Dat is niet gelijk. De remafstand bij 80km/h is wat langer, en de kinetische energie bij 80km/h is 30% hoger. Dat is dus gewoon onjuist.
Natuurlijk als je het simplistisch bekijkt en de impact aan volledige snelheid bekijkt natuurlijk.
Maar de realiteit is natuurlijk wel iets anders. Het ging voor alle duidelijkheid over dodelijke ongevallen, dodelijk voor de bestuurder. Bij een zwakke weggebruiker kan 20km/h al voldoende zijn om dodelijk te zijn.
Die discussie probeer je dus vooral niet te voeren.
Kan je ergen bewijzen dat de wagens tussen juni 2003 en juni 2024 massaal veel veiliger geworden zijn? Want in die periode daalde het aantal doden met 25%.
Is dat een serieuze vraag?
Een BMW E92 zou de dag van vandaag niet meer nieuw verkocht mogen worden wegens niet veilig genoeg. Dat is een premium wagen uit 2005 die toen al voorliep op vlak van te technologie. Het aantal veiligheidssystemen die je bij een BMW G20 krijgt, en waardoor hij een hoge NCAP score krijgt is vrij lijvig.
Dus het lijkt me zeer duidelijk dat wagens veiliger zijn geworden, massaal veel veiliger.
Snelheid is gewoon nog steeds de belangrijkste oorzaak van dodelijke ongevallen, en landen met een streng beleid op dat vlak hebben gemiddeld veel minder slachtoffers. Het mooiste voorbeeld is Noorwegen, waar de snelheid op de snelwegen al naar beneden gebracht is.
Ik denk dat niemand dat weerlegt.
Strenge handhaving heeft zeker zijn nut. Maar doen alsof flitsen zuiver gebeurd voor de veiligheid is zeer naïef, zeer naïef.
Zoals ik al zei spreek eens met een verbalisant, en hoe men controles opzet.
Men weet zeer goed waar men moet staan om hun tijd te laten renderen.
Die allerlei redenen, die vallen toch allemaal samen met "over de limiet + tolerantie rijden". Ik vind ook die opdeling nogal vreemd, als je geen "intentie" hebt om te snel te rijden en mensen in gevaar te brengen is het zo erg niet dat je...te snel rijdt en mensen in gevaar brengt? Beetje vreemd dat een wet overtreden minder erg zou zijn als je het zo niet bedoelt of niet alert genoeg rondrijdt om het te beseffen vind ik.
In essentie kan je stellen dat wie gepakt wordt inderdaad de fout in gaat en moet betalen.
Maar niet elke situatie is dezelfde en niet elke situatie heeft dezelfde zwaarwichtigheid.
Door onze lintbebouwing is het niet altijd even duidelijk wat nu bebouwde kom is en wat niet. Ook door de slechte of onduidelijke plaatsing van borden is het niet altijd even duidelijk. En snelheidszones zijn goed om borden te besparen, maar als je er eentje mist dan hang je. En dan zwijgen we nog over aanpassingen die niet eenduidig zijn aangebracht, schildering op de rijbaan komt niet overeen met de borden.
Voor mij persoonlijk is er een groot verschil tussen onze achterbuurman die er een sport van maakt in het dorp, wat zone 30 is, zo snel mogelijk te rijden. En iemand die zich te laat laat uitbollen na het verlaten van het stuk 70km/h en pas 50km/h rijdt na enkele meters afgelegd te hebben.
Beide zijn in overtreding. Maar er is toch een serieus verschil in mijn ogen.
En ik zou durven stellen dat enkel de eerste persoon mensen in gevaar brengt.
En overigens kan je mensen ook in gevaar brengen als je alle regels volgt hoor. Vanaf dat je vertrekt met je wagen breng je potentieel mensen in gevaar. Er gebeuren ook dagelijks ongevallen waarbij de bestuurder gewoon zich aan alle regels hield en er alles aan gedaan heeft om het ongeval te vermijden.