nations is.
 
Alles bouwen in een provincie heeft wel een nadeel. Stel je wilt upgraden maar je hebt bv engines nodig voor de nieuwe upgrade. Als alles in die ene provincie staat kun je niet anders dan alles up te graden of niks. Als je over verschillende provincies uitbouwt kun je provincie per provincie je fabrieken upgraden naar de nieuwste technologie.
 
Alles bouwen in een provincie heeft wel een nadeel. Stel je wilt upgraden maar je hebt bv engines nodig voor de nieuwe upgrade. Als alles in die ene provincie staat kun je niet anders dan alles up te graden of niks. Als je over verschillende provincies uitbouwt kun je provincie per provincie je fabrieken upgraden naar de nieuwste technologie.
Maar dat doe ik blijkbaar al. Ik vind zslfs niet hoe ik dat van provincie tot provincie kan aanpassen. Dus ik verander meteen alles maar voor wood dn hardwood heb je allebei lumber production nodig dus daar kan een andere specialisatie per provincie nuttig zijn, zeker als je een kleine market hebt of als een geisoleerd land zoals japan speelt. Japan zal trouwens heel apart aanvoelen in het begin omwille van die reden.
 
Maar dat doe ik blijkbaar al. Ik vind zslfs niet hoe ik dat van provincie tot provincie kan aanpassen. Dus ik verander meteen alles maar voor wood dn hardwood heb je allebei lumber production nodig dus daar kan een andere specialisatie per provincie nuttig zijn, zeker als je een kleine market hebt of als een geisoleerd land zoals japan speelt. Japan zal trouwens heel apart aanvoelen in het begin omwille van die reden.

Wood is inderdaad een van die zaken waar dat heel handig is zodat je de productie van wood en hardwood een beetje onafhankelijk kan aanpassen.

wood.jpg


Gewoon naar buildings gaan en op de naam klikken (bv Logging Camp), of je klikt op de provincie en ga dan naar building dan pas je enkel de buildings aan van die provincie. Maar de building tab is handig zeker als je een beetje een wereld rijk heb dat je niet de ganse map op en af moet scrollen om aan te passen. En de tab is ook handiger om zo geen te vergeten want ik weet begot niet meer waar er bv wel bomen en geen staan.
 

Op heel korte tijd progressie gemaakt, zie hier voor en na.

Ox3EDRQ.png


Standard of Living omhoog, als land in geheel vierde van de wereld nu

6doyPd8.png


En ik heb ook mijn kolonies gecored, anders was het nog hoger, hoewel ik ook die wel wat ontwikkel (en veel minder peasants hebben).

PH8G3Fb.png


6e in GDP en 1ste in GDP per capita

sbv9FQe.png


Gesorteerd per GDP, maar je ziet ook prestige (mijn zwakker punt), SoL en populatie. British Raj en Qing natuurlijk zeer hoog door hun populatie vooral. Wel Rusland, VS en Pruisen voorbijgestoken.

HX3yfVl.png


GDP per capita

9DJiq7o.png


Leading producers (of top 3 op zijn minst). Staal, Rubber, Glas, Porselein, Elektriciteit nummer 1 in. Fine Arts en Transportation (dus spoorwegen) op 2. Dye en Lead op 3. Dye en Lead is trouwens nodig voor glasproductie. Lead doe ik in Wallonie. Voor de dyes in de kolonies.

Gezien de elektriciteit nog altijd duur is, wellicht daar nog op focussen. Ik kan overschakelen naar coal power plants maar dan heb ik meer kool nodig, waar ik bijna nummer 1 producer ben, dus dat zal binnenkort ook gebeuren denk ik.

IiW0IvC.png


voor kool

dAA3JxG.png


Bij elektriciteit killen we het (en bijna niemand in de wereld produceert het). Het is nog altijd een duur product en een pop basis need (dus meer elektriciteit zou SoL fors omhoog doen). Met coal power plants binnenkort zal de productie omhoog gaan van elektriciteit.

91uVTdU.png


Staalproductie. En nog steeds "slightly more expensive hier" dus nog steeds vraag naar meer staal.

jsUcG1a.png


Glasproductie (dit maak ik in Vlaanderen bijvoorbeeld, mijnen en staal zijn in Wallonië, al heb ik ook nog ergens koolproductie in Zuid-Amerika).

X95AUgz.png


Ik zit in de Franse markt trouwens. Ik heb de vraag gekregen in de 1850's van de Fransen. Dus ik heb geen eigen markt, maar dit is een soort van "NAFTA" waarbij de prijzen van de goederen voor iedereen die deel uitmaakt van die markt tellen. Blijkbaar zijn de VS en hun puppets nu ook lid.

Ik denk dat Frankrijk enorm profiteert van mijn industrialisatie, en daardoor zelf ook een voorsprong heeft op de andere landen. Maar een grotere markt lijkt wel voordelen te hebben dat je meer kan verspreiden of specialiseren binnen die markt. Maar wat er gebeurt in een ander land binnen dat pact, voel je dan zelf ook. Doen zij coal power plants, dan moet ik bijvoorbeeld ook meer kool produceren voor hun of moeten zij trade routes aanleggen enzovoort.

Ik denk wel dat het je sterker maakt, maar bijvoorbeeld het maakt Frankrijk ook veel sterker in deze game (samen met mij enigen die elektriciteit produceren nu bijvoorbeeld). Maar goed, daardoor bijvoorbeeld wel goede relaties met Frankrijk. Het is een afweging die je moet maken, in sommige situaties kan het voordelig zijn, hier was het niet per se nodig denk ik.

___

Het is trouwens nog altijd maar 1868 dus ik zit nu 32 jaar in het spel, het duurt tot 1936.
 
Op heel korte tijd progressie gemaakt, zie hier voor en na.

Ox3EDRQ.png


Standard of Living omhoog, als land in geheel vierde van de wereld nu

6doyPd8.png


En ik heb ook mijn kolonies gecored, anders was het nog hoger, hoewel ik ook die wel wat ontwikkel (en veel minder peasants hebben).

PH8G3Fb.png


6e in GDP en 1ste in GDP per capita

sbv9FQe.png


Gesorteerd per GDP, maar je ziet ook prestige (mijn zwakker punt), SoL en populatie. British Raj en Qing natuurlijk zeer hoog door hun populatie vooral. Wel Rusland, VS en Pruisen voorbijgestoken.

HX3yfVl.png


GDP per capita

9DJiq7o.png


Leading producers (of top 3 op zijn minst). Staal, Rubber, Glas, Porselein, Elektriciteit nummer 1 in. Fine Arts en Transportation (dus spoorwegen) op 2. Dye en Lead op 3. Dye en Lead is trouwens nodig voor glasproductie. Lead doe ik in Wallonie. Voor de dyes in de kolonies.

Gezien de elektriciteit nog altijd duur is, wellicht daar nog op focussen. Ik kan overschakelen naar coal power plants maar dan heb ik meer kool nodig, waar ik bijna nummer 1 producer ben, dus dat zal binnenkort ook gebeuren denk ik.

IiW0IvC.png


voor kool

dAA3JxG.png


Bij elektriciteit killen we het (en bijna niemand in de wereld produceert het). Het is nog altijd een duur product en een pop basis need (dus meer elektriciteit zou SoL fors omhoog doen). Met coal power plants binnenkort zal de productie omhoog gaan van elektriciteit.

91uVTdU.png


Staalproductie. En nog steeds "slightly more expensive hier" dus nog steeds vraag naar meer staal.

jsUcG1a.png


Glasproductie (dit maak ik in Vlaanderen bijvoorbeeld, mijnen en staal zijn in Wallonië, al heb ik ook nog ergens koolproductie in Zuid-Amerika).

X95AUgz.png


Ik zit in de Franse markt trouwens. Ik heb de vraag gekregen in de 1850's van de Fransen. Dus ik heb geen eigen markt, maar dit is een soort van "NAFTA" waarbij de prijzen van de goederen voor iedereen die deel uitmaakt van die markt tellen. Blijkbaar zijn de VS en hun puppets nu ook lid.

Ik denk dat Frankrijk enorm profiteert van mijn industrialisatie, en daardoor zelf ook een voorsprong heeft op de andere landen. Maar een grotere markt lijkt wel voordelen te hebben dat je meer kan verspreiden of specialiseren binnen die markt. Maar wat er gebeurt in een ander land binnen dat pact, voel je dan zelf ook. Doen zij coal power plants, dan moet ik bijvoorbeeld ook meer kool produceren voor hun of moeten zij trade routes aanleggen enzovoort.

Ik denk wel dat het je sterker maakt, maar bijvoorbeeld het maakt Frankrijk ook veel sterker in deze game (samen met mij enigen die elektriciteit produceren nu bijvoorbeeld). Maar goed, daardoor bijvoorbeeld wel goede relaties met Frankrijk. Het is een afweging die je moet maken, in sommige situaties kan het voordelig zijn, hier was het niet per se nodig denk ik.

___

Het is trouwens nog altijd maar 1868 dus ik zit nu 32 jaar in het spel, het duurt tot 1936.


Customs Unions kunnen gevaarlijk zijn blijkbaar. Als je prestige nog omhoog gaat en je wordt een great power kun je er zomaar uitvliegen.
 

Customs Unions kunnen gevaarlijk zijn blijkbaar. Als je prestige nog omhoog gaat en je wordt een great power kun je er zomaar uitvliegen.
Oei ja. Nu is het zo dat ik wel ook denk dat Frankrijk een zelfde shockeffect zal hebben dan hoor mocht ik eruit vliegen, want ze zijn duidelijk afhankelijk van mij ook in grote mate.

Is bedoeling om dan snel aan te aanpassen, eventueel her en der productiemethodes tijdelijk te wijzigen tot uw economie weer in orde is, en de tekorten/afhankelijkheid hebt aangevuld door meer fabrieken van hetgeen te bouwen waar je voorheen afhankelijk was of trade routes op te zetten die uw (nieuwe) tekorten aanvullen.

SoL zou wel dalen als ik zou gekickt worden omdat de basis needs zouden duurder worden denk ik gezien ik daar toch al redelijk profiteer van Frankrijk, maar qua industrial power zal Frankrijk denk ik meer impact hebben dan ik. Ik zou misschien meer voelen omdat ik een overaanbod dan kan hebben in bepaalde grondstoffen.

[ik zou eens kunnen kijken door de game te spelen (gezien geen ironman maar wel achievement compatible), er zelf uit te gaan en te zien hoe de situatie zou zijn, zonder te saven. omdat het moeilijk te zien is waar ik afhankelijk ben van Frankrijk en waar niet]
 
Oei ja. Nu is het zo dat ik wel ook denk dat Frankrijk een zelfde shockeffect zal hebben dan hoor mocht ik eruit vliegen, want ze zijn duidelijk afhankelijk van mij ook in grote mate.

Is bedoeling om dan snel aan te aanpassen, eventueel her en der productiemethodes tijdelijk te wijzigen tot uw economie weer in orde is, en de tekorten/afhankelijkheid hebt aangevuld door meer fabrieken van hetgeen te bouwen waar je voorheen afhankelijk was of trade routes op te zetten die uw (nieuwe) tekorten aanvullen.

SoL zou wel dalen als ik zou gekickt worden omdat de basis needs zouden duurder worden denk ik gezien ik daar toch al redelijk profiteer van Frankrijk, maar qua industrial power zal Frankrijk denk ik meer impact hebben dan ik. Ik zou misschien meer voelen omdat ik een overaanbod dan kan hebben in bepaalde grondstoffen.

[ik zou eens kunnen kijken door de game te spelen (gezien geen ironman maar wel achievement compatible), er zelf uit te gaan en te zien hoe de situatie zou zijn, zonder te saven. omdat het moeilijk te zien is waar ik afhankelijk ben van Frankrijk en waar niet]

Ik dacht eigenlijk dat de top 8 een great power was dus vind het wat vreemd dat je het nog niet bent. Zit niet in game zal even moeten checken.

Ik weet nog toen ik begon ik ook een paar custom union invites kreeg van GB, Frankrijk en Pruisen maar toen geweigerd omdat ik zelfstandig wilde doen.

Frankrijk is wel een goede handelspartner door dat je geen convoys nodig hebt om er mee handel te drijven. Hou daar dus wel rekening mee als je wilt traden met bv GB of de VS nadat je custom union uit een valt.

Was de reden waarom ik mijn eerste oorlog startte. Ik had meer convoys nodig en die krijg je van ports dus had ik meer ports nodig en die vond ik in Holland (provincie van Nederland). Daarna begon ik oorlog voor peasants (Dutch East Indies), daarna voor olie (East Borneo en Fars (Persia)) en nu gewoon voor de fun :D. Laatste dat ik gisterenavond deed was Mexico helpen in een oorlog tegen de VS. De VS wou Texas veroveren, heb de kant van Mexico gekozen en toen heeft de VS back down gedaan en kreeg Mexico er Nevada en California erbij :D. VS is niet eens een Great Power in mijn spel.

Laat ons weten hoe het gaat met je custom union, wie er meer pijn heeft jij of Frankrijk.
 
Ik heb even gekeken.

Inderdaad, mijn GDP zakt plots naar 53.9M en ik heb plots een overaanbod en een tekort in vrij veel zaken.

Belgische markt

QrArRA5.png


Base goods, dus tekorten in "fabric", "vis" en "papier" en zeer dure groceries, furniture en kleren. Overaanbod in elektriciteit en transport, alsook hout (eigenlijk).

0rUgPKs.png


Dit is dan de Fransen. Dus de Fransen komen enkel in problemen bij elektriciteit (maar elektriciteit wel belangrijk ook voor uw industrie). Maar hier zou ik inderdaad meer problemen ondervinden, Fransen hebben dan ook nog altijd "Amerika" ook in hun union.



uA9iuMY.png


Tekorten aan clippers, explosives, (geen) olie, engines, tools en iron. Iron zou volgens mij heel snel opgelost worden want ik heb nu heel lage demand aan iron in de union (dus de efficientie ligt laag), en ik heb ook een overproductie aan staal (dus de vraag naar iron zal zakken omdat er weinig vraag naar staal is). De clippers en olie zijn wellicht makkelijk op te lossen. Explosives, engines en tools is dus de meeste problemen hier.

Overaanbod in glas en staal (ik maak 10 keer te veel staal, maar er is in de union zoveel vraag naar door de Fransen die daarvan afnemen) en ook in hardwood (en omschakelen naar wood is ook weinig vraag voor), maar ik zou al een groot deel terug naar wood zetten dan omdat het een basis pop need is.

Ik kan mijn bouwsector dat nu ironbased is, ook nog switchen naar staalbased, dus dat zou op dat vlak ook al wat helpen. Dat heb ik voorlopig niet gedaan omdat ijzer erg goedkoop was in de Franse markt (overaanbod) terwijl staal en glas bijvoorbeeld vrij duur waren. Dat zou dus helpen naar de verminderde vraag in staal en glas op te vangen

ypozpNK.png


Fransen hebben tekorten in glas, staal, hardwood, dyes, olie en staal omdat ze daarin afhankelijk waren van mij. Niet toevallig zaken waar ik daar een overaanbod in heb.

5AQECO6.png


Luxury needs bijna overal tekorten in, behalve porseilein dat onderdeel is van mijn glasproductie. Hier ben ik duidelijk heel afhankelijk in van Frankrijk, maar luxury needs is niet zo heel belangrijk en valt wellicht wel nog op te lossen. Zorgt er alleen voor dat de upper strata pops zeer grote kosten gaan hebben qua uitgaven en die SoL fors zal zakken.

jAVjoJm.png


Terwijl dat voor de Fransen niet zoveel impact heeft, hoewel ook daar de prijzen vaak duurder dan normaal liggen voor de meeste dingen.

Qua militaire resources verandert er eigenlijk weinig.

Maar base pop en industrial resources zijn belangrijkste. Als gekickt worden onvermijdelijk is, best wat op anticiperen al (hoewel dat niet altijd eenvoudig is als de vraag laag ligt omdat de Fransen alles al produceren) van dat ene goedje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan